X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היטל הבצורת, שיטביע את כולנו בסבך הביורוקרטיה, אינו אלא שוד לאור היום. במקום להציל את משק המים המדולדל בשל מחדל ההתפלה, הוא רק יזרים כספים רבים לקופת האוצר הסוחטת. ככה זה כשישראל המתייבשת לא מתביישת
▪  ▪  ▪
אין מים = מחדל הרשויות [צילום: AP]

שום מס, שהוטל אי-פעם על הציבור בישראל, לא הוציא אותו מגדרו כפי שהצליח לעשות זאת היטל הבצורת החדש. המדובר במס שאינו אלא שוד לאור היום. בסופו של דבר, הוא גם יטביע את כולנו בביצה עכורה של ביורוקרטיה מאוסה. דיירים קשי-יום ומוכי גורל יטורטרו בין הרשויות ויושפלו עד עפר, בעוד ספקי המים ישותקו כליל.
ישראל המתייבשת לא מתביישת להניף את הגרזן על ראשו של ציבור חסר-אונים, שיתקשה מאוד לעמוד ברוע הגזירה המוטלת עליו לשווא רק בשל מחדל הרשויות. כמו מס הנסיעות הבלתי-לגאלי בשעתו, וכמו אותם מילוות פיקטיביים, שהוטלו עליו מגבוה, הוא ייאלץ לשלם את מחיר המחדלים של שלטון, שלא דאג למתקני-התפלה חיוניים להצלתו של משק המים. הצרה הגדולה היא שגם כך לא תצא המדינה נשכרת: משק המים לא יינצל, בעוד קופת האוצר תשגשג כפי שלא שגשגה מעולם.
רשות המים מתייחסת למהלך כ"היטל צריכה עודפת". זו פשוט נאיביות. בעוד שהמהלך הזה נועד להציל את משק המים המדולדל ולהרתיע בזבזנים - ספק גדול אם אכן יושג היעד הזה ושפחות מים יזרמו בצינורות הבתים בשנה הקרובה. רבות מהרשויות הרי כבר הודיעו כי לא ישתפו פעולה, וביישובים הדשנים, שכבר הכריזו על "מרד-מים", אולי אף יגבירו את צריכתם. את מס החמס, יש לזכור, לא הכתיבה רשות המים. בסך-הכל היא הרי רוצה רק מים - לא כסף. הטלת המס נכפתה על-ידי פקידי האוצר, שביקשו, בכל מחיר, להעשיר את הקופה, וגם דאגו לעשות זאת במצח נחושה.
ובינתיים יש מבול של התנגדות להיטל: פה עתירות לבג"צ, שם קמפיין מתוקשר של מרכז השלטון המקומי, וטענות של תאגידי המים כי גביית ההיטל השנוי במחלוקת רק תביא לקריסתם. טענות אלה מסתמכות על התנגדות הציבור, שמסרב בכל תוקף לשלם את חשבונות המים ושמוחה על היד העמוקה הנתחבת באורח גס כל כך לכיסו.

את הכסף

מרכז השלטון המקומי כבר הבהיר שלא יהיה שותף לגביית ההיטל. התנגדותו מסתמכת על העובדה שבלחיצת-כפתור אחת ניתן, בעצם, להגדיל ב-15 מיליון קוב את קיבולת מתקן ההתפלה בפלמחים. הצרה היא שהמדינה, יותר משהיא מעוניינת במים - היא מעוניינת בכסף שיעשיר את קופתה.
עם יד על הלב, איש אינו מפקפק בכך שהמשבר החמור במשק המים דורש פתרון מיידי, אבל בשום פנים ואופן לא בדרך נלוזה. אחרי ככלות הכל, עיקר הטענות אינן מופנות כנגד העיקרון של חיסכון במים באמצעים כלכליים. הן מופנות נגד יעילות המנגנון, אופן היישום שלו וטוהר-מידותיו, ואלה צולעים צליעה אחת גדולה.
ואם לא די בכך, ההיטל הגדול יוצר אפליה ברורה בין היישובים הכפריים לבין אלה הקהילתיים. בעוד הראשונים זכו בדחיית תשלום המס עד ינואר 2010, בצד בונוס להקצבת מים גדולה - קופחו בגדול אלה האחרונים. אבל, את המחיר הכבד ישלם, בסופו של דבר, המגזר הביתי, והוא בלבד. להבדיל מהמגזרים החקלאי והתעשייתי, זהו צרכן המים השפירים הגדול במדינה. כשיגיעו חשבונות המים לידי הצרכנים הם יוכו שוק על ירך, כשנוסף להיטל הבצורת ייגבה מהם, מחודש ינואר הקרוב, גם תעריף-צריכה רגיל, גבוה ב-50 אחוז מזה הנהוג היום.
ובינתיים נוהג מרבית הציבור כבת-יענה. הוא טומן את ראשו בחול ואינו טורח לשלוח את טפסי עידכון פרטיו האישיים לספק המים המקומי שגובה את החשבון הדו-חודשי שלו. הצרה היא שאותם צרכנים רבים שנמנעים מלעשות זאת, ייאלצו לשלם, בסופו של דבר, ביוקר ובגדול, אם לא יצייתו למוטל עליהם עד סוף החודש הזה (אוקטובר). החל ב-1 בנובמבר הקרוב יתייחס הספק לדירתם, לחישוב צריכת המים, על-פי המכסה הפטורה מקנס, כאילו גר בה דייר אחד בלבד. גורל צריכת המים שלהם תלוי, אפוא, בפיסת-נייר קטנה ואומללה אחת בלבד.

תאריך:  27/10/2009   |   עודכן:  27/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מס שהוא חמס
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
החייבים האמיתיים על "מס המים"!
הרשלה  |  27/10/09 15:14
2
חיתמו על העצומה
ש. מולאן  |  27/10/09 17:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי גנני
התקשורת מלקה על חטא השתיקה בפרשת מוני פנאן    אך האם זה החטא היחידי שעליה להכות עליו? מה לגבי שתיקה מתמשכת הנוגעת לביטחון ישראל, או שמא נאמר - להפקרתו?
עו"ד אברהם פכטר
המשפט הבינלאומי ודיני המלחמה - אינם מותאמים למלחמה בטרור ובארגוני טרור    ראש הממשלה, נתניהו, הצהיר בישיבת הקבינט, כי הנחה את משרד החוץ, משרד הביטחון ומשרד המשפטים - לפתח יוזמה בינלאומית לשינוי דיני המלחמה העוסקים בטרור
אליקים העצני
לא מדובר בגישתו הכללית, המקוממת, של דוח גולדסטון, כ"א בהאשמות הספציפיות    חייבת להיות חקירה שלנו, גם כדי לשים קץ להצעה המרומזת של נתניהו: הסירו מעלינו את גולדסטון, ו"ניקח סיכונים" נוספים
גלעד, זן בר, מייטליס
ילדי העובדים הזרים חיים בישראל שנים רבות    מבחינתם, זוהי מדינתם היחידה    האם מוסרי לגרש אותם מארצם בגין חטאי הוריהם ואולי מדובר במצב חדש המחייב התייחסות הלכתית אחרת?    שלושה רבנים - שלוש דעות
עו"ד יוסי דר
כיצד זה ייתכן מצב שבו היועץ המשפטי מייעץ ומנחה משפטית את ראש הממשלה ושריה בבוקר, ומכין נגדם כתב אישום בערב? הייתכן שהיועץ המשפטי, כבן אנוש, מסוגל ליצור במוחו את החציצה המתחייבת - בלא שייפגע תפקודו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il