X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז הקמת המדינה היא הפכה ליעד מודיעיני מועדף של הקג"ב
▪  ▪  ▪
מרגלים עלייך ישראל

חיסולו של המרגל הסובייטי ה"פוליטי", שבתאי קלמנוביץ', שפעל, בשעתו, גם כסוכן כפול של "המוסד", הזכיר, למי ששכח, את זרועותיו הארוכות של תמנון הריגול הרוסי בארץ. הסכסוך הישראלי-ערבי ומיקומה האסטרטגי של ישראל הפכו אותה ליעד מודיעיני מועדף על הקג"ב. במרוצת השנים לא חסך השירות החשאי הרוסי כל מאמץ כדי להחדיר מרגלים מטעמו לארץ.
הוותיק, ומן הסתם גם החשאי שביניהם, היה זאב אבני - דיפלומט ישראלי, שפעל בישראל כסוכן סובייטי מתוקף רגשות האהדה וההערצה שרחש לקומוניזם. הוא נעצר ב-1956 ונידון ל-14 שנות-מאסר. בקוריקולום המודיעיני שלו מצוין כי עם קום המדינה עלה לארץ בשליחות מפעיליו, שביקשו לשתול בה סוכנים. כדיפלומט ישראלי הוא נשלח לבלגיה, משם העביר לסובייטים מידע רגיש שהגיע לידיו מתוקף עבודתו. בין פרטי המידע שהעביר היו גם נתונים על רכישת נשק מבלגיה, סודות-צופן ופרטים על סוכנים גרמנים שפעלו למען ישראל במצרים. אלא שממש כמו קלמנוביץ', פעל אבני בהתנדבות בשירותו של "המוסד", כשהסגיר לידיו מידע על אודות הסוכנים הגרמנים. אלא משביקש להתגייס לעבודה מלאה ב"מוסד", הוא התגלה במערומיו, הועמד לדין על ריגול למען ברית המועצות, הודה במעשיו, ורק לאחר שהביע חרטה, קוצר עונשו בחצי. הפרשה כולה נשמרה בסודיות גמורה והצנזורה הצבאית התירה לפרסמה רק בשנת 1993.
סמוך לתפיסתו של אבני נלכד גם רס"ן אלכסנדר יולין, שכונה בצה"ל "סשה פוליטרוק", בתוקף כהונתו כקצין-תרבות עוד במלחמת העצמאות. הוא נחשף בקלקלתו כשפנה יום בהיר אחד לקונסוליה הסובייטית בשווייץ, בהציגו את עצמו כ"חוזר בתשובה", לאחר שהתפתה, לדבריו על-ידי הישראלים, לעזוב את רוסיה. הרוסים התרצו והפעילו אותו כמרגל בתחנת הרדיו "אירופה החופשית". שידוריו עוררו את חשדו של "המוסד". הוא הועמד לדין ונידון לחמש שנות-מאסר.
מידע רגיש
אבל הגדול והמתוחכם שבמרגלים הרוסיים בישראל היה, ללא ספק, סא"ל ישראל בר, שהצליח להשתחל למשרד הביטחון ולצה"ל, הפך לאיש-סודו של ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, לביוגרף של צה"ל במלחמת העצמאות ולפרשן צבאי מבוקש בעיתונות הישראלית. הוא נידון ל-15 שנות-מאסר על ריגול חמור, לאחר שנחשף כאיש-אמונו המלא של הביון הרוסי, ונרקב בכלא. מאז ישראל בר לא הצליח שום מרגל רוסי אחר בארץ לעורר הלם וזעזוע כזה בקהיליית המודיעין בארץ, כפי שהצליח לעשות זאת בר.
סיפורו של מרקוס קלינגברג, סגן מנהל המכון למחקר ביולוגי בנס-ציונה היה מרשים לא פחות. קלינגברג, שהיה לו מגע ישיר עם סודותיה המדעיים הכמוסים ביותר של ישראל, הספיק מאמצע שנות החמישים ועד מחצית שנות השבעים של המאה החולפת להעביר למפעיליו ברוסיה מידע רגיש ביותר על פעילותו במכון בתחומים הכימיים והביולוגיים. מצבה של ישראל באותם תחומים מדעיים נחשף בכך לחלוטין בפניה של ברית-המועצות. הוא נידון לעשרים שנות-מאסר ושוחרר ארבע שנים לפני תום ריצוי העונש.
והיו כמה "דגי-רקק", כמו שמעון לוינזון, שהגיע בצה"ל לדרגת אלוף-משנה כקצין-קישור בוועדת שביתת הנשק ולאחר מכן מונה לקצין-ביטחון במשרד ראש הממשלה. הוא נחשף כשהעביר מיסמכים בעלי סיווג גבוה מאוד לידי הקג"ב. נפסקו לו 12 שנות-מאסר, מהן ריצה שמונה.
ואחרון-אחרון, לא חביב: יורי לינוב. הוא נשלח על-ידי הקג"ב לישראל כקולונל בכיר, כדי שיוכל להפעיל בארץ את הסוכנים הסובייטיים בעקבות סגירת השגרירות הרוסית לאחר מלחמת ששת הימים. משנחשף בקלקלתו, הוא נידון בארץ ל-18 שנות-מאסר על ריגול.

תאריך:  08/11/2009   |   עודכן:  08/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חגיגת הביון הרוסי בישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לרשימת המכולת אין קשר לכותרת
ירון זכאי  |  8/11/09 11:57
2
הביון הסובייטי
xedre3e  |  8/11/09 16:58
3
היש דג שמן בממשלה ? ל"ת
יורי אנדרופוב  |  11/11/09 12:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
"יוזמת הפיצול פוגעת בשלטון החוק" - ברי הוא כי אלו המשתמשים באמירה זו הינם צבועים ומתחסדים המזלזלים באינטליגנציה הציבורית שלנו. שהרי פיצול תפקידי היועץ המשפטי הינו כל דבר למעט "פגיעה בשלטון החוק"    משה לדור ומני מזוז - החוצה בבקשה
סופיה רון-מוריה
היועץ המשפטי של הכנסת הוא אחד מאותם פקידים אפורים לכאורה, שכוחם האמיתי רב מזה של כל פוליטיקאי נבחר. הוכיחה זאת היטב היועצת המודחת נורית אלשטיין. עיון בקורותיו של המועמד המוביל לתפקיד, אייל ינון, מבשר רעות למי שקיווה למימוש המהפך הפוליטי
אפרים הלפרין
גם אם נסכים שדברי חוכמה נאמרים בשקט, הרי שאף אחד לא קבע עדיין שכל לחישה דבר חוכמה היא    שר המשפטים לוחש ובוחש
רועי אורן
חשוב להבין את הרקע, הבעייתיות והיתרונות לפני שקובעים עמדה בנושא רגיש זה
עו"ד יוסי דר
לו שאלתם כל אדם אובייקטיבי מדוע יש לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - היה הלה משיב ללא היסוס, שהיועץ המשפטי הנוכחי, מני מזוז, הוא הסיבה והוא ההוכחה הניצחת לכך שיש לפצל את התפקיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il