ביוזמתו החדשה לייעול הליכי תכנון ובנייה מבקש ראש הממשלה נתניהו לקצר הליכי תכנון וביורוקרטיה, על-ידי העברת סמכויות לועדות התכנון המקומיות. זוהי יוזמה מבורכת וחשובה שאני תומכת בה, אך עליה להיעשות בזהירות רבה כי רבים המכשולים והסכנות בדרך להשגת המטרה החיונית.
מבקרי התוכנית טוענים כי ברשויות המקומיות השחיתות הפוליטית חסרת מעצורים, ומביעים את חששם לתת בידי נבחרים מקומיים "מושחתים" כוח נוסף.
הסיבה לחשש זה במישור המוניציפלי, נעוצה בקשר הישיר והמיידי בין האזרח לבין מקבלי ההחלטות, פקידים ונבחרים כאחד. קשר זה, לעיתים קשר משפחתי, לעיתים קשר חברי ולעיתים מקצועי, עלול לגרום לשבירת כללים, להשתלטות הפרוטקציה, להטיית מכרזים, למינויים של מקורבים או כיפוף נהלים.
כך גם בנוגע להליכי התכנון והבנייה. הכסף הגדול וההשפעה המיידית והמשמעותית ביותר של פעילות הרשות המקומית מצוי בהליכי התכנון והבנייה. כמעט כל הליך פיתוח עובר דרך ועדת התכנון והבנייה. כתוצאה מכך, כמובן שהלחצים האישיים המופעלים על חברי ועדה זו רבים יותר.
יחד עם זאת, כמי שכיהנה כיו"ר ועדת ביקורת המדינה בכנסת והתעמקה בדוחות רבים של מבקר המדינה, ברור לי כי השחיתות השלטונית נמצאת בכל מקום - במשרדי הממשלה, בועדות ציבוריות ובועדות של פקידי ממשל, בקרב חברי כנסת ושרים וכמובן גם בקרב חברי מועצות מקומיות. לפי מבחן השחיתות הפוליטית, לא נוכל לתת לשום גורם את סמכות ההחלטה.
גם המבנה המסורבל של ועדה על ועדה, פיקוח על גבי פיקוח, לא מונע את השחיתות הציבורית ולעיתים דווקא הסרבול הבירוקרטי הינו זרע הפורענות, כי מרוב ועדות וכפיפויות מצליחים המשחיתים לנתב דרכם בארגון המסועף מבלי שאף אחד רואה ומרגיש. דווקא הביורוקרטיה מאלצת אזרחים ישרים במהותם להשתמש במאעכרים ושלמונים כדי להשיג מה שמגיע להם בדין.
הפתרון שמציע ראש הממשלה הוא נכון וגם חיוני - פישוט הליכים וצמצום בירוקרטיית התכנון. מניעת השחיתות תעשה על-ידי מספר צעדים חיוניים:
1.
שקיפות התהליכים - פרוטוקולים גלויים של תהליכי קבלת ההחלטות בוועדות התכנון.
2.
התמקצעות של חברי הועדות – חברי ועדת תכנון יצטרכו לעבור קורס מקצועי בנושא להכרת החוק ולהטמעת האתיקה הנדרשת.
3.
ליווי מקצועי של חברי המועצה – בכל ועדת תכנון ישתתפו יועץ משפטי, יועץ תכנוני ויועץ סביבתי, בנוסף לאנשי אגף הפיתוח.
4.
קריטריונים מובנים בחוק ובתקנות – פישוט הליכים על-ידי קביעת כללים ברורים וצמצום שיקול הדעת בעניין חריגות בנייה. ביטול האפשרות של חריגות בנייה מאושרות.
5.
בקרה וביקורת של מבקר הרשות – דוח ביקורת שנתי על תהליכי קבלת ההחלטות בוועדת התכנון.
6.
קביעת אחריות אישית וענישה מחמירה – חברי הוועדה יהיו חשופים לתביעה אישית אם יתפסו חלילה בקלקלתם ולהחמרת הענישה בהתאם.
כחברת ועדת תכנון ובנייה בעיריית רעננה אני עדה להתנהלות חיובית ומקצועית. הדיונים רציניים, מעמיקים, אכפתיים. הרכב הוועדה הכולל חברי מועצה מסיעות שונות, הידע המקצועי של חברי הוועדה, הליווי המשפטי הצמוד ומחויבותם של הנבחרים לכלל הציבור הרענני, מאפשרים דיון מקצועי וענייני, שאינו נופל באיכותו מכל ועדה מחוזית או ארצית.
היבט חשוב נוסף נעוץ בתפיסה הדמוקרטית הנהוגה בכל חברה מתוקנת וליברלית, והוא מתן לגיטימציה וסמכות לנבחרי ציבור מקומיים להשפיע על מאפייני הישוב בו הם נבחרו. בדיוק כמו חברי הכנסת הנבחרים על-ידי כלל אזרחי המדינה כדי ליישם את המדיניות שהבטיחו לבוחרים, כך גם נבחרי ציבור מקומיים נבחרים לתפקידם כדי לממש אידיאולוגיה מסויימת בתחום המוניציפאלי, כולל מדיניות של פיתוח ובינוי. ביטול הועדות המחוזיות יחזק את השפעתם של הנבחרים המקומיים בקביעת מדיניות הפיתוח של הישוב בכפוף, כמובן, למדיניות הפיתוח הארצית.