X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת הרב סעדיה גאון לפירוש המילה "הואיל" משורש "יאל" ראויה לרענון ולהתחדשות
▪  ▪  ▪

בפרשת דברים, ספר דברים פרק א' פסוק ה' נאמר: "בעבר הירדן בארץ מואב, הואיל משה באר את התורה הזאת לאמור".
מלבד יופייה של השפה העברית, יופי שמגבלות הזמן אינן חלות עליו, מדובר במאמר הראוי לדיון, תוך התמקדות במילה "הואיל".
ראשית ייאמר כי על-פי פסוק זה - התורה טעונה ביאור ופירוש, כי לא בכל פרט ועניין בה הפירוש הנכון הוא על-פי פשוטם של דברים. הפירוש המילולי עלול להטעות ולגרום להסקת מסקנות בניגוד להלכה ולכוונת הדברים, וידועה האימרה "דברה תורה כלשון בני אדם" - בעוד שפרשנות הדברים היא שונה מהפרשה כלשונה.
במסגרת זו, תהיה התמקדות במילת המפתח "הואיל", ונשאלת השאלה, האומנם הואיל משה ברוב טובו לבאר את התורה? כי הרי "הואיל" משמעו "הסכים". האומנם מדובר בהסכמה לאור הפצרה?
לפי אבן-שושן, למילה הואיל (שורש: י.א.ל) יש שלושה מובנים: 1. הסכים, התרצה. 2. העז, גילה את רצונו. 3. התחיל, פתח.
פרשני התורה מסבירים כי כאן הואיל פירושו: החל, פתח;
רש"י: "הואיל, התחיל, כמו: הנה נא הואלתי [בראשית י"ח כ"ז].
הראב"ע: "הואיל משה באר: שנים פעלים עוברים דבקים בלא וי"ו, וכן: חמק עבר [שיר השירים ה' ו']. והנה משה החל לפרש לבנים שנולדו במדבר מה שאירע לאבותיהם, ואמר להם כל המצוות גם עשרת הדברים, ששמעו אבותיהם מפי ה' ישמעו גם הם מפי ציר נאמן".
רס"ג שפירושו קצר, פירושו ארוך והוא: "הואיל משה באר את התורה, האריך בביאור התורה".
מדובר בהרחבה של משמעות המילה הואיל - לאמור: הואיל - אכן התחיל, אך גם: האריך. פירוש דומה מציע רס"ג לפועל "יאל" גם במקומות אחרים בתורה, כדלקמן: בראשית, י"ח, כ"ז: "ויען אברהם ויאמר: הנה נא הואלתי לדבר אל ה' ואנוכי עפר ואפר", ורס"ג מפרש: "הואלתי: הארכתי".
שמות, ב', כ"א: "ויואל משה לשבת את האיש וייתן את צפורה בתו למשה" ורס"ג מפרש: "ויואל משה: וכאשר האריך משה לשבת אצל האיש".
העקביות בפירושיו של רס"ג לתורה, מוסיפה פירוש למילה "הואיל"; משמעות "הואיל" אינה רק להתחיל אלא - להתחיל התחלה שיש לה המשך ארוך.

תאריך:  27/07/2009   |   עודכן:  27/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת דברים: "הואיל" לפי רס"ג
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הואיל=האריך ללא קשר להתחיל
י.נ טכניון  |  27/07/09 11:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שמואל לוינגר
אצל כל אדם, תהליך הירידה בחדות הראיה יתפתח בקצב ובדרגה שונים    ישנם מספר פתרונות לטיפול בתופעה, בהם: ניתוח לייזר והשתלת עדשה תוך-עינית
יוסי יפת לוין
ישראל משמשת כגן עדן בלתי-נדלה, בלתי-מבוקר ובלתי-נאכף לעסוק במקצוע העתיק - הזנות; היא המדינה היחידה בעולם שבספר החוקים שלה אן שום התייחסות לקדֵשה    בחינה מקיפה לנפקנית
אפרי הלפרין
היכן דן מרגלית? ואנה נעלם אמנון דנקנר? ומה עם נחום ברנע? זה הקומנדו של העיתונות? כך משאירים פצועים בשטח?
ראובן לייב
מסעדת "סיזאר" ברחובות היא מפגש קולינרי אידיאלי לארוחה משותפת עם הילדים בחופש הגדול
יהונתן דחוח-הלוי
הארגון הפיץ לאמצעי התקשורת הודעה רשמית ובאותו יום פרסם אותה באתר האינטרנט לאחר שהושמט ממנה משפט מהותי    הארגון נמנע מלפרסם הבהרה לשינוי ולהשיב לשאלות בעניין זה    פעם נוספת מוטל צל כבד על היושרה של ארגון בצלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il