X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
את המהפכה הכלכלית החשובה בהיסטוריה - ניצול הנפט כמקור אנרגיה, עלינו לחגוג: אם לא למען האנושות אז לפחות למען בעלי החיים והצמחים שניצלו בזכותה
▪  ▪  ▪
מטען לקידוח נפט. עטורה נוחותנו הבורגנית נוזל שחור - ובכ"ז, כמה טרנדי ו'ירוק' לראות בו "אויב" [צילום: AP]
כיום אנו מתקשים להעלות בדעתנו אפשרות של רעב, שישמיד אוכלוסיה שלמה של מדינה באירופה, דוגמת "רעב תפוחי האדמה הגדול". אמצעי התעבורה הזולים, המסחר הבינלאומי המשונע בציים של מאות מיליוני כלי רכב – הפך את האפשרות המחרידה הזאת של טרום מהפכת האנרגיה לדמיונית

בסוף החודש שעבר חלף ללא כל איזכור יובל ה-150 לתעשיה, זו ששינתה את העולם ושהזרימה חיים בציביליזציה המוכרת לנו, זו שסיפקה את האנרגיה למהפכה התעשייתית ברחבי תבל. היזמים, החלוצים ואנשי העסקים שפעלו לקידומה הם גיבורים אלמוניים, שפועלם נתפס כמובן מאליו על-ידי חברת שפע, שאיבדה את היכולת להעריך את עצם קיומה.
נראה כי נוח לשכוח את מצב הקיום האנושי לפני 150 שנה. בין השנים 1850-1846, בעקבות מחלת הכימשון שהיכתה ביבולים, גוועו כ-750 אלף מתושבי אירלנד ב"רעב תפוחי האדמה הגדול". נתיבי המסחר היו מפותלים, ארוכים ויקרים ומקורות האנרגיה של המין האנושי - מוגבלים. חלק ניכר מחיי האדם התנהל באפילה, כשהטכנולוגיה המשמשת לתאורה מתבססת על זו שהייתה בשימוש מאז ימי קדם: נרות ומנורות שמן. כמקור ראשי לשמן תאורה שימש שומן לווייתנים, שהציד שלהם הפך לענף הכלכלי השני בגודלו בארה"ב.
בסמוך לשנת 1855 התדלדלו אוכלוסיות הלווייתנים, מחיר גלון של שומן לווייתן האמיר ליותר מעשירית השכר החודשי הממוצע, ויותר אנשים מאי-פעם בילו את לילות החורף הארוכים בחשיכה.

כפיות הטובה של התעמולה ה"ירוקה"

לפני 150 שנה, ב-27 באוגוסט 1859, הצליח אדווין דרייק לקדוח בפנסילבניה שבארה"ב את באר הנפט המסחרית הראשונה, בעזרת ציוד שנועד לקידוחי מלח ומים. עבור מאות אלפי תושבי אירלנד שגוועו בייסורי הרעב בתחילת העשור, המהפכה איחרה להגיע. אולם גורלם המר יכול ללמדנו על משמעותו של אותו קידוח מסחרי שביצע דרייק.
השימוש הראשון שנעשה בנפט היה לתאורה לילית זולה וזמינה – באמצעות זיקוקו לקרוסין – תוך הענקת שעות עבודה ועירוּת למיליוני בני אדם (מחירו המזערי של הקרוסין לעומת מחירו של שמן הלווייתנים, הציל את אוכלוסיית הלווייתנים מהשמדה והעניק לתנועות הירוקות כיום את האפשרות לנהל קמפיינים ל"הצלת הלווייתנים").
בתחילת המאה ה-20, כאשר גברה נורת החשמל על הקרוסין כאמצעי תאורה, העניקה לנו תעשיית הנפט שיעור מאלף בהמצאת עצמה מחדש. ללא עזרה וללא סובסידיות מהממשל, היא הפנתה את כוחה היזמי והיצרני ליצירת דלק להנעת רכב, תוך דחיקת הקיטור (והצלת היערות שנכרתו לשם הזנת דודי הקיטור), האתנול (והפניית הגידולים החקלאיים ששימשו להפקתו – לייצור מזון) וסוללות החשמל, שהיו אמצעי ההנעה המובילים באותה עת. קשה להפריז במשמעותה של תפנית זאת, והיסטוריונים רבים טוענים, כי היכולת העדיפה של בעלות הברית בייצור דלק היא שהכריעה את הכף במלחמות העולם הראשונה והשנייה.
כיום אנו מתקשים להעלות בדעתנו אפשרות של רעב, שישמיד אוכלוסיה שלמה של מדינה באירופה, דוגמת "רעב תפוחי האדמה הגדול". אמצעי התעבורה הזולים, המסחר הבינלאומי המשונע בציים של מאות מיליוני אמצעי תעבורה – מכוניות, משאיות, רכבות, מטוסים ואוניות – הפך את האפשרות המחרידה הזאת של טרום מהפכת האנרגיה לדמיונית.
מבט חטוף סביבנו ידגים לנו כי כל המוצרים התומכים בקיומנו – חומרי בניין, ריהוט, מכשירי אלקטרוניקה וגם פירות ירקות ומוצרים טריים, המשונעים לשווקים מדי בוקר ממרחק מאות ואלפי קילומטרים – מגיעים אלינו בזכות המהפכה שחוללו מגלי "הזהב השחור": אנשי עסקים, כימאים, מהנדסים, גיאולוגים, סוחרים ורבים אחרים.
כיום, לאדם מן היישוב, השמות אדווין דרייק וג'ורג' ביזל (היזם שבשירותו פעל דרייק), אינם אומרים דבר, ואם עוד מזכירים את שמו של ג'ון ד. רוקפלר הרי זה בעיקר בהקשר של גינוי לשיטה הקפיטליסטית ותוך התעלמות מחדשנותו העסקית – הוא שהקים את מכלול בית הזיקוק הגדול ביותר בארה"ב, תוך התמודדות עם בעיית השינוע של תוצרי הזיקוק – מיזם שתמך בתעשיה הצעירה של איתור, קידוח ושאיבת נפט, תוך הפגנת התמדה ונחישות למול סיכונים כלכליים וקשיים רבים.
בניגוד לתקופות העבר, שבהן חגגו את יום השנה לגילוי נוזל החיים השחור, היום כבר לא פופולרי להעלות על נס את פועלם של האנשים, התעשיה או המוצרים המקנים לנו עושר וחיי נוחות. רבים מעדיפים להתמקד ב"מניעיהם המרושעים" של היזמים שהיטיבו עימנו ולהטיח בהם עלבונות מבית היוצר של התעמולה הירוקה בגין "התמכרות" לנוזל השחור. אולם גם מי שמתעקש בסירובו לכבד בשם האנושות את אותם גיבורים אלמוניים של המהפכה הכלכלית החשובה בהיסטוריה, אולי בכל זאת ימצא מעט רצון טוב להוקיר את פועלם בשם היערות והלווייתנים, שניצלו הודות למקור אנרגיה החלופית שהם העניקו לנו.

לאתר מגזין מראה
מאמר זה הופיע בטור "על הכוונת" ב"מקור ראשון"
בועז ארד-ארדר הוא מנהל תקשורת שיווקית ופובליציסט, ועורך כתב-העת "אנוכי" של תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד.
תאריך:  04/09/2009   |   עודכן:  12/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המהפכה הנשכחת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מענין אם ארדן מבין את הכתבה ל"ת
א. פובליציסט  |  5/09/09 19:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי קמין
לחלק מאזרחי ישראל הפך גלעד שליט יעד שאליו מתועל כל דחף אי-רציונאלי. כל טיול אופניים, קפיצה ממטוס ומצעד הופכים למִפגנים חסרי תועלת "למען שחרורו של גלעד", כשהתקשורת מנצחת על המקהלה
חיים שיבי
המורשת העיתונאית של דני בלוך עוד תשוב ותהפוך לדגל של דור עיתונאים צעיר    אין לה תחליף גם אם היא עוברת שינוי צורה ומדיה
אברהם בן-עזרא
לא ברור מדוע מומחים הבאים לבדוק בניין גמור ומתפקד, נאחזים בכל מאודם במבחן התוצאה כאילו זהו המבחן העיקרי והבלבד, ועל פיו קובעים כהדיוטות האם קיים ליקוי בנייה אם לאו    בנייה תקינה נדרשת כדי למנוע נזק, ואין להמתין לקיומו של הנזק על-מנת לקבוע כי יש בה ליקוי
דודו אלהרר
החלטתו הנוראה בעליל של היועץ המשפטי מזוז שלא להעמיד לדין את ראש הממשלה אריאל שרון שסרח, הכשירה שֶׁרֶץ לאתרוג רעיל שהביא לגירוש וחורבן בגוש קטיף ובצפון השומרון    האשמה החמורה הזאת רובצת לפתחו של מזוז שלא מילא את תפקידו וכל מעשיו האחרים מתגמדים נוכח אוזלת ידו במהלך האסוני הזה
יורם אטינגר
ב-60 השנים האחרונות ביצעה ארה"ב מדיניות ארה"ב שגיאות שיטתיות ודרמטיות שערערו וממשיכות לערער את יציבות המזרח התיכון, פוגעות באינטרסים של ארה"ב והמערב ומסכנות את קיומה של ישראל    "חזון שתי המדינות" הוא רק עוד טעות לשרשרת
רשימות נוספות
ים הקלישאות שמסביב  /  עמוס גורן
אשלית המכרזים  /  קנת פרייס
מדיניות נתניהו מסוכנת  /  קרולין גליק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il