X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"מכבים", "מקבים", או "מכבנים"? "חשמונאים", "חשמונים", או "חשמנים" חילוקי-דעות בין הפרשנים על כינוייהם
▪  ▪  ▪
בימי מתיתיה בן יוחנן... [צילום: Wojciech Korneli Stattler]

אף שהכינוי "מכבים" שגור כל-כך בפינו, הוא אינו מופיע לא בתלמוד, לא במדרשים וגם לא בתפילה. התפשטותו היא על-פי השם היווני לספרי החשמונאים בלבד, והשתרשותו נעוצה בהיותו כינויו של יהודה, הדומיננטי שבין בניו של מתתיהו המכבי.
ספר "יוסיפון" טבע את פירושו של "מכבי" כנוטריקון: ראשי-תיבות של הפסוק "מי כמוך באלים ה'", המופיע ב"שירת הים" (שמות ט"ו, י"א). אחרי ככלות הכל הפך הפסוק הזה לסיסמתם של המכבים במלחמתם ביוונים.
אלא שמרבית החוקרים סבורים שאין לדרשה זו על מה לסמוך. לטענתם, שורשו של השם הוא "כבה": יהודה המכבה והמשמיד את אויביו. השערה זו הופרכה על-ידי החוקר אברהם כהנא בפירושו לספר המקבים. השערה אחרת, של אהרון קמינקא, קובעת ששמו של יהודה היה, בעצם, "מכבני", כשמו של אחד מגיבורי דוד ("דברי הימים א', י"ב-י"ג). מסתבר שאת השם הזה נתן מתתיהו לאחד מבניו, על-רקע ההתעוררות הלאומית. זו החלה נותנת את אותותיה בשכבות הנאמנות של העם עוד עשרות שנים לפני פרוץ המרד. לפי כל הסימנים טעו היוונים בתרגום השם הזה ובפירושו, ויצא להם "מכבי" בלי נון.
החוקר אברהם כהנא, שתרגם את ספר החשמונאים בשם "ספר המקבים", סבור שאומנם היה זה כינויו האמיתי של יהודה "המקבי" - מן המילה "מקבת", שאינה אלא פטיש גדול. מסתבר שהתואר הזה, המכה בפטיש על ראש האויב, מתאים מאוד ליהודה. אסמכתא מעניינת לפירושו הוא מוצא בכך ששמו של גיבור הפרנקים היה שארל מארטל, הוא קרלוס הפטיש, על שהציל את אירופה מן המוסלמים בשנת 732.
הפרשן הרטום נוטה, אומנם, להשערתו של כהנא, אבל לדעתו ניתן ליהודה השם "מקבי" בשעת היוולדו. לפי סברה זו מורה השם על צורת ראשו של הילד, שהייתה דומה לצורת קרדום, שראשו משוך לפניו ולא לאחריו, על יסוד הוראות השם "מקבן" בלשון חז"ל (בכורות ז', משנה א').

מכבים וחשמונאים
נר חשמונאי [צילום: רשות העתיקות-יח"צ]

הנחה אחרת, שמביא הפרשן א.ש. הרטום, היא שמקבי מבוסס על הביטוי "פי ה' ייקבנו" (ישעיהו ס"ב, ב') והוא אינו אלא קיצור של "מקביה" (על משקל מתניה) ופירושו: נקיבת ה', כלומר - ד' נקב ציין אותו.
החוקר אברהם מבורך טוען שמקור השם בטעות של התרגום הרומי: במקום יהודה "המצביא" - העתיקו "המקבי", בחילוף צ' ב-ק', כנהוג בלטינית: ציצרו לעומת קיקרו.
השם "מכבים" (בכ"ף) הפך למושג מקובל ואהוב בהווי העם היהודי לאורך כל הדורות, ועם ראשית תקופת התחייה נטלו לעצמן אגודות-ספורט יהודיות את השם הזה.
תהיות קיימות גם באשר למקור השם "חשמונאי". הוא אינו מופיע בספר החשמונאים, ועד היום אין יודעים מה פירושו לאשורו. הוא מצוי הרבה בספרות התלמודית, בתרגום הארמי ובתפילת "על הניסים": "מתתיהו בן יוחנן, כהן גדול חשמונאי ובניו". הוא גם מצוי בכתבי יוסף בן מתתיהו: "בן חשמונאי" (קדמוניות י"ב, ו', א'). משערים שהמדובר בשם פרטי - שם אביו או סבו של מתתיהו. על-פי השערה אחרת זהו כינויה של המשפחה כולה. במשנה ("מידות" א', ו') מוזכרים "בני חשמונאי" ברבים ומצויים מקומות שבהם הם נקראים "בית חשמונאי".
פרופ' שמואל קליין נוטה לדעה שהמשפחה הזאת קרויה על-שם מקום מוצאה, "חשמון", שבנגב-יהודה (יהושע ט"ו, כ"ו). את השערתו זו הוא מסביר בכך שבשובה מן הגולה התיישבה המשפחה הגדולה בחשמון. ברבות הימים היא עברה לירושלים, ואילו משפחה אחרת, קטנה ממנה - משפחת מתתיהו - התיישבה במודיעין. מאז דבק בה הכינוי "חשמונים" (חשמונאים). ואולי - מי יודע - נקראת משפחה זו כך משום חשיבותה (מלשון השמן = אדם חשוב), וכך, אומנם, מצוין בפיוט "מעוז צור": "יוונים נקבצו עלי, אזי בימי חשמנים".

תאריך:  14/12/2009   |   עודכן:  14/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
השליט המוסלמי נתניהו שומר מכל רע על המשטר האיסלאמי, מתקן את המעוות ומגדיל את תשלומי הג'יזיא, פן תפרוץ אינתיפאדה
עבד א-סלאם נג'אר
לפי הטענה שאירופה היא יבשת נוצרית וצריך למנוע קיום סמלים מוסלמיים בה, האם גם צריך למנוע סמלים יהודיים בה?
יואב יצחק
שר הביטחון מנסה לפקוד עוון רבנים על בחורי הישיבות    אין לבטל הסדר צבאי-משפטי עם הישיבה רק בגלל דברי העומד בראשה
אסתר כריש, איציק שדמי
האם שריפת גפנים או בתי כנסת במאחזים שונה בחומרתה משריפת מסגד?    מדוע מסגד שרוף מקבל זמן מסך גדול יותר?
עו"ד יוסי דר
כששימש בלזר כשופט בבית משפט השלום בנתניה הוא החליט לחצות כל גבול של אטימות ורוע לב    על "שופטים שדעתם פזורה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il