X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בדיוק כפי שהדרך הביטחונית הפרוצה אפשרה את גניבת פרטי כרטיס האשראי של הרמטכ"ל, כך גם יכול היה חייל-מאבטח להטמין מכשירי האזנה בשולחן הכתיבה או, חס וחלילה, למסוך רעל בכוס השתייה של רא"ל אשכנזי
▪  ▪  ▪

בסופו של דבר יצא המרצע החסוי מן השק. רב-אלוף גבי אשכנזי הוא הקצין הבכיר מאוד-מאוד שמלשכתו גנב חייל בעל "רקע עברייני" אקדח וגם את פרטי כרטיס האשראי של הרמטכ"ל, שנמכרו לידיהם של "גורמים עוינים" כפי שנהוג לכנות, בלשון נקייה, פושעים מן המגזר הערבי. נראה לי כי אין מחלוקת על כך שהרמטכ"ל הוא הקורבן של הגניבה ואילו הגנב הוא העבריין שאותו יש להעניש. אבל כדי שלא יהיה מקום לטעות אני משוכנע שיש עוד מישהו שאותו צריך להעניש. והמישהו הזה, ששמו למרבה הצער כנראה יישאר חסוי, הוא אותו קצין בכיר, או אולי בכיר בשירותי הביטחון, שאחראי על תהליך המיון הביטחוני של חיילים המיועדים לשרת במשרדים של בכירים במערכת הצה"לית וגם על איכות סידורי הביטחון.
קשה להעלות על הדעת מקרה חמור יותר מזה שהתרחש במעגל האבטחה המהודק לכאורה סביב לשכתו של הרמטכ"ל. שהרי בדיוק כפי שהדרך הפרוצה אפשרה את הגניבה המבישה, כך גם יכול היה חייל-מאבטח להטמין מכשירי האזנה בשולחן הכתיבה של רא"ל אשכנזי ולגרום נזק ביטחוני חמור, או, חס וחלילה, למסוך רעל בכוס השתייה של הרטמכ"ל ולגרום למותו.
המערכת הצה"לית שהתייחסה לפרשה פרסמה הודעה הטוענת, כי לאחר חקירה ממצה של המקרה ננקטו כל הצעדים הנדרשים כדי שאירוע כזה לא יחזור על עצמו. אולי ההודעה הזו משקפת את המציאות ויש להאמין לתוכנה, ואולי אינה אלא תקווה נאיבית שמקרים דומים לא יתרחשו בעתיד. למערכת הצה"לית, ובעיקר לרמטכ"ל, אסור באיסור חמור לסמוך על אמירות מן הסוג הזה. אם המערכת האנושית שאמורה להיות אחראית על תפקוד מערך האבטחה והביטחון כשלה - יש לבדוק מן היסוד את תפקודה ואת שיקול דעתה המקצועי. והראשון שצריך לדאוג לכך הוא הרמטכ"ל. כי הרי אם "כל האמצעים" ננקטו בלשכת הרמטכ"ל כדי שאירוע חמור מן הסוג הזה לא יתרחש שוב, מי יוכל להבטיח כי מהדורה חדשה של אותו אירוע לא תתרחש בלשכות של אלופי הפיקודים, אוגדונרים, מח"טים וכל בכיר אחר שבסביבתו הקרובה אמורים להיות שמורים מכל משמר סודות המדינה?
נראה לי כי חובתו היסודית של הרמטכ"ל להורות מיידית על הקמת ועדת חקירה מקצועית, ולא להסתפק בחקירת מצ"ח, שתבדוק את כל שלבי תפקוד המערכת, כדי לאתר את כל הפגמים והליקויים המצויים בה. אולי אפילו יש להטיל את המלאכה על הממונה על הביטחון במערכת הביטחון. שהרי אסור באיסור חמור לאפשר מצב שצעיר ישראלי בעל עבר פלילי, העומד בפני גיוס, יוכל להסתנן דרך המערכת, המחוררת כנראה כמו גבינה שוויצרית, של תחקירים ביטחוניים לא הדוקים דיים, לא במטרה להגיע לעמדה של מגויס ליחידה קרבית לוחמת, אלא כדי לחמוק לתפקיד מאבטח בחלונות הגבוהים ביותר.
אין גם להעלות על הדעת שסידורי הביטחון הפנימיים יאפשרו כניסה לא מבוקרת של מאבטח בודד ללשכות חסויות כדי לעשות בהן כבתוך שלו. מישהו מקצועי חייב להנחות את העוסקים במלאכת הביטחון לעשות סדר הגיוני ומקצועי בנהלים ובשיטות הפעולה. ואם לא תצא הנחייה רמטכ"לית בהקשר זה ראוי שאלופי המטכ"ל יתבעו להעלות את הנושא החשוב הזה לדיון משמעותי.
אך בהידוק סידורי המיון והאבטחה אין די. על-פי הפרסומים בתקשורת לא הבחין הרמטכ"ל אשכנזי במשיכות הכספים החריגות מחשבונו עד שהגיעו אליו חוקרי מצ"ח ודיווחו לו על האירועים המביכים. אם אומנם נכון הדבר ראוי להעניק עצה אזרחית גם לרמטכ"ל גבי אשכנזי: בדוק מדי חודש את תדפיס חיובי כרטיס האשראי שלך כמו גם את התנועות בחשבון הבנק שלך. המערכות הפיננסיות נוהגות להזהיר את לקוחותיהן בסיסמא טל"ח (טעות לעולם חוזרת) מתוך הנחה שטעויות יכולות לקרות. אך אם אין לך זמן פנוי לעשות זאת - בקש מרעייתך למלא את המשימה, אלא אם כן אתה חייב להסתיר מפניה "מידע חסוי".

תאריך:  17/08/2009   |   עודכן:  17/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבטחה מחוררת בחלונות הגבוהים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תרבות כיסוי התחת
ירון זכאי  |  17/08/09 15:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
בכך שישראל מקפיאה למעשה את הבנייה בהתיישבות, הינה משתפת פעולה עם מתווה ההונאה האמריקני בלא שיוותרו יתרונות כלשהם בידה, ולו כזית    כל שהיה על האמריקנים לעשות הוא לסובב בכחש את ישראל בטענה המופרכת כי ההתיישבות באיו"ש היא לדעתם המכשול לשלום בעודם מצניעים לחלוטין את ידיעתם והבנתם המפורשת מזה זמן רב בדבר חוסר ההסכמה והסרוב הפלשתיני
ראובן לייב
מסעדת "וייט הול סטייק האוס" התל אביבית מומלצת בתפריט הבשרים העשיר שלה
יואב יצחק
הרמטכ"ל חטא ברשלנות ובהזנחת נשק - דבר שאיפשר גניבת האקדח מלשכתו    בגין ליקויים שכאלה מועמדים לדין קצינים וחיילים
רות פורסטר
הפרשיות האחרונות בדבר התעללות בחיילים מצביעות על תופעה מסוכנת לקיומה של ישראל: התבהמות של חלק מן החברה הישראלית והסתגלות לנורמות המקובלות במדינות המשויכות לעולם השלישי
סופיה רון
הזדמנות הפז לשינוי ההומוגניות של בית המשפט העליון עומדת לחלוף: שר המשפטים יעקב נאמן פועל נמרצות למינויו של השופט ספי אלון, שהיהין כבר טעם מנחת זרועו    מה שמדאיגה יותר היא תגובתם של יתר נציגי הימין בוועדה למינוי שופטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il