X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נושא מס הרכישה בהרחבות במושבים לא יורד מסדר היום המיסויי- פס"ד ברבוי שניתן לאחרונה נותן תובנות חדשות
▪  ▪  ▪

נושא ההרחבות במושבים ובקיבוצים לפי החלטה 737 של מועצת ממ"י (שבוטלה בינתיים בבג"צ הקשת המזרחית) איננו יורד מסדר היום המיסויי במישורי היחסים שבין האגודה, המשתכן ומינהל מקרקעי ישראל בינם לבין עצמם ומול מנהל מיסוי מקרקעין.
בעבר נפסק שהזכות הקיימת לאגודה הינה להמליץ בלבד וממ"י איננו מתפרק מכוחו הבלעדי להחליט (בג"צ בארותיים). בהיבטי המס, אחרי שורה של פסקי דין סותרים נדרש ביה"מ העליון לסוגיה, ובפסה"ד בעניין צינדורף נקבע באופן חד-משמעי שזכות ההמלצה אינה זכות במקרקעין.
מאוחר יותר קבע ביה"מ העליון בעניין מפלסים כי גם במישור יחסי האגודה מול הקבלן לא נמכרת זכות במקרקעין.
מנהל מיסוי מקרקעין, אשר שאף למסות את סכומי הכסף שעברו בין המשתכנים לאגודה, לא ויתר והעמיד את הנושא לבחינה מחדש בפני ועדת הערר שליד ביה"מ המחוזי בירושלים בעניין ברבוי (וע' 111/07). בעניין זה דובר בעוררים ששילמו למושב כפר אוריה בגין זכות ההמלצה ובנוסף שילמו לממ"י בגין רכישת הזכויות ממנו.
בגין הרכישה מממ"י לא הייתה מחלוקת שהמדובר ברכישת זכות במקרקעין החייבת במס רכישה. המחלוקת התמקדה בתשלום למושב בגין זכות ההמלצה. באותו עניין המושב הצהיר מבחינתו על תקבול זה כזכות במקרקעין, אך זאת על-מנת להכניס את התקבול תחת כנפי ההטבות של חוק ההסדרים במגזר החקלאי. לעומת זאת משפחת ברבוי (המשתכן) טענה שההמלצה אינה זכות במקרקעין ולכן עליה לשלם מס רכישה אך ורק בגין התשלום לממ"י.
טענה של מנהל מיסוי מקרקעין כי זכות ההמלצה הינה בכל זאת זכות במקרקעין (בהסתמך על אמרת אגב בפ"ד מפלסים) נדחתה מכל וכל ע"י ועדת הערר. משמעות דחייה זו הינה באופן חד-משמעי שההתחייבות לתשלום בגין ההמלצה או בגין השתתפויות כאלה או אחרות בפיתוח - אין בה לגרום לחובת הצהרה למנהל מיסוי מקרקעין.
עם זאת מנהל מיסוי מקרקעין בחר לתקוף את הסוגיה בטענה נוספת, שצלחה בידו. המנהל טען כי בין אם שולמו הסכומים לאגודה ובין אם למינהל מקרקעי ישראל הרי שמבחינת הרוכש מס הרכישה צריך להשתלם על מלוא השווי. ועדת הערר קיבלה את הטענה וקבעה שבנסיבות העניין צירוף שני התשלומים הוא אכן מלוא השווי ועליו יש להטיל מס רכישה בעת הרכישה מהמינהל.
בהקשר זה, ואף שהתקבלה טענת המנהל, יש לשים לב למספר נקודות: ראשית, לו היה מדובר בתשלומים בגין פיתוח לא בטוח שהתשלום היה מחויב במס רכישה בשל הלכות בית המשפט העליון בעניין פיתוח (פס"ד שרביט).
שנית, לאור העובדה שמס הרכישה משולם לפי שווי (ולא לפי התשלום בפועל) הרי שבמכירה עתידית שאינה פטורה יגדל שווי הרכישה לצרכי חישוב מס השבח ויועמד על השווי ולא על התשלום (ד"נ דנקנר). כלומר תשלום מס הרכישה הגבוה יותר עשוי לחסוך מס בעתיד.
אמנם במקרה הפרטי של ברבוי קבעה הוועדה שהתשלומים לגורמים השונים זהים לשווי, אך דומה שמנהל מס שבח עזר בעקיפין לתכנון מס עתידי בידי מי שמתעתד למכור שלא בפטור בלוחצו על סוגיית השווי בנסיבות אלו כבסיס למס רכישה.

תאריך:  23/12/2009   |   עודכן:  23/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
מצד אחד טוען נסים בובליל כי קבוצות הרכישה הן "עניין מסוכן"    מצד שני הוא מבקש להצטרף אליהן
עו"ד נבון קצב
עם חזק, החפץ חיים והרוצה לשרוד בג'ונגל של המזרח התיכון, אסור לו בשום פנים ואופן להיכנע לאויב הערבי ולטרור
דודו אלהרר
עד מתי נקרא את השטויות של העיתונאי שונא ישראל הזה?    כבר ניסיתי להעמידו על טעותו, אבל גדעון לוי לא מבין. לא קולט
נורית אמיתי
הבכיר בלשכת רה"מ צדק כשאמר את שאמר כלפי הרמטכ"ל למרות שהתכוון למשהו אחר    אשכנזי - גם הרמטכ"ל וגם אבא של החיילים, וטוב שכך
הרצל חקק
כמה מילים על מיכאל גנור ועל ספרו "רב-רעיון": איך מטפחים בעובדים גמישות מחשבתית - ואיך מצליחים באמצעות רעיון חדש להתמודד טוב יותר עם האתגרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il