X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"עין לציון צופיה" - כבר לא, רגליי נטועות עמוק באדמת הארץ "עוד לא אבדה תקוותנו להיות עם חופשי בארצנו" - בן-גוריון כבר הכריז בתש"ח על היות העם חופשי בארצו המנון התקוה - עדיין רלוונטי לימינו?
▪  ▪  ▪
התקוה שאיננה

בשבוע שעבר נכחתי בכינוס שערך ארגון 'השומר החדש' בסמוך לפסלו של אלכסנדר זייד. בסופו של הכינוס התבקש הקהל לקום לשירת ההמנון הלאומי ובעודי עומד ושר את ההמנון עם כל הנוכחים לא יכולתי שלא לשאול את עצמי כמה מהם אכן מתחברים למילות השיר ועד כמה הוא רלוונטי?
אפשר לכתוב תילי תילים של מילים על 'התקוה' ועל נפתלי הרץ אימבר, האיש שכתב את השיר, אך אין זה המקום לכך. מצד שני, אי-אפשר לצאת פטור בלא כלום. 'התקוה' נכתבה על-פי שיר לכת גרמני ככל הנראה כאשר אימבר היה עדיין בגולה, משמע לפני 1882. אימבר עצמו, שהיה אלכוהוליסט, כתב את 'התקוה' באופן 'ספונטני' בכל אחת מהמושבות שקמו אז בארץ ובתמורה קיבל בקבוק משקה. כך מתפארות ראשון לציון, ראש פינה, זכרון יעקב ופתח תקוה כי בהן נכתב ההמנון הלאומי.
אך אם הסיפור העומד מאחורי כתיבת ההמנון הוא מוזר, אדם שישים לב למילות השיר יחשוב כי הוא נמצא על גבול המדע הבדיוני. השיר מתחיל במשפט תנאי "כל עוד בלבב פנימה נפש יהודי הומיה" עד כאן הדברים סבירים, אך מייד אחר כך אנו נכנסים אל 'אזור הדמדומים'. "ולפאתי מזרח קדימה, עין לציון צופיה". אולי אני זה שמוזר פה, אבל עד כמה שאני יודע, עיניי אינן נשואות מזרחה אל ארץ ישראל פשוט מפני שאני חי בארץ. רגליי נטועות עמוק באדמת המולדת ואין לי צורך להביט אליה מרחוק, לא מזרחה, לא מערבה ולא לכל כיוון אחר. כבר כאן ברור כי השיר נכתב על-ידי בן הגולה אשר כמה אל הארץ, אבל המוזרות לא נעצרת פה. לכל משפט תנאי יש המשך וההמשך פה הוא "עוד לא אבדה תקוותנו". משפט זה דורש הבהרה (תקוה למה?) ואימבר אינו משאיר אותנו בלעדיה - "להיות עם חופשי בארצנו".
האם "להיות עם חופשי בארצנו" זו באמת התקוה שלנו? עד כמה שאני זוכר, בה' באייר תש"ח הכריז ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון, על כך שהפכנו להיות עם חופשי בארצנו. מצד שני, ידוע כי תודעה יוצרת מציאות, ואם תקוותנו היא להיות עם חופשי בארצנו, הרי שכרגע איננו חופשיים ולכן אנחנו מאפשרים לארה"ב להתייחס אלינו כמו אל סמרטוט ריצפה משומש ולהתערב בעניינינו הפנימיים כאילו אנחנו איזו מדינת חסות סוג ג'. ולא רק לאמריקנים הרשות, אלא גם האירופאים מתערבים בעניינים הפנימיים של מדינת ישראל ואפילו שכנותינו הנחשלות מצרים וירדן. ככה זה כשאתה לא חופשי. ופה אני מתחבר שוב ל'שומר החדש', כי כשאינך עצמאי עליך להקים ארגונים חצי חוקיים מסוגו של 'השומר החדש' בדיוק כמו בימי המנדט הבריטי. כי הרי אם היינו מדינה עצמאית, התפקיד שלוקח על עצמו ארגון זה היה שמור למשטרה.
מיותר לציין כי קיימים שירים רבים בעברית המתאימים הרבה יותר להיות ההמנון הלאומי, ואני אמנה רק מעטים מהם: הרעות של חיים חפר המדבר על השכול שהוא מחיר העצמאות, היצירה עמוד האש המסמלת את תולדות התנועה הציונית, נאסף תשרי של נתן יונתן המדבר על התחדשות העם בארצו, וכמובן ירושלים של זהב של נעמי שמר.

תאריך:  24/08/2009   |   עודכן:  24/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להיות עם חופשי בארצנו?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
במדינה יהודית - כן !!!!!!!!!!! ל"ת
הרשלה  |  24/08/09 15:04
2
מאמר יפה ועדיין כולנו תקווה!
נצר בועז   |  24/08/09 19:02
3
ההימנון עודנו עדכני
אלכס מראשון  |  24/08/09 22:38
4
עדיין קובעים לנו איפה יהודים
תחום המושב  |  25/08/09 00:25
5
עתיד הגליל
חוזה עתידות  |  25/08/09 07:42
6
מדינת היהודים טרם קמה כי היהוד
קורןנאוה טבריה  |  25/08/09 08:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
אלימות בבתי ספר, במקומות בילוי, בטיילת, בכבישים, בספורט, פוליטיקה, בתוך המשפחה, התעללות בילדים    אוגוסט השחור
איתי כהן
אילו אני חוט אדום במשדרי ערוץ 2, הייתי מתבייש וסובל מנדודי שינה איומים. אילו אני בין מקבלי ההחלטות שאחראים להפלתו של טופז, הייתי חש רעשים כבדים בתדר הפנימי    חיפושים אחר חרטת המפלצת הטלוויזיונית    ועוד: יונית לוי, להזכירך: מילים בהחלט יכולות להרוג!
אסתר שניאורסון גרי
מה ההתגוללות הפרועה על בוגי יעלון? פרס ישראל מוענק לפרופסור הממליץ למחבלים להרוג מתנחלים, דגלי אש"ף התנוססו בהפגנה בכיכר רבין בזמן המלחמה האחרונה, רב אלוף חיים בר-לב, לאחר הטבח שנעשה ביהודים בבית הדסה, מצא לנכון להכריז: "מי אמר להם להימצא שם?", והשמאל והתקשורת ההומניסטים הגדולים נעלבים מהמילה וירוס?
יוסי מלמן
לא תמיד מה שאתם שומעים או רואים או קוראים על צדיקים הוא מה שקורה באמת. לעיתים הם אינם אלא מתחסדים, מפלבלי עיניים לשמים ומצקצקים בלשונם - כך גם לגבי "הצדיק הידוע" מיקי רוזנטל
ד"ר אברהם בן-עזרא
האם אכלוס הדיירים בדירה שהתשתיות אינן מותקנות בה, נחשב כ"מסירת הדירה במועד"? ומה באשר לאיחור מעבר לשלושת חודשי ה'חסד'?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il