X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכסף הגדול וההשפעה המיידית והמשמעותית ביותר של פעילות הרשות המקומית מצוי בהליכי התכנון והבנייה יחד עם זאת, השחיתות השלטונית נמצאת בכל מקום; לפי מבחן השחיתות הפוליטית, לא נוכל לתת לשום גורם את סמכות ההחלטה גם המבנה המסורבל של ועדה על ועדה לא מונע את השחיתות הציבורית ולעיתים דווקא הסרבול הבירוקרטי הינו זרע הפורענות
▪  ▪  ▪
צמצום הבירוקרטיה יעזור למנוע השחיתות

ביוזמתו החדשה לייעול הליכי תכנון ובנייה מבקש ראש הממשלה נתניהו לקצר הליכי תכנון וביורוקרטיה, על-ידי העברת סמכויות לועדות התכנון המקומיות. זוהי יוזמה מבורכת וחשובה שאני תומכת בה, אך עליה להיעשות בזהירות רבה כי רבים המכשולים והסכנות בדרך להשגת המטרה החיונית.
מבקרי התוכנית טוענים כי ברשויות המקומיות השחיתות הפוליטית חסרת מעצורים, ומביעים את חששם לתת בידי נבחרים מקומיים "מושחתים" כוח נוסף.
הסיבה לחשש זה במישור המוניציפלי, נעוצה בקשר הישיר והמיידי בין האזרח לבין מקבלי ההחלטות, פקידים ונבחרים כאחד. קשר זה, לעיתים קשר משפחתי, לעיתים קשר חברי ולעיתים מקצועי, עלול לגרום לשבירת כללים, להשתלטות הפרוטקציה, להטיית מכרזים, למינויים של מקורבים או כיפוף נהלים.
כך גם בנוגע להליכי התכנון והבנייה. הכסף הגדול וההשפעה המיידית והמשמעותית ביותר של פעילות הרשות המקומית מצוי בהליכי התכנון והבנייה. כמעט כל הליך פיתוח עובר דרך ועדת התכנון והבנייה. כתוצאה מכך, כמובן שהלחצים האישיים המופעלים על חברי ועדה זו רבים יותר.
יחד עם זאת, כמי שכיהנה כיו"ר ועדת ביקורת המדינה בכנסת והתעמקה בדוחות רבים של מבקר המדינה, ברור לי כי השחיתות השלטונית נמצאת בכל מקום - במשרדי הממשלה, בועדות ציבוריות ובועדות של פקידי ממשל, בקרב חברי כנסת ושרים וכמובן גם בקרב חברי מועצות מקומיות. לפי מבחן השחיתות הפוליטית, לא נוכל לתת לשום גורם את סמכות ההחלטה.
גם המבנה המסורבל של ועדה על ועדה, פיקוח על גבי פיקוח, לא מונע את השחיתות הציבורית ולעיתים דווקא הסרבול הבירוקרטי הינו זרע הפורענות, כי מרוב ועדות וכפיפויות מצליחים המשחיתים לנתב דרכם בארגון המסועף מבלי שאף אחד רואה ומרגיש. דווקא הביורוקרטיה מאלצת אזרחים ישרים במהותם להשתמש במאעכרים ושלמונים כדי להשיג מה שמגיע להם בדין.
הפתרון שמציע ראש הממשלה הוא נכון וגם חיוני - פישוט הליכים וצמצום בירוקרטיית התכנון. מניעת השחיתות תעשה על-ידי מספר צעדים חיוניים:
1. שקיפות התהליכים - פרוטוקולים גלויים של תהליכי קבלת ההחלטות בוועדות התכנון.
2. התמקצעות של חברי הועדות – חברי ועדת תכנון יצטרכו לעבור קורס מקצועי בנושא להכרת החוק ולהטמעת האתיקה הנדרשת.
3. ליווי מקצועי של חברי המועצה – בכל ועדת תכנון ישתתפו יועץ משפטי, יועץ תכנוני ויועץ סביבתי, בנוסף לאנשי אגף הפיתוח.
4. קריטריונים מובנים בחוק ובתקנות – פישוט הליכים על-ידי קביעת כללים ברורים וצמצום שיקול הדעת בעניין חריגות בנייה. ביטול האפשרות של חריגות בנייה מאושרות.
5. בקרה וביקורת של מבקר הרשות – דוח ביקורת שנתי על תהליכי קבלת ההחלטות בוועדת התכנון.
6. קביעת אחריות אישית וענישה מחמירה – חברי הוועדה יהיו חשופים לתביעה אישית אם יתפסו חלילה בקלקלתם ולהחמרת הענישה בהתאם.
כחברת ועדת תכנון ובנייה בעיריית רעננה אני עדה להתנהלות חיובית ומקצועית. הדיונים רציניים, מעמיקים, אכפתיים. הרכב הוועדה הכולל חברי מועצה מסיעות שונות, הידע המקצועי של חברי הוועדה, הליווי המשפטי הצמוד ומחויבותם של הנבחרים לכלל הציבור הרענני, מאפשרים דיון מקצועי וענייני, שאינו נופל באיכותו מכל ועדה מחוזית או ארצית.
היבט חשוב נוסף נעוץ בתפיסה הדמוקרטית הנהוגה בכל חברה מתוקנת וליברלית, והוא מתן לגיטימציה וסמכות לנבחרי ציבור מקומיים להשפיע על מאפייני הישוב בו הם נבחרו. בדיוק כמו חברי הכנסת הנבחרים על-ידי כלל אזרחי המדינה כדי ליישם את המדיניות שהבטיחו לבוחרים, כך גם נבחרי ציבור מקומיים נבחרים לתפקידם כדי לממש אידיאולוגיה מסויימת בתחום המוניציפאלי, כולל מדיניות של פיתוח ובינוי. ביטול הועדות המחוזיות יחזק את השפעתם של הנבחרים המקומיים בקביעת מדיניות הפיתוח של הישוב בכפוף, כמובן, למדיניות הפיתוח הארצית.

הכותבת היא חברת מועצת העיר רעננה, חברת ועדת משנה לתכנון ובנייה, ובעבר חברת כנסת ויו"ר ועדת ביקורת המדינה.
תאריך:  26/09/2009   |   עודכן:  26/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוכנית נתניהו לחיזוק השלטון המקומי - נכונה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זו את מהסדרה המקסימה פולישוק?
רוטב ספגטי  |  26/09/09 15:21
2
זו תכנית של ביבי או של שטייניץ ל"ת
איזה נעלים גדולות  |  26/09/09 16:38
3
נתחיל מפרסום נאות של תוכנית
ולא אותיות קטנות  |  27/09/09 07:13
4
כולם זונות פוליטיות של ביבי ל"ת
פלצן אלטע קאקר  |  27/09/09 20:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
לא צריך להיות מומחה לענייני הערבים או המזרח התיכון כדי לשים לב לרוח הקרה שנושבת מארמון המלוכה ההאשמי ברבת עמון    הרושם הוא כי בצד ההיבט המדיני של התייצבות לצד הפלשתינים, שמהווים כמחצית או יותר בארצו, המלך עבדאללה נפגע מהיעדר תשומת לב מצד המערב ובראשו ארה"ב, ולא פחות מזה מהיעדר עניין ישראלי לשָלֵב את המלך במהלכים המדיניים    אנו יהירים
צ'לו רוזנברג
חשיפתו של המתקן החדש להעשרת אורניום באירן גרמה לתגובה קשה ביותר של מנהיגי המערב    מתברר שגם ערמומיים דוגמת הליצן מטהרן אינם מסוגלים לרמות כל הזמן    עתה נותר לראות מה הצעדים שיינקטו כנגד השאיפות השטניות של הנהגת אירן
יוני בן-מנחם
השנה הבאה היא השנה המכרעת בכל הקשור לאיום האירני על ישראל    אירן מהווה איום קיומי ממשי על קיום המדינה ובניגוד לפלשתינים, היא קרובה מאוד להשיג את היכולת הגרעינית להשמיד את ישראל    למרות המחלוקות עם ממשל אובמה, ישראל חייבת לשמור על קשרים טובים עם ארצות הברית כדי לסכל את האיום על קיומה
עו"ד משה גולדבלט
בתום נאומו של ברק אובמה בעצרת האו"ם לכדה את עיני כותרת צוהלת באתר וואלה [האח של ה"ארץ"] ולפיה: "אובמה-ההתנחלויות בלתי לגיטימיות " הייתי המום, ממה שאני יודע על המדיניות האמריקנית הצהרה כזו היא מהפך גמור והתייצבות מוחלטת לטובת הצד הפלשתיני - האם זה מה שאירע?
עמוס גורן
פרופ' חיים בלנק גרס, ששפה חיה וקיימת רק כדי ש"יקלקלו" אותה, כלומר ישתמשו בה וכך יגרמו לה להשתנות כל העת. לדעתו, שפה אין צורך לתקן מאחר שמדובר בהתפתחות ולא בשיבושים    תענוגות העברית (כ"ג)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il