X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדה-הומניזציה לציבור הערבי, שנעשית בפרסום האמור וברבים-רבים אחרים המאפיינים את העיתונות הישראלית בכלל ואת העיתונות הישראלית ברוסית בפרט - קיצונית היא ומסוכנת, ולא מתמודדים איתה כלל סולל נגד טרסטמן
▪  ▪  ▪
גזענות במסיכה של אמנות [צילום: AP]
משורר שהשווה ערביות לארנבות זוכה מהסתה
רותי אברהם
משורר רוסי ממקורבי השר ליברמן זוכה מהסתה לגזענות * בשיר - השוואת הנשים הערביות הוולדניות לארנבות * השופטת: מכוער, לא עבירה
לרשימה המלאה

בשבוע שעבר זיכה בית משפט השלום בתל אביב כתב ועורך בעיתון "וסטי", אשר הואשמו בהסתה לגזענות [ראה ידיעה משמאל - משורר שהשווה ערביות לארנבות זוכה מהסתה]. ייאמר מראש - הפרסום היה גזעני, גם בעיני בית המשפט. השאלה שנדונה - האם הפרסום עולה עד כדי הסתה לגזענות, אשר מהווה עבירה פלילית.
עורך "וסטי" טען כי אין להאשימו, שכן מדובר בשירה, לדבריו "שירה גדולה", אשר יש בה מרכיבים של עמדה פוליטית. מאחר שמדובר בשירה, אין הוא יכול לערוך או להתערב בניסוח הדברים. אין לי הכשרה אקדמית בביקורת ספרות ושירה, ובכל זאת אתיימר ואומר: פושקין זה לא. אתם, כמובן מוזמנים לשפוט בעצמכם:
"כמות של ערבים ישראלים כבר עברה מיליון איש
וממשיכה לגדול בקצב מחריד.
הם בכל מקום, שחור בעיניים!
ואל תעלבו, אחי היהודים,
אבל הם מקיימים את מצוות פרו ורבו הרבה יותר טוב מאיתנו.
מה כאן: ליקוי ירח, נשימת המוות, קול פורענויות?
שפנה, ארנבה, וחתולה אפילו הן לא משתוות
בתשוקתן וחשק המיני
לחרמנים שלנו, "בני דודים"
.
(זהו התרגום של הנאשמים לשיר, מרוסית. ייאמר לזכותה של פרקליטות המדינה כי התרגום שלה היה הרבה יותר אמנותי - אבל, זהו כאמור תרגום ה"משורר").
כאמור, עורך "וסטי" טוען שמדובר ב"שירה גדולה". ה"משורר" עצמו, גרשון טרסטמן, טוען כי לא מדובר כלל בגזענות. כדבריו: "אם למישהו נראה כי יש בטקסט הזה הסתה לגזענות... - אני יכול לחשוד כי אותו אדם אינו מבין דבר בשירה ובמטאפורות שמשמשות אותה".
אני דווקא יכולה לחשוד שטרסטמן הוא סתם גזען נקלה, שעושה שימוש במה שהוא מכנה שירה כדי להעביר מסרים בזויים, אשר לו לא היו משולבים בטקסט בעל חרוזים, ודאי לא היו מפורסמים. אפילו לא ב"וסטי".
אבל עם כל הסלידה, השאלה אם צריך להרשיע בפלילים אנשים המפרסמים דברי גזענות היא מורכבת. ההגנה על חופש הביטוי, גם על חופש הביטוי המכוער, היא חשובה לעצם קיומה של חברה דמוקרטית ופתוחה. לו הפרסום לא היה קשור בקשר ישיר ללגיטימציה הציבורית הרחבה שניתנת לביטויים אלה - הדיון כלל לא היה עולה על הפרק. אך הדה-הומניזציה לציבור הערבי, שנעשית בפרסום האמור וברבים-רבים אחרים המאפיינים את העיתונות הישראלית בכלל ואת העיתונות הישראלית ברוסית בפרט - קיצונית היא ומסוכנת, ולא מתמודדים איתה כלל.
הסעיף שאוסר על הסתה לגזענות מנוסח באופן שמקשה מאוד על השימוש בו. הוא מצריך מודעות להשפעה שיש לפרסום על אחרים, ולכך שהפרסום יביאם לידי פעולה גזענית. בהיעדר חזקה, הקובעת שכל פרסום גזעני ייחשב כהסתה לגזענות אלא אם יוכיח הנאשם אחרת - כמעט בלתי אפשרי להוכיח הסתה. בכל מקרה, מערכת המשפט לא תוכל להתמודד עם הבעיה האמיתית, הרחבה, שאותה ראינו במלוא כיעורה במהלך מערכת הבחירות האחרונה ובתוצאותיה. מתפקידנו למצוא את הדרכים האמיתיות להתמודדות עם הגזענות המכה בחברה הישראלית. וצריך לומר כי בינתיים - לא הצלחנו.
אם נחזור לרגע בכל זאת לזירה המשפטית, הרי שחוק איסור הוצאת לשון הרע אוסר על ביזוי אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו. כיום האפשרות להגיש תביעה אזרחית, שמאפשרת קבלת 50,000 שקל ללא הוכחת נזק, אינה מוחלת על סעיף זה. צריך לתקן את החוק, באופן שארגון זכויות אדם יוכל להגיש תביעה אזרחית בגין כל פרסום גזעני. כך גם ניתן יהיה להביא לכך שיהיו פחות פרסומים גזעניים, או לפחות למצוא מקור מימון לארגונים הפועלים למען דו-קיום.

למאמר במקור - על צד שמאל
הכותבת היא עורכת-דין, פעילה בתחומי צדק חברתי, חברת הנהלת מרצ.
תאריך:  02/10/2009   |   עודכן:  02/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגזענות משתלמת?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מכוער
ע.ג2  |  2/10/09 14:03
2
השיח הציבורי ירוד
אפרי  |  2/10/09 14:40
3
ומה עם ה"משורר" הערבי שמלמדים
היום בבתי הספר,  |  2/10/09 19:40
4
הגזענות משתלמת? למי?
הרצליה  |  2/10/09 20:29
5
את כמו ילדה קטנה שלא מבינה
גיזמו בון  |  2/10/09 21:28
6
ל"הומנית" ממרצ.....
מורה נבוכים  |  2/10/09 22:27
7
הצד האפל של מרצ- מהירות החושך
מרק_טווין  |  3/10/09 00:51
8
אני שונא 2 דברים גזענות ו
dudi1111111111  |  3/10/09 15:21
9
עוד אדיוטית שימושית
שרון ר.  |  3/10/09 15:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס נחומסון
הזגזוג הזה בין החלטה ראשונה ועקרונית שלא לשתף פעולה עם גולדסטון לבין הצהרות וכוונה לאמץ את המלצתו לקיים חקירה ממלכתית - גורם נזק רב לעניין של ישראל
נפתלי רז
עמרם מצנע, לאחר פעילות ענפה ומבורכת משך שנים רבות, מיוזמתך האישית, אתה יכול לפרוש, ו"לעשות לביתך", אלא שהפעם אני מעיז לקרוא לך לדגל    עת להפיח רוח חדשה ולהקים מפלגה חדשה
טובה ספרא
מספר אירועים משמעותיים יעצבו את העולם במהלך השנים הבאות    נשמע סיפורים מפתיעים של יציאה "מחושך לאור"    כלכלה: תחול התפתחות בכלכלת ישראל וכן התפתחות מפתיעה צפויה בטכנולוגיה    ועוד: תקופה קשה למעצמת העולם    תחזית הכוכבים לשבוע שבין 8.10.09-2.10.09
ד"ר אברהם בן-עזרא
אהוד ברק הפעיל בלקיחת הסיכון אינטואיציה ושיקולי כבוד - שהיה יורד לשפל המדרגה, לו היה חייב לבלות את ימיו במעצר, בהבל-פה של השופטת, והיו יכולים להיות לה מניעים רבים דווקא משום התערבות ממשלת בריטניה בנושא: לדוגמה - אנטישמיות, פרסום בינ"ל, יישום עקרונות משפטיים מעוותים ועוד
נסים ישעיהו
האתרוג נלקח פרי, ההדס והערבה נלקחים ענפים כי זה מה שהם יכולים לתת ורק הלולב המכובד, זה שמייצג את לומדי התורה, נלקח ענף צעיר שעדיין לא נפרצו עליו. למה לא לוקחים את פריו הטעים של התמר במקום ענף שאינו מייצג את טובו של העץ?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il