X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
א. אבני: מתברר כי עדיף להסתבך עם אישה בטלית מאשר עם ציבור מאמינים פרוע ע. עמירן: הפרדת הדת מהמדינה תקרב אנשים לדת
▪  ▪  ▪
נשים עוטות טלית בכותל המערבי - גם להן מותר! [צילום: פלאש 90]
העולם הבא, פרויד, והרב עובדיה
ד"ר אורנה אבני, עמוס עמירן
ד"ר אורנה אבני סבורה שאמירותיו האחרונות של הרב עובדיה יוסף לעניין "טפשותן" של הנשים בכותל אינה אלא המשך מגמה שבה גדולים בתורה (או בפסיכואנליזה) משמיצים נשים * עמוס עמירן משיב שלא צריך להתרגש מדבריו של הרב עובדיה יוסף * חבל על הזמן?
לרשימה המלאה

  • ד"ר אורנה אבני
עומדת אישה ברחבה ציבורית ומתפללת. מגיע שוטר ועוצר אותה. למה? ככה. זה קורה בישראל 2009, לא באירן. גם לא בערב הסעודית. שם לפחות מוצהר באופן רשמי על כך שאין חופש דת.
משטרת ישראל חזקה על חלשים. חלש במדינת ישראל הוא מי שמאמין שמדובר פה במדינה דמוקרטית וכי החוק יגן עליו. שוטרי ישראל עוצרים, מבלי תזוזת עפעף, אישה שכל חטאה בזה שעטתה טלית ותפילין בזמן תפילתה ליד הכותל המערבי. השוטרים הגיבורים אינם עוצרים את הרב עובדיה וגבב שליחיו בשל הסתת עדת המאמינים כנגד חבורת נשים. זאת למרות שבקרב אוכלוסיות קנאיות לקרוא לנשים בכינוי "טיפשות" זו הסתה ברורה לאלימות ולשנאה.
הם גם אינם דואגים לעצור את מי שפוגע באושיות הדמוקרטיה כגון בכבוד האדם וחירותו, או בחופש הדת. למה? לא משום שהם טיפשים. טיפשים אינם מפחדים כי הם לא מבינים את האיום. שוטרי ישראל חכמים ולפיכך פוחדים... הם לא נכנסים למקומות מסוכנים. כך למשל נמנעו שוטרינו מלהיכנס לשכונת מאה שערים. גם כאשר תושביה תקפו באלימות נהג ערבי, רק לפני חודשיים. למה? כי הם חכמים. מה הם צריכים צרות? הרבה יותר עדיף לעצור נשים במשוא פנים ברחבת הכותל. הן, הרי, לא סביר שתשתוללנה. הן גם מגיבות בנימוס כשמכנים אותן "טיפשות" ואפילו מזמינות את הרב המסית באדיבות רבה לדיאלוג. אנחנו מזמינות את כבוד הרב דשליטא, קראו ה"טיפשות" לזה שמבקש להשפילן ולהפחידן, לבוא ולשמוע אותנו ולהכיר את מנהגינו... נו באמת...!
גם רב הכותל, שמואל רבינוביץ', זה שקרא למשטרה, לא טיפש. לפני שלושה חודשים הוא חטף מכות מעדת חרדים בשל התנגדותם לעמדתו בנושא מתחם הקבר של רבי שמעון בר יוחאי. מה הוא רצה ומה הם רצו, ממש לא רלוונטי. המסר (ממש עדיף לך לא להסתבך איתנו...) הועבר. ורבינוביץ’ הפנים.
ובמה נתלית משטרת ישראל כעילה למעצר? בבג"צ עתיק שניתן לפני 21 שנה, בו נקבע שנשים המבקשות, השם ירחם, להתפלל עם טלית ותפילין, יעשו זאת לא ברחבת הכותל אלא ברחבה סמוכה המיועדת לנשים "טיפשות". נימוק בית הדין הגבוה לצדק שלנו היה קשור ברצון שלא לפגוע ברגשות המאמינים. למה אישה בטלית מהווה פגיעה ברגשותיו של מישהו? ככה. כי גם מערכת השפיטה והחוק בישראל פוחדת. גם בג"צ מקבל החלטות מהן נושבת רוח לא דמוקרטית. עדיף להסתבך עם קבוצת נשים דעתניות מאשר עם ציבור מאמינים זועם ופרוע.
במקומות קדושים נהוג לכבד את מנהגי המאמינים. לפיכך, ממש לא מומלץ לנשים להגיע לשם בחצאית מיני קצרצרה ומחשוף עמוק. גם למין הגברי עדיף שלא להתהדר במכנסונים קצרצרים הדוקים וגופייה חושפת שרירים. מי שיבחר לחשוף את גופו אכן פוגע במודע בעיקרון הצניעות והכיסוי. טלית ותפילין אינם כלולים בקטגוריה זו. הם לא פוגעים ברגשות המאמינים אלא בעיקרון עליונותו של הגבר על האישה על-פי פרשנותם לדת היהודית.
בכתבתה של סמדר פרי במוסף לשבת של ידיעות אחרונות (20.11.2009) מתוארת תמונת מצבה של האישה בחברה האיסלאמית הפונדמנטליסטית. לאישה בחברות אלו, כותבת פרי, אסור בעיקר דבר אחד: לבלוט. לכן מכסים אותן בבגדי הסוואה. בגיל 10 הילדה נמכרת לבעל והופכת לשפחת הבית. מצופה ממנה לעשות קולות של שטיח וללדת ילדים. למען הסר ספק, הכוונה לבנים. הווא איברהים, פעילת זכויות נשים ועורכת דין שנולדה בניגריה, מספרת בכתבה לפרי שבמדינות איסלאם קיצוני, נערות שנאנסות דינן סקילה. ומי מחליט על גזר דינה של הפושעת שנאנסה?: "בדרך כלל דווקא האידיוט של הכפר מקבל את ההחלטות לגבי הנשים", מציינת איברהים.
לא רק בניגריה.
  • עמוס עמירן
ולתגובה...
ניתן לגשת למאמר הנ"ל בהיבט הפמיניסטי ובהיבט זה, אני תומך בשתי ידיים בכל הכתוב. אלא שנראה לי כי הדגש והמסקנות צריכות לבוא ממקום קצת אחר.
המתואר במאמר הוא עוד נדבך בהתנהלות החרדים במדינת ישראל וגם זה, פחות מדאיג אותי. מה שמדאיג אותי בעיקר זו התחנה הסופית הנראית בקצה האופק של איך תיראה מדינת ישראל בעתיד הרחוק או אולי, בעתיד הלא כל-כך רחוק.
לא צריך להימנות על הנביאים בעם על-מנת לראות כי העתיד צופן לנו מדינת הלכה וגם לא צריך הרבה דמיון על-מנת לקבוע איך היא תיראה - צריך רק להציץ מסביב, לאחת ממדינות "בני דודנו" ולהבין לאן אנו הולכים. היחס הבלתי נסבל לנשים הוא רק קצה הקרחון.
אין צורך להיות נביא זעם ולהיכנס לתיאורים על אופן החיים במדינת הלכה - כל אחד עם יכולת הדמיון שלו או בהיעדר יכולת כזו, על ההסתכלות בשכנתנו אירן או כל מדינה דומה אחרת. לעומת זאת, אנסה להתמקד במה עלינו, על הרוב שאינו חרדי או דתי, לעשות ומהר.
הפתרון לבעיה הוא פתרון שאומץ במרבית מדינות המערב, אליהן רובנו רוצים להידמות - הפרדת הדת מהמדינה.
הפרדה כזו תיצור מצב שלא ניתן יהיה עוד לכפות דעות מיעוט על הרוב, שכן מקבלי ההחלטות לא יהיו תלויים בלשון מאזניים של מיעוט זה או אחר, בהרבה מקרים לשון מאזניים של מפלגה המייצגת סקטור דתי. מי שירצה לא לעבוד בשבת, לא יבחר מקום עבודה העובד בשבת; אחרים שלא איכפת להם או המבקשים תמורה גבוהה יותר לשעת עבודתם, יוכלו לבחור גם בעבודה בשבת. מי שירצה בשר כשר, יתכבד וישלם גם את משכורתו של משגיח הכשרות; במדף אחר יוצג למכירה בשר לא כשר ומי שרוצה, יוכל לרכשו במחיר זול יותר מהבשר הכשר. מי שירצה, יתחתן (או חלילה, יתגרש) ברבנות ואחרים, יעשו זאת באופן אזרחי, ללא צורך בהגדלת היקפי התיירות הנכנסת של קפריסין אליה תמיד יוכלו להגיע במסגרת ירח הדבש.
אני סבור שמהלך של הפרדת הדת מהמדינה רק יקרב אנשים נוספים לדת, כאלו שיש להם זיקה לדת אך סולדים מהשימוש שעושים בה פוליטיקאים ומהכפייה המצויה בחלק נרחב של חיינו. נראה כי אין צורך במתן דוגמאות איך מתערבת הדת במעשינו, גם לכאלו שאינם מעוניינים במעורבות שכזו.
אני מעריך כי יש היום (עדיין) רוב בהנהגה שאינו רואה בעין יפה את הכיוון אליו אנו צועדים, כיוון שהפיכתנו למדינה הדומה לחלק משכנותיה המתאפיינות בהיותן מדינות הלכה וכל מה שעליהן לעשות זה להניח הצידה את המחלוקות ביניהן, להתאחד ולפעול לחקיקה מקיפה שתיצור את ההפרדה בדרך לחיים דמוקרטיים, חיים בהם יחיו אנשים לפי ראות עיניהם ללא שיכפו עליהם חוקים ותקנות שמקומם בהיסטוריה הרחוקה.
אם לא יתאחדו הגורמים החילוניים בקרב מנהיגינו מהר ויחוקקו את החוקים המתאימים, זה יהיה אבוד, שכן המגזר החרדי מתחזק והוכיח חזור והוכח כי הוא יכול לשמור על מעמדו כגורם שאי-אפשר בלעדיו בהיותו לשון מאזניים בשיטת בחירות שכל פעם מחדש יוצרת שלטון שלאו-דווקא מביא לידי ביטוי את רצון הרוב בעם.

תאריך:  22/11/2009   |   עודכן:  14/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האישה בטלית - קפיצה אל העתיד
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
גברים מגורשים מביתם רק בגלל
ירון זכאי  |  22/11/09 17:59
2
ועכשיו חסר רק שגברים יילדו
הרשלה  |  22/11/09 19:07
3
מתיוונים מודרנים החוצה
יהודי אמיתי  |  22/11/09 20:04
4
מיתממים עלובים
משה, עורך-דין  |  22/11/09 21:31
5
האשה בטלית
איציק כהן  |  30/11/09 15:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יניב אקרמן
על שלום אתה מדבר? שלום יקרה פה לדעתם של מרבית ערביי ישראל, רק כשאני ואתה לא נהיה כאן    תגובה למאמרו של עוזי אורנן
יצחק קריספל
דניאל בן-סימון הפך בתוך שנה לחבר-כנסת של אף אחד, במפלגה של שום מקום ובתפקיד ה"בכיר" שום דבר. כמה מוכשר...    ח"כ תועה
עמוס גבירץ
המשפט הישראלי בחר להתעלם מהחוק הבינ"ל ופסק בניגוד לחווה"ד המייעצת של ביה"ד בהאג    אין בעולם סמכות גבוהה מביה"ד בהאג
אלכס נחומסון
הארגון, שמתיימר להיראות ככס הקדוש של ישראל, איבד לחלוטין את אמינותו ואת אמון הציבור בו, אך זכה באהבת כל שונאינו
יואב יצחק
ראש הממשלה עומד להוביל לתקלה גדולה: בחירת יועמ"ש מתוך רשימה מוגבלת ש"בישל" תאודור אור תוך ניגוד עניינים חמור ופלילי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il