X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר שרה נלקחת בידי פרעה ואבימלך, אברהם מסכים לקבל מתנות. הקבלה הזו היא חלק מהחסד יוצא הדופן של אברהם כלפי כל הסובבים אותו
▪  ▪  ▪
אברהם ושרה במדליה של החברה למדליות ומטבעות

"תתן אמת ליעקב, חסד לאברהם" - כך מגדיר הנביא מיכה שניים משלושת האבות. ואכן, המידה בה מצטיין אברהם יותר מכל היא חסד: החל מצירופו של אחיינו היתום לוט למסעו לארץ כנען, דרך הסיכון העצמי בהצלתו של אותו לוט מידי ארבעת המלכים, וכלה בהכנסת האורחים המופלאה שלו שלושה ימים לאחר מילתו בגיל 99. אין פלא, שמידת החסד היא זו שמחפש אליעזר בכלה המיועדת ליצחק, כי מי שאין בה חסד יוצא דופן - אינה ראויה לבית אברהם.
אברהם כל-כולו נתינה, כותב רבה של העיר העתיקה, הרב אביגדור נבנצל, בספרו על חומש בראשית. ולא סתם נתינה, אלא נתינה כמעט בלתי אנושית, בלתי מוגבלת, בלתי אפשרית. אך לאור זאת אנו עומדים תמהים לנוכח שלוש מילים בפירושו של רש"י בתחילת פרשת השבוע.
כאשר אברהם ושרה נאלצים לרדת מצרימה בשל הרעב בארץ כנען, חושש אברהם שהמצרים יהרגו אותו על-מנת שאחד מהם יוכל לשאת לאישה את שרה. לכן הוא מבקש ממנה: "אמרי נא אחותי את, למען ייטב לי בעבורך וחיתה נפשי בגללך". על המילים "למען ייטב לי בעבורך" אומר רש"י: "יתנו לי מתנות". והשאלה מובנת מאליה: זה מה שחשוב לאברהם? הוא עצמו בסכנת חיים, אשתו בסכנה להיחטף ואולי להיאנס - והוא מדבר על מתנות? אם היה סתם אדם אומר זאת, היינו רואים בו אנוכי במקרה הטוב ובלתי יציב במקרה הגרוע; וכאן מדובר באברהם, "האדם הגדול בענקים" כפי שמכנה אותו המקרא, איש החסד המופלא!
ואכן, ר' אברהם אבן עזרא שם לב לקושי זה, ולכן הוא מפרש ש"ייטב לי בעבורך" הוא התחלת האמירה "וחיתה נפשי בגללך". כלומר: הטובה תהיה שלא יהרגו את אברהם. "כי לא נתכוון אברם שיעשו עימו טובה אחרת... חלילה לו שיתכבד בקלונה, כי קלונה יהיה קלונו. והטובה ההיא שהיטיב לו פרעה [שנתן לו רכוש רב לאחר ששיחרר את שרה] - לא ישרה בעיניו ולא היה מקבלה, לולי שהיה בארצו [של פרעה] והיה מפחד ממנו אם יעשה דבר שלא ברצונו. שהרי ממלך סדום לא רצה לקבל ממון, אף על-פי שהציל את שלו [במלחמת ארבעת המלכים], כי טוב עין היה ומסתפק במה שנתן לו האל וממון רב היה לו".
יש היגיון רב בדברי האבן עזרא, אך הוא יוצר קושי אחר. מדוע הכפילות "ייטב לי בעבורך וחיתה נפשי בגללך", אם המילים הראשונות הן רק הקדמה לאחרונות? וכי מה היה חסר לנו, אילו הייתה התורה מצטטת מפיו של אברהם רק את המחצית השנייה של המשפט?

חלק מתהליך התשובה

יש לומר, שנטילת המתנות בשני המקרים הללו היא חלק מהחסד של אברהם. אכן, תקוותו לקבל מתנות במצרים נובעת - כפי שאומרים הספורנו והמהר"ל - מכך שהדבר יסייע לו להציל את עצמו ואת אשתו. אך מדוע הוא מסכים לקבל אותן בדיעבד? אין זאת, אלא שאברהם רואה במתנותיהם של פרעה ואבימלך משום כפרה על חטאיהם, והוא רוצה לסייע להם בכך.
שבע מצוות בני נח, החלות על הגויים, כוללות את איסור הגזל. מובן, שחטיפת אדם היא מעשה חמור של גזל. בן נח שחטא, עונשו אחד: מיתה. דור המבול הושמד משום שהגזל הפך לאורח החיים שלו; אנשי נינוה עתידים להתחייב כליה בדיוק מאותה סיבה. אך אברהם, איש החסד המוחלט, דבק במידותיו של הקדוש ברוך הוא, שאינו חפץ במותו של רשע אלא בכך שיחזור בתשובה. מתן המתנות הוא ההכרה בחטא, החרטה עליו וההינתקות ממנו - בדיוק שלבי התשובה עליהם מדבר הרמב"ם. נכון שהתשובה ייחודית לעם ישראל, אך זה בדיני שמים. במישור הארצי, אברהם רוצה לאפשר לפרעה ולאבימלך לחזור בתשובה ולהעניש את עצמם במידה כנגד מידה: הם גזלו - לכן ישלמו, ובכך יתכפר להם.
ניתן לראות הוכחות לכך בדברי התורה - בצורה מרומזת אצל פרעה ובצורה ישירה אצל אבימלך. כאשר שרה נלקחת לבית פרעה, אברהם מקבל בתמורה "צאן ובקר ועבדים ושפחות ואתונות וגמלים". כאשר שרה משוחררת והזוג יוצא ממצרים, נאמר שאברהם "כבד מאוד במקנה בכסף ובזהב". איננו יודעים מה היה היקף המתנות שנתן פרעה לאברהם בבחינת מוהר, אך ברור שלאחר מכן הוא הוסיף לו רכוש רב, כולל כסף וזהב שאינם נזכרים תחילה. ואילו אצל אבימלך נאמר, שאברהם התפלל עליו והקדוש ברוך הוא ריפא אותו ואת בני ביתו - הרי שתשובתו התקבלה.
לעומת זאת, מלך סדום מציע לאברהם תמורה מסחרית-כמעט לסיכון שנטל על עצמו: "תן לי הנפש והרכוש קח לך". יצאת למלחמה, הסתכנת, היו לך הוצאות, הצלת רכוש - ולפי דיני המלחמה הקדומים, הרכוש שייך לך (אפשר למצוא לכך הוכחה במעשי דוד, אך אין כאן המקום להאריך). אך אברהם מסרב, שכן הוא אינו רוצה שמישהו יוכל לומר "אני העשרתי את אברם". שם אין אלמנט של חזרה בתשובה, ואין מקום לכך שאיש החסד שבנתינה יסכים לעשות חסד בלקיחה.

תוכניתו של אברהם

ר' עובדיה מספורנו מסביר שאכן הכוונה לקבלת מתנות, אך לאברהם הייתה מטרה בכך: "למען כשתאמרי שאת אחותי, יקווה כל אחד מהם שאשיאך לו, ולא יחשוב שום אחד מהם להורגני, אבל ייטיב לי במוהר ובמתן - כמו שהיה המנהג אז, שהיו מפתים את אבי האישה במוהר וקרוביה במגדנות, כדי שיסכימו לתת אותה לתובע... ובין כך חשב לצאת משם". אברהם סבר שיוכל ליצור מעין "מכירה פומבית" פיקטיבית של שרה, להרוויח זמן ולצאת ממצרים לפני שייאלץ לגלות את האמת. אלא שתוכניתו השתבשה כאשר שרה צדה את עיניהם של משרתי פרעה, שכמובן לקח אותה ללא יותר מדי דיבורים.
פירושו של הספורנו נאה ומתקבל על הדעת, אך עדיין נותרנו עם פירושו הקשה של רש"י. המהר"ל מפראג, בפירושו "גור אריה" על רש"י, פותח ואומר שאברהם הסכים לקבל את מתנותיו של פרעה, משום שהיה זה במסגרת מילוי הבטחתו של ה' בתחילת הפרשה - "ואברכך ואגדלה שמך". לעומת זאת, מלך סדום ביקש לתת לאברהם מעין שכר על מאמציו במלחמת ארבעת המלכים, לא היה זה בגדר "ואברכך" ולכן סירב אברהם. בצד העקרוני מסביר המהר"ל, שאברהם חשב שכאשר "יתמודדו" חשובי מצרים ועשיריה על שרה בהצעות המוהר והמתנות, הוא יהפוך לאדם חשוב ואיש לא יעז לקחת את שרה בכוח. אך הוא לא הביא בחשבון שהמלך אינו כפוף לנימוס המקובל.
אלא שכל המפרשים אינם מזכירים משום מה פרשה דומה מאוד שהתרחשה עשרות שנים לאחר מכן, והמופיעה גם היא בפרשתנו: לקיחת שרה לביתו של אבימלך מלך פלשתים. גם שם נאלץ אברהם לומר שהיא אחותו, גם שם היא נלקחה לבית המלך, גם שם התערב הקדוש ברוך הוא, וגם שם שרה משוחררת ואברהם מקבל ממון רב. אבימלך עצמו אומר לשרה: "הנה נתתי אלף כסף לאחיך" - וברור מדבריו שאברהם הסכים לקבל את הכסף. מדוע?
יתרה מזאת: מה שקורה מול אבימלך תמוה עוד יותר מאשר המעשה במצרים. כאשר אברהם הוא מהגר עני, ייתכן שהוא מסכים לקבל את המתנות על-מנת שתקויים בו ההבטחה "ואברכך". אך זה אינו מצבו כאשר הוא מגיע לארץ פלשתים. אנו יודעים מתיאורי התורה לפני ואחרי סיפור זה, שאברהם הוא אדם עשיר ומכובד. במקרה של פרעה, אברהם מקווה לקבל מתנות; במקרה של אבימלך, הוא אינו מביע שום תקווה כזו. אך בשני המקרים הוא מסכים לקבל אותן, בניגוד לעמדתו מול מלך סדום.

תאריך:  29/10/2009   |   עודכן:  29/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אברהם והמתנות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
במשנה כתוב:מותר לשקר פעמיים...
ראספוטין בן מדביד  |  31/10/09 20:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אילי ההון בארץ, ישראלים וזרים, חגגו על-חשבונו, שיחקו בכספיו וקיבלו הלוואות ללא חשבון. עכשיו הוא נאלץ לשלם על המחדל הזה
אהרון רול
נושא פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה ומלחמתם של חברי הגילדה השיפוטית לסכלו אין לו ולו דבר עם הגדרת תפקיד היועץ. המדובר כאן הוא בניסיונם של "הבדימוסים" ומשובטיהם אחריהם לשמר את שלטונם על מדינת ישראל
עידן יוסף
למה אני קורא לו הרב אליאור חן ולא אליאור חן או "הרב"
יוסף שפירא
הרטוריקה בה משתמש הימין בכדי להצדיק את מפעל ההתנחלויות מכרסמת בעצם הלגיטימיות של מדינת ישראל    הרהורים בעקבות הרצאה של השר בנימין זאב בגין "על המזרח התיכון החדש"
ד"ר אורנה אבני, עמוס עמירן
אורנה אבני רואה בהארכת חופשת הלידה לנשים לחצי שנה ניסיון להדיר את הנשים משוק העבודה    עמוס עמירן מציע לה 'להוריד את מפלס החשיבה הקונספירטיבית'    שום חקיקה, לשיטתו, לא תרצה את כל הנשים כל הזמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il