X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקומות מעטים, אם בכלל, מקבלים מלצרים "משכורת בסיס" – שם מכובס לשכר מינימום, לבד מהטיפים נכון ומוצדק היה להדיר רגליים מכל מסעדה שמנצלת את המלצרים ואת המלצריות שעובדים בה – עבדים ושפחות – ולהטיל עליה חרם צרכנים
▪  ▪  ▪
ניצול מחפיר ובלתי חוקי [צילום: פלאש 90]
טיפ ששולם למלצר אינו מהווה חלק משכרו
מיכאל דבורין
בפסיקה תקדימית קבע בית הדין הארצי לעבודה, כי טיפ הוא לא שכר וכי תשר ששולם ישירות למלצר אינו מהווה חלק משכרו * בהסתדרות הביעו שביעות רצון וציינו כי בעקבות הפסיקה נערכת ההסתדרות כעת לעזור למלצרים לתבוע את מעסיקיהם
לרשימה המלאה

   גלית יצחק
50% מהסטודנטים עובדים במלצרות

משיחות עם מלצרים בכלל ומלצריות בפרט שקיימתי באחרונה התוודעתי לתופעה של גזל ועושק, תופעה אשר לא הייתה זרה לי גם לפני השיחות עמם אבל התחדדה והחריפה ביתר שאת במהלכן. תופעה נפסדת, בזויה, מרושעת ובלתי מצפונית: אף לא אחד מהם מקבל שכר בסיסי, כמתחייב בחוק וכראוי על-פי הצדק הטבעי והבסיסי. רבים מהם עובדים שעות רבות וארוכות, כל העת על הרגליים, שאותן הם מכתתים הלוך ושוב, מהמטבח לשולחן וחוזר חלילה, לא נחים לרגע, נקראים, אם בקול ואם בתנועות ידיים, משולחן לשולחן, נכונים לשרת את הסועדים. רצוי עם חיוך.
בסיום כל משמרת הם מקבלים "טיפ" (תשר) – כסף שהותירו הסועדים על שולחנם. המעביד אינו מוציא מכספו אף לא שקל שחוק אחד. היש עסקה כדאית מזו, שבה הוא מנצל את עובדיו ניצול משווע, מחפיר, בלתי חוקי בעליל, עבורו?
בית הדין לעבודה קבע בשעתו, כי הטיפ אינו יכול להיחשב לשכר. בדין קבע זאת בית הדין.
במקומות מעטים, אם בכלל, מקבלים מלצרים "משכורת בסיס" – שם מכובס לשכר מינימום, לבד מהטיפים. זה לא הוגן. זה לא מוצדק. זה ניצול. זה גזל. זה עושק.
אני לא יודע מהיכן שואבות המלצריות העייפות כוחות לחייך, להיות קשובות, אדיבות וסבלניות כלפי הסועדים גם בשעת העבודה האחרונה שלהם במשמרת, כאשר הן יודעות שבסיומה הם ילכו לביתן, רצוצות ועשוקות, עם סכום כסף זעום, מחפיר, מעליב, אשר אינו מבטא שום יחס סביר, הגיוני, מתקבל על הדעת, בין המאמץ שהשקיעו ובין התמורה שקיבלו עליו.
משווע מכל הוא היעדר הלב של בעלי המסעדות המעסיקים מלצריות, סטודנטיות שמשוועות לכל שקל או צעירות – לפני צבא או אחריו – החוסכות שקל לשקל כדי לממן רצון או תשוקה, טיול או מוצר, מה שבא להן.
נכון ומוצדק היה להדיר רגליים מכל מסעדה שמנצלת את המלצרים ואת המלצריות שעובדים בה – עבדים ושפחות – ולהטיל עליה חרם צרכנים. אין לכך סיכוי מטעמים שונים, לרבות טעמו המשובח של המזון המוגש במסעדות.
ובכל זאת, אולי, חרף הרצון (והתיאבון) ליהנות מארוחת גורמה - אולי, לשם שינוי, לאות הזדהות עם ציבור של אנשים צעירים שעובדים כה קשה, כה הרבה, ומקבלים כה מעט, נכריז אנחנו, לקוחות המסעדות, על יום של "צום מסעדות"; יום שבו נימנע כולנו מכניסה למסעדות ומאכילה בהן. הבעלים לא ילמדו את הלקח אבל אולי יבינו ואולי אף יפנימו את הרמז. ואולי, אולי, הלוואי, ישנו את היחס-לא-יחס שלהם כלפי עבדיהם ושפחותיהם וישנו – האמנם? - גם את הגישה ויתחילו לקיים את ההתחייבות העקרונית, הראשונית והבסיסית שלהם כמעסיקים – לשלם לעובדיהם שכר, כפי שראוי ומגיע להם לקבל תמורת עבודתם. האם יש סיכוי לשינוי?

תאריך:  18/09/2009   |   עודכן:  18/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבדי המסעדות ושפחותיהן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כשלון הסתדרות העובדים !!! ל"ת
הניה  |  18/09/09 17:54
2
אתה כותב שטויות
אורי ירון  |  19/09/09 11:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
יש ושינוי בתכנון דירה על-ידי הקונה יוצר אי התאמה לתקן החל או לתקנת בנייה, ועולה השאלה – מי אחראי לאי התאמה זו? והאם המוכר, שהוא הקבלן הראשי של המבנה, יכול להתנער מאחריותו לאי ההתאמה בטענה כי היזמה לשינוי באה מעם הקונה?
יוחאי עתריה
על החקלאים להכיר בשינויים שעובר האקלים ולהיערך להמשך קיום החקלאות בתנאים החדשים
ד"ר צ'לו רוזנברג
בניגוד לדוח גולדסטון המגוחך, מבצע "עופרת יצוקה" היה מוצדק    על ישראל לומר בקול רם וברור: היה וחמאס יחליט לשבור את הכלים מחדש, עזה תהפוך למלכודת אש ומה שהיה ב"עופרת יצוקה" ייחשב כאין וכאפס למה שיהיה
אמילי לנדאו
האם הרעיון של קיום פגישה על בסיס ההצעה של אירן יכול להיחשב כצעד קונסטרוקטיבי ראשון אפשרי? על בסיס מה שידוע לנו עד כה, הסיכויים רחוקים מלהיות מעודדים
צבי י' כסה
המערכה שנפתחה להצלת היהודים האבודים מנישואים מעורבים - היא הזדמנות נוספת לחזור להבין מה קורה לעם היהודי, שבצמתי דרך בהיסטוריה הוא מחמיץ את הסיכוי לטובת השבטיות האורתודוקסית צרת האופקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il