X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במדד תל-בונד שקלי צפויות להיכלל, נכון לסוף ספטמבר 2009, 17 סדרות של איגרות חוב לא צמודות, בריבית קבועה, ששוויין כיום כ-12 מיליארד שקל
▪  ▪  ▪
[צילום: לע"מ]

בשנה האחרונה חל שינוי בתמהיל איגרות החוב הקונצרניות המונפקות על-ידי הסקטור העסקי וחלקן של איגרות החוב הלא-צמודות, שבעבר היה כמעט שולי, הפך להיות משמעותי ביותר.
הסיבה העיקרית לכך היא החשש של החברות המנפיקות מעליית קצב האינפלציה במשק (במקביל לתהליכי היציאה מהמשבר הפיננסי העולמי), העלולה לגרום להוצאות מימון גבוהות בגין איגרות חוב צמודות למדד. מעניין לציין שחלק מהמנפיקים, המעוניינים לגוון את התחייבויותיהם ובכך להקטין את הסיכון הפיננסי אליו הם חשופים, משלבים באותו תשקיף הנפקה גם איגרות חוב צמודות וגם איגרות חוב שאינן צמודות. בנוסף, בדרך כלל המרווח בין איגרות חוב קונצרניות ובין הממשלתיות נמוך יותר באג"ח לא-צמודות, מאשר בצמודות מדד.
במקביל, גם המשקיעים המוסדיים, שהם הרוכשים העיקריים של איגרות החוב בבורסה, מעוניינים לגוון ולהשקיע באפיק השקעה לא-צמוד, הנושא ריבית גבוהה יותר מזו של איגרות החוב הממשלתיות הלא-צמודות מסוג "שחר" ו"גילון".
איגרות החוב הלא-צמודות מונפקות בדרך כלל למח"מ קצר יותר מאשר איגרות חוב צמודות מדד, והריבית הנומינלית הגבוהה יותר שהן נושאות, לעומת איגרות-חוב צמודות מדד, מגדילה במידה מסוימת את האטרקטיביות שלהן בקרב המשקיעים.
כיום נסחרות בבורסה 39 סדרות של איגרות חוב קונצרניות לא-צמודות נושאות ריבית קבועה ו-24 סדרות לא-צמודות נושאות ריבית משתנה. שווי השוק של כל אלה מגיע לכ-25 מיליארד שקל.
הגידול החד בחלקן של איגרות החוב הלא-צמודות מסך גיוס ההון של הסקטור העסקי בולט במיוחד בהשוואה לנתונים בשנת 2007 - בה היוו איגרות חוב אלה כ-11% בלבד מסך גיוס ההון באמצעות איגרות חוב קונצרניות (רובן הונפקו על-ידי קבוצת גזית, שהייתה גם המנפיקה היחידה של אג"ח לא צמוד בשנת 2006). בשנה שלאחר מכן עלה חלקן לכ-27%, ואילו בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הן מהוות כ-43% מסך הנפקות איגרות החוב הקונצרניות בתקופה.
מתחילת השנה הונפקו 29 סדרות של איגרות חוב לא-צמודות בשווי של 11 מיליארד שקל. מחצית מאיגרות החוב שהונפקו השנה נושאות ריבית קבועה והמחצית השנייה נושאת ריבית משתנה. מעניין לציין שכל איגרות החוב הלא-צמודות שהונפקו בשנת 2008 היו נושאות ריבית קבועה (ראה בטבלה שבפסקה הבאה).
המנפיקות הגדולות ב-2009 של איגרות חוב לא-צמודות היו: לאומי למימון ופועלים הנפקות (בהן עשויות איגרות חוב אלה להיחשב כהון משני של הקבוצה הבנקאית), פז נפט ודיסקונט השקעות, שגייסו כמיליארד שקל כ"א, וכן סלקום, כור, כיל וסקיילקס - שגייסו כ-800 מיליון שקל כ"א.
מעניין לציין שבהנפקת סקיילקס, שבוצעה במטרה לממן את עסקת רכישת השליטה בפרטנר, הבטיחה החברה להחזיר למשקיעים את תמורת ההנפקה, במקרה שהעסקה לא תושלם, ובהנפקת כור קיימת אפשרות שתשלום הריבית הראשונה יוגדל ויכלול גם חלק מעליית השער של מניות קרדיט סוויס שרכשה החברה.
בנוסף לכך, ביצעו שלוש חברות גדולות החלפה של איגרות חוב צמודות מדד הנסחרות בבורסה, בסדרות חדשות של איגרות חוב שקליות, בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל.
איגרות החוב הנושאות ריבית קבועה מונפקות במכרז על שיעור הריבית. איגרות החוב בריבית משתנה מונפקות במכרז על המרווח של הריבית לעומת הריבית של סדרה של איגרת חוב ממשלתית לא-צמודה ספציפית, במרווח מריבית התל-בור או במרווח מתשואת המק"מ לשנה.

גיוס הון באג"ח חברות לפי הצמדה וריבית - 2009-2007

  • במיליוני שקלים.
  • כולל הקצאות פרטיות, לא כולל אג"ח מובנות ותעודות פיקדון.

מדד חדש נולד

מאז תחילת 2007, בה הושק מדד תל בונד-20 הכולל איגרות חוב קונצרניות צמודות מדד, עלו מחזורי המסחר היומיים הממוצעים באיגרות החוב ביותר מפי 2.5. 23 תעודות סל הונפקו על שלושת מדדי התל-בונד הקיימים, כשהיקף ההחזקות בהן הוא למעלה מ-9 מיליארד שקלים, המהווים יותר מ-10% משווי השוק של נכסי הבסיס.
כידוע, הביקוש הגובר להשקעה באיגרות חוב קונצרניות מחד-גיסא, עם הצורך של הסקטור העסקי במקור מימון נוסף מאידך-גיסא, הביאו לצמיחה מואצת של שוק זה בשנים האחרונות. עקב הגידול החד בהיקף ההנפקות של אג"ח קונצרניות לא-צמודות והביקוש למדדים נוספים של איגרות חוב קונצרניות, החליטה הבורסה להשיק מדד תל בונד חדש, הכולל איגרות חוב שקליות בריבית קבועה, שאינן צמודות למדד.
האיגרות אשר ייכללו במדד יעמדו בתנאי הסף הבאים:
  • שווי שוק מינימלי של 250 מיליון שקל;
  • דירוג A מינוס בדירוג מעלות או A3 בדירוג של חברת מידרוג;
  • מינימום תקופה לפדיון - 12 חודשים;
  • במדד ייכללו כל איגרות החוב העומדות בתנאי הסף, כאשר מספרן לא יוגבל (בשונה ממדדי התל-בונד הקיימים).
המועד הקובע לבחירת איגרות החוב הכלולות במדד יהיה ה-15 בנובמבר 2009, והשקת המדד החדש מתוכננת ל-1 בדצמבר 2009.
במדד תל-בונד שקלי צפויות להיכלל, נכון להיום, 17 סדרות של איגרות חוב לא צמודות, בריבית קבועה, ששוויין כיום כ-12 מיליארד שקל.

הכותב הנו מנהל יחידת המחקר בבורסה בנושא איגרות החוב הקונצרניות הלא-צמודות בבורסה.
תאריך:  22/10/2009   |   עודכן:  22/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איגרות חוב קונצרניות לא-צמודות בבורסה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
האם אחרי כל הניסיונות של ישראל - ביניהם הסכם שלום ונסיגה חד-צדדית - עדיין אנו הנחשבים לאשמים?
פרופ' רות גביזון
עלינו לשמור על גיוון הדעות והדגשים ביחס למשמעות המודרנית של היהדות, ובו בזמן להעצים את היסודות המחברים קבוצות שונות בתוך הקולקטיב היהודי לתחושה משותפת של היסטוריה, תרבות, מסורת, ערכים, משימה וערבות הדדית
אפרת לוי
רעלת הריון עלולה לפגוע באחת מתוך 20 נשים    זיהוי התסמונת מבוסס על יתר לחץ דם והפרשת חלבון בשתן אצל נשים שלפני הלידה לא סבלו מכך    מאמר זה יוצגו כל הגורמים, הסיכונים, זיהוי מוקדם, דרכי טיפול ומניעה
אריה אבנרי
ברכות לראש הממשלה מבני משפחתו, מחבריו ומ"מעריציו"
ד"ר אברהם בן-עזרא
במצב החדש, צריך לחקור וללמוד היטב, ולאלתר, את הכללים החדשים המאפשרים פגיעה בחשודים בפשעי מלחמה, ובעקבות לימוד זה, יש לנקוט בפעולות יזומות במטרה אחת ברורה אותה צריך ואפשר להשיג: לגרום שחוקים אלו ישונו, יאוינו, יבוטלו, בידי מחולליהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il