X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני אירועים בציבור החרדי ביומיים האחרונים נובעים ממגמת הניתוק מן המדינה והחברה, ומהווים איתות חשוב למתחרדים בקרב הציבור הדתי-לאומי
▪  ▪  ▪
הרב זלמן מלמד. ממנהיגי החרד"לים [צילום: מתוך אתר ´ישיבה´]

שתי כותרות בעיתונים הבוקר. האחת: חרדים התפרעו והציתו לשכת רווחה בירושלים במחאה על מעצר אם החשודה בהרעבת בנה. השנייה: חשש שמשקיע חרדי איבד עשרות מיליוני דולרים של לקוחותיו, חרדים גם הם. האם יש קשר בין הכותרות?
קשר מעשי – ודאי שאין. המתפרעים הם דלפונים מאנשי נטורי קרתא, בעוד המשקיעים הם בעלי הון מסוים מחסידי גור. אך יש קשר עמוק יותר, וגם לקח שעל הציבור הדתי-לאומי להסיק.
מדוע התפרעו החרדים בירושלים? נקודתית, הם זועמים על כך שהמשטרה הציונית (סליחה, הנאצית) עצרה מישהי משלהם. קל מאוד להתסיס את הרחוב החרדי. קצת פשקווילים מתלהמים, קצת שמועות, קצת עסקנים שלוחשים על אוזניהם של הרבנים, קצת פרחחים שאין להם מה לעשות – והיידה: נשרוף פחי אשפה, נזרוק חיתולים על שוטרים, נרביץ לצלמים.
מבחינה עמוקה יותר, זהו ביטוי לרצון החרדי – לא של כולם, אבל תמיד המיעוט עושה שרירים ורעשים – להפגין ניתוק מן המדינה. זוהי כמובן צביעות שאין כדוגמתה. גם אם החרדים הקיצוניים ביותר אינם נהנים מקצבאות ויש בהם אפילו שמסרבים לקבל מים מהעירייה ומהמדינה, הם עדיין נהנים מאוד ממגוון רחב של שירותים אחרים. הם הרי יוצאים ונכנסים דרך נמל התעופה בן-גוריון, משתמשים בכבישים ובבתי החולים (כמו אותה אם עצמה) ואפילו – רחמנא ליצלן – זוכים להגנתם של המשטרה ושל צה"ל. אבל צביעות היא לא משהו שמטריד את הקבוצות הללו, אשר בשמו של קיום המצוות עוברות על חילול השם, חילול שבת, מסכנות חיים ועוד כהנה וכהנה.
מכל מקום, הרצון – או לפחות ההצהרה – ברורים: "אין לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי". או בניסוח מודרני: אין לנו חלק בציונות ולא נחלה במדינה. הם ישתמשו בשירותי לשכות הרווחה, אבל ישרפו אותן ברגע בו הדבר ישרת את מטרותיהם. הם ייהנו מקופות החולים ובתי החולים, אבל ישמיצו אותם ויפגעו ברכושם ברגע בו ירצו לעשות רושם פנימי וחיצוני.
הפרשה של אותו מנהל השקעות דומה מבחינת הניתוק שהיא משדרת. ברחובות בני ברק ניתן לראות לא מעט מודעות קטנות ופרימיטיביות המודבקות על תחנות אוטובוסים ועמודי חשמל, והמבטיחות תשואות נפלאות. מי שאינם עובדים, או שלמצער עובדים רק באופן חלקי ובתמורה דלה, מתפתים לחלום שאפשר להמשיך ולשבת בבית המדרש (או סתם להתבטל) ועדיין לעשות "מכה". הוסיפו לכך את הבורות בענייני כספים וחוק – וקיבלתם מתכון בטוח לתרמיות.
כאמור, יש כאן לקח חשוב לציבור הדתי-לאומי ובעיקר לחלק החרד"לי (חרדי-לאומי). הציבור הזה הולך ומתנתק מן המדינה: מתיישב בשכונות משלו, דורש מצה"ל להתאים את עצמו אליו, נצמד לרבנים בכל עניין פעוט, רוצה הפרדה בין בנים ובנות כבר בגיל הגן, מעדיף את תלמוד התורה על פני "יפה תורה עם דרך ארץ". נכון, זה עוד לא הניתוק החרדי-קיצוני ואפילו לא קרוב אליו, אבל המסלול ברור – ומסוכן. מי שלא יתעורר כעת, ימצא את עצמו בעוד שנים לא רבות עם לשכות רווחה שרופות ועשרות קורבנות של תרמית.

תאריך:  15/07/2009   |   עודכן:  15/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חרד"לים, שימו לב להתפרעות החרדים
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אתה או מושחת או מטומטם!
אור החיים  |  15/07/09 14:02
2
החרדים חיים על פלנטה אחרת,בסרט ל"ת
יוסלביץ  |  15/07/09 14:25
3
מה יש לך מר לוין?
בעל תשובה  |  15/07/09 14:36
4
לפחות הם גברים ולא עדר נמושות
מלח הארץ  |  15/07/09 14:53
5
יפה תורה עם דרך ארץ?
מה לך ולדרך ארץ?  |  15/07/09 15:27
 
- אם דרך ארץ (קדמה לתורה) ?!
נטורי סבא  |  15/07/09 15:56
 
- עדיף מהשטויות שלימדו את הכותב
נטורי טרנטינו  |  15/07/09 16:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי נטע
המלך הוא לא שר צבא ולא אחראי על הכספים אך יש לו כלים להחליט בענייני מלחמה וכלכלה; כך אהרן ברק מסביר לנו את תפקידו "הדמוקרטי" של שופט    כנראה שהוא היה חולה בשיעור שדיברו על דמוקרטיה ומאז לא השלים את החומר    דמוקרטיה היא שלטון העם, לא שלטון החוק, ובמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטיה היא שלטון העם היהודי!
ראובן לייב
יותר משמבצעו של שר התחבורה פוגע באוכלוסיה הערבית בארץ - הוא פוגע בתיירים, יהודים כאחרים, המורגלים כבר למסורת השילוט שנהגה עד כה בארץ
אהרון רול
הבסטיליה שלנו הוא בית המשפט העליון של מדינת ישראל
דודו אלהרר
הערבים הפלשתינים מביטים ב"אולימפיאדה היהודית" בעיניים כלות, "אולימפיאדה" המעידה כאלף עדים שפני מדינת ישראל אל ייהוד המדינה ואל תגבור האפליה הגזענית המתרחשת בה בלאו הכי    יהודים, ישראל מתייהדת; היכן מחאת בני האדם ה"סבירים"?
יוסף בן משה
לפני מותו התראיין בני פלד ונשאל על תפישת ההפעלה של חיה"א ב-2020. זה השיב בכעס: "חיה"א יודע על איזו מדינה הוא יגן בשנת 2020? לנו אין הגדרה מה זה ריבונות טריטוריאלית, אין לנו הגדרה של עַם ואין לנו הגדרה של ישראליות"    7 שנים בלי המפקד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il