X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בית הספר "מרחב" לחינוך סביבתי במושב בית-צבי הוא ביטוי לרצון להשיג חינוך טוב יותר לילדים יחד עם פתיחות לסביבה במטרה ללמוד ממנה, לשמר אותה ולתרום לה והכל מעשה ידי ההורים
▪  ▪  ▪
האמנם חינוך ממלכתי מהווה את דרך המלך להגשמה אישית ולמצוינות? ספק! [צילום: מוקי שוורץ]
בעולם השלישי, שבו טרם התבססה מערכת חינוך ממלכתית ציבורית מפותחת ועשירה כמו במערב, מתפתח שוק חינוכי משגשג שבמסגרתו מוביל החינוך הפרטי ומתווה במידה רבה את פני מערכת החינוך הלאומית. גם תופעה זו מלמדת על הקשר בין חירות כלכלית לחירות פוליטית

אנשים כמו מייסדי בית הספר "מרחב" לחינוך סביבתי במושב בית-צבי - מצליחים להפיק מתוכם איכויות אנושיות של שיתוף פעולה ותרומה קהילתית, החורגות מן האדישות והניכור המאפיינים חלקים ניכרים בחברה הישראלית בת זמננו.
בית הספר היסודי מרחב נוסד על-ידי חברי עמותת "כלנית", שהוקמה במיוחד לשם כך על-ידי הורים תושבי מושבים בשטח המועצה האזורית מרחבים (הנגב הצפון-מערבי). כמו בתי ספר ייחודיים אחרים, גם מאחורי הקמתו של בית ספר זה עמדה אכזבתם של ההורים מבית הספר הממלכתי הציבורי, הן מההיבט הפדגוגי והן מההיבט הערכי. אולם, הם לא הסתפקו בטרוניות על "מצב מערכת החינוך”, ומשהגיעו למסקנה כי מתוך המערכת המאובנת אי-אפשר לשנות, קמו ועשו מעשה.
הקמת בית ספר יש מאין אינה דבר פשוט. היא מחייבת יכולת עבודה בצוות, נכונות ללמוד, ואומץ להוציא את הילדים ממסגרת, שגם אם אינה משביעת רצון היא ברירת המחדל הקלה יותר. ואם לא די בכל זה, הרי שגם העלויות הכספיות של הקמת בית ספר ייחודי אינן מקלות על משפחה ישראלית ממוצעת.
מבחינה פורמלית, בית הספר מרחב, כרבים כמותו בעשורים האחרונים (יותר מ-200 לפי הערכות שונות), משתייך לחינוך ה"מוכר" שאינו רשמי. ככזה, הוא אינו כפוף ישירות למשרד החינוך ואינו זכאי לתקצוב מלא כמו זה שזכאים לו בתי ספר ממלכתיים. אי-הכפיפות למשרד החינוך מאפשרת חופש פעולה ועצמאות ניהולית רבים יותר. למעשה, המנהלים והמפקחים האמיתיים של בית ספר כזה הם ההורים. היתרונות בכך הם יכולים לקיים קבוצות לימוד קטנות (בנות פחות מ-20 תלמידים), להעסיק ולפטר מורים על-פי בחירת ההורים, תוך בחינת ביצועיהם, והאפשרות לקבוע תוכנית לימודים גמישה וייחודית, המתאימה לצרכים הערכיים של ההורים ושל ילדיהם.
החיסרון הגדול של עצמאות זו הוא עלותה הגבוהה.כל הוצאות התפעול של בית הספר מוטלות על ההורים: מימון סגל ההוראה, תשלום דמי שכירות המבנה, תשלומים לספקים השונים, וכיסוי הוצאות כמו חשמל ומים. מדובר בעלות של כאלף שקלים לחודש לילד, וכאשר יש במשפחה יותר מילד אחד, זוהי הוצאה ניכרת.

ציונות ללא מרכאות
להתחרות בחינוך הציבורי [פלאש 90]

בית הספר מרחב מבטא שילוב של הרצון להשיג חינוך טוב יותר לילדים יחד עם פתיחות לסביבה הטבעית והחברתית במטרה ללמוד ממנה, לשמר אותה ולתרום לה. ההורים שהקימו אותו מקדישים מזמנם וממרצם לרעיון משותף. הם מחליפים ידע ומיומנויות, וכל אחד תורם מהידע ומהיכולת המיוחדים שלו. יש מי שמומחיותו בריתוך, והוא מתקין את הגדר ויש מי שמיומנותה בהוראה, והיא מלמדת את הילדים מקצועות יסוד. יש מי שידו משגת יותר והוא מקדיש יותר כסף ויש מי שפרנסתו קשה יותר והוא משלם פחות. והאין זה חלק מציונות אמיתית בלי מרכאות?

למה בכלל קמים בתי ספר כמו מרחב? האם זו גחמה של תמהונים או של עשירים מסתגרים ואליטיסטיים? נראה כי בתי ספר כמו מרחב, הם חלק מתופעה חברתית ותרבותית שהחלה לצבור תאוצה במחצית השנייה של המאה ה-20. עוד בשנות ה-60' שלה התריע מילטון פרידמן בספרו "חופשי לבחור" מפני משבר בחינוך הממלכתי הציבורי והצביע על היעדר התחרות ועל המונופוליזם של המדינה כגורמיו העיקריים. אנדרו קולסון בספרו "שווקים חינוכיים: ההיסטוריה הבלתי ידועה" חושף את תהליך ההידרדרות המתמדת בחינוך האמריקני ב-100 השנים האחרונות, למרות הגידול העצום במשאבים המוקצים לו. הן פרידמן והן קולסון, כמו חוקרים אחרים, מוכיחים כי מערכות פרטיות ועצמאיות תפקדו באופן משביע רצון למדי עוד לפני ייסוד החינוך הממלכתי הציבורי. כך, שיעור יודעי קרוא וכתוב בשלהי המאה ה-19 בארה"ב היה דומה לזה הנוכחי, אך עלותו של החינוך אז הייתה נמוכה בהרבה ועצמאותו הפדגוגית והניהולית – גדולה בהרבה.
חוקרים כמו פרידמן וקולסון אינם שוללים את החינוך הציבורי לחלוטין. להיפך. בהתאם למסורת של אדם סמית, הם קובעים כי יש לו מקום ותפקיד חשובים במסגרת שוק חינוך תחרותי, שבו יתחרו בתי ספר ציבוריים בפרטיים. ההיסטוריה מלמדת כי מוסד ציבורי אינו חייב להיות כושל, ודוגמה בולטת לכך היא אוניברסיטת קליפורניה הציבורית היוקרתית. נראה, כי ההבחנה הקובעת את הצלחתו של שירות חברתי היא, כלשונו של עמנואל סאבאס (1996) "מונופול מול תחרות ולא ציבורי מול פרטי". מסגרת כזו, שבה מתחרים בתי ספר ציבוריים ופרטיים על ליבם של צרכני החינוך, היא תוכנית השוברים שמציע פרידמן. התוכנית מאפשרת נגישות גדולה יותר של אוכלוסיות עניות לחינוך איכותי יותר ויוצרת תחרות שממנה נשכר בין השאר גם החינוך הציבורי, הלומד להתאים עצמו לדרישות ההורים ולמציאות החברתית.

חירות כלכלית וחירות אישית
למצולמות אין קשר לכתבה [פלאש 90]

אחת התוצאות של אימוץ הגישה הליברלית הקלאסית ושל הכלכלה הקפיטליסטית הנובעת ממנה, היא יציאה של מאות מיליוני אנשים בעולם השלישי מעוני, ופריחה חסרת תקדים של מדינות מרובות אוכלוסין כמו סין והודו. כתוצאה מן הגידול בחירות הכלכלית, ניתן להתרשם במקומות אלה גם מהגידול המתון בחירות הפוליטית.

לא ניתן לנתק את התפוררותה של מערכת החינוך במתכונתה הממלכתית-הריכוזית ואת צמיחתה תחתיה של מערכת חינוך מבוזרת ואינדיבידואלית הרבה יותר, מן ההקשר הרחב יותר של שינויים פוליטיים, כלכליים וחברתיים גלובליים. תופעה זו הינה במידה רבה פועל יוצא של התמוטטות ההסדרים החברתיים הסוציאל-דמוקרטיים כפי שהתגבשו במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20 ושל עליית גישות שמרניות וליברליות קלאסיות. הכוחות הפוליטיים הדמוקרטיים שנבחרו במערב, דוגמת מרגרט ת’אצר בבריטניה ורונלד רייגן בארה"ב, ובעקבותיהם גם כוחות פוליטיים אוטוקרטיים כמו דנג הסיאו פינג בסין, הובילו תהליכים של צמצום במעורבות המדינה במשק, הפרטה של שירותים ציבוריים, גידול התחרות, יוזמה ופתיחה של משקים סגורים לתחרות גלובלית, וזרימה חופשית של משאבים והון ממקום למקום. אחת התוצאות של אימוץ הגישה הליברלית הקלאסית ושל הכלכלה הקפיטליסטית הנובעת ממנה, היא יציאה של מאות מיליוני אנשים בעולם השלישי מעוני, ופריחה חסרת תקדים של מדינות מרובות אוכלוסין כמו סין והודו. כתוצאה מן הגידול בחירות הכלכלית, ניתן להתרשם במקומות אלה גם מהגידול המתון בחירות הפוליטית.
מכיוון שלחינוך תפקיד חשוב בהכשרת עובדים מיומנים ואזרחים משכילים, מובנת האכזבה מן המערכת הציבורית, שהיא תוצר הגישות הפרוגרסיביות והסוציאל-דמוקרטיות שלא עמדו בציפיות. פועל יוצא מאכזבה זו הוא השתחררות הדרגתית מכבלי המונופוליזם החינוכי של המערכת הממלכתית והיווצרות פסיפס של בתי ספר פרטיים ועצמאיים המנסים לתת מענה הולם לדרישות ההורים והכלכלה המודרנית. כך הדבר בשבדיה ובצ’ילה, שהחילו תוכנית שוברי חינוך על כלל מערכת החינוך, כך הדבר במדינות רבות בארה"ב. ג'יימס טולי בספרו "העץ היפה", מצביע על תופעה מרחיקת לכת עוד יותר: בעולם השלישי, שבו טרם התבססה מערכת חינוך ממלכתית ציבורית מפותחת ועשירה כמו במערב, מתפתח שוק חינוכי משגשג שבמסגרתו מוביל החינוך הפרטי ומתווה במידה רבה את פני מערכת החינוך הלאומית.
אבל מעבר לכך, הקמת בית הספר "מרחב" על-ידי ההורים, ממש במו ידיהם, היא בעלת משמעות רבה גם מן ההיבט הלאומי-חברתי. זוהי חוויה מרגשת לראות כיצד במדינת ישראל של ימינו, שאמצעי התקשורת שלה מציירים אותה כאוסף של פרטים מנוכרים וקהי רגש לזולתם ולסביבתם, מתקיים שיתוף פעולה כזה, בשם רעיונות וערכים אישיים ולאומיים. בית הספר מרחב מבטא שילוב של הרצון להשיג חינוך טוב יותר לילדים יחד עם פתיחות לסביבה הטבעית והחברתית במטרה ללמוד ממנה, לשמר אותה ולתרום לה. ההורים שהקימו אותו מקדישים מזמנם וממרצם לרעיון משותף. הם מחליפים ידע ומיומנויות, וכל אחד תורם מהידע ומהיכולת המיוחדים שלו.
יש מי שמומחיותו בריתוך, והוא מתקין את הגדר ויש מי שמיומנותה בהוראה, והיא מלמדת את הילדים מקצועות יסוד. יש מי שידו משגת יותר והוא מקדיש יותר כסף ויש מי שפרנסתו קשה יותר והוא משלם פחות. והאין זה חלק מציונות אמיתית בלי מרכאות?
מי שסבור כי בתי ספר כאלו מיועדים לעשירים מפונקים מוזמן לראות את הפשטות ואת הצניעות של בית הספר "מרחב", המבטא יסוד רענן להתחדשות של קהילה ואומה. הוא גם מוזמן לשמוע כמה לא קל היה להקימו מאפס וכמה קשה לתחזקו. ההורים הם אשר שיפצו, סיידו, התקינו מערכות חשמל ומים, בזמנם הפרטי ומכיסם. ללא הכפייה של החינוך הממלכתי המונופוליסטי, מנסים להקנות כאן ערכים של מצוינות, שיתוף, אהבת האחר ותרומה לסביבה, תוך שימוש במסגרת וולונטרית המאפשרת בחירה מושכלת.

לאתר מגזין מראה
ד"ר גבריאל בן-עמי הוא מרצה במחלקה למינהל ומדיניות ציבורית, מכללת ספיר.
תאריך:  18/09/2009   |   עודכן:  11/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול רוזנפלד
בתקשורת כמעט לא מצייצים בעניין הסכמי אוסלו    מי זוכר שהבטיחו לנו אז את "האירוע הגדול בתולדות הציונות"
אי. וו. ג'קסון (סניור)
שנים לאחר מתקפת ה-11 בספטמבר, יש לארה"ב נשיא המסרב לבטא את המילים "טרוריסטים איסלאמיים" או "איסלאם רדיקלי"    כיצד נוכל להיאבק באויב שאנו פוחדים לנקוב בשמו?
ציפי לידר
בין פרשת ניצבים לימים הנוראים, מה מלמד סיפור האוצר?    מיהו יהודי בדרגת ניצב? - על שלושת השלבים , גאוות יחידה וגם המלך בשדה    שנהיה לראש    יום תרועה    גשר צר מאוד
קובי לירז
לסרט של טרנטינו "ממזרים חסרי כבוד" יש משמעות אקטואלית רבה מכפי שאנו נהיה מוכנים להודות לעצמנו
צבי גיל
במדיניות ובזירה הבינלאומית ההסברה הטובה ביותר היא מציאות שבה לא יתעורר הצורך להסביר    בנושא דוח גולדסטון "על פשעי ישראל בעזה" ישראל נהגה בסכלות, וגם אם דברי נשיא המדינה שהדוח עושה צחוק מן היסטוריה הם נכונים, הרי שהדוח מעמיד את ישראל היהירה באור שלילי    עם זאת יש תופעות חיוביות מואזנות מסוג אחר בפרוש השנה החדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il