X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי להיאבק באלימות, על השלטון להחזיר למורים את סמכותם לאכוף משמעת ולחנך לערכים, ולאכוף את החוק ללא מורא, תוך השבת הסמכות וכוח ההרתעה למשטרה ולשאר זרועות הביטחון
▪  ▪  ▪
להחליף את האינדיבידואלים בחינוך במשמעת

לטוב ולרע, מדינות טוטליטריות תמיד הצטיינו ברמה גבוהה של ביטחון פנים וברמת פשיעה נמוכה יחסית. בחוצות הערים של סין ושל בריה"מ, יכלו אנשים, נשים וילדים לשוטט בכל שעות היום והלילה, בביטחון שעליו יכולים היו מרבית תושבי הערים בארה"ב ובמערב אירופה רק לחלום. והנה, גם ברוסיה ובסין החדשות, משהותרה הרצועה, עלו כפורחים הפשע, האלימות ואי-הביטחון האישי. כמובן, שאיש אינו מציע לטפח משטר אפל, ולו רק כדי לשפר את הביטחון האישי או להקטין את רמת האלימות בקרבנו.
אך בידיעה כי מחיר החופש מתבטא, בין השאר, גם במידת הפשע והכוחנות, אין הכרח כי נתרוצץ במרחב שבין שני הקצוות הללו. הרי מדינות כמו יפן, למשל, מצליחות - במחיר נמוך יחסית של טיפוח משמעת, תרבות התנהגות, אידיאלים, שוויון בפני החוק ואכיפה נוקשה שלו (מה שנקרא אצלנו בציניות-מה "שלטון החוק") - להפחית במידה ניכרת את רמת האלימות.

בזים לכללי הלשון
בזים לשלטון החוק [צילום: פלאש 90]

בשם החופש פסו אידיאלים מן הארץ. מסגרות החינוך המתרופפות והרופסות, במקום ללמד את הנוער לאהוב את ארצו ואת עמו, לשרת את החברה, להירתם למשימות לאומיות, ללמוד את מסורתו, תרבותו ותולדותיו, משננות באוזניו, על כל שעל, כי הוא "חופשי לבחור" את דרכו ה"אוניברסליסטית", ה"פלורליסטית" או ה"הומניסטית". התוצאה: מסיבות אסיד, צריכת סמים, אלימות ופחד בבתי הספר (או נהירה לבתי הספר של ש"ס), ושיתוק של המורים.

מתברר כי טיפוח משמעת מתחיל בכיבוד לוח הזמנים בכיתות, בנקיטת דיוק בפעילות הציבורית והעסקית, בעמידה בהתחייבויות, בחינוך לקבלת מרות, בנאמנות לממונים, בנועם כלפי כפופים, ברגישות לרשות הכלל ולמרחב הציבורי, באכיפה של משמעת הניקיון והסדר ברחוב, בכיבוד כללי התנועה, בהקפדה על הימנעות מרעש ומזיהום וביחס חיובי לאסתטיקה ולטיפוח הסביבתי. משמעת מתחילה גם בכיבוד כללי שפה תקינים. הזלזול המתפשט בכללים אלה, המתבטא בעילגות שקשה למצוא לה מקבילות בתרבויות אחרות – גם בקרב מדינאים, גם באמצעי התקשורת ובעיקר בקרב תלמידים בכל הרמות – מרגיל את הדובר לבוז לכללים, וכך נסללת הדרך להתעלם ממקובלות אחרות.
מן המפורסמות, כי אלימות מילולית גוררת אחריה אלימות פיזית. כבר נלאינו מלהביא את דוגמתם הרעה של נבחרינו ומנהיגינו, שלא רק ממיטים עלינו חרפה בשחיתות דרכיהם בריש גלי ובהיפוך מאמריהם ומעשיהם לפי שבשבת רוחם ומעייניהם, אלא גם בהתבטאויותיהם, המבישות לעתים גם בטון וגם בתוכן. בכך הם מאותתים לשאר האזרחים, ובעיקר לצעירים, כי דרכים נלוזות – יש שכר בצידן.
בשם החופש פסו אידיאלים מן הארץ. מסגרות החינוך המתרופפות והרופסות, במקום ללמד את הנוער לאהוב את ארצו ואת עמו, לשרת את החברה, להירתם למשימות לאומיות, ללמוד את מסורתו, תרבותו ותולדותיו, משננות באוזניו, על כל שעל, כי הוא "חופשי לבחור" את דרכו ה"אוניברסליסטית", ה"פלורליסטית" או ה"הומניסטית".
התוצאה: מסיבות אסיד, צריכת סמים, אלימות ופחד בבתי הספר (או נהירה לבתי הספר של ש"ס), ושיתוק של המורים: וכי למה להם להסתכן באלימות נגדם או בתביעות משפטיות מצד הורים זחוחי דעת הממאנים להבין כי הנמכת קומתו של המורה ונקיטת חוסר כבוד כלפיו בסופו של דבר פוגעות בילדיהם ובחברה בה הם חיים?
שוויון בפני החוק? דווקא נשמע רעיון טוב. אלא מאי? נוצרות ומתרחבות אצלנו שכבות מיוחסות, ששוויון הזכויות בגרונן, אך הס מלדבר על חובות. וכך נפטרים רבים משירות לאומי למדינה, בעוד אחרים מחרפים את נפשם להגן עליה, תובעים עוד ועוד תקציבים מן הקופה הציבורית, כדי שיוכלו להמשיך ולחנך דור שני ושלישי של משתמטים, ואוכפים את רצונם הפוליטי בזכות מספריהם ההולכים ותופחים, ובחסות מנהיגים הנכנעים להם כדי לדבוק בשלטון. והרי לנוכח הפרה בוטה ומתמשכת זו של עקרון השוויון, ושוד הקופה הציבורית על-מנת לקיים את אי-השיוויון, מה לנו כי נלין על פורעי חוק "קטנים", השודדים סכומים קטנים, ואגב כך נוקטים גם מעט אלימות?

המשטרה נאלצת להתנצל
על המנהיגים לספק דוגמא [צילום: ששון תירם]

לא זו בלבד שהתקשורת מרבה לשדר מראות וקולות של אלימות, היא גם ממעטת בתוכניות ערכיות. באיצטלה של ליברליות ו"זכות הציבור לדעת", מנפחים פרשיות חריגות ובעלות מסר חינוכי שלילי, מדגימים ללא הרף אלימות מילולית, ולא נוקטים סנקציות נגד משתלחים אלימים.

מכל מערכות השלטון, אולי הרופסת ביותר היא זו של אכיפת החוק, בהיותה סלקטיבית, הססנית, מפלה ופוליטית. כשהמשטרה מבקשת להרוס מבנים בלתי חוקיים, במיוחד במגזר הערבי, מיד אצים למקום "מחוקקים", המזדהים עם פורעי החוק ומשתלחים במשטרה על "ברוטליות", עד שזו – באין לה גיבוי והגנה מן הציבור, מן התקשורת ומן הדרג המדיני – נאלצת להסביר להתנצל, ובין כה וכה מאבדת את כושר הרתעתה.
גם ידה של התקשורת רבה לה במעל זה. כי לא זו בלבד שהיא מרבה לשדר מראות וקולות של אלימות, ולעתים להפוך אנשים אלימים לגיבורים עממיים, היא גם ממעטת בתוכניות ערכיות – והרי זוהי תכלית קיומם של הערוצים הממלכתיים לפחות. באיצטלה של ליברליות ו"זכות הציבור לדעת", מנפחים פרשיות חריגות ובעלות מסר חינוכי שלילי, מדגימים ללא הרף אלימות מילולית, ולא נוקטים סנקציות נגד משתלחים אלימים. והרי התקשורת יכולה הייתה לפעול חיובית למען תקינות שפת הדיבור, לטיפוח דרך הגשה תרבותית ומאופקת, ולהירתם למסע הסברה לאומי נגד האלימות.
הנה כי כן, הבעיה הקשה של האלימות כרוכה בבעיות יסוד של החברה ושל המדינה, שאי-הטיפול המתמשך בהן על-ידי אותם מדינאים, הנזעקים עתה למצוא להן פתרון, הוא שהביא אותנו למצבנו זה. במקום לשלם מס-שפתיים נלעג למלחמה באלימות, ייטיבו אפוא השלטונות אם יתנו דוגמה לדרך התנהגות – אישית ופוליטית – נאותה; יחזירו למורים את סמכותם לאכוף משמעת ולחנך לערכים; ישרשו ממערכת החינוך את האינדיבידואליזם הריקני ויטפחו במקומו את המודעות לצרכי הכלל, המדינה והחברה; יחזירו את תנועות הנוער לבתי הספר ויאכפו את החוק ללא מורא, תוך השבת הסמכות וכוח ההרתעה למשטרה ולשאר זרועות הביטחון.
משעה שהחוק יהיה חוק והמשמעת תהיה משמעת, כל איש ואשה ידעו את זכויותיהם ואת מגבלותיהם, הממונים על אכיפת החוק יפעלו בנחישות ובסמכות, ומערכת החינוך תגדל אזרחים אחראים, מכבדי חוק, רגישים לערכי הכלל ולצרכיו. כשהמנהיגים יפגינו נחישות להיות מופת לכלל – אז יתפתחו בחברה, בדרך אורגנית, נוגדני האלימות.

לאתר מגזין מראה
פרופ' רפאל ישראלי הוא מורה לאיסלאם, למזרח תיכון ולסין באוניברסיטה העברית. בעל 26 ספרים בנושאים אלה.
תאריך:  31/07/2009   |   עודכן:  02/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עת לפתח נוגדני אלימות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נכון ומנוסח יפה
יוסי שפניר  |  1/08/09 16:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל נבון
"הרהרי, הרהרי, ספיזה, על הלילה האכזר הזה, שהיה לילה נצחי לעם שלם" (רסין, אנדרומכה 3:8)    "על הר-ציון ששמם שועלים הלכו-בו" (איכה, ה', י"ח)    ה 9/11 היהודי
דן זסלבסקי
בעקבות שנות הבצורת האחרונות, ולנוכח השפעתו של הפרש הטמפרטורה בין פני הים לבין האוויר הקר המגיע אלינו על כמות הגשם היורדת - ראוי לשקול ערבוב של מי הים
דן בבלי
במרבית בתי החולים, ובעיקר בצפון הארץ, צוות הרופאים והרופאות מעורב, וכולל יהודים וערבים - הגיע הזמן להפיק לקחים מהצלחת הבועה הרפואית, וליזום דרכים ליישמו בקרב שאר החברה הישראלית
עבד א-סלאם נג'אר
בלי שינוי המבנה הממסדי, היהודים, על כל גווניהם, לא יחיו בשלום ובשלווה - כל עוד שהלא-יהודים לא יחיו בכבוד ובשוויון
דודו אלהרר
בשורה לעם ישראל - יש לנו "תעמולה רשמית"! מה זה תעמולה רשמית? מטעם מי? מי מנסח את התעמולה? כיצד מפיצים את התעמולה? מי מממן אותה? מי מנהל אותה? מי עובד בה?
רשימות נוספות
השאננים לציון (ד)  /  יוסף אורן
מה כל כך רע בהצעה של אולמרט?  /  עידו שטרנברג
לתרגם מעברית לעברית  /  עמוס גורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il