X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אילו היינו במקום שאין שם שור, אין צורך למשפטי שור נגח. ואילו היינו יושבים באוהלים כקדריים, אין צורך למעקה ומזוזה. ואם בארץ הודו, אין צורך למשפט גניבה ורציחה ועושק ועדות שקר פרשת כי תבוא
▪  ▪  ▪

הרלב"ג מסיים את פירושו לפרשת כי תבוא במשפט הבא:
"התועלת הי"א הוא המצוות, והוא מה שציווה שישמרו בלבם דברי התורה כולם - למען ישכילו וידעו כל מה שיצטרך להם לעשות".
לאמור, תכלית המצוות בתורה היא - ללמד את האדם מה הוא צריך לעשות. האדם העושה את מה שצריך, הוא האדם המושלם על-פי התורה, ומה שצריך - כתוב בתורה. זו הסיבה מדוע תלמוד תורה נחשב לציווי חשוב ומרכזי ביהדות: צריך לדעת, כדי לעשות. ידיעה ללא מעשה - אינה אלא השחתת זמן לבטלה.
דברים אלו של הרלב"ג תואמים לדעת הראב"ע כפי שבוטאה בפירושו לפרשת משפטים, בפירושו הקצר (אשר במקרה זה אינו קצר כלל) לתורה. מדובר בפירוש פרק כ"ג פסוקים כ'-כ"א בספר שמות.
דבר הפסוקים:
"הנה אנוכי שולח מלאך לפניך לשומרך בדרך ולהביאך אל המקום אשר הכינותי. הישמר מפניו ושמע בקולו, אל תמר בו כי לא יישא לפשעכם כי שמי בקרבו".
דברו של הראב"ע - בפרק מתוך פירושו הפותח במילים "נאום אברהם הספרדי הנזכר":
"ודעת הלשון איננה דעת בעצמה, כי אם כנגד אחד שיבין. ואם בעבור דעתו משפטי נזיקין, גם הם לא ניתנו כי אם ליישר המעוותים, כי אילו היינו במקום שאין שם שור, אין צורך למשפטי שור נגח. ואילו היינו יושבים באוהלים כקדריים, אין צורך למעקה ומזוזה. ואם בארץ הודו, אין צורך למשפט גנבה ורציחה ועושק ועדות שקר. ואם בעבור דעת התורות והמצוות, אין חכם שיבינם עד שידע למה יתענה בעשור, וחלקי הקורבנות".
לשון אחר: הדברים הנאמרים תמיד מכוונים לשומעם ולהבנתם. במישור הנזיקין, לא ניתנו דברי התורה אלא למנוע עיוותים, והם ניתנו וכוונו לעיוותים הקיימים במציאות.
הראב"ע מביא שלוש דוגמאות שבעניינן יצאה תורה - שור נגח, בנייה המחייבת מעקה כדי למנוע נזקי גוף, ויראת שמיים האמורה למנוע רצח, גניבה ועדות שקר.

תאריך:  03/09/2009   |   עודכן:  03/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דבי גילד–חיו וסיגל שהב
מה עושים עורכי דין העובדים בארגונים ואשר שואפים ליזום שינוי חברתי רוחבי ולא נקודתי? מעתה אמור: עריכת דין חקיקתית
יצחק מאיר
70 שנה אחר אותו ספטמבר דומה כי דבר אחד לא השתנה - האדם. הקידמה לא לקחה אותו למקום ממנו אי-אפשר לצאת למלחמות מטורפות עוד, היא לא דיכאה בו את הקנאות העיוורת ואת המשטמה הנוקמת    אני מפחד
גרשון אקשטיין
ההכרזה שהפלשתינים יקימו מדינה עצמאית גם אם לא יהיה הסכם, עברה בשקט יחסי וללא תגובה מדינית    מה הם מרכיבי הפירוז מבחינה מדינית וביטחונית, מה על מדינת ישראל לעשות במקרה זה, והאם אנו לפני סכסוך דמים נוסף טרם זמנו? האם זה לא הזמן, לאור המצב, לשלב ידיים ולהקים ממשלת חרום לאומית?
דודו אלהרר
פלשתינים שבעלי תעודת-זהות ישראלית מארגנים בגלוי עצרות מחאה המוניות נגד ישראל, מניפים אל-על דגלים של האויב, מכריזים בראש חוצות הכרזות נגד המדינה, מגבשים מסמך-חזון חתום על-ידי מנהיגיהם השולל מכל וכל את המדינה היהודית ואנחנו בשלנו - הם אזרחים נאמנים
דמיטרי רייזמן
בזמן האחרון אנו עדים לקמפיין רב-היקף, אוטו דה פה של ממש, נגד הציבור החרדי, ומדוע? הציבור החרדי הוא "טרף קל" – קל מאד להסית את האספסוף נגד הציבור הזה    מעבר להשגת הרייטינג, דיסקרדיטציה של הציבור החרדי תורמת רבות לשלילת בסיס יהודי תורני מזכותנו ההיסטורית על הארץ ובכך נסללת בתודעת הציבור הדרך ל"מדינת כל תושביה"    האם לא זאת המטרה הנסתרת של ציד המכשפות המתנהל לאחרונה בתקשורת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il