X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הלשון, אמרו האנטי-נורמטיביסטים, מתפתחת בתהליכים שאינם דווקא הגיוניים, ותהליכים אלה יוצרים מוסכמות, שהפרטים בחברה הדוברת לשון זו מקבלים אותן תענוגות העברית (כ"ד)
▪  ▪  ▪
מגמה מעורבת? פיקציה לשונית מטעם הבורסה שרוצה להוכיח 'יציבות' גם כאשר הטלת מטבע תהא טובה יותר מתחזית ספקולנטית [AP]
מדווחים לנו, למשל, ש"השריפה במלון פלמוני החלה במחסן הצבעים בקומה הראשונה, אשר בו פרצה האש". באמת, תודה רבה על המידע החיוני – לרגע חשבנו שהשריפה החלה במקום שבו לא פרצה האש, טוב שהארתם את עינינו

בשנים עברו דרשו המדקדקים ממי שפונים אל הציבור לדבר בלשון הגיונית. המדקדקים חשבו, למשל, שביטויים כמו "אין כניסה" או "אין חנייה" אינם הגיוניים, שהרי למעשה יש כניסה, ועובדה היא שהשער פתוח ומי שרוצה יכול להיכנס והכביש פתוח ומי שרוצה יכול לחנות. לולא היה השער פתוח לא היה צורך בשלט, ומכיוון שהפעולות הללו אסורות - דרשו לומר "הכניסה אסורה" וכדומה, ואת השלט "אין חנייה" ביקשו לראות רק בפתחו של חניון שהתמלא.
מיד קמו עליהם האנטי-נורמטיביסטים ואמרו: לא תיגרם שום תקלה בגלל המילים "אין חנייה", והרי עובדה היא, שכולם מבינים את העניין ומחפשים חנייה במקום אחר או חונים מתוך הכנה נפשית להיקנס. אי-אפשר לפסול ביטויים רק משום שאינם הגיוניים, שהרי אם נמדוד כל מילה בסרגל ההיגיון, לא נוכל לומר "גבר נשוי" - הוא שנושא את האשה ולא האשה נושאת אותו, ולא נוכל לומר "אדם שתוי" - הוא שותה ואין שותים אותו. הלשון, אמרו האנטי-נורמטיביסטים, מתפתחת בתהליכים שאינם דווקא הגיוניים, ותהליכים אלה יוצרים מוסכמות, שהפרטים בחברה הדוברת לשון זו מקבלים אותן. אין סיבה הגיונית לקרוא לסוס "סוס", אך מוסכם על הכל כי זה שמו. הם גם ציטטו את מרק טוויין, שעל השאלה "מדוע קוראים לסוס 'סוס'?" - השיב: "משום שהוא נראה כמו סוס".
פולמוס זה, שתחילתו בחוברת "לשוננו לעם" מתשרי תשי"ב, נמשך בחוגי בלשנים ואנשי לשון עד עצם היום הזה, אך בעיקרו של דבר גברה ידם של האנטי-נורמטיביסטים. תיקון שיבושי לשון נחשב כיום לעיסוק שאבד עליו הכלח, משהו הדומה לתיקון מכונות כתיבה, ומי שמעז לתקן את לשון חברו, או אפילו תלמידו, נחשב טרחן. בעל טור זה מכיר יודעי לשון שפשוט סותמים את הפה ואינם מגלים את מה שהם יודעים מחמת הבושה והחשש להיחשב ארכאיים, שלא לומר קדמוניים. התוצאה של אידיאולוגיית ההזנחה המכוונת, המכונה גם "אידיאולוגיית החופש של הדובר הילידי", היא שהעברית הישראלית מתמלאת ביטויים בלתי הגיוניים, מאבדת בהירות והופכת ללשון מטושטשת, מגובבת, לשון של בערך, של על יד. איך אמר עזרא פאונד, אמריקני פחות משעשע ממרק טוויין אך לא פחות יודע כתוב? "המאבק למען הבהירות הוא תנאי מקדים לקיומו של האינטלקט". ואילו טוני הול, מנהל החדשות בבי-בי-סי, אמר כי "בסופו של דבר, אם נסלף את המילים איך נוכל להביא את העובדות כראוי?" ואכן, בעל טור זה יכול להעיד מניסיונו המקצועי, כי בבי-בי-סי עדיין אין מתביישים לשמור על קשר בין הלשון לבין ההיגיון.

המגמה מעורבת והחקירה מתמקדת

העברית הישראלית של ימינו, לעומת זאת, מלאה קשקושים ומזכירה בוידעם, שלתוכו תוחבים ותוחבים ולאיש מבני הבית אין כוח לעשות בו סדר. בדיווחים מן הבורסה אנו שומעים, למשל, על "מגמה מעורבת". מגמה לא יכולה להיות מעורבת, שכן עניינה הוא תנועה או התקדמות בכיוון מסוים. יש מגמה הומניסטית או מגמה ריאלית, כזכור לרבים מאיתנו מבית הספר התיכון, אך העיקר הוא כיוון אחד ברור - "מגמת פניהם קדימה" כפי שאומר חבקוק (א' ט') ולא "מגמת פניהם קדימה, אחורה ולצדדים בעת ובעונה אחת". ומדוע אין קוראים לילד בשמו ואומרים "למסחר בבורסה אין היום כיוון"? מפני שזה לא נעים. הבורסה מעוניינת להצטייר כרשות יציבה מאוד, השולטת תמיד במצב ויודעת תמיד לאן היא הולכת, וגם כשאין לה מגמה – יש לה "מגמה". לכן התחכמו ראשי הבורסה והמציאו את המגמה המעורבת, שאינה אלא יופמיזם, כלומר ביטוי שמצעף ומטשטש את המציאות.
כתבים לענייני פלילים מדווחים לנו כמעט כל בוקר על פשע נורא שהתרחש בלילה ומוסיפים מפי סגן-ניצב פלוני או ניצב-משנה אלמוני: "החקירה מתמקדת בכל הכיוונים". מורינו ורבותינו השוטרים: להתמקד אפשר רק בנקודה אחת שנמצאת במוקד, כפי שיודע כל ילד שמדליק נייר בעזרת זכוכית מגדלת וקרני שמש, ואם החקירה "מתמקדת" בכל כיוון אפשרי, פירוש הדבר שאין המשטרה יודעת היכן הנקודה הזאת. היא מחפשת בלי לדעת בדיוק איפה לחפש, מסתכלת סביבה במבט תוהה, מגששת באפילה – קראו לזה כאשר תקראו, רק אל תספרו לנו שהיא "מתמקדת", מפני שאת האמת יש לומר: בינתיים החקירה אינה מתמקדת. בסופו של דבר היא תתמקד, לא לדאוג, אך עד אז יעבור זמן – שבועות, חודשים, שנים ולפעמים גם יובלות, עוד חזון למועד.
כיוצא בזה אנו שומעים כתבים צבאיים מדברים על כך ש"מצב חדש זה, אשר עלול להסלים ולהידרדר, מעמיד בפני פיקוד צפון אתגר חדש". הסלמה היא תנועה כלפי מעלה, הידרדרות היא תנועה כלפי מטה, ובאין חינוך מקצועי לניסוח הגיוני – פטור העורך מלהחליט באיזו מטפורה אנו עוסקים: במטפורה המתארת מתח גואה ועולה או במטפורה למצב שקט שמתרופף ומידרדר. ביטוי מבלבל אחר, הנשמע בעיקר מפי כתבים לענייני כלכלה, הוא "שיא השפל" – ביטוי הגיוני בערך כמו "אור החושך" או "קיפאון האש" – וגם כאן לא נתן איש דעתו על הכיוון: למעלה (שיא) או למטה (שפל). האם אפשר להיות בו בזמן גם למעלה וגם למטה? כן, אפשר – בסביבה לשונית שאין בה היגיון. בסביבה כזאת אפשר לכתוב הכל. מה שמזכיר משפט שכתב פעם עורך חדשות אחד: "לאור החשיכה שהשתררה במקום, התנגש המנוח שרכב על אופניו במכונית ונפצע קשה". על-פי ה"היגיון" של משפט זה סדר הדברים היה כך: תחילה התערבב האור עם החושך, אחר כך נסע איש מת על אופניים, אחר כך התנגש המת במכונית ולבסוף נפצע קשה, כלומר נעשה שוב חי.
כשלא צריכים לחשוב על הגיונו של הדיווח, מותר לברבר בחופשיות, ולהשמיע משפטים כמו: "השריפה במלון פלמוני החלה במחסן הצבעים בקומה הראשונה, אשר בו פרצה האש". באמת, תודה רבה על המידע החיוני – לרגע חשבנו שהשריפה החלה במקום שבו לא פרצה האש, טוב שהארתם את עינינו. כך גם בדיווחים על תאונות אוויר בנוסח: "המטוס היה בדרכו מברזיליה לסאן-פאולו לפני שקרתה התאונה". ואנו לתומנו חשבנו שהוא היה בדרכו מברזיליה לסאן-פאולו אחרי שקרתה התאונה. נו, באמת. הרי מן הפתיח של הידיעה אנו כבר יודעים שקרתה תאונה. למה לא תגידו: "המטוס היה בדרכו מברזיליה לסאן-פאולו"? זה כל כך מפחיד לנסח בפשטות?
כמעט מדי יום שומע צרכן התקשורת על "טמפרטורות רגילות לעונה". ברור שהן רגילות לעונה כי עכשיו, בזמן הדיווח, אנו בעונה – הלא כן? וכי למה יהיו רגילות לעונה אחרת? אולי לעונת הקיץ האינדיאני במדינת מיין? לא. הן רגילות לעונה זו של כאן ועכשיו, אבל משום מה קשה לומר בפשטות: "היום יהיו טמפרטורות רגילות" וגמרנו.
בחוסר הגיונה של הלשון, מתקהים חושיו של צרכן התקשורת, והוא מפסיק לתת את דעתו על איכות המצרך שמוכרים לו. מילים בתקשורת ההמונים הן מצרך, וכמו כל מצרך עליהן לעבור בקרת איכות. אם האחראים אינם עושים את המלאכה, על ציבור צרכני התקשורת להגיב ולדרוש את המגיע לו תמורת כספו. הוא יודע לעמוד על זכותו כשמוכרים לו טוסטר מתצוגה, הגיע הזמן שידרוש איכות גם כשמוכרים לו מידע מבלבל, שעל פיו הוא אמור לכוון את דרכו ולקבוע את גורל החברה שבה הוא חי.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  03/10/2009   |   עודכן:  03/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשון והיגיון
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שטויות
סופאלין  |  5/10/09 13:54
2
מסכים
יפתח שנער  |  6/10/09 13:24
3
העיקרון טוב, אך לא כל הדוגמאות
אמיר א. אהרוני  |  19/10/09 21:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
התנהגותה הפוליטית של אירן מונעת על-ידי שלושה גורמים: היסטורי, אידיאולוגי ואזורי    היא מבקשת להחזיר את עטרת האימפריה שלה ליושנה, תוך התרסה כלפי המערב המתירני, הנהנתני והרקוב
רמן בהוקטומבי
בעוד העולם ממקד את תשומת לבו בפעולות של הפצת נשק גרעיני מצד פקיסטן, סייעה סין לפקיסטן בפיתוחה של פצצת אטום    קורבנותיה העיקריים של הפצת הגרעין הסינית לפקיסטן הם הודו וישראל
שולמית קיסרי
32 שנה חי פולנסקי כאיש חופשי עם שני הדרכונים שלו, הצרפתי והפולני, עשה סרטים וזכה לפרסים הכי חשובים בתחום הקולנוע    הוא ידע כי משפטו תלוי ועומד בארה"ב, אך מזה 32 שנה לא נעצר עד כי נראה שהעניין נשכח    איך להסביר כי כל השותקים והשוכחים קמו עכשיו לזעוק את זעקתה של הילדה בת ה-13 ולא עשו זאת 32 שנה?
איתן אורקיבי
התקשורת האמריקנית, שהפגינה זעזוע לנוכח קריאות של מפגינים לאובמה "לחזור לקניה", לא בדיוק הזדעזעה כשמפגינים אחרים קראו לבוש "חזור לטקסס"    מתברר כי גם "אלימות מילולית" היא עניין פוליטי
דן בבלי
אין כל סימן כי לשרי ממשלת ישראל יש מדיניות של עשיית שלום בירושלים, אך מאידך-גיסא, נראה כאילו יש להם אמונה עמוקה שעל פיה ניתן בהבל פה להנציח את צורת השלטון הנוכחית בעיר
רשימות נוספות
"ולבו כינור יקר" - קריאה מוסיקלית בעגנון  /  בער (בוריס) קוטלרמן
האיש שהציל יותר אנשים משרצחו הדיקטטורים  /  בועז ארד
שיתוף פעולה אסטרטגי  /  אמנון לורד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il