X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איננו מכירים מראות שבהם הציבור היהודי בהמוניו מיידה אבנים לעבר הר הבית מרחבת התפילה בכותל מי אינו חושש מהשלכותיה של אינתיפאדה שלישית? לא נרדמים בשמירה
▪  ▪  ▪
הצתה מהנה - למי? [צילום: פלאש 90]
האינתיפאדה השלישית
יוני בן-מנחם
ברחוב הפלשתיני התחיל להתגבש תהליך של קונצנזוס לצאת למאבק נגד ההתנחלויות, הבנייה הישראלית במזרח ירושלים ומה שמכונה "נסיונות ישראל להשתלט על מסגד אל-אקצה" * התהליך מגובה בהסתה דתית של החמאס והתנועה האיסלאמית בישראל * ישראל צריכה להתייחס ברצינות לאפשרות פריצתה של אינתיפאדה שלישית
לרשימה המלאה

ערביי ישראל – פצצת הגוף
יניב שלום
הפצצה האפקטיבית ביותר, הרצחנית ביותר, הקטלנית ביותר, היא הפצצה המתפוצצת בתוך הגוף, לא מחוצה לו. לעיתים היא בלתי נראית, לעיתים היא מציקה, אך כשהיא מופעלת אין לגוף סיכוי
לרשימה המלאה

זעקת הקוזק הנגזל
תמי מולד-חיו
ראוי שניצב אהרון פרנקו, כמו גם אחרים בזרועות הביטחון והממשל, יבינו סוף-סוף שסופו של דיכוי להסתיים במרד - הפלשתינים אינם ילדים סוררים שאם ניתן להם סוכריה או פרס יתנהגו יפה - הם אנשים בעלי זכויות ממש כמו כל אדם אחר
לרשימה המלאה

ד"ר אברהם בן-עזרא
ירושלים, ולא רק היא - לא לדיון

   בעז העצני
הר הבית כמבחן ריבונות

עד לשבוע האחרון, מספרם של אירועי הפרת הסדר בשטחים ובמזרח ירושלים היה מבוטל. בזמן שראש ממשלת ישראל מדבר על בנייה בירושלים, לרשות הפלשתינית יש אינטרס לחמם את הגזרה, כדי למנוע שינויים בשטח, להכניס את המשא-ומתן להילוך גבוה ואת ירושלים למסלול של עתיד בטוח מבחינתה. כשהנשיא אובמה מעמיד את סיום הסכסוך הישראלי-פלשתיני במקום גבוה בסדר היום שלו זה הזמן להחזיר את ירושלים למרכז סדר היום. כשהמצב סטטי ורגוע, אין שום עניין לקדם תהליכים לקראת הסדר. מאידך-גיסא, כשהשטח בוער לחמאס יש אפשרות לחזק את מעמדו גם בערי הגדה ובראשן בירושלים, והחשש בישראל ובארה"ב מפעולה שכזו גובר, הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מתחזק והופך לשחקן מרכזי, והרשות הפלשתינית חוזרת להיות רלוונטית יותר מתמיד.
בהטפות במסגדים, בקייטנות לילדים ובפסטיבלים הדתיים (מהרג'אנים) אנשי התנועה האיסלאמית חוזרים על הטענה שהיהודים מתכוונים להרוס את אל-אקצה. למקומות המקודשים יש משמעות חזקה ביותר עבור המאמינים. אך הם גם משמשים מקום שבקונצנזוס עליו נשען המאבק הלאומי. באופן דומה אגב, אבות הציונות טיפחו את האתרים הלאומיים במצדה, בגמלא ובכפר ברעם, ושיקמו את בתי הכנסת הנטושים שבהם, לא במטרה להופכם למקומות תפילה פעילים, כי אם לשמור על הזהות הלאומית-היהודית של הארץ. לכל עם יש מיתוסים, האמריקנים קוראים בלהט: "זיכרו את אלאמו", והרוסים נוצרים את סטלינגרד. לוי אשכול המנוח טיפח את הכותל המערבי ממניעים לאומיים לא פחות מאשר ממניעים דתיים, כי זה הצעד שאיחד את ירושלים באופן מעשי והפך אותה לבירת ישראל, באופן שחיבר בין הקדושה היהודית רבת השנים לריבונות הישראלית הצעירה. באופן דומה פועלת התנועה האיסלאמית וכמוה גם הרשות הפלשתינית ותנועת החמאס כדי לחבר בין הקדושה האיסלאמית של אל-אקצה ומעמדה של ירושלים, כבסיס לצמיחתה ולחיזוקה של הלאומיות הפלשתינית הצעירה.
בדבריו לערביי ישראל, קורא להם השייח' ראאד סלאח להגיע ולהגן בגופם על מסגד אל-אקצה, הוא טען כי הוא וחסידיו יעדיפו להיות שאהידים ולא לוותר על מסגד אל-אקצה. הוא כבר אמר בעבר שפלשתין בלי אל-אקצה היא לא פלשתין.
מאבק לאומי בעזרת ההר
השימוש בפגיעה באל-אקצה לטובת המאבק הלאומי, הוא החלטה אסטרטגית ולא טקטית. דובר התנועה האיסלאמית, השייח' האשם עבד אר-רחמן מחאג'נה, אמר כבר ב-1996 שההגנה על 'אל-אקצה' היא ציר מתוכנן, בדוקטרינת התנועה האיסלאמית, שעליו הם יבנו את מאבקם.
הראשון שהשתמש בירושלים ובמסגדי הר הבית לצורכי המאבק הלאומי-הפלשתיני היה המופתי חג' אמין אל-חוסייני. הוא הציג במהלך הקונגרסים האיסלאמיים בשנים 1928 ו-1931 אגרת יהודית לראש השנה שעליה תמונת כיפת הסלע ומעליה מתנוסס מגן דוד, כראיה לרצון היהודי להפוך את ההר המוסלמי לבית תפילה יהודי.
כמוהו, גם השייח' צלאח הבהיר שישראל מנסה ליצור בכוח הנשק עובדות בשטח ההר ולהקים את בית-המקדש הדמיוני "אל-הייכל אל-מזעום" בשפתו, על חורבותיו של מסגד אל-אקצה. השייח' קיבל תמיכה גם מהארכיאולוגים של הוואקף הטוענים ש"היכל שלמה" לא היה מצוי באזור אל-אקצה או כיפת הסלע ומדגישים שלא נמצאו שם שרידים יהודיים. לכן החפירות שמנהלת רשות העתיקות באזור והממצאים היהודיים שהיא מגלה, מדירים שינה מעיני התועמלנים הארסיים של התנועות האיסלאמיות השונות.
ישראל מאפשרת; המוסלמים מיידים אבנים
השייח' צלאח, חוזר ושונה כי אל-אקצה מוסלמית ומוסלמית בלבד, וכל 140 הדונמים של ההר הינם וואקף איסלאמי קדוש שאין להתפשר עליו. כאשר התנועה האיסלאמית מרחיבה את קדושת מסגד אל-אקצה לכל שטח ההר והופכת אותו למסגד בפועל, היא הופכת את המאבק למאבק דתי, חסר פשרות.
באופן שכזה גם תפילת יהודים בסמוך לכותל המערבי - אל-בוראק, נחשבת בעיניהם כפגיעה בריבונות המוסלמית של ההר ובקדושתו, ומכאן נובע המאבק חסר הפשרות של התנועה האיסלאמית בנושא.
בתפילות הרמדאן בהר הבית התפללו לא פחות מרבע מיליון מוסלמים. זהו מספר שצריך לזכור. כשהוואקף והתנועה האיסלאמית מתלוננים על פגיעה בזכויות הדתיות כיום, ראוי שיהיה מי שיזכיר שישראל מאפשרת בצורה אמיתית למוסלמים לקיים את חופש הפולחן. איננו מכירים מראות שבהם הציבור היהודי בהמוניו מיידה אבנים לעבר הר הבית מרחבת התפילה בכותל, גם לא בזמנים קשים.
כאשר המשטרה מפנה מריצות של אבנים המוכנות ליידוי בהר הבית, בזמנים מועדים לפורענות כגון היום שבו פרצה אינתיפאדת אל-אקצה, או ימי החג היהודים, מדובר במחדל. בסוגיית הר הבית יש לטפל בדחילו ורחימו, אך יש לעשות זאת בנחישות, לאורך כל השנה ובעיקר בימים המועדים לפורענות.
עורו נרדמים
לאור בקשתה של ירדן לאסור כניסת תיירים ויהודים להר הבית, ראוי כי ניזכר בדבריו של השופט גולדברג שקבע פעם שדווקא הפעולות שנוקט הוואקף המוסלמי בהר הבית פוגעות פגיעה של ממש ברגשות היהודים כלפי המקום המקודש ביותר להם. הוא גם אמר שעל הדרג המדיני ולא על בית המשפט, לתת תוכן ומשמעות לקריאה ההיסטורית: 'הר הבית בידינו'.
על המדינה להיות נחושה במאבקה בקיצוניים, כיוון שבאזור מועד לפורענות כשלנו, אל לנו להירדם בשמירה. עלינו לחתור לקידום המשא-ומתן עם הגורמים המתונים תוך שאנו מתנערים מן הגורמים הקיצוניים. על הדרג המדיני להחליט כיצד הוא מתכוון לנהוג והיכן הוא מתכוון להציב גבולות בכל הקשור לחופש הפולחן, חופש הביטוי והגברת הביטחון האישי.

תאריך:  08/10/2009   |   עודכן:  08/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי יהנה מהבערת ירושלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האירנים נהנים הכי הכי
צנטרפוגה מלאנכולי  |  8/10/09 22:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני בז
החולשה הכרונית שמפגינה מדינת ישראל אל מול אוסף ברברים פלשתינים, נוודים ופולשים זרים אלימים מעוררת שאט נפש ולא מעט שאלות נוקבות באשר ליכולת הממסד ולרצונו הכן, בעיקר של בית המשפט העליון, לשמור על חיינו ולהגן על האינטרס הלאומי
אלי משולם
מעל לכל, אומר דוח גולדסטון למנהיגים הפוליטיים של המזרח התיכון ולקציניהם שאין מנהלים לחימה על גבם של האזרחים    מעתה לא יהיה מנהיג פוליטי אחד בכל רחבי המזרח התיכון שיוכל לומר, לא ידעתי, לא שמעתי, לא נאמר לי
עמנואל נאור
הצעה קונקרטית לשינוי שיטת המשטר בישראל למשטר "סמי נשיאותי"
עו"ד רונן דליהו
כספי הפוליסה אינם מגיעים בהכרח באופן אוטומטי ליורשים משום שחוסר המודעות של הציבור למעמד המשפטי של הכספים הנצברים בפוליסות, ולעובדת אי-היותן חלק מעזבונו של המוריש, גורמת לעתים קרובות לטעויות רבות ובלתי מכוונות
מתי דוד
שלום עכשיו, הקטר והדגל של השמאל הנאיבי והדוגמטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il