X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כספי הפוליסה אינם מגיעים בהכרח באופן אוטומטי ליורשים משום שחוסר המודעות של הציבור למעמד המשפטי של הכספים הנצברים בפוליסות, ולעובדת אי-היותן חלק מעזבונו של המוריש, גורמת לעתים קרובות לטעויות רבות ובלתי מכוונות
▪  ▪  ▪
למי הכספים? [צילום: AP]

מרבית הציבור אינו מודע לכך כי כספים המופרשים במסגרת הסדרי פוליסות כגון קופות גמל, ביטוחי חיים ומנהלים, קרנות פנסיה, וקרנות השתלמות, אינם מהווים חלק מעזבונו של אדם שנפטר ואינם מחולקים לאחר מותו של אדם בהתאם לחוק הירושה או בהתאם לצוואת המנוח.
הכספים שצבר מנוח בפוליסות על שמו, יועברו רק למי שרשום כנהנה או כמוטב בפוליסה הספציפית וכפופים לתקנון של אותה הפוליסה.
ג' היה נשוי במשך עשרים שנה לאילנה, זאת עד שהצדדים נפרדו וג' עבר להתגורר עם ידועה בציבור. ג' אומנם הותיר צוואה שבו הוא מצווה את כל רכושו לידועתו בציבור ואולם, לאחר מותו של ג', התברר כי "שכח" לשנות מוטבים של חלק מהזכויות הפנסיוניות שצבר במהלך עבודתו ואף כספי ביטוח חיים שהיו רשומים על שמו. באופן זה הכספים היו אמורים להיות מועברים לאשתו הראשונה והפורמאלית של ג'. העניין היה נשוא מחלוקת רצינית שהתעוררה בבית המשפט ואולם לידועה בציבור לא עזר דבר ובכספי הביטוח והפנסיה זכתה לבסוף האישה החוקית.
חוסר המודעות של הציבור למעמד המשפטי של הכספים הנצברים בפוליסות, ולעובדת אי-היותן חלק מעזבונו של המוריש, גורמת לעתים קרובות לטעויות רבות ובלתי מכוונות, כאשר אדם רושם צוואה ליורשיו וסבור כי בכך למעשה חילק את כל רכושו לפי רצונו, אך שכח כי בעת פתיחת הפוליסות שבבעלותו רשם נהנה אחר לכספים אלה. במצב דברים זה הנהנים הרשומים בפוליסות גוברים על ההוראות הכלליות של הצוואה ועל הוראות חוק הירושה, ובכך למעשה תיפגע המטרה של קיום רצון המת".
בעיות מסוג זה, נפוצות במקרים בהם, לדוגמה, אדם פתח פוליסה בטרם נישואיו ובטרם נולדו לו ילדיו, ורשם כמוטבים בפוליסה את הוריו או קרובי משפחה אחרים. למרות שעל-פי הדין בעת פטירת האדם אמורים אשתו וילדיו לרשת אותו, הרי שאם מרבית כספו מצוי בפוליסה, מי שיירש אותו בפועל הוא רק הנהנה הרשום בפוליסה.
מצב משפטי זה מנוצל לא פעם לרעה על-ידי גורמים אשר מודעים לכך שאין להם זכות לרשת אדם מסוים, ומעוניינים "להבריח" כספים השייכים לעזבונו של האדם לטובת אינטרסים שלהם. לשם כך, הם לוחצים על המוריש, או משכנעים אותו בדרך אחרת, להפקיד את כספו בפוליסה אשר הם רשומים כמוטבים בה, ובכך למעשה עוקפים את דיני הירושה והופכים ליורשים בפועל של עזבונו.
משמעות הפקדת כספו של מנוח בפוליסה אשר בה מצוינים מוטבים שאינם היורשים, מונעת למעשה מהיורשים לעשות שימוש בהגנות המשפטיות שמעמיד להם חוק הירושה כדי להגן על זכותם בעזבון. לדוגמא, הואיל ופוליסה איננה צוואה במהותה, הרי שלא ניתן לדרוש ביטולה מחמת אותן עילות המאפשרות ביטול של צוואה, כגון טענות על הפעלת לחץ בלתי הוגן או השפעה בלתי הוגנת על המנוח, או למשל טענות בדבר תלות מוחלטת של המנוח ביורשים, או טענות בדבר אי-הבנה של משמעות הצוואה.
בחוק הירושה קיימת הוראה חשובה הקובעת כי צוואה שהנהנים ממנה היו מעורבים בעריכתה, הינה צוואה מבוטלת. אלא שהוראה זו איננה חלה על פוליסות, וכך יוצא שמעורבותו של המוטב ברישום שמו בפוליסה, ואף הפעלת השפעתו ולחץ מצדו על בעל הפוליסה, אינם מהווים עילה לבטלות רישומו כמוטב בפוליסה.
סוגייה בעייתית נוספת, עולה כאשר המנוח נותן הוראות סותרות לגבי הכספים המצויים בפוליסות על שמו. למשל, כאשר המנוח רושם נהנים מסוימים בפוליסה על שמו, ואולם בצוואתו הוא מציין במפורש כי הנהנים בכספי אותה הפוליסה יהיו יורשים אחרים, ואינו מדווח לחברה המחזיקה בפוליסה על שינוי המוטבים בזכויותיו.
בחוק הירושה ובתקנוני הפוליסות השונות, קיימות פרצות רבות, אשר עלולות לגרום לפגיעה בכיבוד רצונו של המוריש. בכדי למנוע סכסוכים ואי-ודאות בין יורשיו של אדם, חשוב מאוד כי בעת עריכתה של צוואה יבדוק המוריש באופן מדוקדק גם את מצבן של הפוליסות השונות על שמו, וידאג כי לא תהיינה סתירות בין נוסח הצוואה שרשם לבין פרטי המוטבים בפוליסות שעל שמו.
מי שמתעתד להוריש כספו ורכושו, צריך לבדוק מדי פעם בפעם את זהויות המוטבים בכל הפוליסות העומדות לרשותו, ולוודא כי הן אכן תואמות את רצונו האמיתי.

הכותב הנו מומחה לדיני משפחה ויושב-ראש הוועדה לענייני משפחה של לשכת עו"ד במחוז תל אביב והמרכז.
תאריך:  08/10/2009   |   עודכן:  08/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תמי מולד-חיו
ראוי שניצב אהרון פרנקו, כמו גם אחרים בזרועות הביטחון והממשל, יבינו סוף-סוף שסופו של דיכוי להסתיים במרד - הפלשתינים אינם ילדים סוררים שאם ניתן להם סוכריה או פרס יתנהגו יפה - הם אנשים בעלי זכויות ממש כמו כל אדם אחר
מתי דוד
שלום עכשיו, הקטר והדגל של השמאל הנאיבי והדוגמטי
ד"ר יובל ברנדשטטר
החמאס מנפץ את האשליה של הערביות הישראלית, את החלום באספמיא של שכנות טובה עם ערבים וקובע: כל ערבי יכול לקנות מקום של כבוד דרך תרומה לפתרון הסופי של מדינת היהודים    ההנהגה הישראלית הולכת לקראת שפיות?
אורי פז
השופט בדימוס צבי טל מדבר על הפיחות במעמד בית המשפט העליון ("ברגע שאתה מתעסק עם הבוץ הפוליטי, זה נדבק בך"), על ההינתקות ("מלבד שנאת מתנחלים אני לא מוצא לה סיבה") ועל הקשיים ביישום החוק הקרוי על שמו ("לא באמת רוצים את החרדים בצבא")    על בנו משה, שנהרג במלחמת יום כיפור, הוא מסרב להרחיב
איתמר לוין
דווקא בשיאה של השמחה - בשמיני עצרת - אנו מזכירים את נשמות המתים ומתפללים לגשם. השמחה היא המעניקה לנו את הקירבה הגדולה ביותר אל הקדוש ברוך הוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il