X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נסיגת ארה"ב מעירק שופכת אור על פוטנציאל אי-הוודאות, אי-היציבות, אי-כיבוד הסכמים והאלימות במזרח התיכון תקדימי העבר מחייבים את ישראל לבסס את מדיניותה על תרחישים מזרח תיכוניים ולא להתמכר להרהורי-לב קטלניים
▪  ▪  ▪

ב-1967 ריסקה ישראל את צבאות מצרים, סוריה וירדן ופיתחה את קונספציית "הסבירות הנמוכה" למתקפה ערבית. ב-1973 נופצה הקונספציה, על-ידי תהפוכות המזרח התיכון ומגבלות המודיעין, וישראל עמדה בפני סכנת השמדה.
ב-2003, בעקבות כיבוש עירק על-ידי ארה"ב, פיתחו קברניטי הביטחון הלאומי בישראל את קונספציית "הסבירות הנמוכה" למתקפה בחזית המזרחית, המהווה איום קטלני על "הבטן הרכה" של ישראל. ב-2009 מתנפצת הקונספציה על-ידי נסיגת ארה"ב מעירק והורדת הפרופיל הצבאי של ארה"ב במזרח התיכון, העלולים להיות דלק - ולא מים - למדורת האלימות האזורית. נסיגת ארה"ב אמורה להחזיר את קברניטי ישראל לקרקע המציאות ולמנוע התרסקות נוסח 1973. היא אמורה לשחררם מהאשליה שנוכחות הצבא האמריקני בעירק היא קבועה, מנטרלת את החזית המזרחית ומאפשרת לכאורה לישראל לקצץ בתקציב הביטחון ולהמעיט בחיוניות הביטחונית של רכסי יו"ש לביטחון ישראל.
השלכות המהפך במדיניות ארה"ב - מתקיפה והתרסה לנסיגה ופייסנות - יהיו תזכורת לאופי הבלתי-צפוי, הבוגדני והאלים של המזרח התיכון, המחייב סף ביטחון גבוה במיוחד למדינה היהודית. לדוגמא, ב-1969 הפכה לוב, בפתאומיות, מבעלת ברית של ארה"ב לבעלת ברית של ברה"מ. בסיס חיל האוויר האמריקני הגדול בעולם מחוץ לארה"ב, "ווילוס", הפך בן-לילה לבסיס סובייטי. ב-1979 הפכה אירן, בפתאומיות ובאלימות, מ"שוטר" אמריקני במפרץ הפרסי ל"גנגסטר" המאיים על ארה"ב. ב-1980 הפירה עירק את השלום עם אירן ופתחה במלחמה שהפתיעה גם את תחנות הרדאר האמריקניות המוצבות במפרץ הפרסי. ב-1989 התמוטט המשטר הסובייטי; פרשנים ליהגו על תום עידן המלחמות ועל "דיבידנד השלום", אך העולם - והמזרח התיכון במיוחד - הפכו לפחות-ודאיים, פחות-צפויים, פחות-יציבים ופחות-מובנים, ולכן ליותר-מסוכנים. ב-1990 הפירה עירק את השלום עם כווית, כבשה והרסה אותה. ב-1993 נחתם "הסכם אוסלו" ושמעון פרס כתב את "המזרח התיכון החדש", המבטל כביכול את חשיבות הגבולות והשטח לביטחון הלאומי. אבל, במקום תהליך שלום הפך אוסלו לתהליך של חינוך לשנאה וטרור חסרי-תקדים. כדי להבטיח את "הבטן הרכה" נאלצו צה"ל והשב"כ לחזור ליו"ש.
ב-1948 הפר המלך עבדאללה את התחייבותו לגולדה מאיר להימנע ממלחמה בישראל, ב-1966 הפר המלך חוסיין את התחייבותו לארה"ב שטנקים אמריקנים לא יחצו את הירדן , ב-1967 וב-1973 נאלץ חוסיין להצטרף למלחמות נגד ישראל, ב-1968-1970 העניק חוסיין לאש"פ בסיסים לטרור אנטי-ישראלי, ב-1990 שיתף המלך חוסיין פעולה עם סדאם חוסיין. מה יהיה גורל החזית המזרחית, והסכם השלום עם ישראל, אם/כאשר יופל המשטר ההאשמי על-ידי גורמי טרור פלשתיני, סורי או אירני?
השלמת הנסיגה האמריקנית מעירק והתרחקות ארה"ב מתפקידה כ"שוטר של העולם", עלולים להחריף מתיחויות פנימיות (בעירק), אזוריות וגלובליות, להגברת מעורבות פרו-ערבית רוסית, סינית וצפון קוריאנית, להסלמת התוקפנות האירנית, הסורית ולהחרפת איום הטרור על משטרים המקורבים לארה"ב במפרץ הפרסי, במצרים ובירדן.
נסיגת ארה"ב מעירק שופכת אור על פוטנציאל אי-הוודאות, אי-היציבות, אי-כיבוד הסכמים והאלימות במזרח התיכון (ללא קשר למדיניות ולקיום ישראל). תקדימי העבר מחייבים את ישראל לבסס את מדיניותה על תרחישים מזרח תיכוניים ולא להתמכר להרהורי-לב קטלניים. המזרח התיכון מחייב (במיוחד) את ישראל לסף ביטחון גבוה בגזרה המזרחית שהיא הפגיעה ביותר: רכסי יו"ש המהווים את "רמת הגולן" של ירושלים ושפלת החוף, את מכשול הטנקים היעיל באזור (1,000 מטרים תלולים במזרח) ופלטפורמה חלומית לפלישה לרצועת החוף הצרה (600 מטרים מתונים במערב).

תאריך:  15/07/2009   |   עודכן:  15/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממזרח תיפתח הרעה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
השאלה איפה מסתתר האיום הקיומי ל"ת
האמיתי.שם או פה ?  |  15/07/09 15:44
2
בממלכת הקונספציות
xc457  |  16/07/09 07:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שני אירועים בציבור החרדי ביומיים האחרונים נובעים ממגמת הניתוק מן המדינה והחברה, ומהווים איתות חשוב למתחרדים בקרב הציבור הדתי-לאומי
אורי נטע
המלך הוא לא שר צבא ולא אחראי על הכספים אך יש לו כלים להחליט בענייני מלחמה וכלכלה; כך אהרן ברק מסביר לנו את תפקידו "הדמוקרטי" של שופט    כנראה שהוא היה חולה בשיעור שדיברו על דמוקרטיה ומאז לא השלים את החומר    דמוקרטיה היא שלטון העם, לא שלטון החוק, ובמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטיה היא שלטון העם היהודי!
ראובן לייב
יותר משמבצעו של שר התחבורה פוגע באוכלוסיה הערבית בארץ - הוא פוגע בתיירים, יהודים כאחרים, המורגלים כבר למסורת השילוט שנהגה עד כה בארץ
אהרון רול
הבסטיליה שלנו הוא בית המשפט העליון של מדינת ישראל
דודו אלהרר
הערבים הפלשתינים מביטים ב"אולימפיאדה היהודית" בעיניים כלות, "אולימפיאדה" המעידה כאלף עדים שפני מדינת ישראל אל ייהוד המדינה ואל תגבור האפליה הגזענית המתרחשת בה בלאו הכי    יהודים, ישראל מתייהדת; היכן מחאת בני האדם ה"סבירים"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il