היום ייערכו תפילות יום השישי ברחבי העולם המוסלמי בסימן "ההגנה על מסגד אל-אקצה". במהלך השבוע האחרון, השייח' ראאד סלאח
קרא לערביי ישראל להגיע בהמוניהם לירושלים ולהגן על מסגד אל-אקצה בגופם. גם השייח' יוסוף אל-קרדאוי, פוסק ההלכה המוסלמי הגדול ביותר, קרא לכל המאמינים המוסלמים בעולם, להתגייס מחר למאבק נגד הפגיעה הציונית באל-אקצה. אתמול כבר הושלכו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר רכבים ישראלים סמוך לרמאללה ושכם.
דומה שמשטרת ישראל הפיקה לקחים מאירועי שנת 2000, והיא ערוכה היום בכוחות מתוגברים. ניידות משטרה הוצבו במקומות החיכוך האפשריים ביישובים הערביים, במזרח ירושלים, בערים המעורבות ובצירים הראשיים. בין היתר, הוצבו ניידות בצומת קריית הממשלה שבנצרת עלית, ששם התרחשו עימותים אלימים בין מפגינים יהודים למפגינים ערבים במהומות אוקטובר 2000.
אך עדיין לא ניתן לומר שהלקח נלמד, לאור העובדה שדווקא בימים המועדים לפורענות, נמצאו בהר הבית מריצות של אבנים המוכנים ליידויי לעבר רחבת הכותל.
אירועי העבר לימדו אותנו שתפילות יום השישי הן כר נרחב לגיוס פעילים ביום פקודה. אימאם הכפר פרדיס הצליח להוציא אלפי מתפרעים לכבישים בימיה הראשונים של אינתיפאדת אל-אקצה דבר שפגע באורח החיים התקין של המדינה. דרשות במסגדים והסתות של ראשי הציבור הערבי הביאו לפרוץ אירועים דומים בכל רחבי ישראל.
לטענת סלאח, גל המהומות הנוכחי פרץ בשל ביקורם של יהודים קיצוניים בשטח ההר וניסיונות ישראל למוטט את יסודות המסגד ולהקים תחתיו את בית המקדש.
באופן דומה, טענה הרשות הפלשתינית והתנועה האיסלאמית כאילו ביקורו של
אריאל שרון בהר הבית גרם לפרוץ האינתיפאדה. שרון, שביקר במקום ב-28 בספטמבר 2000, נמנע מלהיכנס לאתרים הקדושים שעל ההר - מסגד אל-אקצה וכיפת הסלע. למרות זאת, כלי התקשורת הערביים הגדירו את הביקור כחילול ישראלי-ממלכתי של המסגד.
הטיעון כי האינתיפאדה פרצה בשל ביקורו הופרך על-ידי ראשי ההנהגה הפלשתינית בעצמם, שהודו כי הביקור היה תואנה תקשורתית בלבד. כדברי שר התקשורת הפלשתיני, עמאד פלוג'י: 'מי שחושב שהאינתיפאדה פרצה בשל ביקורו של שרון הבזוי טועה... אינתיפאדה זו תוכננה מראש, מאז שובו של ערפאת מדיוני קמפ-דיוויד". יש להתייחס ברצינות רבה להצהרות ראשי התנועה האיסלאמית בנושא, שכן הם עקביים ונחושים להוציא לפועל את כוונתם.
שבועיים לפני פרוץ מאורעות שנת 2000
הצהיר השייח' כמאל חטיב כי אם מישהו יפגע באל-אקצה יישפך דם, כי פלשתין בלי אל-אקצה היא לא פלשתין. בעצרת התנועה האיסלאמית בספטמבר 2003 הבהיר השייח' כמאל חטיב, כי אל-אקצה ישוחרר, ואיתו תשוחרר אדמת פלשתין עד הגרגיר האחרון.
בספטמבר 2009 שואל חטיב: "איפה המוסלמים בעולם?", ומבהיר שאם "בישראל חושבים שכשהמוסלמים שותקים, אז מותר להם לעשות ככל העולה על רוחם, הם טועים טעות גדולה. ההיסטוריה הוכיחה שהאמונה האיסלאמית עוד תפרוץ, והיא תפרוץ בצורה שאף אחד אינו יודע איך זה ייגמר - זה כבר קרה בעבר וזה עוד יחזור".
השייח' ריאן מהפלג הדרומי של התנועה, שנחשב מתון יותר כביכול, מדגיש אף הוא כי ישנה תוכנית ישראלית שנועדה לגרום להרס מסגד אל-אקצה ולהביא להקמת ההיכל השלישי "המדומה", כדבריו. קיומו של בית המקדש על ההר הוכחש על-ידי
יאסר ערפאת והארכיאולוגים של הוואקף שטענו, כי "היכל שלמה" לא היה מצוי בהר וכי במקום לא נמצאו שרידים יהודיים. ניתן לומר כי הזהות הדתית-לאומית הפלשתינית שואבת את כוחה מקדושת החראם המוסלמי בפרט ומהיות אדמת פלשתין וואקף איסלאמי. מכאן, שקדושתו של ההר ליהודים מהווה שלילת הזהות הדתית והלאומית הפלשתינית.
זאת עוד; סיבה לכך שיש לקחת ברצינות את דברי התנועה האיסלאמית ולהתייחס לאימרות השפר של מנהיגיה כאל חיצים המכוונים לבטן הרכה של הסכסוך.
ישראל צריכה להילחם עד חורמה בהסתה ולא להרפות. בציון שנת הששים לנכבה, הבהיר סלאח כי הוא חותר להיפרדות מן המדינה כשאמר שהמיעוט הערבי יישאר על אדמתנו וימשיך לבנות את החברה הערבית כחברה עצמאית שיש לה יכולת לספק את צרכיה בעצמה. בימים של הצהרות על היפרדות והיבדלות, על מדינת ישראל להתעורר ולטפל במצב בנחישות כדי לשמור על כך שהדברים יאפיינו קומץ קטן של עשבים שוטים ולא יסחפו אחריהם את מרבית הציבור הערבי.