הילד לא רגוע? הוא מתנועע חסר מנוחה בבית? כועס על כל העולם? רגע לפני שאתם לוקחים אותו לפסיכולוג וממכרים אותו לרטלין, נסו לבדוק איתו כמה שיטות פשוטות ויעילות להורדת מפלס הלחץ והעצבים. מדובר בשיטות פשוטות, קלות ולא כרוכות בתרופה מכל סוג - כימי או טבעי. "החסרון" היחיד שלהן - הן לא עולות שקל אחד לרפואה.
1. מגע קרבו את הילד אל חיקכם וחבקו אותו חיבוק חם, ללא מילים. חיבוק הוא מגע מרפא ומרגיע שמוריד אנרגיה לא מאוזנת. גם אם זה נראה מוזר, מהר מאוד תגלו שחום אנושי זה כל מה שאנחנו זקוקים לו בשביל לשחרר את הכעס. לא הסברים הגיוניים, לא שיטות סדורות, רק חיבוק חם מאדם אוהב. אף תרופה לא תחליף את תחושת ההגנה הזו.
2. הקשבה הקשבה אמיתית היא מונולוג ללא הפרעות. אפשר להנהן בראש, לשאול שאלות מנחות, אבל לא לבקר ולא לשפוט. אל תשוו את מה שקרה לילד שלכם לילדים אחרים ובוודאי לא למה שאתם עברתם בגיל שלו. לכל ילד עולם משלו, עם לוגיקה פנימית ותובנות עצמאיות. רק בהקשבה תלמדו מהם החוקים והנורמות שקיימים בעולם של הילד שלכם, ומדוע הוא מרגיש שעבר על החוקים או לא עמד בסטנדרטים שהציב לעצמו.
3. יצירה הפעלה באמצעות ציור היא דרך נפלאה להעביר רגשות. זה לא צריך להיות ציור מורכב. מספיק כמה קווים חופשיים בשביל להבין מה מתרחש בנפשו של הילד. כאשר הילד עובר מעברים רגשיים (אח קטן שנולד, גירושין) הכתמים השחורים בציוריו מתגברים. ואכן, חשיבות גדולה יש לצבעים שבהם בוחר הילד לצייר:
אדום - ילד בעל אופי דומיננטי שחייב להיות במרכז תשומת הלב. אוהב אתגרים ותחרויות ומעדיף כמובן את עמדת המנצח - עבורה הוא מוכן להשקיע זמן ואנרגיה רבה. שימוש מוגזם בצבע זה שכיח בקרב ילדים המגלים התנהגות תוקפנית ואגרסיבית.
צהוב - ילד נבון וסובלני, שיגלה שובבות ושמחת חיים. הוא קשור מאוד למשפחתו ואינו זקוק לחברת ילדים כדי למצוא עניין. הוא בעל עולם פנימי עשיר, יכולת ריכוז טובה ורצון להתנסות תוך נקיטת זהירות.
כחול - ילד בעל קשרים חברתיים רגועים והרמוניים. הוא דורש הסברים הגיוניים ומסרב לקבל תשובה בנוסח "ככה אמרתי וזהו". יש לו עולם פנימי עשיר ומגוון, אך חשוב לו לבטא את עצמו ואת רצונותיו. שימוש מופרז בצבע כחול, יהפוך את התקשורת הנעימה לקרירה, מרוחקת ומאופקת.
סגול - ילד חולמני, בעל דמיון ואינטואיציה מפותחת. דורש התייחסות סובלנית ומתנהל בקצב אישי המתאים לו.
ירוק - ילד שאוהב בעלי חיים ומשחק מחוץ לבית. ניחן בהסתכלות שונה ומרעננת על מצבים, בעל יכולת למידה וצורך בחופש ומרחבים.
4. דמיון מודרך ונשימות חשוב לשבת עם הילדים ולחוות יחד דמיון מודרך, להנחות את הילד אל מקום בדמיון שנעים לו להיות שם ולשלב נשימות מודעות. חשוב לעשות זאת באווירה מותאמת על-ידי הדלקת קטורת ונרות להאיר את הבית ואת האור שבתוכנו.
5. הליכה משותפת חשוב לצאת להליכות משותפות עם הילדים. דרך ההליכה אנו חווים התחברות לאדמה ולעצמנו. כך אנו מחזקים יסודות ואת הקשר ביננו שמביא לאיזון בנפשו של הילד.
6. דוגמה אישית חינוך מתחיל ונגמר בדוגמה אישית. השתדלו להיות רגועים למענכם ולמען ילדכם. צרו אווירה רגועה בבית על-ידי נרות ריחניים, מוזיקה שקטה ומיעוט בסרטים אלימים ורועשים.