X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עדי שטרנברג מנכ"ל תאגיד המים רמלה - ת.מ.ר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הטיפול בזיכרון ההיסטורי של מלחמת יום הכיפורים מעיד יותר מכל, על החטא המתמשך של החברה הישראלית, החטא להימנע מגילויי האמת כמה כאב היה נחסך, אם רק מקבלי ההחלטות, אז והיום, היו אוזרים את העוז ומשחררים לפרסום את שמוסתר בכספת
▪  ▪  ▪
סודות שמורים מהמלחמה הקשה [צילום: AP]
אלפי חיילים נהרגו במלחמה. אלפי חיילים נפצעו. אולם אף אחד לא סופר את כל השאר, "הבריאים" ששרדו את המלחמה, כביכול, אבל נושאים עימם עד היום את מוראות וזכרונות המלחמה וחבריהם הנופלים

מה קרה לאמ"ן ביום הכיפורים?
עו"ד אברהם פכטר
עם התקרב יום כיפור 2009 - לאמור 36 שנה אחרי המלחמה, ההיא, בה ישראל עמדה בסכנה קיומית, עקב הפתעה מצרית, שניתן היה למנוע אותה, יש עדיין ויכוח על הגורמים להפתעה ומי האשמים בכך
לרשימה המלאה

יום כיפור הוא מועד שכולו חשבון נפש. אישי וקולקטיבי. נראה שיש צדק פואטי בכך שדווקא ביום זה אנחנו נאלצים להיזכר ולדון שוב במלחמה ההיא. "הימים הנוראים" של המלחמה שאיננה ולא תעזוב אותנו לעולם.
מלחמת יום הכיפורים, בעיניי, הינה המלחמה המשמעותית והמהותית ביותר של דורנו. כל מה שקורה לנו כאן ועכשיו מושפע ממנה. גלי ההדף העצומים שלה עדיין מכים בנו.
נראה, למרבה הצער, שהטיפול בזיכרון ההיסטורי של מלחמת יום הכיפורים מעיד יותר מכל, על החטא המתמשך של החברה הישראלית, החטא להימנע מגילויי האמת. קשה ככל שתהיה. כי כשאנו שמים את עצמנו מול המראה אנחנו מעלים ללא סייג ומעצור את הדברים בהם אנו צריכים לטפל, את הדברים אותם אנו צריכים לתקן. פשוט ולעניין.
הפרס שאנו מקבלים על גילוי ושחרור האמת הוא רב ועצום. אין מחיר לשחרור הזה. ואילו אנו, בגלל מחדלי ההנהגה המדינית והביטחונית לדורותיה והביורוקרטיה נושאת דברה, נאלצים לצעוד, תחת נטל הזיכרון ההיסטורי של מלחמת יום כיפור, נאלצים לחיות חיים עקומים, דהויים וחסרי עתיד פרטי וקולקטיבי אמיתי בגלל אי-חשיפת כל המידע, הפרטים, האמת ומסביב לה שארעו במלחמה הזו.
תגידו, מה כל כך דרמטי ומהותי בפרוטוקולים שלא שוחררו עדיין, בפיסות המידע, בהקלטות, בקולות החיילים, בניתוחי המפות והקרבות, בניתוח התנהלותם של החיילים והקצינים במלחמה. תגידו ואתם צודקים. בסוף, ממעמקי 36 השנים שעברו מאז - אין במידע הזה הרבה. זה נכון.
אבל יש בו משהו אחר. עצום ורב. משהו שיכול היה לשנות את נתיב גורלם וחייהם של עשרות אלפי אזרחים ומשפחות בישראל, שנאלצו להתגעגע כל חייהם, געגועים ממאירים, לאמת, למידע, ובוודאי לכל אלו שלא חזרו מהמלחמה. חומר יקר ערך השייך לכולנו, נחשב עד היום כחומר נפץ ומוסתר מעיני הציבור. מדוע?
אלפי חיילים נהרגו במלחמה. אלפי חיילים נפצעו. אולם אף אחד לא סופר את כל השאר, "הבריאים" ששרדו את המלחמה, כביכול, אבל נושאים עימם עד היום את מוראות וזכרונות המלחמה וחבריהם הנופלים. כל אחד בדרכו. מסתובבים בינינו אלפי הלומי קרב, מיטב העם הזה, שהקימו משפחות וגידלו ילדים שחווים יחד עימם את מוראות המלחמה - ולא יודעים זאת.
כמה כאב, כמה סבל, כמה אנרגיה היו נחסכים, אם רק מקבלי ההחלטות, אז והיום, היו אוזרים את העוז והאומץ האזרחי והציבורי שאין להם, ומשחררים לפרסום את מה שמוסתר בכספת, את המחקרים והתחקירים שנערכו מאז, היכולים להטיל אור על שאלות רבות וקשות, אבל בעיקר לתת מידע ותובנות רבות ערך, כיצד להיערך ולהימנע מטעויות במלחמה הבאה.
אבל הדבר החשוב ביותר, ערב צום יום כיפור, הוא להחזיר לדורות של חיילים - שאיבדו למעשה את חייהם הנפשיים והרגשיים, אי-שם בחורף 73', מתים חיים, המתהלכים בינינו ללא מנוח, להם וליקיריהם סביבם - המבקשים לדעת, לברר, מה היה שם, כל אחד בגזרתו, כל אחד במלחמה הפרטית שלו. כי כבר כמה סודות יכולים להיות לחיילים שנאבקו על חייהם? נלחמו, נפצעו ונאבקו, עשו טעויות כמו כל בן אנוש בקרב קשה ומפחיד. טעויות שמדינה מתוקנת ונורמלית, הייתה לומדת מהן ומתכוננת על בסיסן למלחמה הבאה ובעיקר מחנכת את הדורות הבאים לא לפחד מהפחד. לשחרר את הסודות הכמוסים ביותר - הפרטיים ושל כולנו.
רק כך יכולים פרטים וחברות להתמודד עם טראומה קשה כל כך. רק כך מבריאים. רק כך אפשר להשאיר מורשת איתנה ובריאה לדורות הבאים.

תאריך:  27/09/2009   |   עודכן:  27/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום כיפור - המלחמה ואנחנו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא היה חורף
אוקטובר 73  |  27/09/09 13:08
2
אין שום סוד. הכל כל כך פשוט.
שירקאן  |  27/09/09 13:26
3
שכתוב היסטוריה מהקמת המדינה...
ולדימיר ולדימירוב  |  27/09/09 13:28
4
מדיניות המיטה החמה
בוטן  |  27/09/09 13:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף דוריאל
קברניטים שברחו מחובתם להגן על כבוד המדינה ממיטים עלינו סכנה קיומית, של התגייסות בינלאומית לחיסול "מדינת הפשע" היהודית
איתי כהן
שני עמים, שתי דעות צודקות ושנאה אחת גדולה. אלימות, טרור ואכזריות אחד כלפי השני לא יובילו לשום מקום    סיכום שנים מקוללות בשאיפה לשנים מבורכות
דן פרנק
"המלך" עשה חסד לעצמו ועם רודפיו - קשה לומר, אבל מותו הטראגי עשוי אולי לשנות משהו בתפיסה שלנו ליצר המציצנות של התקשורת וכל שאר הנשמות הטובות    חרטה ווידוי לפני "מלך הבידור"
איתמר לוין
הזלזול הפומבי והמתרחב בקדושת יום הכיפורים, אינו בעיה דתית אלא בעיה לאומית קריטית    בלא שורשים יהודיים, אין למדינת ישראל סיכוי לשרוד (דעה)
איתן קלינסקי
הצום החשוב מאבד את משמעותו אם האדם לא העמיס על עצמו מחויבות לכינונה של חברה שוויונית, בה לא יהיו מראות של רעב    "ותפק לרעב נפשך, ונפש נענה תשביע" קרא הנביא ישעיהו וכיוון לסדר יום של מאבק על דמותה של החברה    בעקבות קריאת ישעיהו פרק נ"ח
רשימות נוספות
רכיבה בטוחה על אופניים  /  גלית יצחק
פעילות חוויתית לסוכות  /  מיכל אייזן
סקר הפנאי ליום כיפור: ישראלים מעדיפים פאזלים  /  עופר וולפסון
ללמוד לפרגן ולסלוח  /  ראובן לייב
מה כל כך נורא בימים הנוראים?  /  נסים ישעיהו
שבים בתשובה  /  ד"ר מוטי גולן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il