X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באופן בו ישראל מנהלת את הטיפול בשחרור גלעד שליט, כדאי להקים כבר כעת מבעוד מועד את מטה המאבק לשחרורו של החטוף הבא
▪  ▪  ▪
להתכונן לשיחרור הבא [צילום: פלאש 90]

ביולי 1976 נתן את חייו אחיו של ראש הממשלה, יוני נתניהו, משום שממשלת ישראל רצתה להעביר מסר למחבלים. המסר שהועבר היה חד וברור. לא ניתן לסחוט את ממשלת ישראל על-ידי חטיפת מטוסים. לא רק יוני שילם בחייו כדי להעביר את המסר. ארבעה מנוסעי המטוס שילמו בחייהם וחייל צה"ל אחד נפצע קשה. מזכיר האו"ם גינה את הפעולה. אך המסר הועבר, ומאז המחבלים הפסיקו לחטוף מטוסים בניסיון לסחוט את מדינת ישראל. בראשות הממשלה ההיא עמד יצחק רבין ושר הביטחון היה שמעון פרס.
במאי 1985 שיגרה ממשלת ישראל, בראשות שמעון פרס ובתפקיד שר הביטחון יצחק רבין, מסר שונה לחלוטין לארגוני המחבלים. היא שחררה 1,150 אסירים בהם כאלה שנשפטו על רצח אזרחים רבים, תמורת שחרורם של שלושה חיילי צה"ל שהוחזקו על-ידי ארגון הטרור של אחמד ג'יבריל. בעקבות השחרור, 60% מהמחבלים ששוחררו חזרו לבצע פיגועים, והאינתיפאדה הראשונה יצאה לדרכה. גם אז הבינו המחבלים את המסר, והם ממשיכים בעקביות לחטוף חיילים ואזרחים ישראלים כדי להשתמש בהם כקלפי מיקוח, ואנו ממשיכים לשלוח להם את אותו המסר - תמשיכו, זה כדאי לכם. בעקבות כל שחרור מחבלים אנו עושים חשבון נפש ואומרים לעצמנו - לא עוד. בחטיפה הבאה כבר נלמד את הלקח ונגיב אחרת, אך הלקח אף פעם לא נלמד.
כנראה שאין זה מקרה, שאת השרשרת הבלתי פוסקת הזו של חטיפות ושחרורים ניסתה ישראל לנתק דווקא כאשר ראש הממשלה היה שוב יצחק רבין. באוקטובר 1994 נכשלה פעולת החילוץ של נחשון וקסמן, אשר נחטף בצומת הטייסים על-ידי מחבלים בעת שעלה על טרמפ. בפעולה נהרגו שני חיילים כולל נחשון וקסמן עצמו, ונפצעו שבעה. בשאר המקרים, כמו במקרה של גולדווסר ורגב, ובמקרה של אברהם, אביטן, סואעד וטננבאום, ואפילו במקרה של רון ארד (למרות שעקב מותו והעלמו בתוהו ובוהו של מלחמת האזרחים הלבנונית לא היה ניתן להוציא שום עסקה לפועל), חזרה ישראל על המסר של מאי 1985.
גם בעקבות חטיפתו של גלעד שליט חזרה על עצמה הדינמיקה השגרתית. בתחילה הצהרות תקיפות של "לא ניסחט", בהמשך מוקם מטה מאבק לשחרור החטוף, ומתחיל הלחץ הציבורי, ואז המחבלים יודעים שרק צריך לחכות מספיק זמן והממשלה תישבר ותיתן להם כל מה שידרשו. כעת טוענים אלה שדורשים לשלם כל מחיר תמורת שחרורו, כי חבל על הזמן מאחר וממילא בסופו של דבר נשלם את המחיר הזה. הפעולה של מטה המאבק אכן מבטיחה שהם יצדקו בסופו של דבר. נשאר רק לברר כיצד ניתן למנוע את בזבוז הזמן. הפתרון הוא כנראה להקים כבר כעת את מטה המאבק למען שחרורו של החטוף הבא, ולהתחיל ללחוץ על הממשלה מבעוד מועד לשלם כל מחיר גם בפעם הבאה. כך, זמן קצר לאחר שייחטף החטוף הבא, כבר תהיה ממשלתנו מוכנה לשלם כל מחיר. העניין הוא בנפשנו, מאחר והחטוף הבא יכול להיות כל אחד מאיתנו.
תאמרו בוודאי, זה אבסורד. הרי החטוף הבא לא נחטף, למה לפעול לשחררו? אך אם לסמוך על דבריו של חאלד משעל הם מתכוונים לחטוף "עוד שליט ועד שליט". לכן, לפעול צריך. השאלה כיצד. אולי מטה המאבק לשחרור החטוף הבא צריך לפעול לביטול המניע לחטיפתו במקום לשחרורו? אולי הוא צריך להפסיק את הבלבול בין מורשת רבין למורשת פרס, ולדרוש ששחרור שליט יעשה רק באופן צבאי, ולו גם תוך סיכון חיי אדם? שאלות קשות. הגיע הזמן שהמטה לשחרורו של החטוף הבא יוקם לאלתר ויתחיל לתת את הדעת על התשובות לשאלות הללו. המחבלים כבר מתכננים את החטיפה הבאה. למה שאנחנו לא נתכנן כבר את השחרור הבא?

תאריך:  05/10/2009   |   עודכן:  05/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חגי הדס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטה המאבק לשחרור החטוף הבא
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חותמת על כל מילה
אדל  |  5/10/09 12:42
2
אם החטוף הבא יהיה אתיופי
תחת מסריאך  |  5/10/09 13:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד שי רודה
התאבדותם תוך חודש אחד של העצירים דודו טופז ואסף גולדרינג, והצטרפותם ל-11 אסירים ועצירים נוספים שהצליחו לשים קץ לחייהם במהלך שנת 2009, הביא בכירים בשב"ס להצהיר כי "לא ניתן למנוע התאבדות מאדם שמעוניין להתאבד"
איתן קלינסקי
פרופסור קלדרון מבקש מהשמאל לקפל את הדגלים ומצטט מקהלת    חבל שלא המשיך בקריאת המגילה עד סופה
צ'לו רוזנברג
מומחים לרגע מגיעים למסקנות מרחיקות לכת על גורל שליט מצפייה בקלטת    עדיף שיעזבו את הספקולציות וישאירו קבלת ההחלטות לגורמים המוסמכים
איתמר לוין
אין עם מי לדבר בצד המוסלמי הקיצוני    יש לצאת בהכרזה חד-משמעית: אנחנו לא מדברים עם איש על ירושלים    דעה
יצחק מאיר
לא שאלו את גלעד שליט אם להקרין את קלטת "אני חי" ברבים    עם משפחת שליט אסור לבוא חשבון, לא בשם האסטרטגיה, לא בשם התבונה המדינית, לא בשם הפסיכולוגיה ומראה העיניים ושפת הגוף וכהנה מיומנויות שהן יותר אסטרולוגיה מאסטרונומיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il