X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד זה שגוף אשר נולד למען השמירה על זכויות האדם, מורכב ממפרי זכויות אדם סדרתיים אשר דואגים שהמדינות שהם מייצגים תזכנה ליחס 'סלחני'? סיטואציה אורווליסטית זו שחקה את מידת האמון בארגון האומות המאוחדות ואף על-פי כן ולמרות הכל יש לשאוף לחלצו מן ההתקרנפות של העשורים האחרונים, אך לא לבטלו
▪  ▪  ▪
הם לא מהאו"ם. כיצד הפך מוסד בינלאומי שאמור להיות ניטרלי כביכול לבימת הסתה כנגד ישראל? [AP]
לא פועלים היכן שצריך
הארגון לא הצליח למנוע אף מלחמה מאז הקמתו, גם לא באמצעות מועצת הביטחון, שהיא הגוף החזק ובעל סמכות האכיפה הגבוהה ביותר בו. השיתוק שלקתה בו מועצת הביטחון ביחס לסכנת ההתגרענות האירנית אף הוא אינו מפתיע נוכח האינטרסים השונים הפוליטיים והכלכליים של המדינות בעלות זכות הווטו במועצה.

ופועלים היכן שלא צריך...
ישנם גורמים שונים אשר עומדים לארגון לרועץ. אחד מהם הוא התחזקות מעמדן של מדינות לא דמוקרטיות בעליל או כאלה שהן בעלות מסורת דמוקרטית רעועה ביותר. דבר זה הופך, למשל, את מועצת זכויות האדם, בה יש רוב למדינות כאלה, למוסד בעל יוקרה מקצועית נמוכה, שהטיות פוליטיות, המנחות את פעולתו מונעות ממנו להתמקד באזורים שבהם הפרת זכויות האדם היא החמורה ביותר.

   ענבל בר-און
פשעי מלחמה

השבוע (24.10) יצויין יום הקמת האומות המאוחדות, ואלמלא פרסום דוח גולדסטון ובעקבותיו הפיכת שמות כמו "מועצת זכויות האדם" או "בית הדין הבינלאומי הפלילי" לשגורים בפי כל, ספק אם היה הדבר זוכה לתשומת לב כלשהי בישראל. עם זאת, מידת העניין שעורר ארגון האומות המאוחדות בשבועות האחרונים יוצרת הזדמנות טובה להשקיף ממעוף הציפור על פועלו בלמעלה מששים שנותיו ולהעריך את משקלו הסגולי הנוכחי בזירה הבינלאומית.
כידוע, מטרותיו הראשיות של הארגון שקם על-רקע הזעזוע העולמי ממלחמת העולם השנייה היו להבטיח את השלום והביטחון העולמי ולהגן על זכויותיו היסודיות של כל אדם באשר הוא אדם באופן שוויוני ובלתי מפלה.
המטרה הראשונה היא כמעט מטרה אוטופית ועל כן אין להתאכזב מכשלונו היחסי של הארגון בהשגתה. הארגון לא הצליח למנוע אף מלחמה מאז הקמתו, גם לא באמצעות מועצת הביטחון, שהיא הגוף החזק ובעל סמכות האכיפה הגבוהה ביותר בו. השיתוק שלקתה בו מועצת הביטחון ביחס לסכנת ההתגרענות האירנית אף הוא אינו מפתיע נוכח האינטרסים השונים הפוליטיים והכלכליים של המדינות בעלות זכות הווטו במועצה.
בתחום ההגנה על זכויות האדם הישגיו של הארגון בולטים יותר. הארגון הצליח להקים מערכת עניפה ומסועפת להגנה על זכויות האדם. הוא אחראי לכינונן של שבע אמנות מרכזיות לזכויות אדם והוא מקדיש משאבים רבים לפיקוח על אכיפתן כמו גם למעקב על ההגנה על זכויות אדם במדינות העולם. ההישג החשוב והבולט ביותר של הארגון בתחום זה ובתחום המשפט ההומניטארי המשיק לו, הוא פיתוח המשפט הבינלאומי הפלילי. הקמת הטריבונלים לשפיטת פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ופשע השמדת עם ביוגוסלביה וברואנדה, היו סנונית ראשונה לאכיפה משמעותית יותר של ההגנה על הערכים שעמדו ביסודה של מגילת האו"ם.
לבסוף, ישנם גורמים שונים אשר עומדים לארגון לרועץ. אחד מהם הוא התחזקות מעמדן של מדינות לא דמוקרטיות בעליל או כאלה שהן בעלות מסורת דמוקרטית רעועה ביותר. דבר זה הופך, למשל, את מועצת זכויות האדם, בה יש רוב למדינות כאלה, למוסד בעל יוקרה מקצועית נמוכה, שהטיות פוליטיות, המנחות את פעולתו מונעות ממנו להתמקד באזורים שבהם הפרת זכויות האדם היא החמורה ביותר. גורם אחר הוא הקשיים המשפטיים לשנות את מגילת האו"ם מה שמביא לקיבעון גופים כגון מועצת הביטחון ולהנצחת יחסי הכוחות שהיו תקפים עם סיומה של מלחמת העולם השנייה, אך לא בהכרח שרירים וקיימים כיום.
אף על-פי כן, ולמרות היחס הבעייתי שהחל הארגון להפגין כלפי ישראל עם שינוי ההרכב הפוליטי של המדינות החברות בו, הוא עדיין שחקן חשוב בזירה הבינלאומית. הוא זקוק לרפורמות, לא לפירוק מוחלט.

הכותבת הינה מומחית למשפט בינלאומי, ממכללת שערי משפט
תאריך:  24/10/2009   |   עודכן:  24/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כן לרפורמות באו"ם, לא לביטולו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
"וחיתתו חרבותם לאיתים..."
ירון זכאי  |  24/10/09 19:54
2
כן לארגון חדש=דמוקרטי ליברלי
דוידי  |  24/10/09 21:53
 
- לא בדיוק-מעמד משקיפות לדיקטטור
C-cyclist  |  25/10/09 02:50
 
- גם אתה תהיה בחוץ אז מה משמח? ל"ת
אלטע קאקער  |  25/10/09 12:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אורנה אבני, עמוס עמירן
אורנה אבני כועסת על כך שמציגים את האישה באופן סטראוטיפי כמנקת חלונות וכ"בוכת בכי היסטרי"    עמוס עמירן אינו מבין מה הבעיה, שהרי נשים בוכות בכי היסטרי (ומנקות את החלונות אשר מאפשרים לנו לראות את הנופים היפים של עירנו המתפתחת)
שאול דישי
סרטו של עופר נעים בהגשתו המזמרת של יהורם גאון, בבכורה תל אביבית בסינמטק תל אביב
אריה אבנרי
מיהו אולמרט עבור נאמן? ראשה לשעבר של הממשלה שבה הוא מכהן כשר משפטים, לקוח לשעבר, איש סוד, חבר או שכן? או שמא, כולם יחדיו? מעולם לא היו העניינים מנוגדים כל כך    הערת אזהרה (49)
יואב יצחק
בניגוד לפרסומים בעיתונות, נאמן התפטר ב-1996 מתפקידו כשר המשפטים לאחר שנפתחה נגדו חקירה וסיכום שהושג בבג"צ
עו"ד יוסי דר
מה מניע את שר המשפטים להביא לפיצול תפקיד היועץ המשפטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il