X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם אנחנו והפלשתינים לא נמצא את הדרך לדו-קיום מלא ואכפתי, לא ישנה היכן תעבור הגדר והיכן יעבור קו הגבול הבא תשובה למאמרה של אבירמה גולן
▪  ▪  ▪
אבירמה גולן [צילום: בוצ´צ´ו]

אחד הקווים המאפיינים יוצרי תדמיות ומעצבי דעת קהל - הם אוהבים סדר. הרעים שלהם אמורים להיות תמיד ובכל מצב בפינת הרעים. הטובים שלהם נשארים בדרך כלל טובים.
אבירמה גולן כותבת בהארץ בלעג ובמידה של תיעוב על הדגש חדש בתקשורת של הימין המתנחל: לפתע, היא מתארת, עולה שם, במחנה האחר, געגוע לקשרי אנוש חמים ואפילו ידידותיים עם הפלשתינים בשטח. רצון לבוא עימם בקשרי מסחר. להחליף מתוקים בחגים. לחוש את השמחות ואת העצב של השכן - כמו בכל שכנות טובה.
והרי כל זה - גורסת גולן- איננו אלא ספין וסחריר חדש מבית מדרשו של הימין. לצייר את השמאל היושב בתל אביב וביפו כמעוול האמיתי היושב על חורבות שכונות וכפרים ערבים, ואילו את הימין המתנחל כמי שבא - לפחות - לשטחים ריקים בסמוך לשכן הערבי והקים שם את ביתו.
נניח לרגע לספרי ההיסטוריה ומשכתביהם בין הנכבה לבין התקומה והקוממיות. אין מחלוקת כי יותר משתי מלחמות נכפו על ישראל. אין מחלוקת כי לאחריהן נתפשו שטחים שהיו בשליטת/בעלות/נוכחות פלשתינית. גם אין ספק כי בתהליך של עקירה - גם כשהוא מלווה במה שהמשפטנים מכנים כ"אשם תורם" של העקור - יש כאב לאומי ואישי והוא מלווה בתחושת עוול. אך יש ספק רב אם בעין פלשתינית מתקיים הבדל עמוק מאוד בין תופשי שטח ב-1948 לבין תופשי שטח אחרי 1967. המחלוקת הקובעת בתוכנו ובתוכם צופה לפני העתיד - היכן יעבור קו הגבול.
ועד שניישב אותה - אינשאללה - בהסכם מדיני בר קיימא בגבולות בני הגנה (וכל אחד יכול לשיר את שיר השלום הזה בדרכו שלו אך המקהלה כולה אכן מייחלת לכך בשמאל ובימין גם כן) - מה רע באיסוף וביצירת רגעים של אנושיות והתחשבות ואמפטיה בין יהודים לבין ערבים בכל מקום בו הם נפגשים? מי מפחד מחמלה על דרך הייסורים במחסומים או משני צידי הגדר - אפילו אם היא נובעת מליבו של מתנחל טפו-טפו-טפו?
קו הגבול - בלבבות
רע - מפני שלאבירמה הם יוצאים מן הקופסה והפינה והדימוי. שהרי מן המפורסמות היא שהמתנחלים מטילים על חיילי צה"ל להסיע את ילדיהם לחוגים וליבם שלהם גס במצוקות אחרים. אם שמעתם אחרת - מתארת הכותבת - רק סחריר הוא המכוון לייצר אהדה לאותם מעוולים היושבים על אדמה לא להם.
הג'וב העיתונאי הראשון שלי היה בעיתון "על המשמר" ז"ל וניתן להעריך במידה רבה של סבירות כי הופעתי בשטח התנחלות זאת או אחרת לא לוותה בקבלת פנים חגיגית של המתנחלים. אחר כך סיקרתי אותם בידיעות אחרונות וגם אז הייתה הנטייה הראשונית לקבל פני תקשורת בחשד - ובעוינות.
אלא שכל זה התפוגג כאשר האנשים והנשים שם קלטו כי הבא אליהם מוכן לראותם כמות שהם - ללא משקפי גינוי מקובעים מראש. על צערם ובדידותם. על הקושי שלהם לתרגם השקפת עולם למונחים תל אביביים. הם היו ונותרו מוכי מיתוג עצמי לדעת גם כשצבעו את עצמם בכתום. המסר לא עבר. הקיבוע של המתנחל כאחר - כנוקשה - כלא משלנו - קיבל אחיזה משמעותית וכמעט מוחלטת בתקשורת.
ואם יש עתה בקרב המתנחלים רצון להקרין במודע שכנות טובה ואכפתיות למצבי אנוש של הערבים שבקרבם הם יושבים - אין ליבי גס בכך. אינני קונה את מעטפת התדמית הרואה בהם - בכל מקום - יוצרי עוול.
בשכונת מגוריי סמוך להר הצופים בירושלים - אני מתנחל על שטח שנבנה בסמוך לכפר ערבי הקרוי עיסאוויה. אם אנחנו והם לא נמצא את הדרך לדו-קיום מלא ואכפתי, אם לא נלמד להידבר עם תושבי הכפר הזה - ולא רק משני צידיו של מחסום משטרה - לא ישנה היכן תעבור הגדר והיכן יעבור קו הגבול הבא.
הקו האמיתי עובר בלבבות.

תאריך:  23/09/2009   |   עודכן:  23/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצאו לה מפינת הרעים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בשתי מילים? "אידיוטים מועילים" ל"ת
נחום שחף  |  24/09/09 09:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוחאי שויגר
הבנק הפדראלי, בראשות יושב-ראשו, לא בחל באמצעים ונקט לאורך המשבר בצעדים חסרי תקדים    אם היום, בהצהרת המדיניות שתתפרסם, ירמוז הבנק כי בכוונתו להקשיח את קו המדיניות שלו, הרי שהדבר עשוי להזניק את הדולר מעלה מרמות השפל שאליהן צלל
עו"ד אברהם פכטר
עם התקרב יום כיפור 2009 - לאמור 36 שנה אחרי המלחמה, ההיא, בה ישראל עמדה בסכנה קיומית, עקב הפתעה מצרית, שניתן היה למנוע אותה, יש עדיין ויכוח על הגורמים להפתעה ומי האשמים בכך
ד"ר אברהם בן-עזרא
גם אם רוכשי דירה משלמים לקבלן את מלוא התמורה טרם השלמת הבניה, ביהמ"ש 'יציל אותם מעצמם'    עיקרון ה'חיובים השלובים' הינו עיקרון קוגנטי
יוסי אחימאיר
ראש ממשלת ישראל זוכה במדינתו למנות ליגלוגין תקשורתיות על כי אינו עושה ויתורים בטרם מו"מ, ובמילים אחרות - על שאינו ממהר להתקפל    ועוד: העיתון ידיעות אחרונות צבוע, ולא בדיו
רנדי אברמס
הן יכולות להיות מקום מהנה, לשמש להיכרויות חדשות וליצירת קשרים עסקיים, אך הן יכולות גם להיות מסוכנות    הרשתות החברתיות - עת להיזהר    להלן עצות לגלישה בטוחה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il