X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר שאיבדו את "הלב האמיץ" של נעוריהם, מבקשים "מורי הדרך" שלנו להציג את מרד בר-כוכבא כ"חוסר מציאותיות", לעומת ה"מציאותיות הערכית" של התנגדות הנביא ירמיהו למרד המלך צדקיהו
▪  ▪  ▪
יאללה להכנע. לרצות את ארצות הברית ולקבל הגנה (משוערת) מפני האיום האיראני? [צילום: יוסף אבי יאיר אנגל]

דומה כי בדורנו השפיעה ההשגחה רוב הצלחה וישועה על עמה במאבקיו לתקומה, לקיום ולביטחון. על כן מפליא הדבר, כי שוב נשמעים בקרבנו, בקולות גוברים והולכים, טיעונים שחשבנו כי כבר אבד עליהם כלח: לעם ישראל יאה ההסתגלות לרצון זרים וההכנעה בפני דינן של מעצמות ושליחיהן, אף אם התנהגות זו כרוכה בהשלמה עם השפלה ובכניעה לעריצות. קרובים הדברים לשלילת הזכות להשיב מלחמה שערה למבקשי נפשנו.
בראשית הציונות כתבנו ויצרנו יצירות אמנות בזמר ובשיר, שהביעו הערצה לגיבורי מופת, מיהושע בן-נון ושמשון הגיבור דרך המכבים ועד טרומפלדור הגיבור ש"טוב למות בעד ארצנו" על שפתיו. בין הגיבורים בלטה במיוחד דמותו של בר-כוכבא. כל אבות הציונות - המעשית של חובבי ציון, המדינית של הרצל, "יהדות השרירים" של נורדאו, הרוחנית של אחד-העם, הדתית של הראי"ה קוק, הסוציאליסטית של בורוכוב ועד "הציונות הרוממה" של ז'בוטינסקי - אימצו את כושר הלחימה ואת העמידה על הנפש כערכים עקרוניים,ושעליהם הושתת החינוך מגן הילדים עד הפלמ"ח.
בהדרגה ובעיקר אחרי הניצחון של מלחמת ששת הימים וכריאקציה לניצחון, החלה גם ריאקציה למיתוס הגיבורים הלאומיים. הפולמוס עבר מליצנות על חשבון דמותו של טרומפלדור לכירסום בהילת דמותו של בר-כוכבא.
אנשי אקדמיה וגנרלים בדימוס הביעו ביקורת וחרטה, על כי בשלהי ימי בית שני מרדו אבותינו בקיסרות רומי האדירה, במקום להיכנע לה, ועל כי עקב מרידותיהם חרב הבית וגלה עם ישראל מארצנו. מאז, שמעון בר-כוכבא, ראש המרד בביתר, ושאר גיבורינו הקדמונים מושמצים ומוצגים כהרפתקנים פוחזים וכקנאים פנאטיים חסרי תבונה ואחריות. מסר זה קיבל גושפנקה אינטלקטואלית במטרה להשפיע על המחשבה הפוליטית בקרב צמרת ההנהגה בארץ, הנוער והעם בכלל.
עיקר הוויכוח הערכי החינוכי מגולם בדמותו של בר-כוכבא דווקא משום שמקרב דמויות המופת בהיסטוריה שלנו זו במיוחד התחבבה על העם ועל הנוער. בדמותו של בר-כוכבא ראה האלוף (מיל.) יהושפט הרכבי המנוח את חוסר המציאותיות, ואפילו חוסר האחריות, שבמגמות האסטרטגיות-פוליטיות הרווחות; הוא התריס שהמרד של בר-כוכבא היה חסר סיכוי וחסר טעם מלכתחילה, וכי החורבן שבסופו לא היה אלא תוצאתו הטבעית והצפויה. כן הדגיש, כי הוא רואה דמיון מחריד בין עמדת המורדים דאז לבין עמדות חוגים אקטיביסטיים בימינו, כגון המתנחלים.
לעומת זאת הרכבי העלה על נס את תורתו של ירמיהו הנביא, שהתנגד בשעתו למרידת צדקיהו מלך יהודה במלכות בבל. בעמדתו זו של ירמיהו הוא ראה מִשנה מדינית ותחילתה של מסורת בחשיבה פוליטית שאותה כינה "מציאותיות ערכית", אשר ברבות הימים הפכה מרכיב ערכי אופייני, לדעתו, לגישתה העקרונית של היהדות ליחסיה עם אומות העולם, ואשר מצאה כביכול את ביטויה הבולט ביותר בפרישתו של רבן יוחנן בן-זכאי מירושלים הנצורה ערב החורבן.

המנעות מהסתכנות ותחושת סיפוק בלתי מודעת
ה'מערב' של אז

הפועל היוצא של הרעיון המובע בצירוף המונחים "מציאותית ערכית" אינו שהדרך המציאותית היא גם בעלת ערך מוסרי, אלא שאיזו מזיגה מוזרה בין אופורטוניזם של הימנעות מהסתכנות, לבין תחושת ספק בלתי מודעת של "מוגבלות גורלית", מחייבת להשלים אפילו עם השפלה כה קיצונית כהעמדת צלם בהיכל. "המציאותיות" כערך אינה אפוא פשרה פרגמטית בין הרצוי ובין האפשרי, כי אם העלאתו של עצם רעיון ההשלמה, הכניעה, לדרגת ערך בפני עצמו.

System.String[]

עשייה ערכית לעומת הכרעה תועלתית
ואולי האמרפיה מתפוררת?

חרף כל אֵימותיו, על אף רבבות חללי החרב ונחלי הדם, שיממת הרי יהודה, גזירות אדריינוס והרג המלכות בגדולי ישראל ובתלמידיהם – המשיך היישוב היהודי בארץ ישראל להיות בית לאומי ומרכז רוחני לעם לתקופה של עוד כ-500 שנים, שבהן נחתמו המשנה והתלמוד הירושלמי ונקבעה המסורה, עד אשר הכיבוש הערבי שם קץ לכל אלה.

System.String[]

עת מלחמה ועת שלום
לא מרדנו, ובכל זאת... [יח"צ]

ראשית, מרידות אחרות, שנראו מלכתחילה לא פחות נואשות, הביאו בדיעבד ישועה לעמנו ולעולם – החל ממרד אברהם באור-כשדים, מרד יעקב בלבן ומלחמתו באדום, מרד משה בפרעה, ההתנחלות בימי יהושע ומלחמות השופטים והמלכים הראשונים, עד מרד החשמונאים ומלחמותיהם, ובזמן הזה – מרד היישוב בבריטים, מלחמת הקוממיות שלו ומלחמת ששת הימים. גם אלה התנהלו בנסיבות כה בלתי מציאותיות, עד שראוי ליחס להם את פסוק המזמור: "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים" (תהילים קכ"ו א').

System.String[]

לאתר מגזין מראה
דן פון וייזל הוא עורך-דין. פרסם סדרת מאמרים בנושאי אסטרטגיה ומדיניות.
תאריך:  10/10/2009   |   עודכן:  10/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ריאליזם כמסווה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
3500שנה היהודים יושבים על לוע-
הרשלה  |  10/10/09 20:21
2
אז יש צורך במורי דרך אחרים!!!
הניה  |  10/10/09 23:40
3
אם הם רוצים שהשיחות יתחילו מיד
חוסיין  |  11/10/09 02:20
4
עצמאות ארה"ב - גם חסרת סיכוי
צפיחית בדבש  |  15/10/09 11:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס נחומסון
כל פגיעה בגדר חייבת להיחשב כפגיעה בבטחון המדינה וכל הפוגע בגדר צריך להיחשב כמשתף פעולה עם הטרור    מיצוי הדין עם מחבלי הגדר הינה חובתם העליונה של הממשלה,מערכת הביטחון ומערכת המשפט
יואב יצחק
נתניהו וממשלתו מצליחים לגרוף הישגים, אך פרשני ידיעות אחרונות (ברנע, שיפר, קדמון) מציגים כמעט כל הישג כתבוסה וכשגיאה    מדוע? בגלל יריבות ואינטרסים עסקיים
ראובן לייב
שמחת תורה נחגגת מאז המאה ה-14 בהקפות, בהילולה וחינגא, בסעודות ובמשתאות
אהרון רול
נפשו של הציבור נקעה מהתנהלות פרטים מסוימים בקהילה האקדמית הישראלית היוצאים כנגד מדינתם    באופן בו מתנהלת האקדמיה הישראלית הפכה היא את עצמה לבלתי רלוונטית
פרופ' שמעון שטרית
המחוקק חייב להבהיר למערכת המשפט: מבחינת הזכויות ישראל היא ציונית, יהודית ודמוקרטית
רשימות נוספות
מראה  / מי ומי    | 
מבצע "המן" - יומן אירועים  /  קובי קמין
דמוקרטית - כן, יהודית - לא  /  אודי לבל
להשאיר את המוסר ב"מכבסה"  /  יואב גלבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il