X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מעדיף את האור השמיני לתפארת מדינת ישראל אורו-של-משיח מנצנץ מבעד לחרכי מלכות ישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
"כשמלכו יון גזרו גזירות על ישראל ובטלו דתם...
ונכנסו להיכל... וטמאו הטהרות... וגברו בני חשמונאי...
וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה"
[רמב"ם חנוכה ג, א]

מסרים הרבה תלו באורותיו של חג החנוכה. בכל דור הדגישו בו משמעות המתאימה לאותה תקופה. כל בעל-הגות מוצא באורות החג טעם הלמד לעניינו ולדרשתו. מרובים איפוא אורות החנוכה והם מתפוצצים לשלל גוונים, כדרכו של אור אשר שום כלי לא יכילהו.
מנורת המקדש
יש המוצאים בחג את בשורת המקדש והטהרה; "ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ונעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים" (שבת כא, ב). אורות החנוכייה בישרו משך אלפי שהות גלותנו, ועד היום, כי נקודת הקודש הפנימית נשמרת בטהרתה, בפך קטן חתום, ואש המקדש עתידה לשוב ולהאיר את שמינו. תארו של מתתיהו ככהן גדול הוא לב הסיפור.
אורות התורה
יש המגלים לאור הנרות לא רק את המקדש וטהרתו אלא את כל מסכת התורה והמצוות. הללו נתלים בגזירות היוונים כנגד (קידוש ה)חודש, השבת והמילה (ראשי תיבות חש"מ-ונאים), וטועמים בחג זה את ערך לימוד התורה וקיום מצוותיה במסירות נפש. אורות אלו לחשו את סודם ועודדו את יהודי כל הדורות אשר נאלצו לשמור על דתם בסתר ובפחד מות, מאנוסי ספרד וסביבותיה עד מחנות השואה ו'יהודי הדממה' מעבר למסך הברזל.
מלחמת בני אור
יש שהפנו את הפרוז'קטור לעבר הצבאיות, המלחמתיות והניצחון של "גבורים ביד חלשים, רבים ביד מעטים". הללו רואים בו תקווה לדורות. אור חנוכה זה שימש אבן-יסוד בהקמת 'כח המגן העברי', ובתעוזת כל אוחזי הנשק בתקופה הציונית, למימות 'נילי' ו'השומר' ועד ה'פלמ"ח' וצה"ל. כל אלו רואים בדמותו של יהודה המכבי-המצביא דגל לדורות ומקור להשראת רוח קרב. הללו אימצו בחום גם את יהודית, זו מ'מגילת יהודית' החיצונית, אשר כרתה את ראשו של הליפורנוס, בתבונת נשים ובהעזת גבורה.
אור וצל
יש שערב יותר לעינם האור-מגרש-הצל; לדידם החג מסמל את ההתנגדות להתיָונות לדורותיה, ואת המאבק כנגד רדיפה אחר תרבות נכר. המימרא "ארור אדם שילמד לבנו חכמת יונית" (סוטה מט, ב) נתפרשה לחלק מגדולי הדורות כאיסור על השכלה ולימוד 'חכמות חיצוניות', בעיקר בשל ביטול תורה והעדפת השפחה על פני גבירתה; "שאלו את ר' יהושע מהו שילמד אדם את בנו ספר יווני? אמר להן ילמד בשעה שאינה לא מן היום ולא מן הלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה" (תוספתא עבודה-זרה א,ג). בעלי כת זו נרמזים ממנורת המקדש כי 'שבע החכמות' (=ביטוי הקדמונים לכלל חכמות העולם) כולן כפופות ומוטות כלפי ה'נר האמצעי' שהוא אור התורה והיהדות.
אור החוכמה
יש מקדמונינו אשר פענחו את ה'חכמה היוונית' הארורה כביטוי המכוון נגד הפילוסופיה האריסטוטלית הכופרת בקדמות העולם ובאחדות הבורא. סוגיות אלו אינן מהוות כיום 'סכנה רוחנית' ליהדות בת זמננו ולכן נקצר בהן.
אור חיצון
יש אשר אירור 'החכמת היוונית' התפרש להם כהתנגדות לאמנות הפלסטית ולתרבות היופי בכלל: רבי יהודה הלוי חרז בשירו 'לבי במזרח' את הפסוק הבא: "ואל תשיאך חכמה יוונית אשר אין לה פרי כי אם פרחים". ה'פרי' הוא הפנימיות והפרח הוא נוי חיצוני בלבד. "מה ליהדות ולתרבות של יופי?" - יאמרו בעלי כת זו לאורן של נרות החנוכיה. הללו מצמצמים את המאמר החז"לי "יַפְת אלקים ליפת וישכן באהלי שם (בראשית ט) - יפיותו של יפת יהא באהלי שם" (מגילה ט,ב) לחיבת הלשון היוונית בלבד (שהיא הנושא שם בגמרא).
פרוז'קטור במגרש
ויש אשר מצאו בחג זה מקור לעידוד תרבות הגוף ותחרויות ספורט למיניהן. תנועת הספורט 'מכבי' הוקמה ע"י התנועה הציונית, לפני קום המדינה, כביטוי לחזון 'יהדות השרירים', והשם 'מכבי' נשאב מגבורת המכבים בני-חשמונאי. ה'מכביה' הפכה לאחוות ספורט יהודית כלל-עולמית, ומייסדיה צבעו את אורות החנוכה בגוון הנראה להם. אין לי דבר כנגד תרבות הגוף, ולא חצי דבר כנגד אופנת חדרי הכושר. זו עדיפה בעיני על תרבות בתי הקפה או הצפייה במסכי הריאליטי. יש לי מילת בקורת כנגד שימוש במכביותם של החשמונאים אשר לחמו נגד תרבות יון שהסתמלה בין השאר בגימנסיוני ספורט ותחרויות גוף.
אורו של משיח
אני מעדיף את 'האור השמיני' (איך לא שמנו לב, למרות הכותרת, שעד כה מנינו שבעה גווני אורות?) לתפארת מדינת ישראל, הבוקע מפתיחת הלכות חנוכה ברמב"ם (המצוטטת בראש המדור) "וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני". אורו-של-משיח מנצנץ מבעד לחרכי מלכות ישראל שנוסדה בתש"ח, ובעזרת ה' תבנה ותיכונן לעד.

תאריך:  11/12/2009   |   עודכן:  11/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
רבים הם אלה שקצה נפשם בעצם קיומה של מדינת היהודים והם מחפשים דרכים להיפטר ממנה. לכן הם פועלים בדרכי נידוי וחרם
עו"ד יוסי דר
"עובדה" - מעולם לא היה שם כל-כך קולע לתוכנית כל-כך שקרית    תודה לקצין הדרוזי ששם נפשו בכפו וחשף את אילנה דיין
אלעזר לוין
נסים הדס נכנס השבוע גם ליזמות, יבנה פאואר סנטר וארגן קבוצת רכישה בקרקעות לתעשיה    מדוע זינקו לשמים מחירי הנדל"ן בשהם    המטרה: להיות ח"כ מטעם קדימה
ראובן לייב
קידום החוק לעריכת משאל-עם טרם נסיגה משטח ריבוני מסנדל לא רק את בית המחוקקים אלא גם את ראש הממשלה
בוקי נאה
שוקי ויינגרטן, כוכב העבר של הפועל תל אביב, היה בין השודדים שניסו לשדוד את אוצרות כנסיית הקבר בשנת 73    השבוע נפטר
רשימות נוספות
סופרבוס נערכת לחנוכה  /  עזריאל שטיינר
יש לך איחול מיותר?!   /  שומרון תקשורת
חנוכה: לאן לקחת את הילדים?  /  גלית יצחק
נס דמי חנוכה  /  יעל גלבר
המלחמה על האיחוד  /  שאול בן נתן
רוצים לנצח את החושך? כבו את הטלוויזיה  /  תמי קרן, אילנית נימני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il