X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשליש מהאנשים הסובלים מאלרגיות עונתיות חווים גם תסמונת אלרגית של הפה אנשים רבים אינם יודעים שקיימת תגובה צולבת זו, כאשר אותם החומרים הכימיים הגורמים לקדחת השחת, עלולים לעורר תגובה למספר פירות וירקות חיים
▪  ▪  ▪
יכולים לגרום לאלרגיה [צילום: AP]

מחלת קדחת השחת (hay fever) היא סוג של אלרגיה לחלבון אבקת צמחים, הגורם לפעילות מוגברת של מערכת החיסון, אשר מצידה יוצרת נוגדנים כנגד חלבון זה.
גרגירי האבקה המיקרוסקופיים, אשר מרביתם נִשָאים ברוח באקראי, חודרים לריריות האף, לעיניים ולדרכי הנשימה ומעוררים, אצל אנשים אלרגיים, תגובה מטרידה וקשה. התסמינים האופייניים למחלה הם: התעטשויות, נזלת, גירוד מטריד באף, עקצוץ בעיניים, ולעיתים גם התקפי גַנַחַת (asthma).
מעריכים שבישראל לוקים בתופעות קדחת השחת כ-20%-15% מהאוכלוסיה. המחלה, שהיא בעיקרה משפחתית, יכולה להופיע בכל גיל (אם כי בדרך-כלל לא לפני גיל שלוש), אך במרבית המקרים היא מופיעה לראשונה בגיל 15 עד 25.
העונות של פיזור האבקה, כחלק מהתהליך הטבעי של הפריית הצמחים הן, בעיקר, אביב וסתיו, כך שקדחת השחת מופיעה לרוב באביב ובסתיו, באזורים בהם גדלים הצמחים שמעוררים את המחלה. הצמחים שמעוררים את המחלה בישראל הם עצים (כגון: ברוש, זית, אלון מצוי) הפורחים בעיקר באביב, דגניים, שהם צמחים עשבוניים (כגון דורת ארם-צובא ויבלית) המפיצים את אבקותיהם מהאביב עד החורף, עשבים (כגון אמרנטוס, סרפד, אמברוסיה), המפיצים את אבקותיהם בחודשי האביב והסתיו, ושיחים, שהבולט ביניהם הוא הלענה, המפיצים גם הם את אבקותיהם באביב ובסתיו. כותלית יהודה, שהיא עשב בר אופייני לאזור הים-התיכון הצומח ליד קירות בתים, מטרידה בעיקר בערים צפופות וגורמת לקדחת השחת ברוב ימות השנה (חוץ מהחורף). העשב מפזר את אבקתו בעיקר בימים חמים.

הקשר בין קדחת השחת לתסמונת אלרגית של הפה

מסתבר שקיים קשר בין קדחת השחת לתסמונת אלרגית של הפה (oral allergy syndrome). כשליש מהאנשים הסובלים מאלרגיות עונתיות חווים גם תסמונת אלרגית של הפה. אנשים רבים אינם יודעים שקיימת תגובה צולבת זו, כאשר אותם החומרים הכימיים (חלבונים הקרויים profilins), הגורמים לקדחת השחת, עלולים לעורר תגובה למספר פירות וירקות חיים. יתר על-כן, מרבית הרופאים, מלבד מומחים למחלות אלרגיות, אינם מודעים לקשר זה שבין אלרגיות עונתיות לבין תסמונת אלרגית של הפה.
בין התסמינים הטיפוסיים של התסמונת, עקצוץ או נפיחות בשפתיים, בפה ובגרון. תסמינים אחרים כוללים גירויים בחניכיים, בעיניים ובאף. התסמינים של תסמונת זו לעיתים רחוקות מסוכנים וכוללים שוק אנפילקטי, אשר אם לא מטופל בזמן, עלול להסתיים במוות.
ראוי לציין, שאדם הסובל מאלרגיה עונתית, ימשיך להיות רגיש לפירות וירקות מסוימים גם ללא נוכחות אבקת צמחים, כלומר כל פעם שיאכל פרי או ירק הגורם לרגישות. אם לא רוצים לוותר על פירות וירקות אהובים, ניתן לבשלם, כי בישול משנה את מבנה החלבון והופך אותו לבלתי מזיק. קילוף הפרי או הירק עלול שלא לעזור, שכן החלבונים יכולים להימצא לא רק קרוב לקליפה, אלא בכל הפרי או הירק.
למרבה המזל, לא כל האנשים האלרגיים רגישים לכל הפירות והירקות, המכילים את החלבונים הקשורים בקדחת השחת. כך למשל, החלבון שבאבקת שיח הלענה קשור ברגישות למלון, בננה, גרעיני חמניות, קישוא ומלפפון; אבקת עשבים קשורה ברגישות לאפרסקים, סלרי, מלון, אבטיח, עגבניות, תפוזים וקיווי.
רגישות אלרגית לעצים, כגון אלון מצוי, שַדָּר, קשורה ברגישות למספר רב של ירקות, פירות ואגוזים, כולל תפוחי אדמה, סלרי, אגוזי מלך, תפוחי עץ, אגסים, אפרסקים, דובדבנים ופירות גלעיניים אחרים. באנשים רגישים מאוד, עלולות להתנפח כפות הידיים מעצם קילוף תפוחי אדמה.
אכילה מרובה של פירות וירקות מומלצת ככלל לשמירה על בריאות טובה, אך אין זה המקרה בחלק קטן מהאנשים הסובלים מאלרגיות עונתיות, אשר יתכן שצריכים להימנע מפירות וירקות מסוימים.

מחברת המאמר הינה ד"ר פליציה שטרן מהאגודה לבריאות הציבור
תאריך:  01/11/2009   |   עודכן:  01/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז העצני
ההתגייסות וההתנדבות מצד הכתומים חזרו לממדים הקודמים שלפני ההינתקות. אך כנראה שחידוש המוטיבציה פורש כמחיקת הזיכרון    על מנהיגות, אומץ ושיקול דעת
רפי לאופרט
את מה שעשה ברק, עשו רבים ו"טובים" לפניו    התמקדות השמאלתקשורת בסלונים אוויריים מבית מדרשו של ברק ובנהנתנות שלו תוך אתרוגה את אנשי השמאל הנהנתנים (ראה ערך שרון ואולמרט) אומרת דרשני    שהרי ישנם אתרוגים, וישנם פירות באושים
ד"ר אברהם בן-עזרא
האם מומחה מטעם בית המשפט אמור לקבוע את דרך האמצע בין עמדת התובע לעמדת הנתבע? או שמא עליו להעריך הערכת אמת, לאו דווקא הערכת 'אמצע' חסרת משמעות?
הרב דוד בן זזון
מדוע מנהלים ומחנכים בבתי הספר התיכוניים הדתיים נרתעים מהצגת תוכנית יג"ל בפני התלמידים?
ד"ר אסף ורשה – עו"ד
שאלות ותשובות    שורת עצות ברזל להתנהלות נכונה אל מול חברת הביטוח    לא תמיד הביטוח מכסה    ולא תמיד הרשות המקומית נוטלת אחריות    מורה נבוכים לסופת שלגים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il