X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קובי קמין סופר, עורך ופובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עם פרסום דוח ועדת מה-שמה למניעת תגובה צה"לית לנוכח רצח אזרחים יהודים בארץ ישראל, כדאי אולי להזכיר משהו מתולדות היחסים בין צבא וחברה בישראל - עד 1978, והחל מ-1978
▪  ▪  ▪
כל העם צבא? אולי... ברק הציע להפוך את הצבא לקטן וחכם... [צילום: עכבר העיר]

צה"ל - צבא ההגנה לישראל - הוא אנומליה שלא הייתה כדוגמתה בהיסטוריה, הן הצבאית והן האזרחית. צבא מאורגן, כל צבא שהוא לאורך ההיסטוריה, נבנה על-פי הדפוס הבא: המלך (או הקיסר, הח'ליף, השוגון וכיוצא באלה) העמיד תחתיו את שר המלחמה, ולמרותם של שני אלה היו כפופים האצילים, ואחריהם, רחוק מאחור - החיילים, שדמו לפיונים במשחק השח. מאוחר יותר בהיסטוריה, נעלמו המלכים והאצילים, אך מבנה הצבא רק שינה את פניו ולא את אופן תפקודו. את מקום המלך תפסה הממשלה, את מקום שר המלחמה מילא הרמטכ"ל, את מקום האצילים תפסה הקצונה, ורק החיילים נשארו חיילים.

"בהיאחזות הנח"ל בסיני, אני לא האמנתי לעיני"
היו ימים... [אילן ברונר לע"מ]

במקביל, מן הפן החברתי, הנכונות והרצון להתגייס לצבא במדינה הצעירה הפך לאחת מאבני הבוחן הבסיסיות להשתלבות חברתית. השירות בצבא היה פסגת שאיפותיו של כל צעיר. הרעיון שהצבא יוותר על שירותיו של מאן-דהו היה "עונש" בלתי נתפס. להיות לובש מדים, גם אם כפקיד, נהג, טבח, או איש תחזוקה – משמע להיות קיים, להיות שייך, להיות חלק ממשהו גדול מסך כל חלקיו, לקחת חלק בחזון בניית מדינה יהודית לעם היהודי אחרי אלפיים שנות גלות.

עוד לפני קום המדינה, בימי המחתרות, הונח הבסיס לכוח הצבאי שממנו נבנה צה"ל. כשהנהגת היישוב עמדה לפני הקמת מדינה חדשה, אחת מן ההבנות היסודיות ביותר שלה הייתה, כי היא זקוקה לצבא חזק ומשמעותי אל מול אויבי המדינה שבדרך. כחלק מתפיסה אסטרטגית מרחיקת ראות נקבע כי הצבא העתיד להיבנות יהיה "צבא העם", ובמילים אחרות – העם כולו יהיה עמוד השדרה של כוחה הצבאי של מדינת ישראל. לפיכך, תפקידו יהיה לא רק להגן על המדינה, לנצח אויבים, או להכריע מלחמות – אלא גם לגלם את היהודי החדש, העברי שאינו גלותי, השואב את עוצמתו מזכותו הטבעית של עם ישראל על ארץ ישראל: בידו האחת הוא לוחם את מלחמות היהודים, ובידו השנייה בונה את המדינה.
הבדל בסיסי זה בין תפיסת מהותו של צה"ל וייעודו לבין התפיסה העצמית של צבאות אחרים, הביא החל מ-1948 ואילך להקמתה של מערכת פיקוד ושליטה שאמנם התבססה, כבשאר צבאות העולם, על חיילים וקצינים, אך נבנתה בתהליך הדרגתי, שבו כל מתגייס לצבא מתחיל מאותה נקודה. כך, תאורטית לפחות, גם לחיילים הפשוטים ניתנת אפשרות להפוך לקצינים. אם תרצו, זהו ניסיון לבניית סוג של שוויון מעמדי – כמין הדגמת חזון העתיד למדינה הצעירה.
יתרונותיו של העיקרון כי כל מתגייס מתחיל את שירותו כחייל פשוט, הוכחו היטב. מבחינה צבאית, כיוון שכל בוגר קורס קצינים התחיל את שירותו כחייל פשוט,הוא יודע מניסיון אישי מה פירוש הדבר להיות חייל פשוט, ומבין את מה שיידרש לתבוע מחייליו לעתיד, לא רק באופן תאורטי. ומצד שני, כל חייל פשוט יודע שהקצינים אינם אנשים ש"הונחתו" עליו מלמעלה, ממערכת אליטיסטית עלומה, או אנשי קריירה,אלא חיילים כמוהו בדיוק, שהוכיחו כישורים ייחודיים ועל כן הם ראויים לאמון ולציות.
במקביל, מן הפן החברתי, הנכונות והרצון להתגייס לצבא במדינה הצעירה הפך לאחת מאבני הבוחן הבסיסיות להשתלבות חברתית. השירות בצבא היה פסגת שאיפותיו של כל צעיר. הרעיון שהצבא יוותר על שירותיו של מאן-דהו היה "עונש" בלתי נתפס. להיות לובש מדים, גם אם כפקיד, נהג, טבח, או איש תחזוקה – משמע להיות קיים, להיות שייך, להיות חלק ממשהו גדול מסך כל חלקיו, לקחת חלק בחזון בניית מדינה יהודית לעם היהודי אחרי אלפיים שנות גלות.
החברה הישראלית המתהווה גמלה לצבא באהבה ובהערצה. גם ללא ניצחונותיו המזהירים של צה"ל, היה השירות בו הזירה המרכזית שבה נפגשו יחדיו, בתנאים כמעט שווים, כל שכבות העם: העשיר, העני, המשכיל, הבור, החכם, הטיפש, עובד האדמה, היצרן, פועל התעשיה, הקיבוצניק, החנווני, הפקיד, המרוקני, התימני, הספרדי והאשכנזי. כולם שירתו יחדיו – ישנו באותם אוהלים, אכלו את אותו מזון והתאמנו אותם אימונים. פועל הבניין חיזק את זחל הטנק יחד עם התעשיין; בן נהלל טען את התותח בעזרתו של העולה החדש; והחילוני, המתין בסבלנות לדתי שיסיים את תפילת שחרית, ויחד הלכו לשק"ם לאכול "מצופים". הלהקות הצבאיות היו הלהקות הפופולריות ביותר במדינה – להיטיהן טיפסו לראש "מצעד הפזמונים" ותקליטיהן היו לחם חוק בכל בית.
תחושת השייכות הייתה כה עמוקה, עד כי זוגות ערכו את טקסי הנישואין שלהם במסגרת הצבא, וילדי ישראל, ה"צברים", נהגו לשלוח מכתבים וחבילות לחיילים. אנשי צבא הקבע, הלוחמים והקצינים – היו מושא להערצה. המושג צה"ל בחברה הישראלית הפך למיתוס, ולעתים היה נדמה כי הוא היחיד שעומד מעל לכל ביקורת.
בנוסף, כל מתגייס שסיים את שנות שירותו ידע, כי בכך לא תם תפקידו. לפניו היו עוד 25 שנים של שירות מילואים. ואכן, שירות המילואים השנתי, המפגש עם החבר"ה, שימר את התחושה, כי אכן כל העם צבא וכי הצבא הוא עצם מעצמותיו של כל אזרח.
גם צה"ל מצידו הצדיק את התקוות שתלו בו. לא רק שהצליח בכל משימות הלחימה ועמד בדרישות הביטחון, אלא גם קיבל על עצמו משימות לאומיות נוספות: הנח"ל (עוד תופעה ללא אח ורע) לקח על עצמו את הפרחת השממה, תוך יצירת נקודות יישוב חדשות ברחבי הארץ; יחידות אחרות התנדבו לסייע בקטיף תפוזים, בטיפול במאושפזים בבתי חולים, בחינוך נוער במצוקה ובמשימות נוספות, שנתפסו כבעלות חשיבות לעם ולחברה בישראל.
אך המרשים מכל היה, שלמרות קרבתם של ראשי הצבא להנהגת המדינה (מי לא זוכר את תצלום הרמטכ"ל שהיה מצורפת בראש השנה למוספי העיתונים ונתלה כמעט בכל מזללה עממית), הצליחה שדרת הפיקוד לשמור על עצמה מחוץ למשחק הפוליטי הפומבי.

"הבטחתם יונה, עלה של זית, הבטחתם שלום"
יונת שלום [AP]

ראשי הצבא שעברו לפוליטיקה התגלו כפוליטיקאים בינוניים ומטה. מצד אחד, פעילותם אכזבה אזרחים ומצד שני, עצם הפיכתם לאזרחים העניקה לתקשורת רישיון לצאת ולצוד בטריטוריה שהייתה עשר שנים קודם לכן "שטח סגור" – צה"ל. תדמיתו של הצבא התכרסמה בצעדים איטיים אך בטוחים.

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים, ותוצאותיה הביאו עימן שבר גדול – צבאי וחברתי גם יחד. ראשית, המיתוס של צה"ל הבלתי מנוצח נסדק. הצבא נתפס "עם המכנסיים למטה", וישראל חילצה ניצחון דחוק בעור שיניה. כשוך הקרבות החלו הפגנות של חיילי מילואים, והוקמה ועדת אגרנט לחקר נסיבות פריצתה ומהלכה של מלחמת יום הכיפורים, אשר נעצה שיניים לא רק בפוליטיקאים, אלא גם בראשי הצבא. השלטון מצא את עצמו בפני שוקת שבורה, אך מרבית האזרחים האשימו ב"מחדל" בעיקר את הפוליטיקאים, ואילו לצבא המשיכו להעניק את האשראי, גם אם החלה להתפוגג בהדרגה תפיסת הצבא כגוף העומד מעל לכל ביקורת.
כחמש שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, מצא את עצמו הצבא במצב שונה: תפיסתו ההיסטורית את עצמו כמערכת שנותנת מענה לא רק למצבי מלחמה ואיום פיזי, אלא גם מהווה מוביל חברתי ומחנך – הזדעזעה מבפנים. נתוני גיוס נמוכים במיוחד, לצד תנאים גרועים בשירות הקבע, הביאו לשחיקה מהירה בכוח האדם המיומן והיוו בעיה לצבא הנשען על מסות אנושיות. בנוסף לכך, כחלק מהפקת הלקחים ממלחמת יום הכיפורים, הדרישות המקצועיות מצה"ל השתנו.
הטכנולוגיה החלה להחליף את הזיעה האנושית; כלי נשק חדשים שהופיעו בזירה הכריחו אותו גם להצטייד מחדש וגם לשנות את החשיבה האסטרטגית; הציוד החדש הצריך מיומנויות טכנולוגיות גבוהות, ובמילים אחרות – שינוי היחס בין הלוחמים לבין תומכי הלחימה.
מבחינה מקצועית, תומכי הלחימה החלו לעבור הכשרה ארוכה יותר ויקרה יותר (אם כדי להיות לוחם נדרשו כארבעה עד שישה חודשי אימונים, כדי להיות תומך מערכות נשק, כמו למשל בחיל האוויר, נדרשו קורסים שארכו לפעמים שנתיים ויותר). כתוצאה מכך, החל צה"ל בהדרגה לפרוק מעליו חלק ניכר מיוזמותיו החברתיות והפנה תקציבים להפיכת חלק ניכר מתומכי הלחימה למהנדסים, למימון הארכת שירותם בקבע ולהגדלת משכורותיהם (כדי להתחרות בשוק הפרטי, שעדיין היה מוכן לשלם להם הרבה יותר).
השלכותיו של צעד זה, הגם שהיה מוצדק מבחינה כלכלית, התבררו כקריטיות מבחינה חברתית: עבור עשרות אלפי מהנדסים טריים, השירות בצבא ושירות הקבע שבעקבותיו לא היו עוד ייעוד או אידיאולוגיה, אלא קריירה. הדבק החברתי, שהיה חלק מאיפיוני הצבא, החל להתפוגג. כור ההיתוך האוטופי של קום המדינה איבד מקסמו, ותחושת ה"ביחד" החלה להיעלם. התחושה שהחלה לחלחל מהצבא לחברה הייתה של ניסיון להחזיק את השמיכה מכל הקצוות.
הפתרון הזמין והמיידי למחזורי הגיוס הנמוכים היה "נערי רפול".
רפול, רמטכ"ל מוערך, ציוני ואידיאולוג מובהק, יסד פרויקט חברתי המשלב את צרכיו העתידיים של צה"ל עם תפיסתו את תפקידיו. אך פרויקט זה, עם כל חשיבותו החברתית והחינוכית, נמצא מיותר עם הגיעו של גל העלייה הגדול ממדינות חבר העמים, אשר "מילא את השורות". מחזורי הגיוס התפקעו מכמויות המתגייסים, אשר לצבא החדש, הטכנולוגי והמקצועי, לא היה בעצם מה לעשות איתם.
כך, שכבות שלמות בחברה החלו לשנות אט אט את יחסן לצבא. ראשי הצבא שעברו לפוליטיקה התגלו כפוליטיקאים בינוניים ומטה וגרמו עוד נזק לתדמיתו. מצד אחד, פעילותם אכזבה אזרחים ומצד שני, עצם הפיכתם לאזרחים העניקה לתקשורת רישיון לצאת ולצוד בטריטוריה שהייתה עשר שנים קודם לכן "שטח סגור" – צה"ל. תדמיתו של הצבא התכרסמה בצעדים איטיים אך בטוחים. הסכר נפרץ.
בהמשך, נגסו המהפכים הפוליטיים והכלכליים יחד עם תקופת הרגיעה הארוכה וחוזה שלום עם מצרים בחשיבותו היחסית של השירות הצבאי בעיני הציבור. מלחמת לבנון הראשונה והוויכוח הפוליטי שעוררה, גרמו לאנשים רבים להתחיל להתייחס לצבא בעוינות. ארגוני השמאל שהפסידו את השלטון, ובראשם "שלום עכשיו" ו"ארבע אימהות", מצאו לעצמם טרף קל – צה"ל.
המושגים "צבא העם" או "העם צבא" נמחקו מהלקסיקון המדובר, ואפילו במהדורות החדשות כבר לא אמרו "חיילינו" או "טייסינו", אלא "חיילי צה"ל, "טייסי חיל האוויר" וכדומה.
את המכה הקשה ביותר לתדמיתו של צה"ל העניק לא פחות ולא יותר מאשר הרמטכ"ל לשעבר ושר הביטחון של היום – אהוד ברק. הצהרתו הבומבסטית כרמטכ"ל בדבר כוונתו "להפוך את הצבא לקטן וחכם" חיסלה את זהותו של צבא ההגנה לישראל כצבא העם. מעתה, קבע הרמטכ"ל עצמו, יהיה צה"ל צבא מקצועי לחלוטין – צבא של לוחמים ותו לא. האמונה בצדקת הדרך, התפיסה כי שירות בצבא מעניק לכל אחד הזדמנות להשתתף בשלם הגדול מסך כל חלקיו, כור היתוך ותחושת "ביחד" – כמעט שנפחו את נשמתן.

"את המנגינה הזו אי-אפשר להפסיק"
ובכל זאת, צבא העם [פלאש 90]

כיום, אחרי למעלה מ-15 שנים של "תהליך שלום", נסיגה מבוהלת מלבנון, פינוי רצועת עזה מיהודים, פוליטיזציה בלתי נסבלת של הקצונה הבכירה, הפיכת הצבא לשק חבטות לאומי ושינוי ייעודו של והפיכתו לשוטר לאומי, נמצאים יחסי הצבא והחברה בשפל חסר תקדים.

כיום, אחרי למעלה מ-15 שנים של "תהליך שלום", נסיגה מבוהלת מלבנון, פינוי רצועת עזה מיהודים, פוליטיזציה בלתי נסבלת של הקצונה הבכירה, הפיכת הצבא לשק חבטות לאומי ושינוי ייעודו של והפיכתו לשוטר לאומי, נמצאים יחסי הצבא והחברה בשפל חסר תקדים. אך יהיה זה חטא לתלות את האשם על כתפי איש אחד בלבד. זהו שיאו של תהליך ארוך ואולי סופו.
אחרי ככלות הכל, למרות כל התהליכים שעברו החברה והצבא בישראל, הצמד "צבא וחברה בישראל" עדיין שלוב בקשר בל יינתק, ונראה שבימים אלה ממש, לאחר שמלחמת לבנון השנייה ניערה כהלכה את מוסדות הצבא, המלחמה הקצרה בעזה ובטרור איחדה את השורות והביאה להפקת מרבית הלקחים הנדרשים – אנו, אזרחי מדינת ישראל, חווים תהליך ארוך של התפכחות ושיקום, גם מצד המערכת הצבאית וגם מצד המערכת הפוליטית. הצבא עושה מאמצים עליונים לשקם את עצמו, ויש גם סימנים ראשונים לכך שהמערכת הפוליטית מתחילה להבין, כי יש להניח לצבא לעבור את התהליך הנדרש ללא הכוונה פוליטית ולהחזיר לו את כבודו ואת משמעותו המקוריים – צבא ההגנה לישראל.
ואולי כדאי שלא נשכח, כי בבסיס הקשר הישראלי בין הצבא לחברה עומד משהו יסודי וראשוני, משהו בלתי ניתן להכחשה - תחושת מוסר בסיסי, אינסטינקטיבי. אם תרצו – קשר משפחתי.

לאתר מגזין מראה
קובי קמין הוא סופר, עורך ופובליציסט, כותב בגלובס תרבות ובאתר אומדיה
תאריך:  26/09/2009   |   עודכן:  26/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נתי קנטורוביץ'
החודש צוינו בבירוביג'אן 75 שנה לאוטונומיה היהודית במקום    במקביל, יצא לאור בתל אביב האלבום "באוהאוס בבירוביג'אן: 80 שנה להתיישבות היהודית במזרח הרחוק של ברית-המועצות"
ראובן לייב
מי שבאמת ובתמים מקיים אותם אינו נזקק דווקא ליום הכיפורים
עו"ד עוז גדות
העיכוב כעת – מיותר יש לצאת אל המלחמה באיום הגרעיני של אירן מתוך תובנה ברורה שהיא איננה נמנעת ויפה שעה אחת קודם
בועז ארד
הארגון הוולונטרי "לתת" מתגאה כי 95 אחוזים מכל תרומה המתקבלת בו משמשים למטרה שלשמה נתרמה. אם כך, מדוע הוא מבקש שהמדינה תיקח ממנו את תפקידו ותבצעו באמצעות מנגנון מנופח?
יצחק סיבוש
מתברר כי תלישת דפים או מחיקת מראות בלתי רצויים אופיינית לא רק לספרי ההיסטוריה של ברית-המועצות    הפוסט-מודרניזם מקל על העושים במלאכה באשר הם, גם במדינות המערב
רשימות נוספות
שורשיה בהולנד, גזעה ונופה בישראל (א)  /  יוסף אורן
התנ"ך כזיוף ציוני  /  מרדכי קידר
ההיפוך המוסרי של ריצ'רד גולדסטון  /  מלני פיליפס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il