X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת תולדות הינה מורה דרך בנושא חינוך הבנים, בה זרועים יסודות חינוכיים אקטואליים אף לימינו
▪  ▪  ▪
ערכו של הצומח גבוה יותר [צילום: יח"צ]

במרכז הפרשה ניצבות שתי דמויות מרכזיות, שבבוא היום ולאורך אלפי שנים, הן יטביעו את חותמן לאנושות כולה. אלה הם יעקב ועשו. הם גדלו יחד בביתם של יצחק ורבקה, למדו באותה הישיבה... ותהום פעורה ביניהם. מהיכן שורש ההבדל הענקי הזה?
בעולם הטבע אנו מבחינים בשני כוחות: כוח הצומח וכוח הנובל. גרעין קטן הנזרע באדמה מכה עם הזמן שורשים, וגדל לימים לאילן גדול רב ענפים ונושא פירות. עם הזמן מתחילה הנבילה. אם נעמיד את זה הנובל לעומת גרעין הזרע המתחיל לצמוח, ערכו של הצומח עולה על העץ הנובל. כדברי החכם: מעדיף אני את הזרע הצומח, על עץ גדול אך נובל.
גם בעולם הרוחני קיימים שני כוחות אלה. יכול להיות אדם גדול וזקן בשנים אך בבחינת נובל, לעומת נער הגדל והצומח מיום ליום.
אחד מהיסודות הבסיסיים ביהדות היא, כי אין מצב של "סטטוס" בחייו של האדם, ואם אין האדם "בן עלייה" אוטומטית מתחילה הירידה. וברמז כתבו בספה"ק: "וְהַבּוֹר רֵק, אֵין בּוֹ מָיִם" (בראשית, לז', כב'), מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו (שבת כא', ב) - כך הוא בכוחות הנפש, כי אם אין צמיחה הרי ממילא מתחילה הנבילה.
ההבדל המהותי כל-כך בין יעקב ועשו, כי יעקב היה בבחינת "צומח" - התמיד והתעלה ברוחניות, עבר משברים וניסיונות כל חייו, הקים 12 שבטי י-ה - בחירי ה' לדורות והגיע לדרגה שדמותו חקוקה מתחת לכסא הכבוד. ואילו עשו בחר לדשדש במקום, בחר בדרך של "נבילה" במקום "צמיחה", הוא לא פיתח את אישיותו ולדברי הגאון רבי חיים פרידלנדר זצ"ל נקרא עשו - מלשון עשוי וגמור, (שהרי לדברי חז"ל עשו נולד גדול ומגושם כמו נער בן 13) - כי כמו שהיה בחיצוניותו, כך היה במהותו. כך דרך הוא במקום, כי חשב את עצמו למושלם. התוצאה - גונב, רוצח, תאוותן... "איש החרב", לעומת יעקב שהוא בגדר סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה.
עשו ממשיך בדרך זו בשיטתיות. הוא מוכר את בכורתו לאחיו הצעיר, יעקב. אומר עשו ליעקב: "הלעיטני... על כן קרא שמו אדום...". נשאלת השאלה: הרי לשם האדם יש משמעות מיוחדת, כי מהותו של האדם היא שמו. מהו אם כן, המשמעות בכך שעשו נקרא "אדום"? מסביר ה"ספורנו": התורה באה עם מסר מיוחד. כי "כל-כך התמכר למלאכתו הנפסדת... עד שלא הכיר בנזיד כי אם צבעו, (לכן) קראו שמו 'אדום'..." - כי עשו היה כה להוט אחרי האוכל עד שלפני שראה במה המדובר, כבר בקשו. זה מה שאפיין את עשו - עולמו היה כולו מעטפת של חיצוניות, בלי פנימיות.
כך עשו מחקה בהמשך את אביו יצחק ומתחתן כמו אביו בגיל 40. אך בניגוד לאביו וסבו שסלדו מהכנעניות, התחתן עם כנעניות המושחתות במידות. הרי לנו שאף כאשר הוא מחקה את אביו, אינו מחקה אותו כראוי.
הזוהר הקדוש כותב: שהיות וכוחו של עשו היה גדול מאוד בראשו - בחכמה, עד שהתורה העידה עליו "כי ציד בפיו" - זכה הוא בעת שקברו את יעקב שנפל ראשו, ונקבר יחד יעקב אחיו. וכבר כתבו בספרים הקדושים, כי אם עשו היה מכוון את תכונות נפשו כראוי, היה עולה במדרגתו אף יותר מיעקב. ולפי הכלל שכמידת השתדלות האדם - כך גם הישגיו. ללמדנו כי כל אחד יכול להגיע לפסגה - לשלמות. גם הרחוק מעולם הפנימיות.
זהו עולמו של "תלמיד חכם" - האיש הצומח באופן תמידי. כי רק מי שחושב שהוא בגדר "תלמיד" ראוי להיקרא "חכם".
ראוי שנבדיל בין הטוב לרע, בין החיים בשגרה לקובעים שיעורי תורה ולבונים את אישיותם. נברח מהחיצוניות ההורסת - זו שהרימה ראש, ונעריך את אנשי האמת הנחבאים אל הכלים - אלה שיתגלו בקרוב על-ידי מלך המשיח במהרה בימינו.

מחבר המאמר הינו עו"ד וח"כ לשעבר. לצד היותו רב, ואיש ציבור, הוא כותב מאמרים ומרצה בנושאי אקטואליה, חינוך ומשפט.
תאריך:  17/11/2009   |   עודכן:  17/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יעקב ועשו - כמשל לחינוך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יפה כתבת!
צביקה100  |  17/11/09 16:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני יצחק
התדרדרותה המוסרית והערכית של החברה הישראלית מהווה איום קיומי ממשי    כדי לתת מענה אמיתי לאיום אסטרטגי יש לנקוט באסטרטגיה, שתחזק את עמוד השדרה של החברה הישראלית
אליקים העצני
מדוע מלכתחילה כל תפיסת השלום של מחנה השמאל חסרת סיכוי
ד"ר להבית אקרמן
האם תופעת הקשקשת בקרקפת, מהווה מחלה או דבר שכיח שבשגרה? ומה זה בכלל קשקשת? ממה היא נובעת?
ראובן לייב
תסמונת "האח הגדול" מוכיחה פעם נוספת כי הגודל באמת לא קובע
מנחם רבוי
ח"כ רונית תירוש התלוננה נגד יועץ התקשורת של רה"מ שהתבטא באופן לא-הולם    זה מה שקורה כששוביניזם נתקל במחפשי כותרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il