סקר TIM, הבודק חשיפה לאתרי אינטרנט בישראל באמצעות סקר מודעות, מעורר לעתים קרובות עימותים בין האתרים המדורגים בו לבין חברת המחקר שעורכת אותו, TNS/טלסקר. בעוד רוב המהומות המתוקשרות סביב הסקר הן נחלתם של האתרים הכלכליים, גלובס
חושף היום מכתב תלונה מפתיע של מנכ"ל Ynet, אבי בן-טל, בו הוא טוען בפני TNS, כי נתוניה אינם אמינים: "במהלך החודשים האחרונים אנו עדים לתנודתיות חריפה באחוזי החשיפה של Ynet כפי שהם מוצגים בסקר TIM שנערך על ידכם", כתב בן-טל, "יובהר כי אין כל הלימה בין אחוזי החשיפה האמורים לבין הדיווחים המתקבלים ממערכת בקרת התעבורה הפנימית שבשימוש Ynet".
עוד כתב בן-טל כי "הזיגזגים שמציגים הנתונים שלכם, כמעין 'רכבת הפתעות' חודשית, מנוגדת גם למספרים שמציגים שירותי מדידה וסקרים חיצוניים - אך הפער שנוצר לעיתים אינו מאפשר לנו לעבור לסדר היום מבלי להתריע על חוסר האמינות של הסקרים המבוצעים על ידכם, ולבקש אתכם לעשות בדק בית".
מכתב זה, ככל הנראה, מהווה הקדמת תרופה למכה: סקר TIM לחודש אוקטובר יתפרסם מחר, וכפי הנראה צפוי להצביע על ירידה בחשיפה ל-Ynet. זאת, במיוחד על-רקע הסקר הקודם ששיקף ל-Ynet עלייה חדה במיוחד של יותר מ-10%, ללא סיבה נראית לעין, בעוד רוב האתרים האחרים רשמו ירידה. כלומר, אפילו אם בסקר הנוכחי חזר Ynet לרמתו ה"רגילה" בסקרים קודמים, הרי שהדבר משקף לו ירידה של 10% לפחות לעומת החודש הקודם.
עם פרסום הסקר הקודם, אמר בכיר ב-Ynet ל-140 אוף דה רקורד, כי הסקר משקף ל-Ynet עלייה חריגה, שאינה נתמכת בנתוני האמת של האתר. זהו אכן מצב מטריד, המשותף למנהלי אתרים רבים, שלא פעם מגרדים את ראשם בתמיהה כאשר הסקר משקף להם עלייה או ירידה חריגה, בעוד נתוני האמת שלהם משקפים סטטוס-קוו, או מגמה הפוכה מזו שעליה מצביע הסקר. ואולם, כשהעיוות בנתונים החמיא ל-Ynet, לא נזעק שם איש להעמיד את TNS על הטעות, או טען בפניה כי אינה אמינה. זהו הדפוס המוכר והידוע: כאשר התוצאות מחמיאות לאתר מסוים, הן מקודמות בראש חוצות, ולא פעם משמשות כבסיס לקמפיין נרחב. כשהן לא מחמיאות לאתר, מפטירים מנהליו אוטומטית את המנטרות המוכרת: הסקר אינו אמין, אינו אמפירי, בודק חשיפה למותג, מושפע מגורמים חיצוניים ועוד ועוד.
כל אלה אינן טענות בעלמא. לסקר TIM שלל בעיות, המוכרות וידועות מאז החל להתפרסם, ובדיוק בשל כך, ובשל העובדה כי הסקר הפך לכלי הבלתי-רשמי הרשמי לדירוג אתרים בישראל, הוקמה ועדת המדרוג ופורסם מכרז למדידה אמפירית של אתרי אינטרנט, בו זכתה חברת גמיוז. Ynet, כחלק מאסטרטגיה של קבוצת ידיעות אחרונות, אינה מוכנה לקחת חלק במדידה.
לגופו של עניין, שני דברים לנו למנכ"ל Ynet: האחד - לא נתווכח על כך שסקר TIM בעייתי, אלא שהחרשה על עיוות בנתונים כאשר הוא מוטה לטובתך, והרמת זעקה כאשר הוא לרעתך (ככל הנראה), איננה אמינה יותר מנתוני סקר TIM נגדם אתה יוצא. השני, פערים אלה הם בדיוק הסיבה בעטיה יש להניח לעקרונות ולהצטרף למדידה, ויפה שעה אחת קודם.