X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם אם אין דין פלילי האוסר על המתמודדים לראשות הלשכה תרומות בהיקפים גדולים, הרי קבלת תרומות בהיקפים אלו היא בבחינת "כשר אבל מסריח" הגיע הזמן שהלשכה תחשק את חבריה בכללים המגבילים קבלת תרומות
▪  ▪  ▪
מאיפה התרומות? [יח"צ]
אף אחד אינו טיפש או תמים על-מנת לחשוב ש"תרומה" בסך מאות אלפי שקלים ניתנה סתם כך בשל הזדהות רעיונית בלבד. מי שנותן תרומה בסדר גודל כזה סביר להניח שהוא מתייחס אליה כהשקעה ומצפה לתמורה, והשאלה מה הייתה התמורה שהובטחה ומה התמורה שניתנה בפועל. כאן ראויים עורכי הדין לקבל הסברים ואני מקווה שיינתנו.

כרבים אחרים, גם אני קראתי את הממצאים של תחקיר "כלכליסט" הנוגע לראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון. אולי זה נוגד את התקינות הפוליטית אבל אודה על האמת: שנתי כעורך דין אינה נודדת במיוחד מכך שחברה בבעלותו התפרנסה בדרך זו או אחרת מפרסום שירותי מין - כל עוד העיסוק בכך לא היה משום עבירה על החוק.
הממצא בתחקיר שטרד את מנוחתי, ואשר לא הוכחש עדיין לצערי, הוא העובדה כי מסע הבחירות מומן על-ידי תרומות עתק של חבריו לסיעה של ראש הלשכה. במיוחד הפתיע אותי הפרסום שראש הלשכה הקודם השתתף במימון מסע הבחירות של היו"ר הנוכחי בסכומים של מאות אלפי שקלים.
"כידוע, תרומות למימון בחירות ולמפלגות אינן חידוש ובשל הסכנה הכרוכה בתרומות גבוהות מצד אילי הון ובעלי אמצעים נוצקו כללים מחמירים וכך נכתב באתר מבקר המדינה:
"תרומה כספית למפלגה היא ביטוי להשתתפות התורם בהליך הדמוקרטי. באמצעות התרומה, כמו באמצעים אחרים (הצבעה בבחירות, התנדבות ועוד), התורם מקדם את המפלגה המייצגת את עמדותיו. ואולם, תרומות בסכומים גדולים עלולות ליצור קשר בין הון לשלטון. שכן יש חשש שיינתנו בבחינת "שלח לחמך על פני המים", מתוך תקווה לקבל תמורה בעתיד, וייצרו אצל נבחרי הציבור שקיבלו אותן הרגשת מחויבות כלפי התורמים, שתשפיע על שיקול דעתם בהגיעם לשלטון."
מכוח חשש זה הוגבלה תרומת אדם פרטי למפלגה לסך 1,900 ש"ח בשנת בחירות [ב-2006] מה שנכון וראוי בהליך הפוליטי כוחו יפה שבעתיים בבחירות בתוך איגוד מקצועי. לשכת עורכי הדין אינה גוף פילנתרופי, או גוף שמטרותיו פילנתרופיות, על-אף שיש לה תפקיד חברתי. אף אחד אינו טיפש או תמים על-מנת לחשוב ש"תרומה" בסך מאות אלפי שקלים ניתנה סתם כך בשל הזדהות רעיונית בלבד. מי שנותן תרומה בסדר גודל כזה סביר להניח שהוא מתייחס אליה כהשקעה ומצפה לתמורה. והשאלה מה הייתה התמורה שהובטחה ומה התמורה שניתנה בפועל. כאן ראויים עורכי הדין לקבל הסברים ואני מקווה שיינתנו.
העובדה שבדיני הבחירות למוסדות לשכת עורכי הדין אין הגבלות על גובה התרומות ואין כל חובה לחשוף את זהות התורמים אינה מהווה צידוק לכל דבר שנעשה. נבחרי הלשכה הם "עובדי ציבור" כהגדרת מונח זה בחוק העונשין. למרות היעדר כללים מסדירים עדיין ניתן עקרונית לבחון את מעשיהם בראי המשפט הפלילי.
איני מסיק מסקנות ביחס לפרסומים האחרונים, שכן העובדות במלואן אינן מונחות בפניי וטרם הובהרו. אך הטענה לפיה בהיעדר כללים מסדירים, כפי שהדבר קיים בחוק מימון מפלגות, מתאפשר חופש פעולה מלא בתחום מימון הבחירות בלשכה אינה מקובלת עלי, ולעניות דעתי אינה נכונה. אם מועמד קיבל לדוגמה כספים על-מנת להבטיח לתורם טובת הנאה, לאחר היבחרו, לא מן הנמנע שמדובר גם במעשה אסור על-פי החוק.
יש לקוות שהפרסומים האחרונים יטלטלו כהלכה את לשכת עורכי הדין. הלשכה היא גוף הפועל מכוח החוק [ואני מקווה מאד כי תהפוך בעתיד לארגון וולונטרי] ועליה לשמש דוגמה להתנהלות תקינה. אני קורא למועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לגשת ללא דיחוי לניסוח והתקנת כללים מחמירים בכל הנוגע לקבלת תרומות לבחירות למוסדות הלשכה וגילוי רשימת התורמים. זו לא צריכה להיות מלאכה קשה במיוחד. הכללים קיימים ורק צריך להתאימם. אני מקווה שכל נבחרי הלשכה יאמצו פנייה זו בדחיפות וייגשו למלאכה.

תאריך:  25/11/2009   |   עודכן:  26/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להגביל תרומות בבחירות ללשכת עורכי הדין
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין מה אומר עו'ד יורם שפטל  ל"ת
מתעב יורם שפטל  |  27/11/09 16:47
2
לכותב לא מפריע כעו"ד שהראש שלו
מסייע לשרותי מין  |  27/11/09 20:13
3
יורי גיירון אדם נחמד
תחת מסריעך  |  28/11/09 18:51
4
את לשכת עו"ד יש לפרק
אחד העם  |  29/11/09 17:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
מה הייתה חונטת השמאלנים, כנופיית "שלטון החוק" מבקשת, לו היועמ"ש הבא יהיה איש ימין? כמובן, לפצל, ומהר    על צביעותה ועל טפשותה כל כנופיית "שלטון החוק"
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
על אף הספקות שהועלו בשנים האחרונות - השמועות על מותה של הפרשנות התכליתית היו מוקדמות מדי    לפחות כאשר מדובר בתחום המיסוי
סטפן גוברמן
הבעיה של סטארטאפיסטים במקרים רבים היא שהם אינם מנוסים ולפיכך, אינם מבינים עקרונות מרכזיים בניהול העסק שהקימו
ד"ר אברהם בן-עזרא
נוהג מגונה פשה בקרב המומחים, ברובם, המתמנים על ידי בתי המשפט: הם רואים ליקויים, ולא מעבירים את המידע העובדתי והמקצועי בשלמותו לידיעת בית המשפט
משה שפריר
פרק זכרונות קצר: הייתי ה"בּוס" של דוד בּן-גוּריון בּשׂדה-בּוֹקר בּתחילת 1955, ואוכל לומר על ה"זקן" היקר כי היה ממושמע וחרוץ
רשימות נוספות
דן מרידור לדין משמעתי  /  ספי קיני
השר שנתפש הכי מושחת  /  עידן יוסף
מדד השחיתות: ישראל במקום ה-32  /  ספי קיני
העשור הראשון של האלף השלישי  /  שולמית קיסרי
בפני הציבור בישראל  /  עו"ד אמנון לורך
מושחתים נמאסתם ונתפסתם  /  אריה אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il