X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דן בבלי לשעבר יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטת חיפה המרכז היהודי ערבי אוניברסיטת חיפה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אין כל סימן כי לשרי ממשלת ישראל יש מדיניות של עשיית שלום בירושלים, אך מאידך-גיסא, נראה כאילו יש להם אמונה עמוקה שעל פיה ניתן בהבל פה להנציח את צורת השלטון הנוכחית בעיר
▪  ▪  ▪
על איזו ירושלים בעצם דנים? [ערן גל-אור]

היסטוריונים שיבחנו את התנהגותם ודבריהם של ראשי מדינת ישראל בעשרות השנים שלאחר מלחמת ששת הימים, יגלו כי אלה התעלמו בעקביות ובהתנשאות מכל התבטאות ערבית להסדר. לאחרונה ראינו זאת בהתעלמות מיוזמת השלום הערבית (שנולדה אצל יורש העצר הסעודי), ואף בהתעלמות מהרמזים שבאו מראשי החמאס כי עשיית שלום היא בהישג יד. עוד ימצאו ההיסטוריונים כי בסירובם לכל עשייה למען חיים בשיתוף עם האוכלוסיה הפלשתינית, נעזרו ראשי ישראל בדעות קדומות ובדברי הבלים, שבמבט לאחור - ברור כי היו דמגוגיים לחלוטין.
דוגמאות לכך, לפחות מאז שנות השמונים, לא חסרות: מהניסיון לאסור על-ידי תחיקה קיום שיחות עם ההנהגה הפלשתינית, חברי אש"ף (כאילו היו אחרים שאיתם ניתן היה לדון), דרך כוונת התחיקה לאיסור השימוש במושג ה"נכבה", ועד להפחדה של ראש הממשלה ביבי נתניהו כי קיים סיכון שנמל תעופה בן-גוריון יהיה בטווח אש מרגמות ממדינת פלשתין בגדה המערבית.
אך יתכן והטיעונים התפלים ביותר היו בפריטה על הפטריוטיזם, כולל אמירות והצהרות חסרות משמעות רצינית על ירושלים. לדוגמא, ראשי השלטון החוזרים ומצהירים על "ירושלים לנצח". ומה המשמעות של המשפט כי לעולם תישאר "ירושלים מאוחדת"?
אולי המבלבל ביותר בהצהרות הריבון, היא השאלה על איזו ירושלים בעצם דנים, והיא נוגעת לסוגייה של מה הן השכונות הנכללות בהגדרה "ירושלים השלמה", ועל איזה שטחים הן משתרעות? נראה כי גם אלה התומכים עקרונית ברעיון, לא קבעו את התחומים הגאוגרפיים ההולמים הגדרה זו. בשנים האחרונות השלטונות הולכים ומרחיבים את השטחים שאותם הם מגדירים כחלקים של ירושלים "השלמה". גם אם לא לגמרי ברור אם אלה כוללים את מעלה אדומים, כן ברור כי הם טוענים לשכונות ערביות הקרובות יותר לירושלים כגון סילוואן, אבו-דיס, ג'בל-מוכבר, עיסווייה-ענתות, ואדי-ג'וז, שועפאת, בית-חנינא, נבי-סמואל ובית-איכסה. מובן שהם כוללים גם את השכונות הערביות שבתוך ירושלים, כאבו-טור, שייך-ג'ראח ועוד. האם כל אלה מהווים חלקים של "ירושלים השלמה לנצח"?
על-פי נתונים ממלכתיים היו בשנת 2007 בירושלים כ-750,000 תושבים בקירוב, מהם קרוב ל-500,000 יהודים וכ-250,000 מוסלמים ונוצרים. מאז קיץ 1967, כל העשייה הישראלית בירושלים, כולל ההתיישבות, הבנייה והפעילות הכלכלית, בוצעה תוך זלזול והתעלמות מהתושבים הערבים בירושלים, שמעשית נחשבים כאזרחים נחותים (אולי בדרך המזכירה את מדינות הדרומיות של ארצות הברית, שבהן - קודם למלחמת האזרחים לפני 150 שנה - נחשבו העבדים כשווים לכ"שש עשיריות האדם הלבן"...). כבר שנים חלפו בלא שהניהול הממלכתי מתקיים תוך כבוד לעקרונות מוסריים שיוויוניים. נושא זה נעלם לחלוטין מסדר היום הציבורי. וכך כיום, לא נראה כי קיימת כוונה כלשהי לראות בתושבים הערבים בעיר שווי זכויות בחוקים אזרחיים, בזכויות בנייה, בתקציבים מוניציפליים, בייצוג בעירייה או בתוכניות חינוך עירוניות.
אין כל סימן כי לשרי ממשלת ישראל יש מדיניות של עשיית שלום בירושלים. אך מאידך-גיסא, נראה כאילו יש להם אמונה עמוקה שעל פיה ניתן בהבל פה להנציח את צורת השלטון הנוכחית בעיר. מדאיג לא פחות לראות כי אין ראש מפלגה יהודית-ישראלית שפוצה פה ומקשה בשאלה - עד כמה יימשך מסע ההבלים הזה.

למאמר במקור: 'על צד שמאל'
דן בבלי הוא יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטה בחיפה, תושב מצפה-חרשים שבגליל, בעבר רואה-חשבון.
תאריך:  03/10/2009   |   עודכן:  03/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דברי הבלים כמחסום לשלום
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
כל המאמר שלך הוא אכן.... ל"ת
אתה אכן צודק  |  3/10/09 13:08
2
עוד אחד מהשמאל הסהרורי ההזוי  ל"ת
על סמי הזייה  |  3/10/09 14:11
3
על איזה הבלים אתה מקשקש ?
מורה נבכים  |  3/10/09 14:32
 
- תיקון טעות.
מורה נבכים  |  3/10/09 15:07
4
דן בבלי נגמר זמנו של שקרים שלך
זקן  |  3/10/09 17:53
5
הכותב אכן קם על "צד שמאל" ל"ת
קורא בעיון  |  3/10/09 22:52
 
- יש לי עבורך בדיוק את הציטוט...
מורה נבוכים  |  4/10/09 09:24
6
דמגוג לראיית חשבון
מרק_טווין  |  3/10/09 23:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדם קלר
מדיניות ההצמאה שנוקטת הממשלה נגד הפלשתינים בכלל, ותושבי דרום הר חברון בפרט, היא מדיניות גזענית ובלתי אנושית    למעשה, מדובר בניסיון להמאיס על התושבים הפלשתינים את החיים עד שיקומו וילכו, וכך אפשר יהיה לספח את האזור לישראל כשהוא "נקי מערבים"
ד"ר אברהם בן-עזרא
הרמת המסך במצב בו חברה מתפרקת מרצון מבלי להמתין לגמר הליכי תביעה נגדה בגין ליקויי בנייה, הינה פעולה מוצדקת לא רק במקרה של חשד לתרמית, אלא גם במקרה של התנהגות בחוסר תום לב    מנהלי חברה היודעים על התביעה העומדת ותלויה נגדם ובכל זאת מרוקנים את החברה מנכסיה, פועלים לכל הפחות בחוסר תום לב, תוך קיפוח הדיירים
רחל זכאי
כשמדברים על הרפורמה, ראוי גם לעסוק לא רק במה שיש בה אלא גם במה שאין בה, או אין בה במידה מספקת
יוני בן-מנחם
הקמת ועדת חקירה בישראל שתבדוק את מסקנות דוח גולדסטון תהיה טעות שתשרת את אויבינו    ישראל צריכה להדוף דיפלומטית את ההתקפות עליה במוסדות האו"ם ולשוב ולאמץ את מדיניות החיסולים ככלי העיקרי שלה במלחמתה בטרור
בער (בוריס) קוטלרמן
ב"טויטענטאנץ" - יצירתו האחרונה של עגנון ביידיש, לפני שעבר לעברית - מתואר סופר המחולל עם ספר תורה עטוף בשמלת הכלה של אשתו המתה, עד שמת    מהיכן שאב עגנון את מוטיב "מחול המוות" הזה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il