X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
70 שנה אחר אותו ספטמבר דומה כי דבר אחד לא השתנה - האדם. הקידמה לא לקחה אותו למקום ממנו אי-אפשר לצאת למלחמות מטורפות עוד, היא לא דיכאה בו את הקנאות העיוורת ואת המשטמה הנוקמת אני מפחד
▪  ▪  ▪
נשכחה ההיסטוריה הקשה [צילום: חיים בכבוד, נוער למען ניצולי שואה]
מה יש בו באדם העושה אותו לסרבן הגדול ביותר שביקום ללימוד מן הניסיון? איך הוא חוזר ככלב על קיאו כלשון משלי על חמדת החרב ועל יצר הדם, ואפילו כל ספרי המוסר והפילוסופיה וההיסטוריה שהוא כותב מאז ספטמבר 1939 פתוחים לפניו יומם ולילה - הוא קורא בהם כקורא באיגרת כתובה בשפה שאין לה משמע

שנאה - לא טירוף
איתמר לוין
האם היטלר היה מטורף, או שמא יש לחפש את הסיבות למעשיו במחוזות אחרים? * ומה הם הלקחים מן המלחמה והשואה?
לרשימה המלאה

   יוסי ריבלין
1 בספטמבר 2009-1939; אורח נטה ללון

   צבי גיל
אחד בספטמבר. 1939

מה לא השתנה בשבעים השנים האחרונות, למן היום בו הציתו הגרמנים את מלחמת העולם השנייה ועד ליום הזה? הילדים למדו אז כתיבה תמה. היום יש להם מקלדת. לאנשים היה כתב יד. היום יש להם דנ"א. קרדיולוגים לא ידעו מהו ניתוח מעקפים, גיניקולוגים מהי הפריה חוץ-גופית, רופאי שיניים מהי השתלה ואף לא אדם אחד בעולם כולו לא היה לו מושג מה זה אם.אר.אי, או סי.טי, או דופלר, או אולטרה סאונד. היום אי-אפשר להעלות על הדעת שזה לא היה כאן עוד מימי נח.
אנציקלופדיות נכתבו אז במשך שנים ארוכות על-ידי מומחים שהתחילו לכתוב ערך בצעירותם וסיימו אותו בזקנתם. היום פרצה הויקיפדיה בסופת דעת שהעיפה את המומחים לכל הרוחות ויש במחשב אחד מה שכל ספריות העולם הגדול אינן מכילות יחדיו בקילומטרים הארוכים של ארונות ומדפי הספרים העתיקים והחדשים. אין צורך להזכיר מהו שדה תעופה היום ומה היה לפני שבעים שנה. מה היו אז המרחק והזמן ומה הם היום, לא מה בין ירח שאוהבים מתפייטים לאורו הכסוף, לבין ירח עליו מהדסים אסטרונאוטים שעלו ונחתו עליו. הרשימה ארוכה. כמעט אינסופית. אפשר למנות ולמנות עוד ועוד, החל בטלפונים ניידים, ובפלזמות, ובלוויינם באוויר ובמכוניות היברידיות על הארץ, בטלסקופים המרחפים בחלל ומודדים במיליוני שנות אור את המרחקים בין הגלקסיות ובננוטכנולוגיה הבוחנת את המרחק בין מולקולה למולקולה בסרגל דמיוני המסומן בקווים המרוחקים אלה מאלה באלפית של מיליונית המטר.
הכל השתנה. שום דבר איננו מה שהיה. לא אסיה ולא אירופה, לא אפריקה ולא אמריקה, לא אוסטרליה ולא הצפון ולא הדרום. לא הירושימה ולא בריסל, לא ברלין ולא דורבן ולא ירושלים. הכל נע על מסלול דוהר של קידמה, והשינוי, בין מצליפים בו להאיצו בין מושכים במתג שבפיו לרסנו, שועט ואין עוצר.
האנושות מקיאה את ההיסטוריה
אבל שבעים שנה אחר אותו ספטמבר דומה כי דבר אחד לא השתנה - האדם. הקידמה לא לקחה אותו למקום ממנו אי-אפשר לצאת למלחמות מטורפות עוד. היא לא דיכאה בו את הקנאות העיוורת, את המשטמה הנוקמת, את ההזיה שאין בין העולם הזה לבין העולם הבא אלא מכונית ממולכדת או חגורת נפץ או מטוס שנכנס לגורד שחקים וקובר בהריסותיו את האמונה התמימה כי גם כשיש רציחות בעולם הן מחסלות רק את מי שהתכוונו לו אישית. עיתונים מלאים מלחמה, חזיתות, בריתות הגנה, תקריבי נופלים, צילומי לוויות עטורות דגלים, תצלומי צבאות במדי סחבות ובגדודי ילדים שרוביהם גדולים מהם. כנסיות של אמונה בשנאה עורכות מיסות מאיימות בבירות נאורות של עולם וזורות משטמה בשם אחווה מדוקלמת, זייפנית.
מדינות רעבות ללחם ותאבות אורניום מועשר עורכות ניסויי טילים המשייטים למרחקים בהם אין אומה בעולם היכולה להיות בטוחה כי אינה מטרה. האיידס והקדחת והשחפת והמלריה אוכלות חלכאים מושכחים בכל פה, ואין בספרי התקציבים עבי הכרס של מדינות מתחמשות בלי הרף סעיף שיצא להדביר אותן. מה יש בו באדם העושה אותו לסרבן הגדול ביותר שביקום ללימוד מן הניסיון? איך הוא חוזר ככלב על קיאו כלשון משלי על חמדת החרב ועל יצר הדם, ואפילו כל ספרי המוסר והפילוסופיה וההיסטוריה שהוא כותב מאז ספטמבר 1939 פתוחים לפניו יומם ולילה - הוא קורא בהם כקורא באיגרת כתובה בשפה שאין לה משמע.
אז אני מפחד. אני מפחד שאם זה כך משלושים ותשע עד הנה, וזה היה כך מימי חיצי הצור וקרדומות האבן עד לפנצרים של ה'בליץ קריג', אזי אנחנו אולי עדיין אנשי המערות הפרה-היסטוריות שם הטביעו את צלמנו בדמותנו וכל הקידמה כולה איננה גואלת אותנו מעצמנו. אני מפחד. מצעד הזיכרון עושה כותרות בעולם ומידות גדושות של רצון טוב לכאורה להכיר בחלוקה זהירה באשמה ובאחריות אינה יכולה להשכיח את העובדה כי על תורני דגלי מלחמות התמול קשורים כבר דגלי מלחמות המחר.
מה נאמר לילדים שבאו ביום האחד בספטמבר הזה לראשונה לבית הספר ומצאו שכתוב בו על הלוחות "שלום כיתה אלף". מה נאמר להם. רק אחת: לימדו היטב קרוא בעבור המשפט הזה האחד המקבל את פניכם בכבוד גדול. הוא האלף והוא התו של כל מה שצריך ללמוד. בלעדיו כל מה שבתווך, בין משפט צנוע זה שהוא האלף והוא התו תו, העברית והחשבון, האנגלית והמדע, הפרוזה והשירה, ההגות והיצירה - הוא כתורה שניתנה לעולם שאינו כדאי. אולי ישמעו. אולי ילמדו. אולי יש סיכוי.

תאריך:  02/09/2009   |   עודכן:  03/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
ההכרזה שהפלשתינים יקימו מדינה עצמאית גם אם לא יהיה הסכם, עברה בשקט יחסי וללא תגובה מדינית    מה הם מרכיבי הפירוז מבחינה מדינית וביטחונית, מה על מדינת ישראל לעשות במקרה זה, והאם אנו לפני סכסוך דמים נוסף טרם זמנו? האם זה לא הזמן, לאור המצב, לשלב ידיים ולהקים ממשלת חרום לאומית?
דודו אלהרר
פלשתינים שבעלי תעודת-זהות ישראלית מארגנים בגלוי עצרות מחאה המוניות נגד ישראל, מניפים אל-על דגלים של האויב, מכריזים בראש חוצות הכרזות נגד המדינה, מגבשים מסמך-חזון חתום על-ידי מנהיגיהם השולל מכל וכל את המדינה היהודית ואנחנו בשלנו - הם אזרחים נאמנים
דמיטרי רייזמן
בזמן האחרון אנו עדים לקמפיין רב-היקף, אוטו דה פה של ממש, נגד הציבור החרדי, ומדוע? הציבור החרדי הוא "טרף קל" – קל מאד להסית את האספסוף נגד הציבור הזה    מעבר להשגת הרייטינג, דיסקרדיטציה של הציבור החרדי תורמת רבות לשלילת בסיס יהודי תורני מזכותנו ההיסטורית על הארץ ובכך נסללת בתודעת הציבור הדרך ל"מדינת כל תושביה"    האם לא זאת המטרה הנסתרת של ציד המכשפות המתנהל לאחרונה בתקשורת?
עדי שטרנברג
בסוף - הכל נקבע בידי בני האדם    אומות הלכו לאובדנן כי בחרו ואיפשרו לפוליטיקאים ולמנהיגים לעשות זאת    לעומתן אומות וחברות הגיעו לידי תהילת ושעת היפה - כי בחרו לעשות כך
ד"ר רולי ברקוביץ
מה עושים כשהשיניים החלביות נושרות לילדים או במקרה שהילד קיבל מכה או נחבל בשיניו הקבועות בביה"ס או בגן?    טיפים ועצות לעזרה ראשונה במקרה של בעיות בשיניים בקרב ילדים ותינוקות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il