X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יובל שטייניץ שכח מהו תפקידם של בתי המשפט במדינה דמוקרטית לשיטתו, לא יכולים בתי המשפט לדון כמעט בשום נושא
▪  ▪  ▪
שר האוצר יובל שטייניץ [צילום: אורי פורת]
מה ששטייניץ רוצה למעשה, הוא חופש פעולה מוחלט של המדינה, יצירת דיקטטורה שעל גבול הפשיזם והגבלת סמכותם של בתי המשפט לסכסוכים אזרחיים שהמדינה אינה צד להם

שופטי ישראל, שימו לב: נא להימנע מפסיקה לגבי תקפותו של מכשיר ה"ינשוף" לבדיקת אלכוהול בדם הנהגים, כי אם תפסלו אותו - המדינה תפסיד עשרות מיליונים בקנסות. בבואכם להטיל עונשי מאסר, עליכם לוודא את עלות החזקתו של הנאשם בכלא, כדי שלא תימצאו פוגעים בקופת המדינה. שלא לדבר על החלטות בנושאי מיסוי: אתם שמים נפשכם בכפכם אם אתם מקבלים ערעורי שומה, ודאי בנושאים עקרוניים.
נשמע אבסורד? זוהי בדיוק המשמעות המעשית של דבריו אתמול (ב', 14.12.09) של שר האוצר, יובל שטייניץ. לדברי שטייניץ, בתי המשפט חייבים להביא בחשבון שיקולים כלכליים בפסיקותיהם, כשם שהם מביאים בחשבון שיקולים ביטחוניים. שטייניץ אף גילה, כי בעצה אחת עם שר המשפטים, יעקב נאמן, נבדקת חקיקה לפיה יהיה צורך בהרכב מיוחד וברוב מיוחס של בג"צ כדי לפסוק "בסכומים של מעל כמה עשרות מיליונים".
לא צריך להיות חסיד של האקטיביזם השיפוטי כדי לקבוע, ששטייניץ התבלבל לחלוטין ושכח את תפקידו של בית המשפט במדינה דמוקרטית. בית המשפט הוא לעיתים קרובות מפלטו האחרון של האזרח מפני התעמרות הרשויות, כשם שהוא המופקד על הגנת תושבי המדינה מפני עבריינים. אין זה מתפקידו ואין זה בסמכותו לשקול את העלויות של פסיקותיו. בית המשפט אמור לפסוק לפי החוק ושיקול הדעת של שופטיו - וזהו. אז נכון שלא פעם יש גם השפעות אחרות, אך אין זה אומר שצריך להרחיב אותן ולדרוש מהשופטים להתחשב בשיקולים תקציביים.
שתיים מהדוגמאות שהביא שטייניץ מוכיחות בדיוק את ההפך. הוא דיבר על הוראת בג"צ למגן את יישובי הדרום - הוראה שלא הייתה באה כלל לעולם, אילו ממשלות ישראל היו ממלאות את חובתן הבסיסית לשמור על חיי תושבי המדינה; מה עוד, שהשבוע גילה Ynet שהמדינה למעשה מתעלמת מהוראת בית המשפט. הוא דיבר על פסק הדין של הכרה בהוצאות מטפלת לצורכי מס - פסק דין שהיה מתייתר אילו רשות המיסים לא הייתה מתעקשת להגיע עם ורד פרי לבית המשפט; מה עוד, שבית המשפט העליון - בהחלטה שנויה במחלוקת - איפשר למעשה למדינה לעקר מתוכן את פסיקתו. כלומר: היו אלו מקרים בהם בית המשפט היה חייב להתערב, משום שהחוק וההיגיון עמדו לצידו של האזרח הקטן.
זאת ועוד: ההצעה לחייב הרכב מורחב בפסיקות בעלות השלכות כספיות ניכרות, היא עצמה חסרת כל היגיון. מי יקבע מהו "סכום ניכר"? למה כמה עשרות מיליונים ולא כמה מאות מיליונים? ומה אם מבחינת הרשות בה מדובר, גם 2 מיליון שקל הם סכום ניכר? וכיצד ניתן יהיה לדעת מראש האם הפסיקה תהיה נקודתית, או שמא יהיו לה השלכות רוחב? ומדוע רק בבג"צ ולא בערכאות הנמוכות יותר?
מה ששטייניץ רוצה למעשה, הוא חופש פעולה מוחלט של המדינה, יצירת דיקטטורה שעל גבול הפשיזם והגבלת סמכותם של בתי המשפט לסכסוכים אזרחיים שהמדינה אינה צד להם. משום שאם בתי המשפט יצטרכו לשקול כל פסיקה שעלותה עולה על "כמה עשרות מיליונים" - הם לא יוכלו לפסוק כמעט בשום דבר. הם לא יוכלו להחמיר בענישה של עברייני מין, כי יש לזה משמעות תקציבית מבחינת המאסר. הם לא יוכלו להחליט בנושאי הפקעת קרקעות, כי יש לזה משמעות תקציבית מבחינת הפיצוי לבעלים. הם לא יוכלו להחליט בנושא אגרות הורים לבתי הספר, כי יש לזה משמעות תקציבית מבחינת משרד החינוך. וכך הלאה - הדוגמאות רבות מספור. ואז אפשר יהיה להשיג חיסכון אמיתי: פשוט לסגור את בתי המשפט.

הערה על הסיקור

שטייניץ דיבר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". מעניין לראות איזה כיסוי קיבלו דבריו בשלושת העיתונים הכלכליים. ב"גלובס", מטבע הדברים, הם בולטים מאוד, אבל לפחות לפי אתר האינטרנט של העיתון - בלי שום התייחסות פרשנית/דעתנית. ב"כלכליסט" הדברים מובלטים, אם כי לגבי המקום בהם נאמרו, מסתפק העיתון באמירה עמומה על "ועידה כלכלית בתל אביב" (אגב: שלשום דיבר "כלכליסט" על ועידת ישראל לעסקים, אבל מישהו כנראה נתן הוראה לשנות את הניסוח). ב-TheMarker הדברים כלל אינם קיימים; התחרות המסחרית כנראה גוברת על חשיבות הידיעה ועל החובות העיתונאיות.
ההתנהגות הזו אינה נקודתית דווקא לכנסים של "גלובס". בצורה זו או אחרת, שלושת העיתונים הכלכליים נוהגים באותה צורה איש בכנסים של רעהו. וזה כמובן לא רק בלתי אתי, אלא גם מטופש; הרי בכך הם מעודדים את קוראיהם לעיין בעיתון המתחרה כדי לדעת את כל מה שקורה.

תאריך:  15/12/2009   |   עודכן:  15/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יובל המבולבל
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
העם בחר רק את הכנסת, לא את בגץ
ולא את איתמר לוין  |  15/12/09 10:06
2
השר אולי נסחף בדוגמאות שנתן-
הסתפקות בהפרטה   |  15/12/09 10:27
 
- אתה הראשון שהגיב לענין ל"ת
מיכאל ב  |  15/12/09 15:45
3
דברי טעם כתב לוין ל"ת
שמואל שלא מבולבל  |  15/12/09 11:39
 
- נכון מאד. טעם דלוח לדברי ל"ת
איתמר לוין  |  16/12/09 09:35
4
הכותב צריך עדכון
פיסטון  |  15/12/09 11:59
5
לא יאומן כי יסופר !
בני בנקר  |  15/12/09 12:16
 
- אל תתפלא על איתמר לוין. כנראה ל"ת
שהכנופיה משלמת לו  |  16/12/09 09:33
6
פרצופו האמיתי של איתמר לוין
סוכן של בייניש  |  15/12/09 22:51
7
אם רק וקטן ..
עוד סתם אזרח  |  17/12/09 03:20
8
שב ולמד דמוקרטיה מהי
א מ רול  |  17/12/09 07:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
גוש השמאל מהווה מיעוט שניתן להגדירו כמבוטל בחיינו הפוליטיים, אך הזנב השמאלי מכשכש בגוף הימני במרץ רב
ד"ר אורנה אבני
יואב קרני, סבר פלוצקר ויאיר לפיד ראויים לעמוד לדין בשל נטיעת תקוות שווא ואשליית הציבור    אין סעיף כזה? טוב, אז שירוצו, ומהר, לפוליטיקה
יניב אקרמן
אין דרך הגיונית להסביר את איוולת ההינתקות של הצבא מישיבת ההסדר הר ברכה
עפר דרורי
אובמה טובל בהצהרות על חיוניות המלמה ושרץ פרס הנובל בידו    את הדואליות הזו הוא מאפשר רק לעצמו ולמדינתו, אך לא ליהודים
אפרת נבון-כהן
הנטורופתית אפרת נבון-כהן ממכללת השף עושה סדר בכל המיתוסים והשמועות על שמנים, ומנסחת את המדריך המלא לבריאות השמן    וגם מתכון מיוחד לחנוכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il