X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשהחיילים המתנגדים לפינוי מודיעים כי יהודי לא יפנה יהודי, מה הם מודיעים? הפולמוס - לא על הסרבנות אלא על המדינה
▪  ▪  ▪
איציק וולף
הסרבנות - סרטן שעלול להתפשט אם לא ייגדע

קוד צה"לי לסרבנות ולהנפת שלטים
הרב ישראל רוזן
משעלתה שאלת הסרבנות הפוליטית במלוא עוזה הימני, הגיעה העת לעגן את הנושא בחוק, או לפחות ב'קוד אתי' * להלן הצעת פתיחה
לרשימה המלאה

מי שכופר בסמכות של בית משפט ואינו מקיים את פסיקותיו מפני שהן בטלות ומבוטלות מעיקרן, אינו סרבן. סרבן מכיר בסמכות להלכה, אולם אינו מקבל על עצמו לבצע הוראה מסוימת מהוראותיה למעשה. המילה 'סרבן' נכנסה ללקסיקון היהודי במשנה במסכת ברכות. היא תמימה להפליא. אם בבית הכנסת מכבדים הגבאים המוסמכים אדם לעבור לפני התיבה, והוא דוחה הבקשה אם מפני שהוא צנוע, אם מפני שקולו בוגד בו באותו יום, אין בכך קריאת תיגר על סמכות הגבאים, אלא מפני שאותו אדם מכבד את סמכותם דנה ההלכה אם הוא רשאי בכל עת או איננו רשאי אלא בנסיבות מסוימות לסרב למלא אחר מצוות הממונים על הציבור.
לעניין הלכתי אחר. בית המשפט, המזמן עד או נתבע או כל כיוצא באלה, ומטעמים שונים אותו אדם המכבד את סמכות בית הדין אינו נענה לזימון, רשאי בית הדין לקבוע שהוא סרבן על כל המשתמע מכך משפטית. אבל מי שמודיע כי אין לבית הדין סמכות לדון אותו לא מלכתחילה ולא בדיעבד, לא לזמן ולא לקנוס, אינו סרבן. אותו אדם קובע כי הוא והמדינה חגים במסלולים שונים סביב למקור אנרגיה שופטת ופוסקת מרכזית שונה והסרבנות אינה נושא כלל. הסמכות היא הנושא.
המחשבה המציקה הזאת מלווה כל מי שעוקב אחר המתרחש בסוגייה שאנו מתעקשים משום מה לקרא לה 'סרבנות' ולוואי שהייתה מלווה גם כל מי שמעורב בגופו ובנפשו במעשים, או בעידודם של מעשים, או בהגנה על מעשים בסוגיית הציות לפקודות צה"ל. מה האמת, הערומה והכואבת, מקבלים את סמכות הממשלה לפנות מתיישבים מהתנחלויות לא מורשות או לא-חוקיות, היינו הך, או לא מקבלים ופוסקים כי לעניין פינוי מארץ ישראל אין לממשלה סמכות כלל והסמכות הקובעת היא רבנית? (בלי להיכנס כמובן לשאלה אם בכאוס הפסיקתי המפלג את שומרי התורה לכתות כתות נאמנות כמובן כולן, יש בכלל משמעות להתלות בסמכות רבנית).
התשובה האמיצה לשאלה הזאת היא קריטית. מה עומד על הפרק? קבלת המערכת הדמוקרטית, השופטת, המבצעת והמחוקקת כמערכת המוסמכת היא לבדה להורות ולקיים הוראותיה, ומיצוי הזכות לא למלא אחר פסיקותיה ולשאת בתוצאות המשפטיות הנלוות בהכרח, או הפקעת נושא ההתיישבות מן המערכת הדמוקרטית מכל וכל והכפפתו למקור סמכות אחר? שלט המונף בצבא מה הוא מודיע או מה הוא שואל אם לא של מי הוא החייל, של המערכת הדמוקרטית בלי תנאי, או של מערכת אחרת, הסובלת את הראשונה על תנאי?
אינני דורש מן הרבנים המעודדים בגלוי או בנגרר או במרומז או במשתמע את הבחורים להציג היום לראווה את החלטתם שלא לציית ביום בו תבוא פקודה למפקדיהם, להודות בריש גלי כי לא מדובר על סרבנות כלל אלא על משהו חמור הרבה יותר. הם יודעים את האמת. הם פועלים על פיה. הם נאבקים על ניצחונה. אבל מן הצעירים המדמים לנפשם כי הם נאבקים בתוך הדמוקרטיה על הדמוקרטיה בלי להעמיד אותה בסימן שאלה שיש לו עוצמה של סימן קריאה, מן הצעירים יש לדרוש מענה על השאלה הקריטית, סרבנות או כבר מעבר לסרבנות. כשהם מודיעים כי יהודי לא יפנה עוד יהודי, מה הם מודיעים? כי הממשלה מוסמכת לפנות יהודים אך הם לא יוכלו לעמוד בפני צו מצפונם ויסרבו למלא פקודה, או כי הם לא יצייתו מפני שהממשלה אינה מוסמכת מלכתחילה להורות על פינוי. זהו הבדל קיומי.
התשובה על השאלה הקריטית מפחידה, ועל כן לא רוצים לשאול אותה, לא בממשלה ולא בציבור, ומעמידים את המחלוקת כאילו מי יפנה הוא ליבת הפולמוס, צבא ההגנה שלא נועד אלא לאסור מלחמה על האויב, או כוח שיטור שהוא היחיד המוסמך לאכוף את החוק על האזרחים. מדוע? כי כל עם ישראל הוא צבא אבל לא כל אחד הוא שוטר? ושוטר הסר למצוות רבניו, יפנה ויציית לממשלה? ויניחו לו? ולו כל ישראל הוא משטרה, יכשירו הפינוי הכשרה הלכתית?
ברור לכל כי אם יש לממשלה סמכות להורות על פינוי היא אינה יכולה לאכוף סמכותה על-ידי המשטרה בלבד, ומי שדורש כי תעשה כן דורש כי תוותר על זכותה לאכוף את החוק מכוחה היא מושלת. על כן, גם מן הבחינה הזאת, צבא העם או משטרה אינם אלא הסוואה לשאלה הגדולה המוצבת זה מכבר לעינינו באותיות גדולות, שכל יודע קרוא אינו יכול להתעלם מהן אלא אם כן הוא עוצם את עיניו - יש מדינה או אין מדינה, היום, כמות שהיא, לא לעתיד לבוא, לא רק בתנאי שהרוב המושל בה הוא הרוב הנכון. זה מזמן איננו מתפלמסים עוד בתוכנו על המדינה הפלשתינית בלבד. אנו מתקרבים והולכים למצב בו ניאלץ להודות, בפני עצמנו ובפני כל חולמיה ומקימיה ובוניה ומגיניה של הארץ הזאת, כי הפולמוס הוא על המדינה היהודית.
ואל תתהו מה עושים. צעירי ישראל, אם אך תוצג לפניהם באומץ, בנקיות הדעת, בלי רטוריקה מניפולטיבית, בהגינות, השאלה הקריטית - יש מדינה או אין מדינה - לא יתנו, גם אם הם נאמניה הגדולים של ארץ ישראל, להכות בה חלילה את מדינת ישראל. זאת עשו. דברו עימהם דברי קשט ואמת וסימכו עליהם. הם לא יכזיבו.

תאריך:  26/11/2009   |   עודכן:  27/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסרבנות אינה נושא, הסמכות היא הנושא
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב הפונדמנטליסט במומו פוסל
מטאטא  |  26/11/09 22:39
2
כמה שאלות למר מאיר
יהודי כואב  |  26/11/09 22:44
3
הכותב אינו מבין מהות יהודי דתי
יגאל הירושלמי  |  26/11/09 22:51
4
המשמעות היא לא למלא פקודה נבזי
פלפול ביצים  |  27/11/09 07:19
5
צודק הכותב לחלוטין
אלישמע  |  27/11/09 08:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס נחומסון
כל מה שהצלחתי להבין מפעילותו של הנגיד מסתכם בריבית    הבנתי שלסטנלי פישר יש סמכות חשובה ונכבדה – להחליט על העלאת הריבית
עו"ד אברהם פכטר
החלטת בג"צ בעניין בית הכלא העלתה לדיון את נושא ההפרטה    על ההבדל בין העברת סמכויות שלטוניות לבין העברת סמכויות למתן שירותים
בעז העצני
בנפול משלתו הבטיח אולמרט "עוד תתגעגעו אלי", ואפילו הוא לא האמין לעצמו    אך נבואתו מתגשמת - כן, על-ידי בנימין נתניהו
ח"כ אנסטסיה מיכאלי
הרעיון שכל ח"כ יסתובב כשמעליו מרחף ה"שווי" הכלכלי שלו - מקומם    מדוע אסור לח"כים לשתף פעולה עם הגימיק התקשורתי
ד"ר מוטי גולן
יעקב משמש כ"מודל לחיקוי" לכל יהודי ויהודי, בכל אתר ואתר ללמידה, הפנמה וביצוע "הלכה למעשה" בעבודת ובאהבת ה' יתברך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il