X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על אף הספקות שהועלו בשנים האחרונות - השמועות על מותה של הפרשנות התכליתית היו מוקדמות מדי לפחות כאשר מדובר בתחום המיסוי
▪  ▪  ▪

בשנים האחרונות, ובייחוד לאחר הלכת ביה"מ העליון בעניין פוליטי (ע"א 8569/06), היו שפירשו שעידן הפרשנות התכליתית הגיע לקיצו, וכעת נוטה המטוטלת שוב לכיוון הפרשנות המילולית, ולו במחיר פגיעה בתכלית החוק ובעקרון גביית מס אמת. לדעתנו קביעה זו אינה משקפת את המצב המשפטי לאשורו, כפי שהוא עולה מן הפסיקה האחרונה.
ביום 10.11.09 ניתן ע"י ביה"מ המחוזי בחיפה פסק דין בעניינה של עיריית נהריה במסגרתו סוקרת השופטת וסרקרוג בצורה נרחבת ומקיפה את פרשנות בתיה"מ ומצביעה על המגמה ליתן תוקף לעקרון גביית מס אמת, ולו במחיר סטיה מלשון החוק. פסק הדין עוסק אמנם בנושא שאינו קשור במישרין בנדל"ן (סטייה מלשון תקנות המטילות חיוב בהוצאות עודפות על כלי רכב עירוניים, כאשר הם משמשים לצרכים עסקיים). ואולם, בעת תיחום המסגרת המשפטית, סוקר ביה"מ הלכות לא מעטות בהן ניתן התוקף לפרשנות התכליתית, ובכללן הלכות לא מעטות מתחום מיסוי מקרקעין. כך לדוגמה, מוזכרת הלכת מירון (ע"א 3988/00) במסגרתה נקבעה האפשרות לסטות מהוראות סעיף 22 לחוק מיסוי מקרקעין לעניין קביעת שווי הרכישה במקרה של מכירת חלק מהמקרקעין שנמכרו. מוזכרת גם הלכת אינטרבילדינג (ע"א 1527/97) לעניין האפשרות לסטות מנוסחת חישוב הוצאות מימון והנהלה וכלליות בידי קבלנים), והלכת מ.ל. השקעות (ע"א 4271/00) לעניין הכרה בהוצאות מימון כנגד השבח אף בהיעדר סעיף מפורש.
ביה"מ מתייחס במפורש גם לפסק הדין בעניין פוליטי וקובע במפורש כי "אין בפס"ד פוליטי כדי ללמד על הכלל", ומחזק את דבריו גם בפסיקה נוספת כדוגמת פסקי הדין בעניין קלס, ו - ורד פרי (במס הכנסה) ואף פסק הדין בעניין גבריאלי שנסקר על ידינו לאחרונה במסגרת טור זה בו נשללה סמכות מנהל מס שבח להגביל ניכוי הוצאה מהשבח בטענה שהינה מוגזמת.
לאור הפסיקה קובע ביה"מ במפורש כי "בתחום דיני המס יש להעדיף פרשנות לפיה חזקות שנקבעו יש לראותן כחזקות הניתנות לסתירה, מתוך מגמה להעדיף קביעת מס אמת על בסיס נתונים עובדתיים אותם יכול להציג הנישום...עקרון היסוד הוא הוצאת מס אמת על יסוד הכנסת אמת".
אכן דברים כדורבנות, הראויים ליישום בתחום דיני המס בכלל, ובתחום מיסוי המקרקעין בפרט ונזכיר רק מספר דוגמאות בהקשר זה: כך, יש לגזור מעקרון מס האמת את הצורך להפחית את מרכיב הפחת משווי הרכישה אך ורק במקרה בו אכן נוכה הפחת במס הכנסה.
מטעם דומה יש להכיר בזכות לנכות הוצאות מימון במס שבח גם במקרים בהם ההלוואה הינה מ - "קרוב" (לכאורה בניגוד להוראות סעיף 39א לחוק מיסוי מקרקעין) ככל שהיא אכן משקפת ריבית שוק. מטעם זה, יש גם מקום לאפשר פתיחת שומה לשם התרת ניכוי גם לאחר חלוף 4 שנים, וזאת ככל שאין מדובר בהתרשלות של הנישום. הדברים יפים בייחוד להוצאות כגון היטלי השבחה לרשות התכנונית או דמי הסכמה למינהל, הוצאות המתגבשות רק לאחר הליכים האורכים שנים ארוכות, ולפיכך אי התרת ההוצאה תפגע באופן בלתי מוצדק בנישומים - בניגוד מפורש לעקרון גביית מס אמת.

תאריך:  25/11/2009   |   עודכן:  25/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרשנות התכליתית בתחום המיסים חיה ובועטת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סטפן גוברמן
הבעיה של סטארטאפיסטים במקרים רבים היא שהם אינם מנוסים ולפיכך, אינם מבינים עקרונות מרכזיים בניהול העסק שהקימו
ד"ר אברהם בן-עזרא
נוהג מגונה פשה בקרב המומחים, ברובם, המתמנים על ידי בתי המשפט: הם רואים ליקויים, ולא מעבירים את המידע העובדתי והמקצועי בשלמותו לידיעת בית המשפט
משה שפריר
פרק זכרונות קצר: הייתי ה"בּוס" של דוד בּן-גוּריון בּשׂדה-בּוֹקר בּתחילת 1955, ואוכל לומר על ה"זקן" היקר כי היה ממושמע וחרוץ
עו"ד עוז גדות
הגישה המצדדת בעסקת שליט, אנושית ככל שתהא, נובעת מאובדן מתמשך של מנהיגות אמיתית ואובדן מתמשך של קוהרנטיות בצדקתנו
אורן פרסיקו
עשרות כתבים מאתרי העיתונים המקוונים רואיינו לצורך מחקר אקדמי, שהעלה כי לא התגבשו ברשת דפוסי עבודה ייחודיים   מנגד, לא נמצאה אינדיקציה לעדיפות מקצועית של עיתונאי הדפוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il