X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הישראלי הממוצע חושב שערבי זה "חומוס, צ'יפס, סלט" או "פיגוע" ותו לא הוא שוכח שאותו ערבי שמגיש לו את מנת הפלאפל או משפץ לו את הבית, מביא איתו תרבות ענפה של מנהגים ומסורות מימים ימימה לו היה מלמדים בבתי הספר לימודי מזרח-תיכון, ישראל הייתה יכולה להתמודד טוב יותר עם הצד השני
▪  ▪  ▪
הכרת הצד השני - מפתח לדו-קיום [צילום: פלאש 90]

ערבי היא מילה שברוב המקרים רלוונטית לנושאים הקשורים לביטחון ובאופן אסוציאטיבי תעלה במוחנו שתי אסוציאציות עיקריות: האחת - "חומוס", והשנייה "פיגוע". כמה עצוב לחשוב שהמילה הזו, שאוצרת בתוכה תרבות שלמה, תרבות רבת שנים ורבת הישגים, מעלה במוחנו בד"כ את צמד המילים הנ"ל. האם אנו כחברה אשמים בכך? הרי לא יעלה על הדעת ששני עמים שחיים על אותה פיסת אדמה לא יידעו זה על תרבותו של זה.
כן, אני יודע שזה לא הכי רלוונטי בימים האלה, שכן אלה הם ימים לא קלים לנו כחברה: צפויים למדינה ימים גורליים ואתגרים מבית ומחוץ. בואו רגע נודה על האמת - התרבות הערבית כרגע ממש לא מעניינת אף אחד, אך בכל זאת אני מעלה עניין זה מפני שאני חושב שידיעת התרבות והבנת התרבות של העם האחר השוכן לצידך, חשובה ביותר הן לעת מלחמה והן לעת שלום. הכמיהה שלנו לאסקפיזם וליצירת בועה סביבנו היא לדעתי הבעיה הגדולה ביותר שלנו, שכן היא גורמת לנו להבין אחרת את הצד השני. לו גורמים במדינה האמונים על החינוך היו מקצים לכל בתי הספר "לימודי מזרח תיכון", אני חושב שישראל הייתה יכולה להתמודד טוב יותר עם הצד השני ולהבין אותו טוב יותר. זה עצוב לדעת עד כמה ישנה בורות במדינה שלנו לתרבותו של העולם הערבי. הישראלי הממוצע חושב שערבי זה "חומוס, צ'יפס, סלט" ותו לא. הוא שוכח שאותו ערבי שמגיש לו את מנת הפלאפל או משפץ לו את הבית, מביא איתו תרבות שלמה, תרבות ענפה של מנהגים ומסורות מימים ימימה.
אני לא מאשים את הישראלי הממוצע. הוא בעבורי בגדר "תינוק שנשבה"; הוא לא יודע, אותו לא לימדו על התרבות המזרח תיכונית, הרי הלבנט הוא מוקצה מחמת מיאוס ומפגר ולעומת זאת המערב הוא "אין" (כמו שאומרים החבר'ה), את התרבות שלו צריכים ואף חייבים ללמוד. כאשר אני אומר "תרבות" אני מתכוון במיוחד לשפה. שפה היא המשקפת את תרבותו של כל עם עלי אדמות ובאמצעותה באה לידי ביטוי התרבות וכל מה שאותה תרבות אוצרת בתוכה. אם אתה לא לומד את שפתו של אותו עם, יהיה לך קצת יותר קשה להבין אותו מנטאלית מאשר אדם שמכיר את השפה.
מדוע אנו כה מתיימרים להיות אירופיים, להיות "מערביים"? הרי אנו לא "מערביים" ולעולם לא נהיה "מערביים". השורשים שלנו נעוצים עמוק בלבנט, אז מדוע לברוח ממה שאנחנו באמת, מהתרבות האמיתית שלנו?
למזרח התיכון היו ימים טובים יותר, ימים שבהם היה יותר משגשג מיבשת אירופה ששרתה בעלטה ובחוסר קידמה ואת זה איש לא טרח לספר בבתי הספר. מישהו פעם טרח לספר לתלמידים במדינת ישראל שהאיסלאם היה פעם אימפריה ששלטה על מרחבים אדירים ושהערבים שלטו על אזורים נרחבים ביבשת אסיה? גם אפשר לזקוף לזכותם של הערבים כמה המצאות, ביניהן המצאת האלגברה.
אם כך, הערבים הם לא רק "חומוס, צ'יפס, סלט"; הם יותר מכך וחשוב שנבין זאת, מפני שזה חשוב לנו כעם, חשוב לנו כמדינה. אם נשכיל ללמוד את תרבותו של העולם הערבי, זה ייתן לנו יתרון בעת מלחמה ובעת שלום כאחד.
אסור לנו לראות את העולם הערבי בעין מזלזלת, אלא לתת את הכבוד הראוי, שכן כל זלזול כזה עלול לעלות לנו בחיי אדם, ראה ערך 'מלחמת לבנון השנייה.

תאריך:  25/09/2009   |   עודכן:  25/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ערבים - לא רק חומוס
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
גם חומוס לא הגיע מהערבים...
ירון זכאי  |  25/09/09 11:50
 
- חומוס????
יעקב טייב  |  25/09/09 15:19
2
למרות שיצאנו מאיזור זה
איש אחד  |  25/09/09 12:07
 
- על אברהם אבינו שמעת??
יעקב טייב  |  25/09/09 15:13
 
- מה הקשר בין אברהם לערבים?
שרון ר.  |  26/09/09 00:58
 
- לא הבנת למה התכוונתי
יעקב טייב  |  26/09/09 16:24
3
כולנו אשמים, כולנו...
humanape  |  25/09/09 12:16
 
- על אברהם אבינו שמעת?
יעקב טייב  |  25/09/09 15:07
 
- טוף נו ... אתה לא סטודנט שלי
humanape  |  25/09/09 19:22
4
לא רק חומוס?
הניה  |  25/09/09 14:37
5
יעקב טייב צודק מאה עכוזים....
אחמד זיבי  |  26/09/09 00:37
6
זאת פרודיה או סטירה?
בוטן  |  26/09/09 09:41
7
הוא באמת צודק! ל"ת
מורה נבכים  |  28/09/09 17:19
8
טענות שיטחיות להפליא....
מורה נבכים  |  28/09/09 19:56
 
- הזרם המרכזי בעולם הערבי
יעקב טייב  |  29/09/09 00:58
9
מאה אלף אחוז לימודי הים התיכון
שחר שלו  |  9/04/10 01:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
בית המשפט העליון כבר הביע דעתו הנחרצת כי אין לכפות על הדיירים, בתביעות נגד קבלנים בגין ליקויי בנייה, כי יסכימו ויאפשרו ביצוע בעין של התיקונים
יואל גוז'נסקי
בעשורים האחרונים נעו מדינות המפרץ בין התרחקות לבין התקרבות לישראל    ההתקרבות נובעת ממניעים אינטרסנטיים, כגון צמצום השפעת אירן במפרץ והתקרבות, גם מעטה, לארצות הברית
מנחם רהט
האם התיישרותו של הפצ"ר על-פי "רוח המפקד" של לשכת שר הביטחון היא שהעניקה לו דרגת אלוף, אשר לה לא זוכים מפקדי חילות (התותחנים והרפואה למשל) ואפילו אוגדונרים רבי מעללים ואחריות?
חן פישר
הימצאותו של המחשב בכל בית יצרה מציאות חדשה, שבה ניתן לבצע עבודות מהבית באיכות ובכמות שלא תבייש שום עבודה במשרד רגיל - אך אליה וקוץ בה - ייתכנו הפרעות רבות בזמן עבודה חלומית זו    להלן טיפים כיצד לעבוד עבודה יעילה ונכונה מהבית
ד"ר אברהם בן-עזרא
אם נחיל את חוקי ארה"ב על השטחים, הרי דינם של השטחים אשר חוסיין האמריקני כה עורג להעבירם לרשות הטרור – לא שונה בהרבה מדין שטחי ארה"ב בזמנו, ואולי גם כיום, כי אלה ואלה כבושים    זמנו של חוסיין אוזל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il