X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנסיונות של המעצמות והקהילייה הבינלאומית לגרור את הצדדים למתווה שהן קבעו להבנתן ועל-פי האינטרסים שלהן - הסתיימו כולם ובלי יוצא מהכלל בכישלון מהדהד ומתמשך
▪  ▪  ▪
אובאמה. המציא את הגלגל מחדש [צילום: AP]

ב-1919, כאשר היו בארץ כ-80 אלף יהודים ופחות מחצי מיליון ערבים, ביקרה כאן ועדה אמריקנית בראשות שני אדונים מארה"ב: הנרי קינג וצארלס קריין (ועדת קינג-קריין). מטרתם הייתה למצוא פתרון לסכסוך בארץ ישראל. הם דיווחו על התנגדות תקיפה של הערבים לציונות. המלצתם, איך לא, להגביל את ההתיישבות היהודית בארץ ולהעביר את המנדט על ארץ ישראל מהבריטים לארה"ב.
ועדת קינג-קריין הייתה היוזמה הבינלאומית הראשונה מני 100 ויותר מאז ועד היום שהובילה למבוי סתום ומפח נפש. כמו כל היוזמות הבינלאומיות, ועדת קינג קרייג בחנה את הבעיה מאספקלריה של שאיפות מעצמתיות בינלאומיות, מאיזון בינלאומי וסדר יום עולמי ולאו-דווקא מסדר יום מקומי ושאיפות מקומיות.
לפני שנה, עדיין נפגשו נציגי ישראל והפלשתינים על בסיס שבועי קבוע לדיונים על הסדר קבע מבלי שסוגיית הבנייה בהתנחלויות תהווה מכשול לעצם קיום הדיונים. הם התקיימו במסגרת לוח הזמנים הפוליטי של ארה"ב וסיום כהונתו של ג'ורג' בוש וממילא היה לצדדים עניין לדעת מי הנשיא הבא בטרם יתלו על עצמם הצדדים התחייבות כלשהי.
כמנהג נשיאי ארה"ב בעבר, המציא ברק אובאמה את הגלגל מחדש, זרק את כל ההישגים של בוש ומסלול אנאפוליס, כולל הוויתורים מרחיקי הלכת של אולמרט כפי שאבו מאזן עצמו חשף לוושינגטון פוסט בראיון ב-27.05.09, בדיוק כמו שבוש השליך לפח, שמונה שנים קודם את מטווה קלינטון - שמצידו השליך לפח שמונה שנים לפני כן את מטווה ועידת מדריד של בוש האב וחוזר חלילה.
הניסיון של המעצמות והקהיליה הבינלאומית לגרור את הצדדים למתווה שהם קבעו להבנתם ועל-פי האינטרסים שלהם הסתיימו כולם ובלי יוצא מהכלל בכישלון מהדהד ומתמשך.
רק שני תהליכים מתוך למעלה מ-100, הניבו הסדר שהייתה לו משמעות מעשית, לטוב ולרע, בשטח. הסדר השלום עם מצרים ותהליך אוסלו. שני התהליכים התנהלו בהיפוך מוחלט לכל שאר התהליכים. הם החלו ביוזמה מקומית של הצדדים המעוניינים, בסוד ובהסתר, מאחורי גבה של הקהילייה הבינלאומית ובניגוד למתווה הבינלאומי המקובל באותו הזמן. רק משהבשילו המגעים והוגדרו הפערים, התבקשה ארה"ב ולצידה הקהילה הבינלאומית, לסייע בגישור האחרון שבלעדיו אי-אפשר.
המסקנה היחידה מסקירת המגעים היא שמעורבות המעצמות והקהילה הבינלאומית, המסובכת והלכודה במאזן אינטרסים אינסופי, תרמו הרבה יותר להנצחת הסכסוך מאשר לפתרונו. צדק תום פרידמן במאמרו מיום ראשון האחרון בניו-יורק טיימס ששני הצדדים תיעלו את האנרגיות המדיניות שלהם למניפולציות על המעצמה התורנית ולצבירת נקודות ובניסיון לדחוק את השני לפינה כאשמה בכישלון.
קריאתו של אהוד ברק, הטקטיקן חסר האסטרטגיה, היום בניו-יורק לאובאמה להמשיך במעורבותו בתהליך השלום בינינו לפלשתינים כי "נשיאותו של אובמה היא הזדמנות נדירה להגיע לשלום" לא מתיישבת עם הלקח ההיסטורי הגדול, עם ההתנהלות של אובמה בשנה האחרונה שגררה הקצנה בכל העולם הערבי כלפי ישראל ועם הכמות האינסופית של ההזדמנויות הנדירות שהוחמצו. כנראה עוד אמירה של ברק שנועדה לרצות את נשיא ארה"ב בסבב הרגיל של חנופה וצבירת נקודות זכות.
אם יש לישראל תפיסה ברורה של עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית וחזון מדיני ברור, היא צריכה להציע את זה בעצמה ישר לפלשתינים או לבצע את זה חד-צדדית ורק אז לבקש את עזרת העולם ביישום ההצעה. אבוי לה אם ישראל תיאנס להציע את מה שאין ביכולתה לתת בלחץ של מעצמה חיצונית, אפילו זו ידידה כארה"ב.

תאריך:  11/11/2009   |   עודכן:  11/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קיבעון המעצמות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השלום, והמציאות במזה"ת
ירון זכאי  |  11/11/09 18:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
אין מאמר זה אלא התרסה נגד ציבור מסוים של מתנשאים בורים ושונאים, דודו אלהרר לדוגמה. ציטוט מפרי עטו: "החילוניות הישראלית... נִבערת בנאורותה, חשוכה במאורותיה, קנאית למתירנות וּלהפקרות הפרט, ורואה בדת היהודית אויבת מרה שמצווה גדולה היא להשפילה עד עפר"
נרי אבנרי
מסקרן מאוד לדעת מה רץ במוחו של אינטלקטואל, שתמורת עקירת אחים מוכן לשלם כל מחיר. אילו אני פרופסור לפסיכולוגיה, הייתי עורך מחקר בנושא    אין טעם להזהיר מהתוצאות - למיוחם השמאלני אין מחר. הוא רוצה עקירה - עכשיו!
אורן פרסיקו
שליח "ישראל היום" מדווח היישר מפמליית ראש ממשלת ישראל    העיתונים האחרים העדיפו את פמליית נשיא המדינה    ומדורי חדשות החוץ פושטים את הרגל
איתן קלינסקי
אני אומר שוב - הכיבוש משחית! הוא משחית אפילו נשיות ואסתטיקה בהופעה של חיילת
ראובן לייב
הם כבר בני 30, אפילו 40, ובכל זאת דבוקים, עדיין, לסינורה של אימא, ולמה לא? כדי לשתות כוס-חלב לא מוכרחים לקנות פרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il