X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התאבדותם תוך חודש אחד של העצירים דודו טופז ואסף גולדרינג, והצטרפותם ל-11 אסירים ועצירים נוספים שהצליחו לשים קץ לחייהם במהלך שנת 2009, הביא בכירים בשב"ס להצהיר כי "לא ניתן למנוע התאבדות מאדם שמעוניין להתאבד"
▪  ▪  ▪
מצב פגיע במיוחד. טופז [צילום: פלאש 90]

"החוזה החברתי" בין החברה ובין הפרטים החיים בתוכה מאפשר לה - במצבים מסוימים ולפרקי זמן מוגבלים בזמן - להפקיע חלק מזכויותיו של האזרח על-מנת להשיג הישגים חברתיים משמעותיים לטובת הכלל. נקודת ההנחה היא כי הפקעת זכויותיו של הפרט תביא להשגת טובין משמעותיים עבור הציבור - ובאופן עקיף גם לפרט עצמו. צדו השני של המטבע הוא - שבכל זמן בו המדינה מגבילה את צעדיו של הפרט - היא מחויבת לשלומו ולביטחונו.
המדינה יכולה להגביל את חירותו של נער צעיר - ומחייבת אותו להתייצב מדי בוקר בבית הספר, על-מנת להשביח את השכלת הדור הצעיר במדינה. אותו הנער ימצא את עצמו מאוחר יותר מוגבל לשלוש שנות שירות צבאי, על-מנת לאפשר לשאר האזרחים לחיות חיי שגרה. ואם יפשע העלם הצעיר - תישלל חירותו לחודשים או לשנים על-מנת לשמור על הסדר הציבורי.
בכל הדוגמאות האלה - מחויבת המערכת בה נמצא אותו אדם על-פי חוק - לשמור על חייו ועל בריאותו. כך - סעיף 76 בפקודת הפעולה של השב"ס מחייבת אותו במפורש להבטיח את שלומם של האסירים על כך הכרוך בכך. מטרתו של השב"ס הוא לדאוג שהכלוא יגיע למשפט בשלום, יחזור משם בשלום, וישתחרר בשלום.
ברוח זו - מעולם לא נשמעה מצד מערכת החינוך או מערכת הביטחון טענה, כי "אינם יכולים למנוע מן האנשים הנמצאים תחת חסותם להתאבד", וזאת למרות שתופעת ההתאבדות קיימת גם במערכות אלה.
אסירים - קל וחומר עצירים - הם אנשים שנמצאים במצב פגיע במיוחד: נסיבות טרגיות הביאו אותם אל העולם הפלילי, ובעת מעצרם חרב עליהם עולמם. הם מנותקים ממשפחתם, חירותם נשללת, והם מוכנסים למשטר מחמיר בחברת אנשים מתחתית החברה. עם ובלי קשר לחומרת הפשעים שביצעו - בעת מעצרם (אפילו במקרים של טופז וגולדרינג) עדיין עומדת להם זכות החפות, ועל כן - חובה לשמור עליהם בשבע עיניים ולדאוג לכך שלא יפגעו בעצמם. הרעיון העומד מאחורי גישה זו מבין את מצבם הנפשי הקשה של הנכלאים ושואף לוודא שלא ייעשו לעצמם דברים שלא היו עושים בנסיבות אחרות.
הדבר נכון גם לגבי אסירים שהורשעו בדין - כלפיהם מחויבת המדינה בתהליך שיקום משמעותי שישיב אותם אל החברה החופשית כאנשים טובים יותר ומסוכנים הרבה פחות מטבע הדברים - הישארותם בחיים הוא תנאי בסיסי לכך.
שירות בתי הסוהר אחראי לא רק לחייהם של הכלואים, אלא גם לשלומם. בהתאם לכך פסק בית המשפט לא פעם פיצויים לאסירים שנפגעו על-ידי אסירים אחרים במהלך תקופת כליאתם, וכאשר סבר כי השב"ס התרשל בשמירה על ביטחונם.
מצבם העגום של העצירים והאסירים אינו פוטר את החברה מלדאוג לחייהם ולשלומם, אלא דוקא מטיל עליה אחריות מיוחדת לעשות כן. ההתבטאויות לפיהן לא ניתן לשמור על חייו ושלומו של כל אסיר מהוות פתח לשמיטת אחריות, ועידוד-שבשתיקה למי שחפץ להתאבד.
שירות בתי הסוהר הוכיח בעבר כי באמצעות צעדי מנע, מחשבה נכונה ובעיקר פקיחת עין על אסירים המועדים לכך - ניתן לצמצם מאד את התופעה. למרות הקושי שבדבר - זוהי עדיין מחויבותה של המערכת.

המחבר הינו בעל משרד עורכי דין העוסק במשפט פלילי
תאריך:  05/10/2009   |   עודכן:  05/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שב"ס מתחמק מאחריות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שב"ס התעלל בטופז במאסרו
שושפרי   |  5/10/09 13:31
 
- שב"ס עשה לטופז פרוטקציה ונתן
לו קומקום חשמלי  |  5/10/09 15:52
2
מושג"האחריות"נמוג ממדינתנו  ל"ת
דודו ביתן  |  5/10/09 13:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
פרופסור קלדרון מבקש מהשמאל לקפל את הדגלים ומצטט מקהלת    חבל שלא המשיך בקריאת המגילה עד סופה
צ'לו רוזנברג
מומחים לרגע מגיעים למסקנות מרחיקות לכת על גורל שליט מצפייה בקלטת    עדיף שיעזבו את הספקולציות וישאירו קבלת ההחלטות לגורמים המוסמכים
איתמר לוין
אין עם מי לדבר בצד המוסלמי הקיצוני    יש לצאת בהכרזה חד-משמעית: אנחנו לא מדברים עם איש על ירושלים    דעה
יצחק מאיר
לא שאלו את גלעד שליט אם להקרין את קלטת "אני חי" ברבים    עם משפחת שליט אסור לבוא חשבון, לא בשם האסטרטגיה, לא בשם התבונה המדינית, לא בשם הפסיכולוגיה ומראה העיניים ושפת הגוף וכהנה מיומנויות שהן יותר אסטרולוגיה מאסטרונומיה
רוי רגב
רוי רגב מנצל את חג הסוכות להצהיר: די לארח אמנים אורחים בהופעות שלכם    זה מיותר, זה לא מוסיף, וזה רק מזיק לכולם    את האושפיזין תשאירו באולפן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il