X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בכל שיטת משפט משלבים את הישן עם החדש רק אצלנו, כשרוצים לסמן שר משפטים שאינו מאנשי שלומנו, נטפלים לאמירה שלו בנושא כה טריוויאלי
▪  ▪  ▪
הוא לא משלנו, אז ניטפל לכל אימרה שלו[פלאש 90]
. שיטות משפט זרות, מודרניות לחלוטין, התפתחו על בסיס שיטות קדומות, כמו המשפט הרומי, ואין צל של ספק שמבחינה מקצועית הפיתוח המשפטי ההלכתי הוא היצירה המרכזית של עם ישראל. שופטים אלו שאבו השראה מהמשפט העברי ואף ראו בו מקור פרשנות לגיטימי נוסף. אין ספק שאין בכך כל רע והדיון המשפטי רק נמצא מתעשר עקב חיבור זה.

שנת 1979/80 הייתה שנתי הראשונה בפקולטה למשפטים בירושלים ועל הפרק עמדתה הצעת חוק יסודות המשפט אשר ביקשה לנתק בין המשפט הישראלי למשפט האנגלי. ההצעה עוררה את ראשיתה של המחלוקת הידועה בין השופטים אהרן ברק ומנחם אלון, וויכוח תרבותי ומשפטי מנומס שהסתיים כצפוי בניצחונו של השופט ברק. איש לא טען שהשופט מנחם אלון אינו ראוי לכהן בבית המשפט העליון לאור השקפותיו.
עוד לפני כן סברו שופטים רבים שהכירו היטב את מורשת המשפט העברי וההלכה כי לא ייתכן שבנית מדינת ישראל המודרנית תיעשה במנותק מתרבותה ומהשיטה המשפטית המקיפה שפתחה במשך אלפי שנים. שיטות משפט זרות, מודרניות לחלוטין, התפתחו על בסיס שיטות קדומות, כמו המשפט הרומי, ואין צל של ספק שמבחינה מקצועית הפיתוח המשפטי ההלכתי הוא היצירה המרכזית של עם ישראל. שופטים אלו שאבו השראה מהמשפט העברי ואף ראו בו מקור פרשנות לגיטימי נוסף. אין ספק שאין בכך כל רע והדיון המשפטי רק נמצא מתעשר עקב חיבור זה.
כאמור חקיקת חוק יסודות המשפט עוררה מחדש את הויכוח הנושן עד כמה יכולה שיטת המשפט שלנו לשאוב מהמשפט העברי. בדרך כלל הסוגיות בהן התעוררה השאלה אינן נמצאות בכלל בלב המחלוקת הציבורית. האם דיני הערבות שפותחו במשפט העברי רעים מאלו שעוגנו בחוק הערבות? מה היתרון של דיני החוזים בחקיקה האזרחית על הסדרי ההלכה? לקורא הרגיל בוודאי שאין דעה על כך. גם לא ל-95% מהשופטים והמשפטנים וזאת מהטעם הפשוט שאין המשפט העברי מוכר להם. זהו, אגב, טעם נוסף לאי היכולת להחיל את המשפט העברי. אין די שופטים בישראל המכירים הוראות משפט זה היכולים להוות סמכות הלכתית ולהכריע במחלוקות הלכתיות.
עד כאן עולם כמנהגו. המשפט העברי משמש במידת מה מקור פרשני, ישראל אינה מדינת הלכה ואינה צפויה להיות כזו, ללא קשר לזהותו של שר המשפטים ולהשקפותיו האישיות. בעבר היה שר משפטים שדגל בהינתקות מהמשפט האנגלי וחיבור לשיטה הקונטיננטלית הנוהגת באירופה. גם הצעה זו לא התקבלה-שיטת משפט היא משהו שאפילו למחוקק קשה לעשות ללא שינוי בסיס המשטר והחברה.
אפשר להירגע -מדינת הלכה אין ולא תהיה, אבל בכל כנס המוקדש למשפט העברי מקובל עדיין להשמיע אנחות על אי שילוב מספיק של המשפט העברי במשפט החילוני הנוהג ותקוות להחלתו בעתיד. ריטואל זה לא עורר מעולם רושם מיוחד, אלא כאשר קיים רצון בסיסי לחולל מהומה. רצון זה קיים כאן ואין לו דבר ל"סכנות" החלת המשפט העברי. הרצון הוא אחד ויחיד ומתמקד בשאיפה להרחיק מתפקיד שר המשפטים כל מי שאינו נושא חן בעיני העילית המשפטית ועל חוגים מקורבים לה.
אכן אתר עיתון הארץ המנהל מאבק בשר נאמן כבר יצא בכותרת שניפק -איך לא- יו"ר מרצ
"מצער להיווכח ששר המשפטים עצמו מתנכר לערכים המכוננים של מדינת ישראל, והוא אינו נאמן לעקרונות של ממלכתיות ואזרחות", אמר יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון. "הצהרותיו מלמדות על תהליך מדאיג של טאליבניזציה של החברה הישראלית ועל מחוזות ההזיה שאליה גלשה".
לא ידעתי שההינתקות המוחלטת מהמורשת התרבותית היהודית היא ערך מכונן של מדינת ישראל, אבל נניח לזאת כעת. החברה הישראלית אינה עוברת תהליך של טאליבניזציה והייתי מוסיף שאל מחוזות ההזיה גולשים אנשי מרצ לבדם, אבל קביעה כזו לא תהיה מדויקת. ההיסטריה התורנית לא נולדה בשל דברי השר ואינה מיועדת להתמודד עם האיומים ההזויים בדבר סכנת ההיווצרות של מדינת ההלכה. כפי שהובהר הכול בסופו של דבר נובע מאותו מקור-הרצון להדיח שר משפטים "מסוכן". אין חדש תחת השמש ואני מקווה שייסלח לי השימוש בביטוי זה, הלקוח מספר קהלת, הנמנה עם המקורות התרבותיים של הטאליבן.

תאריך:  08/12/2009   |   עודכן:  08/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטאליבניזציה של מר"צ
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
נאמן ידבר , השמאל מיד מנגח !
ישמעאל  |  8/12/09 18:11
2
ומה עם המשפט הרומי? ל"ת
ספינר  |  8/12/09 18:37
3
תקשורת שקרנית
הומו שמאלני  |  8/12/09 18:55
4
מי זה חיים אורון
סער פז  |  8/12/09 20:42
5
כוהנות הטאליבן
מרק  |  8/12/09 22:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
"וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ, ועגל וכפיר ומריא יחדיו, ונער קטון נוהג בם"    על הזאב, הכבש והנער הקטון ברק אובמה
זאב גולדשטיין
בסופו של דבר כל מה שהחמאס ירצה הוא יקבל    סלילת הכבישים והעבודות מתבצעות רק בשעות העומס    בישראל הבנקים חיים בבועה הקיימת רק כאן משום מה, לא רק שרק בישראל הבנק לא משלם ריביות, אלא אף גובה עמלות
אברהם בן-עזרא
כאשר שר הביטחון מאיים להוציא את בני הישיבות ממסגרת צה"ל זהו איום על הצבא כי לא ברור עם מי הוא יישאר בלעדיהם
ניר מן
מה היה הציון של נחום גוטמן בציור? מה עשה לוין קיפניס להר הראשון שלו? ומה גרם לבית הספר של האליטה הציונית להגדיר את עצמו כ"בינוני"?    בוגרי המחזורים הראשונים של הגימנסיה הרצליה שבו והתכנסו, הפעם כפתקים על דש חולצתם של צאצאיהם, והעלו זיכרונות מהימים ההם. גם ניר מן היה שם עם פתק על הדש, ותהה לאן נעלמה הגימנסיה ההיא
רפי מן
יוזמה חדשה בעיתון "דאלאס מורנינג ניוז": עורכי מדורי הספורט והבידור יהיו כפופים למנהלי מכירות    האם הגיע קצה של "החומה הסינית" שנועדה להגן על עצמאות העיתונאים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il