X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התוכנית לשוויון בין המינים לגיל הרך מריחה ריח של "חינוך מחדש" - בחסות משרד החינוך, וגיוס של הספרות לאג'נדה פוליטית בעייתית הן מבחינה פסיכולוגית והן מבחינה חברתית
▪  ▪  ▪
ולמה לא, בעצם? [צילום: American Girl]
במשרד החינוך שלנו, יש, סבורים כי חצאית ורודה, בישול ואימהות מייצגים נחיתות מעמדית. מדוע? האם יש משהו לא-שוויוני או נחות בלהיות במטבח ולחבק ילד, יותר נחות מלצאת למוסך או להוריד את הזבל?

   רשימות קודמות
  עם קונספירציה או בלעדיה
  הנרטיב של הנחש עושה היסטוריה
  משתגעים בעדרים, לשפיות חוזרים אחד אחד

אחד מהמון הבנים והבנות של אחי זחל - כמצופה מתינוק בן 6 חודשים - על הריצפה, ומבין שלל המשחקים הפזורים עליה הוא בחר מכונית, והסיע אותה הלוך ושוב בלוויית בזזזזז בזזזז מגיר רוק. ממש נחרדתי. התנפלתי על אחי ועל גיסתי: לא די שהם דוסים, הם גם מעבירים את ילדיהם שטיפת מוח מגדרית!? מה רע בלתת לילד בובה?! אחי נבהל וניסה להצביע על הבובות הפזורות בחדר ועל תפארת בית הבובות הוורוד. לא ויתרתי: זה לא מספיק שזה באיזור. צריך לכוון את הילד באופן מודע, כדי שלא יגדל להיות שונא נשים ושלא יחשוב שנשים צריכות לכבס ולשטוף רצפות ולשרת אותו, בעודו מבלה את זמנו במירוצי מכוניות. בדיוק כמו שמרגילים אותו למצוות ולנטילת ידיו לפני הארוחה, כך צריך האבא לשחק איתו בבובות.
אני מודה שאת המחשבה העמוקה הזו לא אני הגיתי. לשמחת עם ישראל, משרד החינוך והתרבות שלו משקיע לא מעט מאמץ וכסף (כאילו אינם נחוצים ללימודי המתמטיקה וההיסטוריה וגם לא לניקוי חדרי השירותים בבתי הספר), בתוכנית לשוויון בין המינים לגיל הרך. תחת כמה כותרות מרשימות בנוסח: "משרד החינוך - הממונה על שוויון בין המינים", "חינוך לצדק חברתי" ובשיתוף פעולה עם "המרכז לפדגוגיה ביקורתית" מסבירים לנו הוגיה של תוכנית זו, כי ספרות הילדים חוטאת בהטיות מגדריות, עד כדי כך ש"נשים מזוהות עם האמהות" - אבוי! - בעוד "הגברים קוראים עיתון ומעשנים, הם בעלי מקצועות מגוונים ונראים במרחב שמחוץ לבית, בשדה, במקום עבודה וכדומה. הנשים (לעומתם) מאוירות במרחב הבית, במסגרת המשפחה - הן מנקות, רוחצות, מגישות אוכל, מחבקות ומשכיבות לישון. הילדות באיורים לבושות שמלות ורודות אדומות ועוזרות לאמא. הן משחקות בבובות בחדר הוורוד שלהן. בנים, לעומת זאת, פעילים, משחקים בכדורים, אופניים ומכוניות". לא פלא אפוא שנחרדתי, כשראיתי את התינוק של אחי משחק במכונית. אפילו לא הלבישו לו חצאית אדומה!
משרד החינוך הכריז אפוא מלחמה במניפולציה ש"נעשית בעזרת הטקסט הספרותי" על ילדים בגיל הגן ודורש מהגננות - כן, אלו שאמורות לקנח את האפים החמודים וללמד את הילדים מיומנויות חברתיות בסיסיות כמו להתחלק ב"במבה" - "לטפח אצל הילדים והילדות תפיסה ביקורתית לגבי הקיים בספרות ילדים בדרך כלל" ו"לטפח תפיסה ביקורתית של הילדות לגבי הקיים במציאות בנושא של חוסר שוויון בין המינים, ופיתוח עמדה ערכית עקרונית שדוגלת בשוויון". להזכירנו, אנו מדברים על ילדים בני 3 עד 6!

ספרות מאבדת עצמה לדעת
חשיבותה של אמהות [AP]

ב-1982, לאחר מחקר מקיף ביותר, הארוך ביותר שנעשה עד אז בתחום, פרסמה קרול גיליגן את ספרה "בקול אחר", שלימים הפך מגדלור ותשתית בנושא ההבדל בין המינים, הן במחקר והן בספרות הפופוליסטית. גיליגן מצביעה על ההבדלים – בהתפתחות הלשונית, במבנה ההיגיון, בתפיסה המוסרית והחברתית וביחס אל הזולת – בין בנים ובנות, נשים וגברים – מבלי להתנצל ולתרץ. אין היא מטיפה למחיקת ההבדלים, אלא להרחבת הגבולות של הקריטריונים להכלת ה"קול הנשי". אין היא מטיפה להלבשת ילדה במכנסיים חומים במקום בחצאית ורודה, אלא להתאמת המערכת להכלת החצאית הוורודה לצד המכנסיים החומים.

מעבר למשא הבלתי נסבל שמעמיסה היומרה הזו על ילדים וגננות; מעבר לשאלה בדבר השימוש הנבון במשאבים העומדים לרשות משרד החינוך; ומעבר לדיון בהתפתחות הפסיכולוגית התקינה בגיל הגן (שכנראה אינה מטרידה את נושאות הדגל השוויוני: תהליכי מיון, הפרדה וארגון אינם רק טבעיים, אלא הכרחיים לתחושת ההתמצאות והביטחון של ילדים ולהמשך ההתפתחות הקוגניטיבית וכושר הלמידה) – עולה שאלה כללית בדבר מקומה ומטרתה של היצירה הספרותית.
אכן, לספרות יש מימד של העברת מסרים ולא רק של הארת המרחב הקיומי, ודבר זה ניתן ללמוד הן ממסורת המדרש והאגדה, שלעתים השתמשו בסוגת המדע הבדיוני (צפרדע שבלעה בית ענק ונאכלה על-ידי ציפור...) כדי לעורר שאלה ולגרות את המחשבה לקליטת תובנות גבוהות, דרך עמדתו של ז'אן פול סארטר, שכמעט פסל את זכותה של הספרות להתקיים, אלא אם היא ספרות "מחויבת" (תוך פגיעה "מרשימה" באיכויותיה ואף שיתוקה של היצירה הספרותית שלו ושל בת זוגו סימון דה-בובאר), ועד לגירסתה של האנליטיקאית היונגיאנית קלריסה פינקולה אסטה, החושפת בספרה "נשים שרצות עם זאבים" את המסרים החבויים באגדות עם.
אכן, היצירה הספרותית היא סך תולדות ההתבוננות שלנו במרחב הקיומי החיצוני והפנימי. ככזו, היא גם מעמידה ביקורת סוציו-פוליטית, גם סימן שאלה נוכח אי-הוודאות של קיומנו, גם משקפת ומאירה את המציאות על ריבוי מבוכיה, ובדרך מחלצת את היחיד ואת קיום "האני" מכליית האחידות המודרנית. אך כל אימת שהוטל עליה להתגייס ולהכתיב מציאות על-פי מתווה אחיד – מטעם – במקום להיות חלק בלתי נפרד מנפשו הנחבטת של היחיד ומהמציאות המשתנה באופן לא אחיד ולא וקטוריאלי, היא איבדה עצמה לדעת, ומוכרות היטב הדוגמאות לכך מן הספרות במשטרים הטוטאליטריים, הקומוניסטיים או הפשיסטיים.
בעייתיות נוספת טמונה בתוכנית הפדגוגית הנזכרת אשר לה שותף משרד החינוך, היא עצם הקביעה הערכית כי שווה הוא בהכרח זהה או לפחות דומה מאוד – עמדה מסוכנת ביותר לחברה. והרי זוהי ההצדקה הטובה ביותר ל"תורת גזע". ב-1982, לאחר מחקר מקיף ביותר, הארוך ביותר שנעשה עד אז בתחום, פרסמה קרול גיליגן את ספרה "בקול אחר", שלימים הפך מגדלור ותשתית בנושא ההבדל בין המינים, הן במחקר והן בספרות הפופוליסטית. גיליגן מצביעה על ההבדלים – בהתפתחות הלשונית, במבנה ההיגיון, בתפיסה המוסרית והחברתית וביחס אל הזולת – בין בנים ובנות, נשים וגברים – מבלי להתנצל ולתרץ. אין היא מטיפה למחיקת ההבדלים, אלא להרחבת הגבולות של הקריטריונים להכלת ה"קול הנשי". אין היא מטיפה להלבשת ילדה במכנסיים חומים במקום בחצאית ורודה, אלא להתאמת המערכת להכלת החצאית הוורודה לצד המכנסיים החומים. אם עד כה היו הקריטריונים המערכתיים גבריים, גיליגן שואפת להרחיב – לא להחליף – את הטווח. אבל משרד החינוך שלנו, בשיתוף פעולה עם "המרכז לפדגוגיה ביקורתית", ב"תוכנית לשוויון בין המינים לגיל הרך, ספרות ילדים" , מוצא כי חצאית ורודה, בישול ואימהות מייצגים נחיתות מעמדית. מדוע? האם יש משהו לא-שוויוני או נחות בלהיות במטבח ולחבק, יותר נחות מלצאת למוסך או להוריד את הזבל?
כשנשאל פעם רב חרדי ידוע (ואמיץ) למה הוא מלמד נשים, הוא השיב: "בעולם יש רק זכר ונקבה. אני לומד ומבין רק את החלק הזכרי של הטקסט. כדי להבין את הטקסט במלואו, אני זקוק להסתכלות ולהבנה הנשיות". מן הראוי שתשובה זו תאיר את המאבק לשוויון בין המינים – למרות שיש בה הסתכלות ממיינת ומיננית, אין היא קובעת למינים מעמדות. אין כאן חלוקת ציונים, אלא הכרה, הכלה והתפעלות מהרבגוניות של הבריאה.

לאתר מגזין מראה
ניבה פון וייזל עוסקת בימים אלה במחקר היסטורי על סבה, ד"ר בנימין זאב פון-וייזל, ממייסדי התנועה הרוויזיוניסטית
תאריך:  07/11/2009   |   עודכן:  07/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תנו להם מכוניות, תנו להן בובות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
באיזה שעור/ספר מדובר ? ל"ת
צבי גלברד  |  7/11/09 07:55
2
שיחנכו את הגברים ללדת ל"ת
גדעון אמיר  |  7/11/09 23:20
3
פלא שילדי ישראל בתחתית הישגי
נחום שחף  |  12/11/09 03:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני בז
ישראל מתכחשת לשואת הארמנים בעבור בצע שיתוף פעולה שנוי במחלוקת אסטרטגי    מדינות רבות כבר הכירו בשואה הארמנית    מתי ישראל תכיר?
ד"ר אלון דהן
השתקה של תאוריות הקונספירציה בנושא רצח רבין מבלי להשיב עליהן באופן ענייני - לא תחסל אותן    רק ועדת חקירה ממלכתית, לא-פוליטית, הפועלת בשקיפות מלאה - תסיר את הספקות ואת התהיות
עמנואל נבון
בעקבות ביטול הפסגה של איחוד מדינות המזרח התיכון על-ידי נשיא צרפת, לנוכח האיום המצרי להחרים אותה אם ישתתף בה שר החוץ הישראלי, כדאי להזכיר לסרקוזי דברים שהילרי קלינטון לא תשכח
אורי שטרוזמן
על-פי המשתמע היה על צה"ל לדפוק על כל דלת בעזה ולשאול בנימוס אם מחבל מסתתר בדירה    יש לפעול לעידכון החוק הבינלאומי
שאול רוזנפלד
14 שנה אחרי רצח רבין - ועדיין לא תם הניסיון לקבע את מיתוס רבין כ"מר ביטחון", "מר שלום", "נקי כפיים" ו"נוטל אחריות". כנראה שעדיין ניתן לעשות מהמיתוס הזה הון פוליטי
רשימות נוספות
"או"ם שמום" - גרסת תש"ע  /  טל בן דור
האמת מעל לכל - חלק ב'  /  יוסף אורן
מה פתאום אבו-מאזן?  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il