X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסוגיה המשפטית התורנית - האם לחלק את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה לשניים? מחד - יועץ משפטי לממשלה - שיבחר ע"י הממשלה, מאידך - תובע כללי, שיבחר ע"י וועדה ציבורית ניטרלית, שייצג את המדינה ואת הציבור
▪  ▪  ▪
לאן נעלמה אחריות התקשורת? [פלאש 90]
האם היועץ המשפטי לממשלה - הוא "סיביל סרוויס" קלאסי לאמור: איש מקצועי, ללא נטיות פוליטיות (או שאיפות פוליטיות) וכל כולו נתון ליישום החוק והמשפט בלבד? אין טיפוסים כאלה - ואם ישנם בודדים, אין למנותם לתפקיד, מחוסר התאמה, חוסר אמונה, וחוסר יכולת לתפקד במציאות המתהווה.

כאשר מונתה ועדת שמגר, בעקבות פרשת בראון-חברון, להמליץ על דרך וקריטריונים למינוי יועץ משפטי - פניתי בכתב לוועדה והצעתי להפריד בין התפקידים, תוך הדגשת מספר עובדות. ביניהן - החשש לניגוד אינטרסים בין תפקידו של היועץ - לייעץ ולתת חוות דעת לשרים ומשרדיהם, לבין העובדה שהוא גם המחליט על העמדתם לדין פלילי או העברתם מתפקיד.

להערכתי - יש להפריד בין הדבקים, מהר ובאופן אלגנטי. הגיע העת - למהפך היסטורי.
סמכויותיו הרבות של היועץ המשפטי לממשלה, שהוא גם ראש התביעה הכללית, נתונה לוויכוח ציבורי, משפטי ופוליטי - משכבר הימים.
מספר התומכים בהפרדת הסמכויות כמספר המתנגדים להם - ולכל צד, נימוקים כבדי משקל, המשכנעים את עצמם. אבל הגיע העת, לבצע את הניתוח הכואב הזה אשר נושא בחובו, סמכויות על, ריכוז כוח משפטי ופוליטי, הרבה מעבר לתפקידים הקלאסיים של יועץ משפטי ותובע כללי.
הטענות - שפיצול התפקיד יחליש את שני בעלי התפקיד אינן נכונות ומבוססות. ללא ספק - התפקיד של התובע הכללי, שימונה ע"י ועדה ניטראלית ציבורית, בהשתתפות נציגי ציבור, נציגי האקדמיה, לשכת עורכי הדין, בראשות שופט עליון בדימוס - יכולה ליצור תפקיד עצמאי, עוצמתי וא-פוליטי.
התובע הכללי:
מינוי מעין זה - שלא יעשה ע"י הממשלה, ייתן לתפקיד את האיזון המתבקש, בו יוכל התובע הכללי - לפעול בחופשיות ולהפעיל את סמכויותיו, ללא ניגודי אינטרסים, ללא מורא בהתאם לחוק ובמסגרת החוק.
תפקיד מעין זה - מחייב מומחיות בתחום המשפט הפלילי המובהק, המשפט הפלילי של צווארון לבן וכל הקשור לניהול משפטים פליליים וכלכליים בכל הערכאות המשפטיות. כמובן - שבמסגרת תפקידו זה, יהיה ממונה על כל מערכת התביעה והפרקליטות במדינה, כשלצידו פרקליט המדינה שיבצע את המדיניות בשטח הלכה למעשה.
כך, שבפועל לא רק שמעמדו לא יוחלש - אלא יהפוך לתפקיד עוצמתי, עצמאי מהשורה הראשונה וכדי, שבעל התפקיד לא יצבור כוח רב מדי - ולא יסבול מסינדרום "שכרון הכוח", תוגבל המשרה - לתקופה של 7 שנים, כמקובל לפי החוק החדש לבעלי תפקידי מפתח בשירות הציבורי - אלא אם יתפטר קודם לכן מיוזמתו או לא יוכל למלא את תפקידו מסיבה אחרת.
היועץ המשפטי לממשלה:
תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - נגזר למעשה מהשם שהוענק לתפקיד לאמור: לייעץ לממשלה ולכל מוסדות המדינה, תוך שמירה על החלטות ומהלכים מדיניים פוליטיים - שיהיו במסגרת החוק, בהתאם לחוק ושמירה על שלטון החוק. סעיף 54, לחוק לשכת עורכי הדין תשכ"א-1961 - מגדיר את תפקידו של עורך הדין, כמייצגו, נאמנו של הקליינט שלו - במילים אחרות: "במילוי תפקידו יפעל עורך הדין לטובת שולחו בנאמנות, במסירות ויעזור לבית המשפט לעשות משפט".
ובכן בתרגום ללשון משפטית חופשית ציבורית יאמר: "היועץ המשפטי לממשלה, במסגרת תפקידו, יפעל לטובת המדינה והממשלה בנאמנות, במסירות ויעזור לממשלה לפעול במסגרת החוק, תוך שמירה על שלטון החוק".
והיה, אם תכתב חוקה, בה יאספו חוקי היסוד הקיימים - יהיה תפקידו של היועץ לשמור על חוקי היסוד והחוקה, בכל מאודו ובכל כוח תפקידו.
המינוי של היועץ המשפטי לממשלה: יעשה ע"י הממשלה, באמצעות וועדת איתור, ותקופתו לא תוגבל בזמן אלא בשירות הממשלה.
כלומר: אם תתחלף הממשלה, יכולה הממשלה החדשה, לבחור יועץ חדש או לאשר מחדש את מינוי של היועץ הקיים. להזכיר לציבור - בארה"ב עם מינויו של נשיא חדש ממפלגה שלא הייתה בשלטון, מתחלפת בבת אחת כל הצמרת השלטונית והמוסדית, שפירושה בין 15,000-10,000 עובדי מדינה של המפלגה המפסידה - וביניהם כמובן גם שר המשפטים, שהוא היועץ המשפטי והתובע הכללי.
בתקופתו של היועץ המשפטי אלייקים רובינשטיין, (כיום שופט עליון), היה מתח גלוי בינו לבין פרקליטת המדינה, עדנה ארבל (כיום שופטת עליונה), שהתנהלה כיועץ משפטי שני ועצמאי - תוך מתן ופרסום חוות דעת נוגדות לאלו של רובינשטיין.
מני מזוז - כאשר מונה ליועץ משפטי לממשלה, הכריז במסיבת העיתונאים הראשונה שלו - שבראש הפירמידה המשפטית יעמוד רק אדם אחד - היועץ המשפטי - והתופעה של שתי חוות דעת מנוגדות - לא תחזור על עצמה. הטוענים בלהט - שפיצול התפקיד יביא לפוליטיזציה של התפקיד צודקים - והשאלה היא מה רע בכך. למה שממשלה, בעלת אוריינטציה ימנית, תמנה או תישאר, עם היועץ בעל אוריינטציה שמאלנית או להיפך.
האם היועץ המשפטי לממשלה - הוא "סיביל סרוויס" קלאסי לאמור: איש מקצועי, ללא נטיות פוליטיות (או שאיפות פוליטיות) וכל כולו נתון ליישום החוק והמשפט בלבד?
אין טיפוסים כאלה - ואם ישנם בודדים, אין למנותם לתפקיד, מחוסר התאמה, חוסר אמונה, וחוסר יכולת לתפקד במציאות המתהווה.
לדעתי - אין אזרח ישראלי, ללא דעה פוליטית או לפחות נטייה או נהייה פוליטית - זה טוב, זה בריא, זה מראה על אכפתיות ואזרחות, בתנאי כמובן - שאינו חותר תחת יסודות המדינה קיומה ובטחונה.
סקירת היועצים המשפטיים, שהיו בישראל עד מני מזוז - מצביעה שכולם היו עם אג'נדה, פוליטית, חברתית, מוסרית ומשפטית - דבר שעזר להם להצליח בתפקיד, גם אם לא הצהירו על כך בפומבית ובחוכמה רבה.
פרשנות החוק ויעוץ משפטי - לא סותרות בהכרח תפיסות עולם ודעות פוליטיות, ויכולים לחיות בשלום זה בצד זה - כפי שמוכיחה המציאות לפרקים.
לדעתי הגיע הזמן למהלך ההיסטורי, כאשר מונתה ועדת שמגר, בעקבות פרשת בראון-חברון, להמליץ על דרך וקריטריונים למינוי יועץ משפטי - פניתי בכתב לוועדה והצעתי להפריד בין התפקידים, תוך הדגשת מספר עובדות. ביניהן - החשש לניגוד אינטרסים בין תפקידו של היועץ - לייעץ ולתת חוות דעת לשרים ומשרדיהם, לבין העובדה שהוא גם המחליט על העמדתם לדין פלילי או העברתם מתפקיד. שנית - זכותה של ממשלה נבחרת לבחור לה יועץ, ומזדהה עם מטרותיה, מדיניותה וביצוע החלטותיה - שהרי הממשלה שריה ומשרדיה הם הלקוחות של היועץ - ויועץ בוחרים כמו רופא לפי הידע, המקצועיות, המיומנות והאמון שנותנים בו. מהלך מעין זה - מאפשר כמובן, לממשלה חדשה להחליף את היועץ עם החלפת השלטון, כמקובל בהרבה מדינות כולל ארה"ב ויש לכך יתרונות רבים.
לסיכום: נראה לי שזכותה של ממשלה נבחרת, לבחור לה יועץ משפטי - בתנאי שיהיה מקצוען, נאמן, בעל אישיות עצמאית וחזקה ושמירה על שלטון החוק יהיה נר לרגליו.
הערות בענייני דיומא: היום בו נעלם נתניהו, מ"הראדאר" של התקשורת.
1. הבלבול בלשכת נתניהו - היה לא מקצועי, לא מתואם, מיותר ומזיק.
2. הודעה פשוטה קצרה, אחידה, מגורם מוסמך בנוסח: "ראש הממשלה היה עסוק בישיבות ופגישות חשובות במסגרת תפקידו" - היו פותרים את הפלונטר.
3. אבל מאחר ונתניהו נעלם "מהרדאר" של התקשורת ליום אחד - החלה מהומה, ספקולציות פראיות שהעלו את האירוע לדרגה של כמעט אסון לאומי ופגיעה בבטחון המדינה.
4. הגדיל לעשות עיתון מעריב והכתבים מאיה בן-גל ובן כספית בכותרות ענק, שנתניהו שקרן, לא הגון, (מה היה לא הגון?), לא שולט בלשכה. נתניהו הישן כמו החדש לא השתנה - מה הקשר?
5. ובכן סקופ: האמת היא שנתניהו נעלם ליום ועסק בהלבנת כספים, קבלת מעטפות, ונסיעה לשוויץ לכספות סודיות.
6. יש כתבים ועיתונאים - שלא יסלחו לנתניהו על הצלחותיו ועל כך שנבחר לראש ממשלה.
7. התקשורת הוכיחה שוב, שהיא לא מפרגנת, לא מאוזנת, לא אובייקטיבית, שבוייה בתדמית שהיא יוצרת ולא מוכנה להתנתק ממנה. מסקנה - חוצפה וגועל נפש.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  10/09/2009   |   עודכן:  10/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להפריד בין התאומים - המחוברים בראש
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ראש לשועלים וזנב לאריות
עידןסובול  |  11/09/09 09:32
 
- קולו של הפטיש חזק מהעט
הפטיש והעט  |  12/09/09 02:32
2
מה שהיה פכטר בעבר, פסה. ל"ת
היום פכטר שכיר עט  |  11/09/09 10:16
 
- דמגוגיה וכותבי תגובות
הצדק ואתה  |  12/09/09 02:27
3
אף שפוי לא מתייעץ עם תובע
מרק_טווין  |  11/09/09 10:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברשה טנא
בנימין נתניהו הבטיח לנו הַשְׁכֵּם וְהַעֲרֵב כי הוא "השתנה" ו"התבגר", אך הודעתו על היתרי הבנייה החדשים החזירה אותנו באחת אל ביבי הישן    הביבי חזר לסורו
יניב אקרמן
המילה "כיבוש" בתקשורת מייחסת אל ישראל תמיד את הצד התוקפן    תגובה למאמר של ענבל בר-און
יגאל לביב
אהוד ברק צודק בהאשימו את המורדים באימפוטנציה. הוא עצמו עשה פוטנציות רבות, לשיפור מצב השכירים, ובמקביל - לסיכול השלום
ד"ר יוסי אמיתי
הייתה מלחמה שניהל מחנה השלום הישראלי נגד ההתנחלויות בשטחים הכבושים. הפסדנו אותה    פינוי הרבה יותר מאסיבי של מתנחלים, בהקשר של שלום ישראלי-פלשתיני, לא זו בלבד שנראה כמשימה בלתי אפשרית, אלא שהוא עלול לפוצץ כל הסכם שלום שיושג, אם יושג
תמי מולד-חיו
מדינת ישראל היא אחת המדינות המתקדמות בעולם מבחינת חקיקה הדואגת לשוויון נשים. מציאות החיים של רוב הנשים בישראל רחוקה מרחק שנות אור משיוויון אמיתי    נשות הברזל, זמן לשלוף הברזל החוצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il