X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוא הצליח בבחירות לנשיאות עם הסיסמה "כן, אנחנו יכולים", אך דבר משמעותי אחד לא התרחש במשטר אובמה בשנת כהונתו הראשונה
▪  ▪  ▪
קמפיין בחירות מוצלח בצד כהונה לא מעשית. נשיא ארה"ב ברק אובמה [צילום: AP]
מתקפת אובמה
שולמית קיסרי
פרס נובל לשלום לאובמה נראה כמו מתקפת-רעש מעצבנת; מסע מכירות שעבר את כל גבולות הטעם הטוב; מנת-יתר גבולית שהציבור לא יכול לעמוד בה; כבוד מפוקפק ומיותר להישג שלא נולד; אי-נעימות ולחץ תקשורתי שיוצר חוסר מנוחה בעולם מבולבל שאיבד את הכיוון * די, שקט כבר!
לרשימה המלאה

שפת הגוף של אובמה ושל נתניהו
שולמית קיסרי
בעוד הנשיא האמריקני משדר קלילות, ביטחון וכריזמה, ראש הממשלה הישראלי משדר כבדות, חוסר ביטחון והססנות
לרשימה המלאה

ביטוי צרפתי ידוע אשר נכנס בלשון המקורית לשפה האנגלית אומר כך: plus ca change, plus c'est la meme chose. פירושו של הביטוי הנפוץ אומר: "ככל שהדברים משתנים - כך הם נשארים (בדיוק) אותו הדבר". הביטוי רלוונטי לגורלה של סיסמת הבחירות המלהיבה של ברק אובמה Yes We Can, שעומדת למבחן מאז נבחר לנשיא.
ב-20 לינואר 2008 הושבע אובמה לנשיא ארה"ב. הסיסמה שהלכה איתו משך חודשים ארוכים, הפכה מסיסמת בחירות לאמונה שסחפה אמריקנים רבים. אזרחי רבים באמריקה, שמעולם לא יצאו להצביע, הפכו למצביעים אקטיביים ונתנו לאמריקה את הנשיא ה-44 נישא על כפיים של רבים, אמריקנים ומעריצים מחוץ לאמריקה. מאחורי הסיסמה המבטיחה Yes We Can לא עומד אדם ריק מתוכן אלא גבר אינטליגנטי ונחוש בעל סיפור חיים יוצא דופן. בנם של אזרחית אמריקנית לבנה מהוואי שנישאה לגבר שחור מקניה שבאפריקה אותו הכירה באוניברסיטה בהוואי, הוא ברק אובמה. הוריו של הילד התגרשו ואמו נישאה לגבר אינדונזי שהעביר את אובמה ואמו לגור בג'קרטה, אינדונזיה, שם שהו שנים לא מעטות. אובמה ומשפחתו חזרו לחיות בהוואי כאשר הנער, ואחר-כך האיש הצעיר, הוא תלמיד מצטיין, שקצר תארים, שהפך לסנאטור ולאיש פוליטי משכיל ונאור, כריזמטי ושאפתן.
במהלך חייו נולדו לאביו של ברק אובמה ילדים נוספים בקניה וכן ילדה אמו ילדים לבעלה האינדונזי. לאובמה יש לא מעט חצאי אחים ואחיות מכל הגזעים, מה שאולי, בין השאר, הפך אותו לאדם פלורליסטי עם תפישת עולם רחבה ופתוחה. איש שמאמין כי כל הגזעים, הדתות והתרבויות - כולם שווים ויכולים לחיות בשלום ובאחווה.
אם Yes We Can מיוחס לשינוי הגדול בו אדם צבעוני הפך לנשיא ארה"ב, אכן יש הרבה משמעות לסיסמה של אובמה. דבר משמעותי ביותר התרחש באמריקה, שבה האיש החשוב מכולם ובעל ההשפעה מספר אחת, הוא אדם צבעוני נשוי לאישה שחורה. השינוי וההערכה, התמורה שחלה במחלקת הדעות הקדומות המושרשת במוחם של רוב בני האדם, הפכה בזמן קצר לעובדה של כבוד ל"אחר" - תופעה חדשה שאין לה דוגמה בעבר, לפחות לא בעבר של ארה"ב. אובמה הוא אדם מיוחד בעל אישיות ונוכחות בולטת וחריגה, הוא מצטיין בכמות בלתי נלאית של חשיבה חיובית, רצון טוב, אידיאלים ורעיונות מרגשים שהוגה הוא במוחו החריף ובמחשבתו הצלולה, ושהוא מפליא לבטא במילים. רק שכמה דברים עקרוניים, שהיו בבסיס תפישת העולם החדשה שלו, כבר נראים כאנכרוניזם רעיוני מול המציאות הפוליטית בעולם.
להושיט יד לציר הרשע
אובמה אולי יצליח להנהיג ביטוח בריאות ממלכתי בארה"ב ואולי לא. אולי הסיסמה תשמש לו אז שוב בנאום ההכרזה על ביטוח בריאות לכל אמריקני. אבל הגישה החיובית בנושא ארצות ציר הרשע לא הוכיחה את עצמה, בלשון המעטה. אירן, שאובמה התייחס בכבוד אל נשיאה אחמדינג'אד ו"נתן לו צ'אנס", רק מתעצמת בתוכניתו השאפתניות וביצריה. אחמדינאג'אד מתחזק בעיני עצמו, ובעיני בני עמו, ובוודאי בעיני הקולגות, שליטי מדינות ציר הרשע ועוזריהם. אירן פועלת בחלל עצמאי ונכון לעכשיו מצפצפת על סנקציות ועל נזיפות שהיא מקבלת משליטי אירופה, ארה"ב, סין וועדות של האו"ם.
אין מנוס מהמסקנה שהאמריקנים "ירדו" על הנשיא שלפני אובמה, ג'ורג' בוש, על לא עוול בכפו. הפכו אותו לבדיחה. הנה אובמה, שהושיט יד לכל אויבי אמריקה והיה בטוח שנפתח בעולם דף חדש, ממשיך את מדיניות בוש, באפגניסטן ובעירק. מול אירן הוא מגלה חולשה מביכה שהיא עצמה כבר הפכה לבדיחה עצובה ומול הפלשתינים עושה אובמה שרירים נגד ישראל. בקיצור, שום דבר שונה לא קרה במשטר אובמה בשנת כהונתו הראשונה. משלוח של 30 אלף חיילים אמריקנים נוספים לאפגניסטן מבהיר כי ככל שהכל משתנה כביכול - הכל בעצם נשאר אותו הדבר. בעירק ממשיכים השיעים והסונים לפוצץ זה את זה בפיגועים על גבם של חיילים אמריקנים. הכל מבינים שהתאריכים שנותן אובמה היום ליציאה מאפגניסטן ומעירק (והוא נותן תאריכים!) הם סוג של משאלת-לב ולא תוכנית שתצא לפועל.
אובמה, שהיה בטוח שתהיה לו השפעה מבורכת של Yes We Can על הסכסוך הבלתי נגמר בין הישראלים לפלשתינים, יכול רק להביט בעיניים כלות איך לא קורה כלום. אין מו"מ, אין סימנים למו"מ ובמקביל לאחמדינג'אד, גם אסד של סוריה וראשי החמאס מרימים ראש בביטחון עצמי שמעולם לא היה להם בעבר. הדבר היחיד שהשתנה כביכול הוא כיפוף היד של ישראל בנושא ירושלים, שלא נראה כרעיון נכון לפתרון הסכסוך. שום דבר לא משתנה ואובמה, שהצליח כל כך יפה בקמפיין הבחירות, לא מצליח בינתיים לחולל שום שינוי.
בעיניים כלות
העולם שאהב את אובמה, איש צעיר יחסית ומלא רעיונות, מתחיל להיות ציני מול המציאות. הגבר שנטע באנשים רבים ציפיות רבות נראה כמזגזג בין דעותיו שלפני היותו נשיא לבין המעשים שננקטים על ידו היום. היופי שהיה בנשיא החדש שידע לטעת תקוות במיליוני בני אדם, הולך ומועם. יותר מתמיד, ובגלל המצב הכלכלי הקשה בארה"ב ובעולם, היה צורך באיש כאובמה שיהיה לכולנו יצרן של תקוות. לא בטוח שאנשים רבים, חולמי חלומות ושאפתנים, היו רוצים ברגע זה להיות במקומו של נשיא ארה"ב.

תאריך:  04/12/2009   |   עודכן:  04/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אובמה, Yes We Can?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אובמה הוא תאונת בחירות
מרק_טווין  |  4/12/09 16:26
 
- טעות בחירות? ל"ת
גם שרון.  |  5/12/09 11:16
2
האמריקאים הממוצעים תמימים מדי
ישמעאל  |  4/12/09 17:58
3
השאלה המתבקשת מעולם לא נשאלה
נב  |  5/12/09 16:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מוטי גולן
כיצד אנו, צאצאי יעקב אמורים להתנהג ובמיוחד כיצד מנהיגינו אמורים להתנהג בבואם לקבל החלטות מדיניות הרות גורל?
בוקי נאה
זהו מקום המפלט של מי שעברו ערב 'לאפ-דאנס' של חשפניות והתחממו בלא להשתחרר    אסור לסגור אותם אם לא רוצים עוד אנסים מחוץ למועדונים
דודו כהן
מאז ירד שי גבסו מהבמה בניצנים, אחרי שזכה במקום השלישי בגמר 'כוכב נולד', הוא השתנה לגמרי. כבר לא כוכב פופ צעיר ששר מיינסטרים כמו 'יום ועוד יומיים', אלא אחד שיורד ל'חפירות', מתעסק בקשיים האמיתיים של החיים ומצליח לא פעם לצאת משם בעזרתו האדיבה של הרב קוק
ראובן לייב
הישראלים שהיו מגיעים בעבר בהמוניהם לטאבה הפסיקו להגיע ובקושי גם מגיע קומץ תיירים    הטראומה מהפיגוע במקום לא תמה
איתמר לוין
מבקר המדינה רץ לספר לחבר'ה עוד לפני שנכנס למיטה    מינוי וינשטיין ליועמ"ש - המסמר האחרון בתוכנית השר נאמן    עיתונאים עם חכמת חדר מדרגות ביחס לדובאי    ומיהי קבוצת הכדורגל שזוכה למעמד של מכבי ת"א בכדורסל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il