X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט העליון כבר הביע דעתו הנחרצת כי אין לכפות על הדיירים, בתביעות נגד קבלנים בגין ליקויי בנייה, כי יסכימו ויאפשרו ביצוע בעין של התיקונים
▪  ▪  ▪

זכויות הדיירים הנובעות מקיומם של הליקויים, אינן מתבטלות גם כאשר הדיירים מתנגדים לתיקון על-ידי הקבלן.
ראה בעניין זה:
א. "זכות הדיירים להתנגד לביצוע התיקונים ע"י הקבלן" - מתוך הספר: "ליקויי בנייה כרך א'" מאת א' בן עזרא בהוצאת "בורסי" 2006, עמ' 26, הכולל גם ציטוט רלוונטי מתוך הספר:
ב. "חוק המכר (דירות)" מאת פרופ' א' זמיר בהוצאת האונ' העברית 2002 - תשס"ב עמ' 621.
ג. ע"א 8939/01 חיים אביצור ועוד 21 אח' נ' חפציבה חב' לבניין בע"מ, בית המשפט העליון, שופטים: ד' דורנר, ד' ביניש, ס' ג'בראן, תקדין-על 2003 (3) 975.
ד. ע"א 656/99 ד"ר עדה בר שירה ואח' נ' מעונות ובניין בע"מ, בית המשפט העליון, שופטים: א' ברק, ש' לוין, מ' נאור, פד"י.
יש היגיון רב להלכה זו, שכן הטענה כי לקבלן יש מעין זכות לבצע את התיקונים בפועל בדירת התובעים, מתנגשת עם ההיגיון המעשי ועם החשיבה השיפוטית בכמה רבדים:
רובד ראשון
נאמר בחוק המכר (דירות) כי יש לקבלן (למוכר) זכות לבצע את התיקונים, אולם נקבע גם בחוק זה כי אין להתנות על חוק המכר (דירות) אלא לטובת הקונה, ונפסק לא אחת כי חוק המכר (דירות) בא רק להוסיף זכויות לקונה, על כל דין אחר.
לפיכך, אין להסיק מתוך חוק המכר (דירות) קיומה של שום זכות שהיא בניגוד לטובתו של הקונה.
רובד שני
הלכה פסוקה היא, כי מוכר דירה במהלך התנהלות המשפט זכאי לאותו פיצוי כמו מי שלא מכר את הדירה (ראה המאמר "מי שמכר את דירתו זכאי לאותו פיצוי כמו האחרים" - הספר הנזכר ["ליקויי בנייה כרך א'"] עמ' 77, ובהמשכו ע"א 11254/02 בן אבו נ' סלמן, בי, בית המשפט העליון.
לפיכך, אין דרך ליישום תיקוני הליקויים בתביעה בה התובע מכר את הדירה, ודי בכך כדי לפסול העדפת אכיפת ביצוע התיקונים [שלא יועילו למי שמכר דירתו] על פני סעד של תשלום כספי [לגביו אין הבדל בין מי שמכר את דירתו לבין מי שמתגורר בה].
רובד שלישי
הנזק בו מדובר, נגרם לדייר, בגלל רשלנות או היעדר מקצועיות של הקבלן.
והיה ותוכניותיו של הדייר הן שלא לתקן את הליקוי אלא להותירו על כנו - האמנם במקרה כזה עליו לספוג את הנזק ללא קבלת פיצוי, ולתת לקבלן לעשות על חשבונו עושר ולא במשפט?!
רובד רביעי
לענייננו, יש היבט חשוב נוסף למניעת אכיפה על-ידי בית המשפט לביצוע התיקונים בפיקוח בית המשפט, ולכל הפחות כיוון נוסף לבחינת סוג הסעד שייפסק, והוא - התחשבות בתפקידו, מיומנותו, יכולותיו, כישוריו וזמנו של בית המשפט עצמו.
ראה להלן ת"א 106928/99 יהב דניאל וחבצלת נ' קרני אסף בע"מ, בית משפט השלום בתל אביב, שופטת: סימון ורדינה, תקדין - של 2003 (1) 20466, להלן ציטוט:
"...החלטתי, שבמקרה דנן יש להיעתר לבקשת התובעים לקבל פיצויים בגין הליקויים, במקום לאפשר לנתבעת לבצע את התיקונים, וזאת מהטעמים הבאים:
ראשית, לגבי משפחת יהב, אשר כבר מכרה את דירתה, סעד של ביצוע בעין לא יהיה יעיל.
שנית, תיקון הליקויים בעין יצריך מנגנון פיקוח יקר ביחס לעלות, שכן לא מדובר בליקויים בהיקף גדול ובעלות גבוהה, אלא בסכומים קטנים יחסית. בית המשפט לא יאכוף חוזה כאשר "ביצוע צו האכיפה דורש מידה בלתי סבירה של פיקוח מטעם בית המשפט או לשכת הוצאה לפועל" [סע' 3 (3) לחוק החוזים [תרופות בשל הפרת חוזה], התש"ל - 1970 [להלן: חוק החוזים תרופות]; וראה לעניין זה גם ת.א. (חי') 7166/92 אבוקסיס נ' כאן גולן בע"מ, מפי השופטת ד"ר דנון, פורסם בספרו של ד"ר אברהם בן עזרא "תכנון דירה כחוק" עמ' 369)”.
בבואנו לבדוק את פסק הדין הנזכר, ת"א 7166/92 אבוקסיס נ' כאן גולן בע"מ, בית משפט השלום חיפה, שופטת: ד"ר נאוה דנון, ("תכנון דירה כחוק" מאת א' בן עזרא בהוצ' "בורסי" תשס"ב עמ' 527), אנו למדים כי אומנם יש מקום להתחשב גם בבית המשפט ולא רק בצדדים לדיון.
להלן ציטוט:
"בנוסף לכך, ביצוע תיקונים ע"י הנתבעת יצריך מינוי מפקח שיקבע, אם התיקונים בוצעו אם לאו, ואם בוצעו כהלכה. במידה ולא, לא יהיה סוף לדיונים. לפיכך יש לסיים את הדיון ע"י מתן אפשרות לדיירים התובעים לבצע בעצמם את התיקונים, כשתוצאת התיקון הינה על אחריותם."
לאמור, בית המשפט הוא זה אשר יצטרך לשוב ולדון בתיק, לבדוק את טיב התיקונים, ולפסוק בהתאם - כך שלא יהא לסכסוך סוף מהיר ויעיל.

תאריך:  24/09/2009   |   עודכן:  24/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביצוע תיקוני ליקויים במשפט מכביד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שכח המחבר לציין משום מה
ירמיהו ברנובר  |  29/09/09 10:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואל גוז'נסקי
בעשורים האחרונים נעו מדינות המפרץ בין התרחקות לבין התקרבות לישראל    ההתקרבות נובעת ממניעים אינטרסנטיים, כגון צמצום השפעת אירן במפרץ והתקרבות, גם מעטה, לארצות הברית
מנחם רהט
האם התיישרותו של הפצ"ר על-פי "רוח המפקד" של לשכת שר הביטחון היא שהעניקה לו דרגת אלוף, אשר לה לא זוכים מפקדי חילות (התותחנים והרפואה למשל) ואפילו אוגדונרים רבי מעללים ואחריות?
חן פישר
הימצאותו של המחשב בכל בית יצרה מציאות חדשה, שבה ניתן לבצע עבודות מהבית באיכות ובכמות שלא תבייש שום עבודה במשרד רגיל - אך אליה וקוץ בה - ייתכנו הפרעות רבות בזמן עבודה חלומית זו    להלן טיפים כיצד לעבוד עבודה יעילה ונכונה מהבית
ד"ר אברהם בן-עזרא
אם נחיל את חוקי ארה"ב על השטחים, הרי דינם של השטחים אשר חוסיין האמריקני כה עורג להעבירם לרשות הטרור – לא שונה בהרבה מדין שטחי ארה"ב בזמנו, ואולי גם כיום, כי אלה ואלה כבושים    זמנו של חוסיין אוזל
דודו אלהרר
הסכסון רב-השנים בין הישראלים לפלשתינים "נפתר בחוכמה" על-ידי מי אם לא כתבי עיתון הארץ    ארי שביט וגדעון לוי פותרים לנו את הבעיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il