X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מומחה המתמנה על-ידי בית המשפט, בין בהסכמת הצדדים לדיון ובין ללא הסכמתם למינויו או אף התנגדות כולם או חלקם למינויו, אמור להמציא לבית המשפט חוות דעת מקצועית המתייחסת למחלוקת שבין הצדדים, מבלי להעדיף גישה כלשהי של צד לדיון, ומבלי לחסום טענות כלשהן של צד לדיון
▪  ▪  ▪

דוגמה מובהקת הממחישה את הדילמה בתפקידו של המומחה היא - חוות דעת מקצועית בדבר שיקומו של מבנה שנסדק בגלל תכנון ו/או ביצוע גרוע.
מן הסתם, יכולים להיות הבדלי גישות והבדלי אינטרסים לצדדים הנצים זה עם זה. מצד אחד, המזמין את עבודת הבנייה [הקמת המבנה] רשאי לטעון טענה, לגיטימית מבחינתו, כי מגיע לו מבנה תקין ללא סדקים וללא טלאים, וכן גם ללא כל סיכוני סדיקה לעתיד, ומבנה מסוג זה הוא אמור לקבל בזכות, גם אם לצורך זה יהא דרוש להרוס את הבית מן היסוד ועד הטפחות - ולבנות הכול מחדש.
מצד שני, תיתכן גישה אחרת, לפיה יישאר המבנה הסדוק והשוקע כפי שהוא, למעט תיקונים קוסמטיים. לאמור, המזמין לא יקבל מבנה כפי שציפה לקבל, אלא מבנה מתוקן במידת הסבירות - ובלבד שהמבנה לא יתמוטט.
ואולי בצד פתרון חלקי זה, יתווספו פיצויים שיינתנו על-פי החלטת בית המשפט כנזק לא ממוני ו/או על-פי דוח שומה שיערוך שמאי מקרקעין ויקבע מהו שיעור ירידת ערך המבנה כתוצאה מהסדקים ויתר הנזקים שנגרמו ואינם באים על פתרונם השלם.
...אלא שסוגיות אלו אינן מעניינו של מומחה בית המשפט, ורק בית המשפט עצמו מוסמך ומוכשר לדון בהן.
מהנדס, אדריכל, שמאי מקרקעין - כל אלה אינם משפטנים בהכשרתם, וכמומחים מטעם בית המשפט לא הוסמכו לגבות עדויות ולבחון ראיות. אין זה מתפקידם, בהתמנותם כמומחים מטעם בית המשפט - לקבוע עמדה בנושאים המשפטיים:
א. האם מגיע למזמין מבנה כפי שהזמין וכפי שהיה צפוי מלכתחילה - ללא ליקויים וסדקים כלל והבנוי לפי התקנים, גם במחיר הריסה ובנייה, או שמא יסתפק המזמין במבנה נחות, עקב הנסיבות, שתיקונו יהיה חלקי, ובצדו בית המשפט יוסיף פיצוי כספי?
ב. מהו הפיצוי הכספי בגין נזק לא ממוני?
ג. כל נושא שבמחלוקת ואינו בתחום המקצועי [ההנדסה, האדריכלות, השמאות].
יובהר כי הדברים הללו תקפים גם כאשר אותו מומחה אשר התמנה כמומחה מטעם בית המשפט הוא גם מהנדס/אדריכל/שמאי וגם משפטן/עו"ד, וזאת מאחר שמה שקובע אינה רק ההשכלה, אלא בעיקר - המינוי.
נושאים אלה הם משפטיים ביסודם ובית המשפט יענה בהם.
על-פי תקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד - 1984, פרק י"א [מומחים], רשאי מומחה בית המשפט להגיש לבית המשפט שאלה כאשר אינו יודע כיצד לנהוג, או כשמי מהצדדים דורש ממנו דרישות שאינן נראות לו.
כך נהג המומחה אינג' חיים בריקסמן, שמונה ע"י בית המשפט המחוזי בירושלים בתיק אזרחי 3213/01 אהרון מנחם ואורה ואחרים נגד שיכון עובדים בע"מ. תוך כדי בדיקת הדירות, עלתה מחלוקת בין הצדדים לדיון בדבר האחריות לקיום ליקויי בנייה שונים, ובעניין זה טוב עשה המומחה שלא פסק דבר בטרם בירור, אלא העביר את המחלוקת בטרם כתיבת חוות דעתו המקצועית לפתחו של בית המשפט.
כב' השופט המחוזי משה דרורי פסק:
"על המומחה להתייחס לכל הליקויים, והוא יציין ליד כל ליקוי או שינוי או אי התאמה למפרט את העובדה האם מדובר בליקוי, שינוי או אי התאמה, שלטענת הצדדים בוצעו על-ידי הנתבעת, טש"ת [הקבלן המבצע - אב"ע] הנ"ל". (ההדגשה במקור).
"הכרעה בנושאים אלה מחייבת שמיעת ראיות והגשת סיכומים בכתב. מקומם של אלה רק בשלב הבא. כאשר המומחה כבר מצוי בשטח, מן הראוי שיתן לפני בית המשפט תמונה מלאה ביחס לכל הליקויים". (ההדגשה אינה במקור).
אם נחזור לדוגמה שלנו בעניין המבנה שנסדק, הרי הסוגיה האם מגיע למזמין מבנה תקין כפי שציפה מראש, וכפועל יוצא מכך הפתרון יהיה הריסה ובנייה, או שהדרך בה ינקוט בית המשפט תהיה תיקונים מינימליים + פיצוי משלים - סוגיה זו וסוגיות משפטיות אחרות לא יידונו בפני המומחה, אלא בשלב מאוחר יותר, ולפיכך חובה עליו להביא אל פתחו של בית המשפט את שתי האופציות לשיקום המבנה, ובית המשפט ישמע עדויות, יבדוק ראיות, יבחן סיכומי-טענות - ויפסוק את דינו.
פסק הדין הנזכר לעיל רצ"ב [לא פורסם].

תאריך:  20/09/2009   |   עודכן:  20/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תפקידו של המומחה כלפי בית המשפט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה הבסיסית מי הוא מומחה?
לוי  |  21/09/09 12:03
2
חסר ל"מומחים" הוראות בדיקת-
הרשלה  |  21/09/09 14:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
לצערנו הרב החטיפות הבאות תתרחשנה - זו המטרה העיקרית של ארגוני הטרור ובמיוחד לאחר ניצחונם בעסקת שליט    כיצד המדינה צריכה להתמודד עם החטיפות הבאות? וחשוב יותר, איך המדינה נדרשת להיערך במידה ואכן תגיע החטיפה הבאה?    הצעה לכללים מחייבים למצבי חטיפות
עמיעד (עדי) ניב
רפורמה במדיניות הקרקעית הלאומית חיונית בעת הזו כיוון שהמדיניות הקרקעית הנוהגת – אם בכלל אפשר לקרוא לה מדיניות - מקרטעת ומגמגמת. ומן הטעם הזה, של העדר מדיניות סדורה וברורה, לא קיים סדר במערכת המנהלת
יגאל לביב
הממסד הביטחוני בישראל הוא הקיצוני בעולם ברצונו לפעול נגד אירן בכל הדרכים אך חמורה מכך היא הנכונות של התקשורת הישראלית לשרת את הממסד הביטחוני ולסייע ביצירת דעת-קהל תומכת לתקיפה צבאית באירן, בהצגתה את פיתוח הגרעין לצרכי שלום באירן, כלא שונה מייצור נשק גרעיני
שי שהמי
מה יותר טיפוסי לשמאל מאשר לשפוך בוץ על עצמו ולקבל מחיאות כפיים מהימין?    הבוץ מלבין קמעה כשמסתבר שהספרי היה בעצמו משתמט ויניב היה ראש מטה הבחירות של ברק
יוסי אחימאיר
נבוא לירושלים או נצא ממנה בנתיב הצפוני. נעשה דרכנו בין חומות וגדרות. אין מנוס מהן. נמשיך בנסיעתנו לבכה את ההרס הקרקעי, את חציית השטחים וחסימת הנופים, אבל נתנחם בידיעה, שצה"ל, מג"ב וגדרות ההפרדה הם-הם השכפ"ץ שלנו, בשנה המתחדשת ועוד שנים רבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il