X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אומנם משרד החינוך עם הפנים לקדמה, מנסה לשנות הרגלים ישנים של מחברת חדשה ונייר עטיפה מבריק, צבעים וקלמר, אך מה עם המורה? מה עם התלמידים? מה נשאר לנו? אחד מההישגים של מפגש כזה יהיה: מי צריך בית ספר?
▪  ▪  ▪
הידוענים - אקמול לתחלואי החינוך
גורי גרוסמן
אין ספק שהרצאתו של חתן פרס נובל או של סופר מפורסם תהיה שינוי מרענן בשגרת הלימודים - אולם תרומתה לחינוכם ולהשכלתם של התלמידים דומה לאקמול לחולה אנוש * התוכנית החדשה של גדעון סער - לחיים או למוות?
לרשימה המלאה

עוד שבוע בדיוק יחל היום הראשון בבית הספר. ילדות וילדים רכים בשנים ישובו למסלול היומי המוכר רק למי שחבש את ספסל הלימודים. גם תלמידי התיכון ישובו לקראת עוד שנה בריצה המטורפת אחר תעודת הבגרות. השיבה השנה לשגרת הלימודים מעוררת תהייה. מדוע משרד החינוך נזקק לגימיקים כדי להשיב את התלמידים לחצר בית הספר ואחר כך אל הכיתות?
נתחיל מכמה השערות. אלו גימיקים יכול היה משרד החינוך לבחור ומדוע בחר בסופו של דבר בבחירה הכי מדליקה. ובכן, משרד החינוך והוגי הדעות החינוכיים יכלו לבחור בדרך הקלה ביותר. להזמין שוטרים לבית הספר. חלומה של כל מורה להיות שוטרת. זה לא בדיוק הלך לה, לא קיבלו אותה לשורות המשטרה, על כן כשמורה נתקלת בבעיית משמעת בבית הספר היא ישר זועקת: "אני לא שוטרת!" ובמקום להודות בעובדה שלא קיבלו אותה לשורות המשטרה היא ממשיכה: "לו רציתי להיות שוטרת הייתי מגייסת למשטרה". ובכן, משרד החינוך לא טרח להציב שוטרים בבית הספר, זה היה עשוי להיות תרגיל מעניין לגייס שוטרות ושוטרים ביום הראשון ללימודים ולהעניק בידיהם כלים לאכיפת המשמעת בבית הספר. לא כל כך חוכמה להציב ביום הראשון ללימודים שוטרים, שכן אלה ימים של תחילת רומן, התלמידים עדיין צמאים לידע, עדיין מתגעגעים לחברים שלהם. בואו נאמר שעד אחרי סוכות או עד חנוכה, יש מעין רומן חשאי בין הצדדים.
לכן, שוטרים בראשית השנה אין זה תרגיל יעיל, כלל וכלל. אין כל כך הרבה בעיות משמעת, אולי נזמין לבית הספר רופאים ואחיות שימלאו תפקיד של מרפאים. הרי מערכת החינוך סובלת מהרבה רעות חולות. מזמן לא רואים במערכת החינוכית מערכת שמתרימה את הישגי התלמידים, יש ניסיון מדי שנה להציג טבלאות הישגים כדי לשכנע את הציבור שההישגים עולים מדי שנה. רופאים ואחיות מהמגזר הסיעודי עשויים להוביל מהלכי הבראה, שכן מעצם עיסוקם הם טורחים יום יום ושעה שעה לרפא. על-מנת לרפא מערכת צריך אנשים מקצועיים. אלא שבמערכת הרפואית היום אין גלאם. מה לעשות, אין זוהר. לרופאים היום אין מעטה של זוהר. הם סובלים לא פחות מן המורים. התקפות חסרות תקדים מצד מטופלים נחשפות לא אחת על-ידי אמצעי התקשורת. רופא שאין לו סמכות להגן על עצמו, כיצד יוכל להגן על עצמו בפני 40 תלמידים בכיתה חנוקה? כמה זמן ניתן לרופא? לא הרבה זמן. הילדים ישתעממו.
משרד החינוך יודע מה הוא עושה, בשלוף של אקדוחנים הוא שלף תוכנית סודית, שאין מושג מאיזו מגירה הוא הוציא אותה. גיוס ידוענים מתחומי הרוח והאמנות לטובת מוסדות החינוך. תרום לנוער על-פי דרכך. במה יכולה לתרום כניסתו של ידוען למערכת החינוך? נאמר שאביב גפן ייכנס לכיתה בראשון לציון. נו, מה הוא יכול לומר לתלמידים? "אתם דור מזוין!". מה יכול לומר לנוער מישהו שבא לבקר אותם בתנאים אופטימליים, מרוויח שעה יפה עם תלמידים שמאירים לו פנים, או שהם מכירים אותו או שלא. בהזדמנות זו הידוען גם עשוי להציג את עצמו לתלמידים, שהרי הם בקושי קוראים עיתונים או ספרים. אם הידוען סופר הרי שיש כאן משום העשרת עולמו של התלמיד. העשרה קצרה ותמציתית. לא מצריכה השקעה רצינית, וגם אינה מצדיקה רציפות. כך מדי פעם יצניחו לכיתה ידוענים, כך יבריקו הימים בבית הספר. כך אולי יהפכו ימי הלימוד לימים של זוהר. גם בזכות מפגש עם יעל בר-זוהר.
יותר מכל, הביקורים הללו יותירו את המורה הרחק מאחור. שכן, המורה - הוא שנשאר מאחורי דלת הכיתה. המורה - הוא שפותח את שנת הלימודים והוא שמשאיר את המפתחות בסוף השנה בחדר המורים. המורה - הוא שעמל כל השנה להגיש את חומר הלימוד בדרכים מגוונות. המורה - הוא שנשאר עם מאות מבחנים שנה אחר שנה. המורה - הוא ששוקד להספיק את החומר הנלמד, דוח הספק הוא בחזקת מדד חיוני בעבורו ובעבור תלמידיו. מבחני המיצ"ב ומבחני הבגרות הם לא רק מבחנים עבור תלמידיו היקרים, אלא גם מבחנים בהם מודדים אותו - את מידת הצלחתו או את מידת כישלונו.
ביקורים של אורחים מחוץ למערכת, כפי שהכריזו עליהם כעת, ביקורים חד-פעמיים ואפילו ביקורים שיש להם מחזוריות, אינם תורמים למעמדו של המורה. המורה - הוא שנשאר עם תלוש שכר שאין בו ערכים של השתלטות על כיתה מפרה משמעת. תלוש משכורת שאין בו תגמול על העבודה הרבה שמשקיע המורה מעבר לשעות הלימודים. תלוש משכורת שאינו מתייחס אל המקצוע כמו אל מקצוע נחשק.
מה ירגיש המורה לאחר שיצא הידוען מן הכיתה. אני בטוחה שהוא ירצה ללכת אחרי הידוען באותה השנייה החוצה. להתרחק מבית הספר עד כמה שאפשר. עם טריקת הדלת של הידוען ירצה גם המורה להתנתק מן המערכת. הוא ירצה לבוא לבקר רק פעם בשנה, לקבל שכר על הרצון שלו להיות מורה. לקבל שכר על היכולת שלו להיות מורה לכל החיים ולא רק לשעה קלה. שעת החינוך היא של המורה ושל המחנך, ולא של הידוען שמגיח ואינו יכול לפתח מערכת קבועה עם התלמידים.
מה ירגיש המורה לאחר צאתו של הידוען מן הכיתה? המורה ירגיש כמו נבגד. המורה ירגיש שמערכת החינוך בגדה בו. קודם היא העניקה לו את הכלים להיות מורה. המורה קיבל הכשרה במוסדות המתאימים. המורה זכה להישגים בעת לימוד המקצוע, בשנים האחרונות יש ניסיונות רבים להאדיר את הפרופסיה. והנה כאן חוטף המורה סטירת לחי מצד משרד החינוך בעצמו, שכן משרד החינוך כבר אינו זקוק למורים כדי להתייחס למערכת שעליה הוא מופקד, משרד החינוך מממנף את המערכת בעזרת אנשים שאינם אנשי מקצוע. מהי הדוגמה האישית שמקבלים כאן התלמידים? נו, אולי אני טרחנית, למשל, עם כל הכבוד הרבה מן הידוענים אינם בוגרי שתים-עשרה שנות לימוד. חלקם כשרונם אמנותם. ומה יכול יאיר לפיד להנחיל לתלמידים אותם יפגוש, הוא יכול לומר בגאווה ובצדק, אני לא סיימתי את המערכת באופן נורמטיבי, גם לא למדתי במוסד להשכלה גבוהה. ויאיר לפיד בהחלט צודק, מי צריך בית ספר אם אפשר להצליח בלעדיו.
נכון, משרד החינוך עם הפנים לקדמה. משרד החינוך מנסה לשנות הרגלים ישנים של מחברת חדשה ונייר עטיפה מבריק, צבעים וקלמר. במקום כל אלה שיעור ראשון בגימיקים. אני תוהה מה עם המורה? מה עם התלמידים? מה נשאר לנו? אחד מההישגים של מפגש כזה יהיה: מי צריך בית ספר?

תאריך:  24/08/2009   |   עודכן:  24/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי צריך בית ספר?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פורום ספרים אלקטרוניים
ארז11  |  31/08/09 07:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
עסיסיות, דשנות וכוללות מיני בעלי חיים שונים ומשונים - אלו הן המארות של מנהיגה הרוחני של שס נגד הפוגעים במפלגתו, זאת, עד לפרשת בניזרי, בה הוסיף לאוצרו גם קללות גופניות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
טובת המשקיעים מחייבת לאפשר לקרנות השקעה בנדל"ן להשקיע גם באיגודי מקרקעין ולא רק במקרקעין עצמם
יואב עציון
"עין לציון צופיה" - כבר לא, רגליי נטועות עמוק באדמת הארץ    "עוד לא אבדה תקוותנו להיות עם חופשי בארצנו" - בן-גוריון כבר הכריז בתש"ח על היות העם חופשי בארצו    המנון התקוה - עדיין רלוונטי לימינו?
עו"ד אברהם פכטר
אלימות בבתי ספר, במקומות בילוי, בטיילת, בכבישים, בספורט, פוליטיקה, בתוך המשפחה, התעללות בילדים    אוגוסט השחור
איתי כהן
אילו אני חוט אדום במשדרי ערוץ 2, הייתי מתבייש וסובל מנדודי שינה איומים. אילו אני בין מקבלי ההחלטות שאחראים להפלתו של טופז, הייתי חש רעשים כבדים בתדר הפנימי    חיפושים אחר חרטת המפלצת הטלוויזיונית    ועוד: יונית לוי, להזכירך: מילים בהחלט יכולות להרוג!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il